Kysymyksiä ilman vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rime
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän päälle 16-vuotiaalla likalla paljon kysymyksiä, ja olis todella, todella suuri apu, jos joku viitsis vastailla. Myönnän heti alkuun että mulla on ongelmia syömisen kanssa, ja diagnosoitu se A:lla alkava sairaus. Lääkärit on lomilla ja silleen, painoakin liikaa että pääsis sairaalan osastolle hoitoon.

Ensinnäkin. Oon 164cm pitkä, painoa 46. Ei kuukautisia yli 1,5 vuoteen.
Viimeksi kuukautiset on ollu n. 55kg painossa, eli.. Mun kroppa vaatii noin korkean painon kuukautisiin, eikä mitään juuri ja juuri normaalipainoa.

Suurinpana ongelmana on pakkoliikkuminen. Enää en jaksa juosta 10-15km lenkkejä niinkuin ennen, mutta käveleen on pakko mennä. (6-9km)
Teen myös joka aamu ainakin 10 miesten punnerrusta, 50 vatsalihasta (niitä jotka tehdään jalat 90 asteen kulmassa) ja vastaava määrä selkälihaksia. (vastakkainen käsi ja jalka ylös- liike)

Haluaisin tosi kovasti saada faktoja just tästä liikkumisesta:
ONKO mitään järkeä tehä vatsalihaksia ja punnerruksia joka päivä?
Toi määrä on tosi minimaalinen, mutta silti.
Mikä on riittävä määrä, jotta maha pysyisi hyvässä kuosissa? Nyt on näkyvät ja tosi miehekkäät vatsalihakset, samoin jalkalihakset.

Pohkeetkin reväytin silloin aikoinaan juostessani, ja nykyään ne turpoaa tosi helposti.

Osaatteko suositella jotain 'gaineria', eli jauhetta jolla saisi painoa lisättyä melko paljon per viikko.
Jotain sellaista jota voisi syödä muun syömisen ohella, koska ruokamäärien lisääminen tuntuu melko mahdottomalta, mutta syön silti 5 kertaa päivässä.
(Voin pistää ruokapäiväkirjaa, jos joku haluais kommentoida ja parannella sitä.)

Saa antaa neuvoja rasvoista yms, esim. kuinka paljon olisi hyvä käyttää päivittäin 70% margariinia, pähkinöitä (kuinka monta kappaletta?) ja öljyä?

Kuinka paljon tän ikäinen ees tarvitsisi kaloreita päivittäin?
Jos oletetaan ettei liiku, koska mulla on tosiaan ollu melkein jo vuoden liikuntakielto.

laita ruokapäiväkirja näkösälle niin mä voin ainakin kattoa onko tarpeeksi evästä ja mitä vois lisätä. katotaan sitten kannattaako ottaa gaineri vai lisää normiruokaa. hyvä kun yrität itse parantua, mutta älä ota pakkoa tuosta liikunnasta. tietenkin kun et hirveän alipainoinen ole niin kauhea kiire painon noston kans ei ole, eli pelkkää mättöä ei kannata syödä (varmaan tiesit iteki), kunhan pidät huolen että se nousee pidemmällä tähtäimellä. nuo hyvät rasvat on tärkeitä hormonien toiminnan kannalta, joten niitä saa syödä reilusti. mutta laita päiväkirja ensin?

no oot kyllä selvästi alipainoinen, ja menkattomuus suuri hätähuuto keholtasi. hormoneilla menkat alkaa juosta aiemminki, joten älä nyt lannistu sitä 55kg:tä ajatellessasi. Tyttö nätimpään kuntoon vaan niin alakaa huoletki häipymään vähitellen. (Nim. sama duuni menossa, about 15kg jo rämmittynä)

Tän päivän syömisiä:

Aamupala:
Ruispuuroa (1dl hiutale + 2,5dl vesi), 2% raejuusto n. 1dl
Ruisleipä + keiju + kinkku + juusto ja kurkkua/paprikaa
3 lasia vettä, kuppi teetä

Lounas:
2 pientä perunaa
2 pientä pakastesilakkaa, hapankaalia + salaattia
3 oliivia auringonkukkaöljyssä
Ruisleipä keijulla ja kurkulla
Vettä

Välipala:
1,5 kuppia kahvia mustana
Ruisleipä + kinkku + kurkku
Omena
Vettä ja lasi piimää

Päivällinen: Iso iso peruna
5 oliivia öljyssä
Salaattia + hapankaalia
1dl vihreitä linssejä
Ruisleipä keijulla
Lasi piimää ja vettä

Iltapala:
Kuppi teetä ja vettä
Omena
Ruisleipä + keiju + juusto + kinkku
1% maustamaton viili
(Ehkä vielä pari-kolme porkkanaa)

Mulla on sellanen jonkinlainen ruokalista jota noudatan ainakin aamupalan, välipalan ja iltapalan osalta.

.. Ja miten niiden vatsalihasten laita?
Kuinka nopeesti lihakset häviää jos ei treenaa?
Kuinka usein niitä kannattaa tehdä ja riittääkö ihan sellanen pieni määrä?

Esim. Kuinka monta lankku-liikettä ois hyvä tehdä per kerta?

Ja mä sanoisin tähän nyt, että lopetat huolehtimisen noista vatsalihakistas! :) Ja voin taata, että ne eivät ihan heti ala pienentyä. Nyt ois tärkeintä, että saat sen verran painoa, että kuukautiset tulevat. Koska pakkoliikunta on ongelma, siitä pakosta pitäisi päästä eroon. Ja mä toivon, että sulle ei täällä kovin edes annettas noita treenineuvoja, koska tärkeintä ois saada sut kuntoon, eikä siinä kuntoon saamisessa oo kyse tehtyjen lankkujen määrästä. Paranemisessa ja toipumisessa on kyse ihan muusta kuin tehdyistä vatsalihasliikkeistä. Pitää keskittyä tuohon pääkoppaan. Itse toipilaana en voi vielä laittaa kovaa treenilukujärjestystä itselleni tms. Liikun fiiliksen mukaan.

Rime, sä oot nuori ja sulla on elämä edessäs! :) Toivottavasti paranet! Elämä on niin paljon upeampaa, kun pakkoliikunta, ruokamäärien mittaaminen jne. jäävät pois kuvioista. Itse yritän opetella siihen, että hyväksyn itseni tällaisena kuin olen. Toki ei-pakonomainen treeni piristää kummasti ja psyykkeen kannalta oikein hyvä! Mutta huom! ei-pakonomainen! :)

Ääh, itkuhan tässä tulee.
Jo 5 vuotta ollu tällästä pakonomaista liikkumista.
En ees muista millon liikunta on viimeks tuntunu hyvältä, tai millon oon oikeesti halunnu lähtee lenkille juokseen.

Mä vaan niin kaipaisin sellasta fakta-tietoa, että pystyisin hyvin omantunnoin olla tekemättä noita vatsalihaksia. Mulle on aina vaan ollu tosi tärkeetä että mulle ei tuu mitään pömppistä tms..

Joka aamu mä silti vedän sen jumppamaton esille, tulee vaan pakonomainen tunne.
Varsinkin kun mun maha oikeesti pullottaa koko ajan.

Nimimerkillä tulin juuri lenkiltä..

Rakas Rime. Sinulla on vuoden ollut jo liikkumakielto, joten mielestäni parempi, että noudattaisit sitä ja lopettaisit kyselyt liikunnasta foorumilla (ja lisäksi foorumilla, jonka tarkoitus on kerätä kokoon liikunnasta nauttivia ihmisiä). Olet selvästi sairas ja ajattelutapasi on sairas. SYLIn foorumi on todennäköisesti parempi Sinulle. Kaikki lääkärit eivät ole lomalla kesällä ja hoitajalle voi ainakin useimmissa terveyskeskuksessa saada ajan. Ota yhteys terveyskeskukseen ja pyydä aikaa. Kerro, ettet pärjää yksin ja tarvitset tukea.

Olen pahoillani, jos ensimmäinen postaukseni on kurja ja "ilkeä" mutta olen sitä mieltä (lääkärinä), että jos syömishäiriöisiä täällä neuvotaan, houkutellaan foorumille vain lisää sairaudesta kärsiviä. Foorumissa on jo selvästi sairaita ihmisiä, jotka postaavat jatkuvasti ja eivät tee mitään ohjeiden mukaan. Nämä ihmiset kuuluvat ammattilaisten avun piiriin ja eivät tule apua hakemaan, jos heitä täällä "hyysätään". Jos enemmistö haluaa tosiaankin foorumista syömishäiriöisten tukipalstan, hienoa. Omasta mielestäni tämä kuitenkin karkoittaa tervehenkiset ihmiset ja fooruminhan tarkoitus on koota yhteen rautaa rakastavat punttimimmit.

Mutta osaako kukaan edes vastata tohon että kuinka helposti lihaskunto heikkenee, ellei treenaa?
Se lihaskunnon (ja lihaksien) häviämisen pelko aina ajaa tekeen joka päivä niitä vatsalihaksia ja lähteen lenkille.

Entäs toi mun ruokapäiväkirja? Miltä vaikuttaa.

^^Erittäin paljon samaa mieltä.

Mutta osaako kukaan edes vastata tohon että kuinka helposti lihaskunto heikkenee, ellei treenaa?
Se lihaskunnon (ja lihaksien) häviämisen pelko aina ajaa tekeen joka päivä niitä vatsalihaksia ja lähteen lenkille.

Entäs toi mun ruokapäiväkirja? Miltä vaikuttaa.
Ei se nyt huonolta näytä. Mutta vähän enemmän rasvaa, sekä proteiinia aamu, ilta ja välipaloille.

Eikä kannata huolehtia lihasten häviämisestä jos ei ole juoksentelemassa koko ajan, sitä paitsi liialla lenkkeilyllä voit juuri kadottaa ne. Kunhan muistaa lihasta kasvattavan harjoittelun ohella syödä ja levätä tarpeeksi niin siinä on oikea resepti :). Sitä paitsi, mitä hienoa on sellaisessa kunnossa jonka voi saavuttaa vain valtavan kärsimyksen kautta? Palkitsevampaa on saavuttaa se unelmakunto, samalla kun nauttii elämästään. Siitä että on kivaa olla juuri minä.

Vatsalihaksetkaan eivät kasva joka päivä hinkkaamalla. Ne ovat lihasryhmä muiden joukossa ja tarvitsevat myös palautumista. Ja onko se nyt niin vaarallista jos naisella ei näy jokainen palikka niin että vatsalla voisi pestä pyykkiä? Naisella pitää olla sen verran rasvaa, että kuukautiset ja hormoonitoiminta pelaavat. Kun lukee esim. 365/24/7-kisakireää Pauline Nordinin blogia niin huomaa, että se on aika kiukkuinen nainen koko ajan. Verisuonet ehkä pullottaa ja kunto on kova, mutta ei tuollainen ole kenellekään pidemmän päälle terveellinen/realistinen tavoite.

Ei se nyt huonolta näytä. Mutta vähän enemmän rasvaa, sekä proteiinia aamu, ilta ja välipaloille.

Eikä kannata huolehtia lihasten häviämisestä jos ei ole juoksentelemassa koko ajan, sitä paitsi liialla lenkkeilyllä voit juuri kadottaa ne. Kunhan muistaa lihasta kasvattavan harjoittelun ohella syödä ja levätä tarpeeksi niin siinä on oikea resepti :). Sitä paitsi, mitä hienoa on sellaisessa kunnossa jonka voi saavuttaa vain valtavan kärsimyksen kautta? Palkitsevampaa on saavuttaa se unelmakunto, samalla kun nauttii elämästään. Siitä että on kivaa olla juuri minä.

Vatsalihaksetkaan eivät kasva joka päivä hinkkaamalla. Ne ovat lihasryhmä muiden joukossa ja tarvitsevat myös palautumista. Ja onko se nyt niin vaarallista jos naisella ei näy jokainen palikka niin että vatsalla voisi pestä pyykkiä? Naisella pitää olla sen verran rasvaa, että kuukautiset ja hormoonitoiminta pelaavat. Kun lukee esim. 365/24/7-kisakireää Pauline Nordinin blogia niin huomaa, että se on aika kiukkuinen nainen koko ajan. Verisuonet ehkä pullottaa ja kunto on kova, mutta ei tuollainen ole kenellekään pidemmän päälle terveellinen/realistinen tavoite.

Totta, kannattaa pohtia mistä ihan tosissaan nauttii elämässään ja onko onnellisuus kiinni niistä vatsapalojen näkymisestä.

Vatsalihaksetkaan eivät kasva joka päivä hinkkaamalla. Ne ovat lihasryhmä muiden joukossa ja tarvitsevat myös palautumista. Ja onko se nyt niin vaarallista jos naisella ei näy jokainen palikka niin että vatsalla voisi pestä pyykkiä? Naisella pitää olla sen verran rasvaa, että kuukautiset ja hormoonitoiminta pelaavat. Kun lukee esim. 365/24/7-kisakireää Pauline Nordinin blogia niin huomaa, että se on aika kiukkuinen nainen koko ajan.Verisuonet ehkä pullottaa ja kunto on kova, mutta ei tuollainen ole kenellekään pidemmän päälle terveellinen/realistinen tavoite.

:offtopic: Thank GOD, joku muukin miettii Paulinen touhuista samalla lailla kuin minä. Se herää muuten yölläkin syömään.

Muutenkin Sabilta erittäin hyviä neuvoja ja ajatuksia, joista kannattaa varmasti threadin aloittajan ottaa vaarin.

jos syöt tarpeeksi niin ei se lihas katoa yhtäkkiä tuosta noin vain. jos liian vähän syöt ja laihdut etkä liiku niin sitten ehkä. eli syö tarpeeksi, nosta painoa, lepää (niin että lihaksilla on aikaa kasvaa ja palautua) ja kun on olo hyvä ja tuntuu että vois lähteä liikkumaan ja paino normaali niin sitten liiku. nopeaa se tulee takas se mitä ehkä on kadonnu ja varmasti miljoona kertaa kivempaa kun sitten oikeasti haluaa liikkua.

Pelottaa vaan kuinka paljon kroppa muuttuu kun/jos tulee sitä painoa n. 10 kiloa.
Muuttuuko se vaatekoko ihan täysin. Sen verran kyllä oon järjellä nyt aatellu etten oo ostanu nyt tänä aikana mitään uusia vaatteita, ettei vaan jää sitten pieneks.

Aina vaan mielessä että no nyt ne kaikki menee sitten reisiin ja mahaan.

Kokemuksia tollasesta painonlisäyksestä?

Ite painoin ihan vahingossa joskus 47 kiloa 166 sentin rungossa... Mulla tuli tosi epäsäännöllisesti kuukautiset, kai ne oli jonkun 3-4kk kokonaan pois, vaikka kierto on tavallisesti tosi lyhyt. Mutta siis ei se vaatekoko muuttunut juuri yhtään, saattoi housujen koko tippua 36:sta 34:een. Nyt paino pyörii siinä 55 hujakoilla. Mutta esim 51 kilossakin tuli ne kuukautiset ihan normaalisti ja taisi tulla siinä 49 kilossa, eli en tosiaan usko että tarvitsee ees sitä 10 kiloa saada massaa, jotta alkais kroppa pelittämään.

Tietty riippuu vartalotyypistä tuo miten sitä rasvaa kerääntyy, sinne se menee minne muutenkin. Jos sulla näkyy päkki, niin eiköhän se näy parin kilon päästä myöskin, turha sitä on stressata. Eiköhän se olo ole parempi sit kun toimii kroppa muutenkin kunnolla ja ei oo enää niin olennaista se pyykkilautamasu. Voin kuitenkin lohduttaa, että vaikka mun vatsapalat on naurettavan kokoiset, niin yhtä hyvin ne näkyy tässä 55 kilossakin kuin 5 kiloa hoikempana (47 kilossa ei näkynyt mitään silloin aikoinaan, kun ei mitään siinä ollutkaan)

Luulen että sunkin vartalo näyttää paremmalta sitten kun se paino alkaa vitosella. Mutta tuskin sitäkään kannattaa liikaa vahdata. Muistaa vaan syödä, eikä liiku liian innokkaasti tai stressaa siitä muutenkaan.

Ensinnäkin se paino menee sinne mihin se on mennäkseen. Ei kukaan voi tulla sulle kertomaan mihin se sulla menee, kun me kaikki olemme eri mallisia.

Edit. Esim. mulla näkyy vatsapalikoita jännittäessä, vaikka olen 157/58. Mulla se paino vaan ei satu menemään vatsaan, vaan peppuun ja reisiin. Mutta ei hätää, mun elämänlaatu ei siitä parane eikä huonone, sen voin kertoa.

Elä nuoruuttasi ja unohda ruoka. tiedän, että toi on niin helpommin sanottu kuin tehty mutta mua kaduttaa että mä elin koko lukioajan ohi pelkässä ruokamaailmassa. Menkkanikin olivat poissa yli kolme vuotta ja tällä hetkellä hieman vanhempana ja viisaampana pelottaa etten koskaan saa lapsia tuon takia. No mutta asiat on jo tapahtuneet eikä niille voi enää mitään, sä vielä voit ja mieti mitä sä todella elämältäsi haluat, vatsalihaksia vai terveyttä tai jopa lapsiakin joskus tulevaisuudessa.

Kiitos kaikille jotka on jaksanut vastailla, ja vastauksia saa mielellään laittaa lisää.
Tai kommentteja.

Just tollaset kommentit juuri motivoi mua, samoin omakohtaset kokemukset.
Tai vaikka kuvat tyyliin "painan tän ja tän verran ja näytän silti näin hyvältä".

Onko kellään kokemuksia Fastin Mass2 -tuotteesta?

Oisko se hyvä tähän mun tilanteeseen? Ainakin joksikin aikaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom