• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kysy mieheltä!

Kysymys siis: mitä tämä tarina herätti sinussa? Liioittelinko, murehdinko turhia, eihän nainen voi raiskata, eihän tästä voi kuin hymyssä suin kertoa jätkien saunaillassa?
Ahdistava tarina. Aivan yhtä väärinhän nuo on, tapahtuu se sitten miehelle tai naiselle.

Voisin myös kuvitella, että minulle tuollaista tarinaa ei kannattaisi kertoa. Toisaalta haluaisin siitä kuulla, mutta toisaalta voisin kuvitella ne epävarmuuden äänet päässäni. Sammuneen kanssa tilanne tosiaan voi varmasti mennä noinkin pitkälle, ilman että toinen tajuaa mitä tapahtuu. Olisin ihan helvetin vihainen ensinnäkin sille naiselle, mutta varmasti myös miehelle, joka joi itsensä siihen kuntoon, että tuollaista pääsi tapahtumaan (koska vieraan naisen tekemiset eivät sinänsä ole minun ongelmani). Miettisin myös juuri sitä, että ketkä kaikki tilanteen ovat nähneet ja miten he ovat sen tulkinneet. Kaikenlaisia tarinoita tuollaisesta varmaan liikkuisi.

Sanoitko sille raiskaajanaiselle asiasta ikinä mitään?

Kysympä siis miehiltä (ja miksei naisiltakin):

Kysymys siis: mitä tämä tarina herätti sinussa? Liioittelinko, murehdinko turhia, eihän nainen voi raiskata, eihän tästä voi kuin hymyssä suin kertoa jätkien saunaillassa?
Ensimmäinen reaktio oli että olipa saastainen akka, koska häntä ei vähempää voinut kiinnostaa joudutko esimerkiksi kotona pulaan (oletan että tiesi että olet varattu, tai ainakaan ei varmuudella tiennyt ettet ole), koska hän vaan on niin yli-ihana että totta helvetissä jokainen haluaa. Erityisesti tuo että kaivelee sen housut alas kavereiden nähden kertoo siitä ettei vähempää vois sun mielipide kiinnostaa, koska tuohan ei edes pysyisi teidän kahden välillä eikä välttämättä ihan kaikki syty yleisöstä. Toisekseen onnittelen oikeaan aikaan heräämisestä, koska muussa tapauksessa olisi ehkä terveyskeskusreissu edessä - tai sitten tarinasta unohtui pois se kohta jossa varauduttiin huolellisesti, vaikka tokihan tämä oli se ainutkertainen tilanne jossa olis ilman vedelty. Kolmannekseen pisti miettimään miten tilanne ois muuttunut jos kyseinen mimmi ei ulkonäöllisesti ois ollutkaan vaimomatskua.

Joskus sata vuotta sitten mun opiskeluaikainen poikakaveri sai peräänsä vähän vastaavalla itsetunnolla varustetun daamin, joka hyökyi ylle kaikissa mahdollisissa tilanteissa, soitteli kotiin meille molemmille, ilmestyi meidän pihalle ulkoiluttamaan koiraansa vaikka asui kaupungin toisella puolella, tuli meidän yhdessä kaupungilla liikkuessa kysymään eikö ois jo aika esitellä sun naises toisilleen ja muutoinkin teki poikaparan oloa aika tukalaksi. Viimesimpänä tempauksena jossain opiskelijapikkujouluissa hyppäsi hajareisin istumaan syliin (vaikka/koska minä istuin samassa pöydässä), ja kajautti että hällä ei oo pikkuhousuja, vie hänet teille. Mun kävi koko sen syksyn surku siipaketta koska se oli oikeasti aivan pulassa sen emännän kanssa ja ahdistunut, koska ei kehdannut sanoa pahasti samaan opiskelijaporukkaan kuuluvalle, mutta kohtelias ei ei menny jakeluun. Tuo pikkujouluepisodi päättyi sitten aika selkeäsanaiseen "vaikka oisit viimenen nainen maan päällä niin ei, häpeäisit edes käytöstäs" -tyyppiseen rautalangasta vääntöön. Se lopetti vainoamisen, mutta edelleen tytön tarinan mukaan mies ois varmasti lähtenyt matkaan jos minä en ois estänyt. Sillon kyllä mietin että jos roolit ois käänteiset ja sama ois käyny mulle, ois varmasti kaikkien tilanteessa olleiden suhtautuminen ollut erilaista. Mutta kyllä tuo aikalailla kuitattiin tuttavapiirissä sellaisella "siinäpä nainen joka tietää mitä tahtoo" -tyyppisellä naureskelulla.

E: Ja musta loistavaa että sulla oli niin hyvä suhde että pystyit kertomaan tosta kotona. Tuon vainoavan tyypin kanssa ois varmasti ollu vielä hankalampaa, jos minä en ois alusta asti tienny missä mennään.

Invisus

Kolmen kolon kuningas
Ikä
37
Ensimmäinen reaktio oli että olipa saastainen akka, koska häntä ei vähempää voinut kiinnostaa joudutko esimerkiksi kotona pulaan (oletan että tiesi että olet varattu, tai ainakaan ei varmuudella tiennyt ettet ole), koska hän vaan on niin yli-ihana että totta helvetissä jokainen haluaa. Erityisesti tuo että kaivelee sen housut alas kavereiden nähden kertoo siitä ettei vähempää vois sun mielipide kiinnostaa, koska tuohan ei edes pysyisi teidän kahden välillä eikä välttämättä ihan kaikki syty yleisöstä. Toisekseen onnittelen oikeaan aikaan heräämisestä, koska muussa tapauksessa olisi ehkä terveyskeskusreissu edessä - tai sitten tarinasta unohtui pois se kohta jossa varauduttiin huolellisesti, vaikka tokihan tämä oli se ainutkertainen tilanne jossa olis ilman vedelty. Kolmannekseen pisti miettimään miten tilanne ois muuttunut jos kyseinen mimmi ei ulkonäöllisesti ois ollutkaan vaimomatskua.

E: Ja musta loistavaa että sulla oli niin hyvä suhde että pystyit kertomaan tosta kotona. Tuon vainoavan tyypin kanssa ois varmasti ollu vielä hankalampaa, jos minä en ois alusta asti tienny missä mennään.
Ulkona pakkiksen maailmasta, harva nainen on vaatinut kumia jota tunnen, että ihan vain omiin kokemuksiin perustaen en olisi yllättynyt että kekkosella oltais menty. Kaipa se tieto että olen parisuhteessa valoi luottamusta miehen peniksen puhtauteen, itsehän olen aina kantanut kumeja lompakossa. Sattuneesta syystä en vain alkanut sellaista asettelemaan. :LOL: Olen tosiaan melko sikeäuninen eritoten humalassa, mutta kroppa toimii vielä näinä päivinäkin siihen malliin että murheita penetraation täyttymisestä ei ole, nalli tosin on pääasiassa hyvin kosteaa sitten niissä olotiloissa. Ulkonäköasian otin esille sillä, että uskon sen oleellisesti olevan vaikuttava tekijä siinä, kumpaa osapuolta uskotaan. Konteksti ei olisi muuttunut laisinkaan oli sitten kyseessä epäviehättävä tai viehättävä. Mitään vispilänkauppaa kyseisen naisen kanssa ei ole koskaan ollut, enkä tehnyt mitään aloitetta naisen suuntaan. Olen kyllä kiitollinen silloiselle avopuolisolle että uskoi minua ja luotti, koska ei se ole todellakaan itsestäänselvyys.

Ahdistava tarina. Aivan yhtä väärinhän nuo on, tapahtuu se sitten miehelle tai naiselle.

Voisin myös kuvitella, että minulle tuollaista tarinaa ei kannattaisi kertoa. Toisaalta haluaisin siitä kuulla, mutta toisaalta voisin kuvitella ne epävarmuuden äänet päässäni. Sammuneen kanssa tilanne tosiaan voi varmasti mennä noinkin pitkälle, ilman että toinen tajuaa mitä tapahtuu. Olisin ihan helvetin vihainen ensinnäkin sille naiselle, mutta varmasti myös miehelle, joka joi itsensä siihen kuntoon, että tuollaista pääsi tapahtumaan (koska vieraan naisen tekemiset eivät sinänsä ole minun ongelmani). Miettisin myös juuri sitä, että ketkä kaikki tilanteen ovat nähneet ja miten he ovat sen tulkinneet. Kaikenlaisia tarinoita tuollaisesta varmaan liikkuisi.

Sanoitko sille raiskaajanaiselle asiasta ikinä mitään?
Aika syyllistävä lähtökohta, ajattelisitko naisystävästä samalla tavalla (vihainen kun joi itsensä siihen kuntoon)? Vaikka nuo vuodet olivat melko kosteita itsellä, olin aina kontrollissa ja tässäkin tapauksessa muistan etten ollut juonut itseäni sellaiseen änkyrään, vaan ihan leppoisissa tunnelmissa olin mennyt vapaalle sohvalle nukkumaan. Tosin olenhan nukkunut eräällä sohvalla koira kainalossa niin hirveässä kunnossa, että en sinänsä syytä uskonpuutteesta. :ROFLMAO: Siinäkin on itseasiassa tarina taustalla... Mutta ei siitä sen enempää.

e. Se oli siis sarkasmia tuo OP kohta "supliikki herrasmies", en turhaan ole tunnettu myös lempinimellä "törkyturpa", joten onnistuin puhumalla saamaan itseni pois tilanteesta. En ole naiseen ollut yhteydessä missään muodossa tapahtuneen jälkeen, koska hän levitti tietoa tuttavaporukan kanssa että tosiaan olisin pannut siinä sohvalla. Joskus vuosia myöhemmin pääsin tilanteen oikaisemaan miespuolisten tuttujen kanssa, jotka kyllä uskoivat minua. Ahdistukseni oli siis ihan aiheellinen.

Ulkona pakkiksen maailmasta, harva nainen on vaatinut kumia jota tunnen, että ihan vain omiin kokemuksiin perustaen en olisi yllättynyt että kekkosella oltais menty. Kaipa se tieto että olen parisuhteessa valoi luottamusta miehen peniksen puhtauteen, itsehän olen aina kantanut kumeja lompakossa. Sattuneesta syystä en vain alkanut sellaista asettelemaan. :LOL:
Niin no en ollu niinkään huolissani sen päälle kampeevan emännän turvallisuudesta, eikä kyllä hänkään sun. Teoriassa on olemassa sellainen vaihtoehto ettet ois ollu ihan hänen ensimmäinen uhrinsa, joten ois voinu olla kotio viemisiä, mikä nyt varsinaisesti ei vahvista parisuhdetta.

Melkoista uhrin syyllistämistä nyt siellä.
Mun suhtautuminen alkoholiin on just tuo, eikä muuksi muutu. Jos sammumisen takia tulee ryöstetyksi tai raiskatuksi niin omilla valinnoilla on ollut ihan helvetin suuri rooli asiassa. Se ei kuitenkaan tee ryöstäjän/raiskaajan osuutta yhtään vähäpätöisemmäksi, tietenkään.

Aika syyllistävä lähtökohta, ajattelisitko naisystävästä samalla tavalla (vihainen kun joi itsensä siihen kuntoon)? Vaikka nuo vuodet olivat melko kosteita itsellä, olin aina kontrollissa ja tässäkin tapauksessa muistan etten ollut juonut itseäni sellaiseen änkyrään, vaan ihan leppoisissa tunnelmissa olin mennyt vapaalle sohvalle nukkumaan. Tosin olenhan nukkunut eräällä sohvalla koira kainalossa niin hirveässä kunnossa, että en sinänsä syytä uskonpuutteesta. :ROFLMAO: Siinäkin on itseasiassa tarina taustalla... Mutta ei siitä sen enempää.
.
Olen aidosti sitä mieltä, että niin miehet kuin naiset ovat vastuussa omasta alkoholinkäytöstään ja olisi typeryyttä ajatella, ettei sillä ole noissa tilanteissa mitään tekemistä lopputuloksen kanssa. Tottakai sillä on.
Mutta alkaisinko paasaamaan raiskauksen uhrille asiasta? En alkaisi. Vahinko on jo tapahtunut ja uskon, että uhri myös itse ymmärtää mitä tapahtui ja mitkä asiat sitä edesauttoi.

Mutta jos oma mies joutuisi tuon kuvailemasi tilanteen käymään läpi, ja minä joutuisin siinä sitten vähän arvailla että mitähän helvettiä siinä nyt tarkalleen ottaen on tapahtunut, niin ihan saletisti jossain välissä mäkättäisin, että oliko ihan pakko juoda niin paljon.

edit. Mutta ettei jäisi epäselväksi, niin tuomitsen tässä täysin tuon naisen vain ja ainoastaan ja siksi vähän toivoin, että olisit hänelle antanut myöhemmin palautetta asiasta kutsumalla häntä raiskaajaksi.

Kaupunki
Helsinki
Mun suhtautuminen alkoholiin on just tuo, eikä muuksi muutu. Jos sammumisen takia tulee ryöstetyksi tai raiskatuksi niin omilla valinnoilla on ollut ihan helvetin suuri rooli asiassa. Se ei kuitenkaan tee ryöstäjän/raiskaajan osuutta yhtään vähäpätöisemmäksi, tietenkään.
Olen aidosti sitä mieltä, että niin miehet kuin naiset ovat vastuussa omasta alkoholinkäytöstään ja olisi typeryyttä ajatella, ettei sillä ole noissa tilanteissa mitään tekemistä lopputuloksen kanssa. Tottakai sillä on.
Mutta alkaisinko paasaamaan raiskauksen uhrille asiasta? En alkaisi. Vahinko on jo tapahtunut ja uskon, että uhri myös itse ymmärtää mitä tapahtui ja mitkä asiat sitä edesauttoi.

Mutta jos oma mies joutuisi tuon kuvailemasi tilanteen käymään läpi, ja minä joutuisin siinä sitten vähän arvailla että mitähän helvettiä siinä nyt tarkalleen ottaen on tapahtunut, niin ihan saletisti jossain välissä mäkättäisin, että oliko ihan pakko juoda niin paljon.
Onko tuossa kyse edes sammumisesta liiallisen alkoholinkäytön seurauksena? Siinä ollaan selvitty porukalla tuttavan luokse ja nukkumispaikkakin on aika looginen sohva, kun ei olla omassa kodissa. Kyllä noissa ympyröissä pitää voida luottaa siihen, että voi käydä nukkumaan. Mun mielestä.

Kysympä siis miehiltä (ja miksei naisiltakin): tapahtui kerran vuosia sitten niin, että olin baarin jälkeen jatkoilla tuttavaporukan luona. Kyseinen porukka ei ollut sitä parhainta kaveriporukkaa, mutta kaikki tunsin tavalla tai toisella. Kostea ilta sai päätöksen ja päädyin sohvalle vetelemään hirsiä kaikessa rauhassa, kun osa porukasta vielä jatkoi. Heräsin hetken nokosten jälkeen siihen että tuttavanainen hieroi etumustani, ja tarkemmin havahduttuani humalaisesta pöhnästä tajusin että siinä sitä oltiin farkun napit auki kanki paljaana ja juhlakunnossa.

Onko tuossa kyse edes sammumisesta liiallisen alkoholinkäytön seurauksena? Siinä ollaan selvitty porukalla tuttavan luokse ja nukkumispaikkakin on aika looginen sohva, kun ei olla omassa kodissa. Kyllä noissa ympyröissä pitää voida luottaa siihen, että voi käydä nukkumaan. Mun mielestä.
Joo mä varmaan tulkitsin väärin, ehkä ei tosiaan ollut edes sammumisesta kyse. Mutta ihan mielenkiinnosta, eikö normaalista unesta heräisi jo tuossa vaiheessa? Siis että vehkeet on otettu housuista ulos ja täys erektio päällä? Toki joo, miehillä on erektio nukkuessakin. Ehkä jotkut vaan vaipuu tosi paljon syvempään uneen kuin toiset. Mä itse herään jo siihen, että lapsi kääntyy sängyssään toisella puolella asuntoa, mutta toisaalta jotkut ei herää vaikka pommi räjähtäisi vieressä.

Invisus

Kolmen kolon kuningas
Ikä
37
Tehdään siis se selvennös tosiaan ettei sammumisesta ollut kyse, alkoholi varmaan syvensi unta, mutta olen myös erittäin syvä nukkuja ylipäätänsä.

Olen samaa mieltä tässä asiassa. Liian monesti nähnyt miten naiset toistuvasti juovat itsensä siihen kuntoon, että asioita tapahtuu heidän sitä varsinaisesti tahtomatta. Eivät kuitenkaan näe mitään vikaa omassa toiminnassaan tai päihteiden käytössään.

Invisus

Kolmen kolon kuningas
Ikä
37
Mielipiteet ovat sallittuja tottakai. Voidaanko samaa logiikkaa noudattamalla myös tuomita naiset jotka omalla valinnallaan pukeutuvat liian avoimesti, ja näin houkuttelevat asioita tapahtuvaksi ilman heidän tahtoaan?

e. Poistaako alkoholi teidän mielestä syyntakeettomuuden sille, että joku vieras loukkaa koskemattomuutta joka vallitsee ihmisoikeutena?

Mielipiteet ovat sallittuja tottakai. Voidaanko samaa logiikkaa noudattamalla myös tuomita naiset jotka omalla valinnallaan pukeutuvat liian avoimesti, ja näin houkuttelevat asioita tapahtuvaksi ilman heidän tahtoaan?
Mun mielestä pukeutumisvalinnat on eri asia kuin se, että juo itsensä tiedottomaan tilaan. Omituinen rinnastus mun mielestä. Liiallinen alkoholinkäyttö kun on typerää ylipäänsä, ei ainoat vaarat siinä liity raiskatuksi tulemiseen.

Invisus

Kolmen kolon kuningas
Ikä
37
Mun mielestä pukeutumisvalinnat on eri asia kuin se, että juo itsensä tiedottomaan tilaan. Omituinen rinnastus mun mielestä. Liiallinen alkoholinkäyttö kun on typerää ylipäänsä, ei ainoat vaarat siinä liity raiskatuksi tulemiseen.
Ei se kovin omituinen rinnastus ole kontekstissa. Liiallinen alkoholinkäyttö kaikkinensa on typerää, kuten kaiken liiallisuuden, mutta nyt ei ollut terveysriskeistä keskustelu vaan toisen koskemattomuudesta. Esimerkkitapauksessa, vaikka olisin ollut selvinpäin ja nukkunut sohvalla, tarpeeksi väsyneenä tilanne olisi varmaan päätynyt yhtä pitkälle. Olisiko silloinkin ollut uhrissa vikaa, kun ei tajunnut tutun porukan takia lähteä kotiin nukkumaan?

e. Alkoholin käyttö on myös valinta, totta. Se mitä toiset ihmiset tekevät sinulle sen valinnan vuoksi ei vaan ole mielestäni perusteltua. Jos tiedetään että alkoholinkäyttö saattaa altistaa hyväksikäytölle, eikö silloin paljastavat vaatteet myös ole altistava tekijä hyväksikäytölle?

Wombut

VIP
e. Poistaako alkoholi teidän mielestä syyntakeettomuuden sille, että joku vieras loukkaa koskemattomuutta joka vallitsee ihmisoikeutena?
Kukaan ei kai ole väittänytkään tuota että väärinhän tässä on tehnyt raiskaaja/raiskauksen yrittäjä? Syy ei ollut sinun että hän päätti yrittää mitä päätti...

Ei se kovin omituinen rinnastus ole kontekstissa. Liiallinen alkoholinkäyttö kaikkinensa on typerää, kuten kaiken liiallisuuden, mutta nyt ei ollut terveysriskeistä keskustelu vaan toisen koskemattomuudesta. Esimerkkitapauksessa, vaikka olisin ollut selvinpäin ja nukkunut sohvalla, tarpeeksi väsyneenä tilanne olisi varmaan päätynyt yhtä pitkälle. Olisiko silloinkin ollut uhrissa vikaa, kun ei tajunnut tutun porukan takia lähteä kotiin nukkumaan?

e. Alkoholin käyttö on myös valinta, totta. Se mitä toiset ihmiset tekevät sinulle sen valinnan vuoksi ei vaan ole mielestäni perusteltua.
Kyllä, raiskaus on väärin oli uhri missä tilassa tahansa. Toistan nyt tässä jo samaa.
Mutta päihteiden suhteen meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen sujuuko ilta omien vai jonkun toisen suunnitelmien mukaan.

Invisus

Kolmen kolon kuningas
Ikä
37
Kyllä, raiskaus on väärin oli uhri missä tilassa tahansa. Toistan nyt tässä jo samaa.
Mutta päihteiden suhteen meillä on mahdollisuus vaikuttaa siihen sujuuko ilta omien vai jonkun toisen suunnitelmien mukaan.
Ymmärrän, eli kyseessä on riskienhallintaa ja ennaltaehkäisyä olla juomatta?

Näkisin että ongelmana on enemmänkin seuran valinta kun humalatila, jos kaveriporukan kanssa tutun luona majoittuessa joku alkaa väkisin hyökyä pöksyihin. Ja tuo nyt on siinä määrin yllättävää käyttäytymistä tutulta että en nyt lähtisi syyllistämään virhearvioinnista siinä seuranvalintatilanteessakaan, paitsi jos sen jälkeen yöpyi uudestaan samassa seurassa. Täällä joku aika sitten joku kertoi heränneensä siihen kun veljen (?) kaveri työntää kättä housuihin, ja tämä ilmeisesti kaikkien osapuolten selvin päin ollessa. Ei tuosta musta mitenkään päin saa kohteen syytä.

Sitten taas asia erikseen jos juo itsensä niin siivottomaan kuntoon ettei pysty sinne majapaikkaansa asti selviytymään tai muuten itsestään huolta pitämään, tai jos hankkiutuu sen verran epämääräiseen majoitukseen ettei siellä kannata ainakaan molempia silmiä yhtäaikaa sulkea.

Kaupunki
Helsinki
Mun mielestä on eri asioita juoda niin paljon, että sammuu yökerhon pöytään tai puiston penkille ja joku kähveltää lompakon kuin, että nukkuu juopuneen unta tutun sohvalla ja joku tutun tuttu vie sun rahat sillä aikaa. Ja joo varmasti kannattaa itsensä takia miettiä omaa alkoholinkäyttöään, jos tuo eka tilanne realisoituu, MUTTA ei sen takia, että olisi kerjännyt sitä tai oikeuttanut sen vaan siksi, että kannattaa pitää itsensä kunnossa, jossa voi olla varuillaan, koska aina löytyy jostain niin mulkku ihminen, joka ei häpeä käyttää hyväkseen toisen heikkoa hetkeä.

Mun mielestä on eri asioita juoda niin paljon, että sammuu yökerhon pöytään tai puiston penkille ja joku kähveltää lompakon kuin, että nukkuu juopuneen unta tutun sohvalla ja joku tutun tuttu vie sun rahat sillä aikaa. Ja joo varmasti kannattaa itsensä takia miettiä omaa alkoholinkäyttöään, jos tuo eka tilanne realisoituu, MUTTA ei sen takia, että olisi kerjännyt sitä tai oikeuttanut sen vaan siksi, että kannattaa pitää itsensä kunnossa, jossa voi olla varuillaan, koska aina löytyy jostain niin mulkku ihminen, joka ei häpeä käyttää hyväkseen toisen heikkoa hetkeä.
Nimenomaan näin. Mulkkuja ihmisiä ja tilanteita hyväksikäyttäviä tulee aina olemaan, joten mielestäni tuo alkoholinkäytön hallinta on yksi hyvä tapa pitää itsensä hieman paremmin turvassa.
Ja joo, kaikelta et SILTI ole turvassa.