• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kysy ja keskustele

Jos alkaisi, miten suhtautuisit?
Olisi todella vaikea hyväksyä. Minusta 16v on lapsi. Enkä tarkoita vähätellä - jo 5 vuotias voi olla fiksu ja kypsä ajatuksiltaan, 16-vuotias voi näyttää aikuiselta jne. Mutta silti lapset kuuluu jättää rauhaan ja antaa heidän olla rauhassa lapsia.

Joten, oli se 16-vuotiastani lähestyvä sitten 25 tai 52, en hyväksyisi. Hyväksyisin lapseni (pojan tai tytön) rakastumisen ja tunteet, mutten sitä että se aikuinen lähtee mukaan, jos siinä on seksuaalistakin, nounou. Ehkä parissa vuodessa kuitenkin leppyisin ja alkaisin luottaa, jos suhde tuntuisi toimivalta. Ehkä.

Onneksi mulla ei ole enää noin pieniä lapsia:oujee:

Kolmet pikkujoulutko noita nyt vielä olisi. Yhdet oli jo. Jäljellä siis duunin, yhden pubin ja salin. Ekaan pariin tulee varmaan mentyä. Salin pikkujouluja vähän arvon, mutta nekin pidetään tuttujen pyörittämässä ravintolassa, joka on tyyliin kadun toisella puolella kämpältä, niin ei olisi iso vaiva käydä ainakin pistäytymässä.

Ja mitä tuohon 16-vuotiaan kanssa seurusteluun nyt sanois. Melkoisen vaikea on kuvitella tasapainoista suhdetta tuon ikäisen ihmisen kanssa, ja tuostahan tulisi jo v*ttuiluakin taatusti sen verran, ettei varmaan jaksaisi kuunnella :D

Kaupunki
Helsinki
Ikäero-suhteista onkin ollut juttua, mutta mitä mieltä olette 40+ ja 16v seurustelusta? Ei nimiä, noin niinkuin yleisellä tasolla.
Ei mulla ole tähän muuta pointtia kuin yleisellä tasolla lapsen ja teini-ikäisen tunne-elämä on hyvin herkkä. Se, että ollaan sillai "vapaasta tahdosta ja "ketään ei satuteta" ei välttämättä toteudu kaikista hyvistä aikeista huolimatta, koska toi "sattuminen" voi tulla ilmi vasta myöhemmin. Varmaan 50% prosenttia 13-17-vuotiaista tytöistä haluaa lapsen Robinin kanssa ja syödä karkkia ja hampurilaisia joka päivä. Mutta noi suojaikärajat ja muut ikärajat on olemassa juuri siksi, että lapset ovat manipuloitavissa ja/tai niiden halut eivät ole välttämättä hyväksi heille itselleen ja siksi niillä ei ole väliä. On aikuisten tehtävä suojella lapsia ja alaikäisiä ja joskus se merkitsee heidän suojelemista heidän omilta haluiltaan.

Ei mulla ole tähän muuta pointtia kuin yleisellä tasolla lapsen ja teini-ikäisen tunne-elämä on hyvin herkkä. Se, että ollaan sillai "vapaasta tahdosta ja "ketään ei satuteta" ei välttämättä toteudu kaikista hyvistä aikeista huolimatta, koska toi "sattuminen" voi tulla ilmi vasta myöhemmin. Varmaan 50% prosenttia 13-17-vuotiaista tytöistä haluaa lapsen Robinin kanssa ja syödä karkkia ja hampurilaisia joka päivä. Mutta noi suojaikärajat ja muut ikärajat on olemassa juuri siksi, että lapset ovat manipuloitavissa ja/tai niiden halut eivät ole välttämättä hyväksi heille itselleen ja siksi niillä ei ole väliä. On aikuisten tehtävä suojella lapsia ja alaikäisiä ja joskus se merkitsee heidän suojelemista heidän omilta haluiltaan.
Juuri näin! Olin itse se 16-vuotias tyttö, joka oli täysin sekaisin itsensä kanssa ja eli aivan liian paljon sen kautta, millaista huomiota pojilta (/miehiltä) sai. Saan olla vaan onnellinen siitä sattumasta, ettei mitään isompaa ehtinyt sattua. Pahimmassa vaiheessa varmasti myös isäni ikäluokkaa oleva mies olisi ollut silmissäni puoleensavetävä, jos sellaiselta ois vaan saanut sellaista huomiota kuin mitä luulin kaipaavani.

Ja nyt pienen tytön äitinä en edes voi ajatella, miten reagoisin, jos oma tyttäreni teini-ikäisenä kertoisi olevansa jonkinlaisessa suhteessa nelikymppisen kanssa.

Kaupunki
Kuopio
Ikäero-suhteista onkin ollut juttua, mutta mitä mieltä olette 40+ ja 16v seurustelusta? Ei nimiä, noin niinkuin yleisellä tasolla.
Ei missään nimessä.

Ymmärrän kyllä, että teinitytöstä voi olla jännittävää päästä osaksi aikuisten maailmaa. Tuossa iässä halu aikuistua on kova - tosin käsitys siitä mitä aikuisuus on ja mitä valintoja, vaatimuksia, vastuuta ja etenkin arjen harmautta siihen kuuluu ei varmasti ole realistinen. Mutta aikuisen halua seurustella lapsen kanssa en pysty käsittämään enkä todellakaan hyväksy.

Seurustelusuhde ei mitenkään voi olla tasa-arvoinen, kun toisella on niin paljon enemmän elämänkokemusta ja ainakin jonkunlaista tunnekypsyyttä ja käsitystä/kokemusta ihmissuhteista. 16-vuotias on LAPSI.

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Ikäero-suhteista onkin ollut juttua, mutta mitä mieltä olette 40+ ja 16v seurustelusta?
Tuollaisessa suhteessa lienee aika mahdotonta pariskuntana viettää minkäänlaista sosiaalista elämää. Nelikymppisten riennoissa 16-vee olisi se infantiili, jonka puheille kaikki pyörittelisivät silmiään, ja toisaalta vaikea sitä on nähdä ketään täysjärkistä 40-vee setää tai tätiä teinien kotibileissäkään.

Avv

Minkä ikänen sitte pitää olla, et saa seukata 16veen kanssa? Ja onks kokemuksella väliä? Koska jos on 30v neitsytmies ja 16v neitsyt nainen, niin onks se sama ku 30v superpanoalfa ja 16v kokematon tytteli seukkais?

Kaupunki
Sastamala
Minkä ikänen sitte pitää olla, et saa seukata 16veen kanssa? Ja onks kokemuksella väliä? Koska jos on 30v neitsytmies ja 16v neitsyt nainen, niin onks se sama ku 30v superpanoalfa ja 16v kokematon tytteli seukkais?
Hyvä lähtökohta on mun mielestä se, että lapset seukkaa lasten kanssa ja aikuiset aikuisten. Joku kumppanien määrä tai seksikokemukset ei tähän vaikuta.

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Odotatko oikeasti tähän jonkun numeron vastaukseksi? Jos suhde on lähtenyt siitä, että tuo merkittävästi vanhempi osapuoli yrittää pokata vain teinejä, on vaikea olla näkemättä tilannetta muuna kuin ikäeron hyväksikäyttönä. Jos tuo 16-vee on henkisesti tarpeeksi kypsä tekemään tällaisen päätöksen itse, eikä tuo vanhempi osapuoli ole ollut alkuvaiheessa se aktiivisempi osapuoli, niin voi tilanteen nähdä toisinkin. Kummassakin tapauksessa on kuitenkin pitkään edessä hankala taival sosiaalisessa kanssakäymisessä, kuten jo aiemmin postasin.

Mike

Ompa outo!
Pakkotoisto.com
Kaupunki
Helsinki
Ja sitten varoituksena, ensimmäinen ja kaikki sitä seuraavat, jotka mainitsevat nimelläkään tai viittaavat vihjaavasti kehenkään tunnettuun henkilöön kun kerran tämä keskustelu tuotiin tännekin, lentävät vittuun täältä ja todella lujaa. Eli pysykää lestissä, nyt alkaa talkoot tämän forumin paskasakin vittuun potkimisessa.

Ja samoin tulee kenkää heti jos yhtään kyseenalaistaa tätä viestiä.

Avv

Odotatko oikeasti tähän jonkun numeron vastaukseksi? Jos suhde on lähtenyt siitä, että tuo merkittävästi vanhempi osapuoli yrittää pokata vain teinejä, on vaikea olla näkemättä tilannetta muuna kuin ikäeron hyväksikäyttönä. Jos tuo 16-vee on henkisesti tarpeeksi kypsä tekemään tällaisen päätöksen itse, eikä tuo vanhempi osapuoli ole ollut alkuvaiheessa se aktiivisempi osapuoli, niin voi tilanteen nähdä toisinkin. Kummassakin tapauksessa on kuitenkin pitkään edessä hankala taival sosiaalisessa kanssakäymisessä, kuten jo aiemmin postasin.
No mietitääs vaikka tälleen: kuin todennäköistä on, että kolmekymppisen täysin kokemattoman jäbän naisikätoverit kattoo hyvällä sitä, ettei sillä oo yhtään kokemuksia? Eli jos kaikki mimmit, joilla on jo kokemuksia hylkii tällaista miestä niin mitä muita vaihtoehtoja sillä 30v tyypillä on kuin hakeutua sellaiseen seuraan, joka ei hylji sitä? Jos 16v on laillinen ja pantavan näköinen ja kohtelee nätisti, niin mitä järkeviä syitä miehellä on olla tekemättä tuttavuutta?

Hyvä lähtökohta on mun mielestä se, että lapset seukkaa lasten kanssa ja aikuiset aikuisten. Joku kumppanien määrä tai seksikokemukset ei tähän vaikuta.
No ne itse asiassa vaikuttaa, koska jotkut naiset ja jotkut miehet suhtautuu kokemattomiin ihmisiin hylkivästi. Väitän, että naiset on tässä mielessä paljon kriittisempiä kuin miehet. Sitä voi olla vaikka kuinka aikuinen tahansa, mut ei se takaa sitä että ne muut kohtelee takaisin aikuisena.

Kaupunki
Sastamala
No ne itse asiassa vaikuttaa, koska jotkut naiset ja jotkut miehet suhtautuu kokemattomiin ihmisiin hylkivästi. Väitän, että naiset on tässä mielessä paljon kriittisempiä kuin miehet. Sitä voi olla vaikka kuinka aikuinen tahansa, mut ei se takaa sitä että ne muut kohtelee takaisin aikuisena.
Sun kannattaa sanoa suoraan niille naisille, että oot kokematon. Kyllä sieltä se tolkun tyyppikin ennen pitkää löytyy jota ei kiinnosta kokemukset tai kokemattomuudet seksin saralla tuon taivaallista.

Dopey

Easy like Sunday morning
VIP
Ikä
49
Kaupunki
US of A
Jos 16v on laillinen ja pantavan näköinen ja kohtelee nätisti, niin mitä järkeviä syitä miehellä on olla tekemättä tuttavuutta?
Kun nyt minua jostain syystä quotasit, niin vastaan. Jos tämä 30v kohdistaa kaiken parinhakunsa paikkohin, missä vastapuoli on poikkeuksetta tätä teinx-ikäluokkaa, niin kyllä se minusta on todella creepyä. Jos joku teiniprinsessa tämän seurauksena avaa sakset, niin kyllä minusta voidaan puhua hyväksikäytöstä, enkä nyt tarkoita lakiteknistä termiä tässä. Jos se 30v ei ole saanut oman ikäluokkansa hyväksyntää kokemattomana, niin uskotko teinistalkkerina tulevan suosionosoituksia enemmän?

Avv

Sun kannattaa sanoa suoraan niille naisille, että oot kokematon. Kyllä sieltä se tolkun tyyppikin ennen pitkää löytyy jota ei kiinnosta kokemukset tai kokemattomuudet seksin saralla tuon taivaallista.
Nokun emmä oo kokematon, olin joku aika sitten ja siitä seurasi paljon hankaluuksia kunnes asia sitten ratkesi (ja en pannut 16 vuotiasta). Ite etin seuraa ikäluokasta 23 - 29.
Pointti oli se, että jos oman ikäluokan naiset hylkii, niin sitten mikä järkevä syy on olla hakeutumatta sellaiseen seuraan, joka kohtelee silleen miten tahtoo tulla kohdelluksi? Jos kaikki ne oman ikäluokan naiset, joista itse on kiinnostunut tuomitsee kokemattomuuden perusteella, mut 16v mimmit ei, niin en todella näe syytä miksei siinä voi hakeutua sellaiseen seuraan joka kohtelee samoin kuin itse kohtelee heitä.

Kun nyt minua jostain syystä quotasit, niin vastaan. Jos tämä 30v kohdistaa kaiken parinhakunsa paikkohin, missä vastapuoli on poikkeuksetta tätä teinx-ikäluokkaa, niin kyllä se minusta on todella creepyä. Jos joku teiniprinsessa tämän seurauksena avaa sakset, niin kyllä minusta voidaan puhua hyväksikäytöstä, enkä nyt tarkoita lakiteknistä termiä tässä. Jos se 30v ei ole saanut oman ikäluokkansa hyväksyntää kokemattomana, niin uskotko teinistalkkerina tulevan suosionosoituksia enemmän?
Tarkoitan, että kohdistaa parinhaun niihin, jotka eivät hylji aiempien kokemusten tai kokemattomuuksien perusteella. Eli menee sinne, missä tulee hyväksytyksi. Se ikähaarukka voi olla vaikka 16 - 30. Jos ne 30veet vaan haukkuu creepyksi ja kokemattomaksi mutta 16v ei, niin mikä järkevä syy on olla vastaanottamatta sitä positiivista kohtelua? Ite ainakin hakeudun sinne, missä vastaanotto on asiallista ja positiivista, en sinne missä minut tuomitaan sellaisin perustein joihin ei voi itse vaikuttaa. Ja arvelen, että kaikki toimii näin. Kuka nyt yrittää väkisin tunkea sellaiseen seuraan, joka kohtelee aliarvoisesti?

Jos kaikki ne oman ikäluokan naiset, joista itse on kiinnostunut tuomitsee kokemattomuuden perusteella, mut 16v mimmit ei, niin en todella näe syytä miksei siinä voi hakeutua sellaiseen seuraan joka kohtelee samoin kuin itse kohtelee heitä.
En kommentoi asian oikeellisuutta, mutta haluan muistuttaa että ei kaikki ole joko omassa ikäluokassa tai nuorempia.

Kaupunki
Helsinki
No mietitääs vaikka tälleen: kuin todennäköistä on, että kolmekymppisen täysin kokemattoman jäbän naisikätoverit kattoo hyvällä sitä, ettei sillä oo yhtään kokemuksia? Eli jos kaikki mimmit, joilla on jo kokemuksia hylkii tällaista miestä niin mitä muita vaihtoehtoja sillä 30v tyypillä on kuin hakeutua sellaiseen seuraan, joka ei hylji sitä? Jos 16v on laillinen ja pantavan näköinen ja kohtelee nätisti, niin mitä järkeviä syitä miehellä on olla tekemättä tuttavuutta?
Oot oikeassa. En keksi siihen muuta järkevää syytä kuin, että aikuisen ihmisen valinta on jättää se alle täysi-ikäinen lapsi rauhaan, koska sen lapsen kasvun turvaamisen pitäisi mennä omien mielihalujen ohitse.

Hyvää kansainvälistä lasten oikeuksien päivää, muuten. :)

Avv

Oot oikeassa. En keksi siihen muuta järkevää syytä kuin, että aikuisen ihmisen valinta on jättää se alle täysi-ikäinen lapsi rauhaan, koska sen lapsen kasvun turvaamisen pitäisi mennä omien mielihalujen ohitse.
Mut jos mielihalut on samat ja kohdistuu toinen toisiinsa, eli molemmilla on kova hyväksynnän saannin ja kokeilemisen tarve. Niin en näe mikä vahinko tässä aiheutuu.

Kaupunki
Tampere
Niinpä. Ei ongelmaa ratkaista tasa-arvoisesti siten, että jos toinen haukkuu toisen työn jälkeä, toinen sillä perusteella irtisanoutuu homman tekemisestä jatkossa. Oikea ratkaisu on se, että sitä työn jälkeä tarvittaessa parannetaan ja toinen lopettaa haukkumisen.
Minä olen omasta halustani vapauttanut miehen pyykkien pesemisestä, tiskikoneen käytöstä ja siivoamisesta ylipäätään. Koska mies pesi pyykit väärin, täytti tiskikoneen väärin ja imuroikin väärin. Mielummin teen itse niin ei tarvii kitistä ja huomautella.

Ja homma toimii ja kaikilla on mukavaa.

Kaupunki
Indonesia
Mut jos mielihalut on samat ja kohdistuu toinen toisiinsa, eli molemmilla on kova hyväksynnän saannin ja kokeilemisen tarve. Niin en näe mikä vahinko tässä aiheutuu.
Ei täysin sama asia, mutta näetkö mitään väärää siinä, jos 30-vuotias opettaja panee 16-vuotiasta oppilastaan? Tai 30-vuotias poliisi 16-vuotiasta, joka kerättiin putkaan (vaikka Suomessa ei taida 16-vuotiaita viedä putkaan)? Noin niin kuin yleisesti jos kyseessä on 30-vuotias ja 16-vuotias, niin aika ilmassa on jo hieman sellaista, että asetelma ei ole ihan yhdenvertainen.