Kysely lääkkeistä...

BCAA-valmisjuoma -40%
Kuuluisi ehkä douppiosiolle, mutta koska en käytä roinaa niin laitetaan nyt sitten tänne.

Jos joskus tuhannen vuoden päästä päättäisin alkaa kisaamaan fitnessiä tosissani, niin kiinnostaisi tietää miten kisoissa suhtaudutaan lääkkeiden käyttöön. Siis resepti on, ja saan toki lääkäriltä todistuksen tarvittaessa, mutta...

Minulla on Tourette ja käytän siihen lääkityksenä 60mg serotoniintakaisinotonestäjiä (jotka eivät ymmärtääkseni ole "douppausta") mutta lisäksi käytän Ritalinia (joka on metyylifenidaattivalmiste ja katsotaan kai dopingaineeksi). Elikkäs Ritskut lisäävät myös allekirjoittaneella aineenvaihduntaa ja antavat täten edun muihin kilpailijoihin nähden. Mutta koska Ritskut ovat toimintakyvylleni melkoisen tärkeitä, niin voiko niitä kuitenkin käyttää valmentautuessa kisoihin / kisatessa? Kyseessähän on piristävä aine, joka vaikuttaa siis myös aineenvaihdunnan nopeutumiseen.

Pistetään siis pari kyssäriä:
Voiko tästä jäädä kiinni dopingtestissä? Siis vaikka todistaisi, että kyseessä on sairauden hoito, kertoisi luonnollisesti etukäteen ja toisi lääkärintodistuksen paikalle?

Entä miten muut kisailijat / harrastajat suhtautuvat asiaan? Onko "paha" jos joku saa etua lääkkeen muodossa, olettaen että lääke on kuitenkin työn ja muun elämän kannalta tarpeen (kassajonossa sätkiminen kun tuppaa olemaan aikas noloa :D ).

Tyhmä kyssäri, mutta olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä asiasta, ihan tietoon perustuvia tai sitten omia mielipiteitä siitä, mitä mieltä olette lääkkeiden käytöstä reenatessa. Lääkkeiden poisjättö ei ole vaihtoehto, koska ilman niitä elämä tuppaa olemaan "hieman" hankalaa. Lääkkeiden kanssa pärjään hyvin ja vaikutan ulospäin ihan normaalilta - tosin kun taas ilman lääkkeitä... Huh.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Kannattaisi hankkia käsiin sellainen sini-valkoinen pieni vihko koskien kiellettyjä lääkeaineita urheilussa. Tämä pätee lajiin kuin lajiin. Itse sain sellaisen joskus fitnessliiton leirillä.

Eiköhän noita saa liitosta, kun pyytää:

Suomen Fitnessliitto ry.
PL 148, 15101 Lahti
puh 03-734 9585

Parempi lukea itse asioista kuin luottaa keskustelupalstalla annettuihin ohjeisiin. En ottaisi riskiä.

Mäyräkoira sanoi:
Pistetään siis pari kyssäriä:
Voiko tästä jäädä kiinni dopingtestissä? Siis vaikka todistaisi, että kyseessä on sairauden hoito, kertoisi luonnollisesti etukäteen ja toisi lääkärintodistuksen paikalle?

Mulla on rasituksessa ilmenevä astma ja joudun treenatessa käyttämään dopingiksi luokiteltua lääkettä. Kun vielä kilpailin kamppailulajeissa, mulla oli lääkärintodistus mukana, jos olisin joutunut testiin. Lääkäri kysyi joskus lääkkeenvaihdon yhteydessä, että kilpailetko vielä, tarviitko todistuksen.

Eli jos lääkärintodistus löytyy lääkkeen välttämättömyydestä, niin asian pitäisi olla ok. Tosiaan kannattaa silti ottaa selville etukäteen, mitä lajiliitolla on tästä sanottavana. Ihan mutulla ei kannata pelata, jos vaikka käy kutsu pissalle. ;)

Viimeksi muokattu:
kaisa sanoi:
Mulla on rasituksessa ilmenevä astma ja joudun treenatessa käyttämään dopingiksi luokiteltua lääkettä. Kun vielä kilpailin kamppailulajeissa, mulla oli lääkärintodistus mukana, jos olisin joutunut testiin. Lääkäri kysyi joskus lääkkeenvaihdon yhteydessä, että kilpailetko vielä, tarviitko todistuksen.

Jeah! Mullakin homma onnistui kamppailulajeissa, mutta entäs kisassa jossa kropanesittely on pääasia? Luulisin, että lajiliitto suhtautuisi siihen ok - asenteella (kyseessähän ON lääke), mutta entäs muut kilpailijat? Sillä fitnessissä rasvaapolttavasta ja aineenvaihduntaa kiihdyttävästä valmisteesta on apua. Vielä enemmän pelottaisi jättää lääkkeet hyllylle ja alkaa taas käyttäytyä kun se futaaja eilisessä 4D dokkarissa. Huoh. Elämä on rankkaa... Kun lähden periaatteella että Tourette ei estä mitään ja vaadin itseltäni saman kuin muutkin.

Mäyräkoira sanoi:
Jeah! Mullakin homma onnistui kamppailulajeissa, mutta entäs kisassa jossa kropanesittely on pääasia? Luulisin, että lajiliitto suhtautuisi siihen ok - asenteella (kyseessähän ON lääke), mutta entäs muut kilpailijat? Sillä fitnessissä rasvaapolttavasta ja aineenvaihduntaa kiihdyttävästä valmisteesta on apua. Vielä enemmän pelottaisi jättää lääkkeet hyllylle ja alkaa taas käyttäytyä kun se futaaja eilisessä 4D dokkarissa. Huoh. Elämä on rankkaa... Kun lähden periaatteella että Tourette ei estä mitään ja vaadin itseltäni saman kuin muutkin.

Kaikkien kroppa ei toimi ilman lääkitystä, valitettavasti. Hyvinvointiin tarvitaan toisinaan lääkkeitä, hengitystieongelmiin tai ihan mihin vain. Ihan sama, mitä ne muut kilpailijat ajattelevat, jos kerran lääkkeen käytöstä on lääkärintodistus. Sinun terveytesihän se tärkein asia on. :thumbs: Kyllä siihen lekurilta saatuun paperiin aika usein ihan kohtuullisen pätevä syy on taustalla.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom