• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kysymys JTO:lle

Liittynyt
17.4.2002
Viestejä
2 081
Ikä
43
Olen nähnyt sinun useamman kerran suosittelevan sellaista peruskauden ohjelmaa, missä ensin esim. 3*3 parannetaan esim 6*6. Olen nyt ruvennut itse kokeilemaan tuota. Minulle on kuitenkin ainakin osittain epäselvä mihin tällä ohjelmalla pyritään. Mitkä ovat ne perimmäiset tarkoitusperät ja mahdolliset fysiologiset selitykset. Varmaan pienellä vihjeellä hoksaan ne.
 
Liittynyt
8.6.2002
Viestejä
1 799
Eikös se ohjelma ollut sellainen, että kauden alussa tehdään 3x4 ja parin kuukauden päästä samalla painolla(tai isommalla) 8x5?
 
Liittynyt
19.8.2003
Viestejä
2 074
Siihenhän tuo kai perustuu, että joka treenissä volyymi kasvaa.
Esim. jos tehdään ekassa treenissä vaikka 100kg:llä 3x3, tulee siitä yhteensä 900kg.
Seuraavassa sitten esim. 3x4, joten kiloja tulee 1200 jne..
 

jto

AMMATTILAINEN
Liittynyt
19.4.2002
Viestejä
16 365
juu siinäpä se.

progressiomallihan voi olla mikä vaan, esim. 2*8 --> 5*10 jne. voimailuun sopii kuitenkin peruskaudelle lyhyemmät tempomiset. bodareille tollanen pidempien sarjojen volyymilisäily tuo hirveet kasat lihaa esim. reisiin. kuvittele vaikkapa aluksi tekeväs 3*8*65%/5´ tauoilla... sitten 3 kk:ssa teet 5*12*70-75%/ 3´tauoilla... nannaa! :D

eli homman idea on rassata mm. lihasten aineenvaihdunnallisia ominaisuuksia, parantaa kreatiinifosfaatti-varastoja ja niiden hyväksikäyttöä suurella sarjamäärällä jne.

lyhyet sarjat ei niitä tyhjää liikaa, mutta niistä myös palautuu hyvin. ei oo kummaa, jos kaveri, joka saa nippanappa 2*5*80% tekee peruskauden lopussa 8*5*85% melki heittämällä. auttaa kisassakin, ku on tottunu tekeen rutosti kovia sarjoja. nopeus myös pysyy/kehittyy mukavasti tollasilla sarjoilla.

tää on siis peruskauden malli, kuten kai oot ymmärtänyt. mä pidän noi kaudet aika simppeleinä periaatteiltaan: peruskaudella paljon määrää kohtuutehoilla ja kisaan mentäessä paljon tehoja ja volyymi alas. tehourheilija ei maitohappoja treeneissään tarvi.

älä käytä uskollisesti vaan vakiosarjoja, vaan vaihtele treenejä kuitenkin pitäen peruspilarit kunnossa eli pitkällä tähtäimellä (ei edes joka treenissä) volyymi kasvaa runsaasti.

neljä esimerkkitreeniä:
1. 4*5*80
2. 6*75, 5*80, 4*85, 5*80, 6*75
3. 2*6*75, 3*5*80
4. 5*75, 80, 75, 80, 75, 80

selkiskö?
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Kysymys JTO:lle mavesta Voimailulajit 7
Kysymys jto:lle Voimailulajit 3
JTO:lle kysymys ohjelmasta (12 harjoitusta viikossa) Voimailulajit 11
Kysymys jto:lle 5*5:sta Voimailulajit 1665
Kysymys maastavedosta jne. Voimailulajit 59
Pari kysymystä nopeustreenistä Voimailulajit 5
Kysymys, jos täältä löytys jeesiä.. Voimailulajit 5
kysymys?mite reenata.. Voimailulajit 8
Kysymys volyymijakson kestosta ja merkityksestä Voimailulajit 0
Kysymys voimaohjelmasta Voimailulajit 1
Kysymys vyöstä ja keskivartalon vahvistamisesta Voimailulajit 6
Kysymys Voimailulajit 1
paitatreeni kysymys Voimailulajit 21
Nopea kysymys Voimailulajit 4
Kaksi kysymystä penkistä: vyön käyttö ja kaari Voimailulajit 28
Kysymys 5x5:stä Voimailulajit 1
Pari kysymystä varusteista Voimailulajit 1
Penkkipaita vai ei, siinäpä kysymys Voimailulajit 257
Viime hetken vinkkejä paitapenkkaajalle, arvokisoihin alle 6 viikkoa. Jto erityisesti Voimailulajit 1
JTO:n jaksotettu voima- ja bodausohjelma hakusessa Voimailulajit 3
Kysymyksiä Jto:lle Voimailulajit 18581
Ekat kisat tiedossa, voiskos jto ja muut vahan jelppia? Voimailulajit 41
JTO:lle ohjelmasta Voimailulajit 28
mitä sheikon jälkeen jto Voimailulajit 24
Ylös