Kuvia Egyptistä Luxorin reissulta

Kuvia Egyptistä Luxorin reissulta (kyseessä Domina Travelin äkkilähtöreissu, maksoi n. 300 euroa):

EgyptiLuxor455.jpg

Hotelli Emilio, Luxor, Egypti
EgyptiLuxor395.jpg

Näkymä hotellin katon uima-allastasanteelta Luxorin temppelin suuntaan, taustalla Niili:
EgyptiLuxor355.jpg

Uima-allastasanne hotellin katolla:
EgyptiLuxor371.jpg

Hotellihuone:
EgyptiLuxor005.jpg

EgyptiLuxor008.jpg

Siivoojien taidonnäytteitä...
EgyptiLuxor345.jpg

Hevoskärryt, tyypillinen kulkuväline turisteille:
EgyptiLuxor030.jpg

Karnakin temppeli, Luxor. Tän retken ottaisin matkatoimiston kautta suomalaisen oppaan kera, ellei englannin kieli ole hyvin hallussa:
EgyptiLuxor035.jpg

EgyptiLuxor043.jpg

EgyptiLuxor049.jpg

EgyptiLuxor050.jpg

EgyptiLuxor053.jpg

Karnakin temppelialue:
EgyptiLuxor059.jpg

EgyptiLuxor068.jpg

EgyptiLuxor089.jpg

EgyptiLuxor095.jpg

EgyptiLuxor105.jpg

EgyptiLuxor108.jpg

Moskeija:
EgyptiLuxor118.jpg

Papyrus-kauppa:
EgyptiLuxor119.jpg

Rantakatu, Luxor:
EgyptiLuxor123.jpg

Luxorin temppelialue. Tällekin retkelle ottaisin suomalaisen oppaan, ellei englanni kieli ole hyvin hallussa:
EgyptiLuxor129.jpg

EgyptiLuxor138.jpg

EgyptiLuxor142.jpg

Luxorin temppelialue:
EgyptiLuxor144.jpg

EgyptiLuxor150.jpg

EgyptiLuxor159.jpg

Maisemia Luxorissa:
EgyptiLuxor186.jpg

Kuninkaiden laakso. Mun mielestä tänne ei tarvitse suomalaista opasta. Omatoimimatka riittää, koska oppaat eivät kulje haudoissa mukana. On kuitenkin hyvä, että on tutustunut Kuninkaiden laakson hautoihin etukäteen omatoimisesti joidenkin opuksien avulla:
EgyptiLuxor204.jpg

EgyptiLuxor206.jpg

KuninkLaakso.jpg

Kaivaukset.jpg

EgyptiLuxor236.jpg

EgyptiLuxor212.jpg

EgyptiLuxor227.jpg

Hatshepsutin temppeli. Omatoimiretki toimii, kunhan tutustuu etukäteen taustoihin:
EgyptiLuxor242.jpg

EgyptiLuxor264.jpg

EgyptiLuxor265.jpg

EgyptiLuxor272.jpg

Memnonin kolossit:
EgyptiLuxor322.jpg

Myyminen alkaa jo lapsena:
EgyptiLuxor323.jpg

Alabasteritehtaan näytös turisteille:
EgyptiLuxor312.jpg

Luxorin kaupunkikuvaa:
EgyptiLuxor338.jpg

EgyptiLuxor370.jpg

EgyptiLuxor359.jpg

EgyptiLuxor364.jpg

Paikallisten basaarista:
EgyptiLuxor367.jpg

EgyptiLuxor365.jpg

Turistibasaarin sisäänkäynti:
EgyptiLuxor379.jpg

EgyptiLuxor376.jpg

Moskeija:
EgyptiLuxor383.jpg

Hathorin temppelialueelta Denderasta (Niilin risteilyltä):
EgyptiLuxor559.jpg

EgyptiLuxor588.jpg

EgyptiLuxor596.jpg

EgyptiLuxor560.jpg

Niilin päiväristeilyltä. Omatoimimatka riittää:
EgyptiLuxor641.jpg

EgyptiLuxor629.jpg

EgyptiLuxor490.jpg

EgyptiLuxor662.jpg

EgyptiLuxor671.jpg

EgyptiLuxor685.jpg

EgyptiLuxor692.jpg

Leipomon myymälä:
EgyptiLuxor698.jpg

Hautajaissaattue (kristittyjen), jossa pelkkiä miehiä:
EgyptiLuxor700.jpg

Kananmunakauppa:
EgyptiLuxor707.jpg

Rautatieaseman poliisi kilven takana:
EgyptiLuxor709.jpg

Kuumailmapallolennolta. Mulla on korkeanpaikankammo, mutta jostain syystä tämä oli niin pehmeää lentoa sekä rauhallista menoa, ettei juurikaan pelottanut, kun oli siellä keskellä koria. Sitä on vaikeaa sanoa, millä korkeudella lennettiin. Kapteenikaan ei osannut sitä kertoa. Omatoimimatka tulee puolet halvemmaksi kuin matkatoimiston retki. Reissulla ei tarvitse suomenkielistä opasta:
EgyptiLuxor741.jpg

EgyptiLuxor746.jpg

EgyptiLuxor765.jpg

Memnonin kolossit ilmasta käsin:
EgyptiLuxor778.jpg

EgyptiLuxor789.jpg

EgyptiLuxor796.jpg

EgyptiLuxor798.jpg

Kuumailmapallolennon kapteeni Ahmad:
EgyptiLuxor819.jpg

EgyptiLuxor829.jpg

EgyptiLuxor833.jpg

EgyptiLuxor843.jpg

EgyptiLuxor856.jpg

Kuumailmapallolentoreissulta (onks tää yhdyssana?):
EgyptiLuxor865.jpg

EgyptiLuxor869.jpg

EgyptiLuxor876.jpg

EgyptiLuxor880.jpg

Kameleita:
EgyptiLuxor898.jpg

Niilin ylitys:
EgyptiLuxor901.jpg

Niili:
EgyptiLuxor907.jpg

Kieltomerkki, mitä kukaan ei noudata:
EgyptiLuxor914.jpg

Imaami ja oppilas?
Imaami.jpg

Sen kummemmin en jaksa alkaa tarinaa kirjoittamaan. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kiitti paljon kuvista, Egyptistä on harvempi tyyppi pistänyt mitään raporttia tai kuvia, monet kertovat tykänneensä, vielä useampi vihanneensa. Nyt on egyptikin nähty, eipä tartte tonne lähteä, mieluummin oon himassa. :jahas: Kiva oli silti nähdä mimmosta siellä on, oikeasti. :)

EDIT: Ehkä tuolla vois käydä kun kaikki muut paikat on käyty jotta saa rastin trip advisorin karttaan ;)

Mitäs itse tykkäsit? Menisitkö uudelleen?

EgyptiLuxor355.jpg

:lol2:

Saattaisin mennäkin, vaikka ei siitä tullut mikään mun suosikkikohde. Tai itse asiassa tulen menemäänkin joskus, mutta silloin haluan nähdä pyramidit. Noi nähtävyydet ovat tosi upeita ja vaikuttavia, mutta itse maa sekä kulttuuri eivät ole sitä niin kauheasti. Hurghadaan tai Sharm El Sheikiin en menisi muuten kuin sukeltamaan, koska siellä ei kuulemma ole mitään erityistä.

Huonoa ovat:
- Pakkomyyminen, pahempaa kuin missä
- Vedättäminen
- Jalla-jalla (ei tullut mulle kunnolla)

Hyvää:
- Upeat ja erittäin vaikuttavat nähtävyydet

Ruoka
- Ihan syötävää, mutta ei huippua

Täytyy vielä sanoa sen verran, että asennoiduin tuohon matkaan alunperin tosi negatiivisesti, mutta lopputulos oli odotettua parempi. Siitäkin huolimatta, että paikka ei ollut mikän huippu-huippu. Kokemuksena ihan ok. Viikkoa pidempään en siellä olisi. Ja joka päivälle pitää keksiä jotain kivaa tekemistä. Kaupungilla ei viitsi pyöriä ihan huvikseen. Menee hermo siihen pakkomyyntiin.

Noi samat temppelit tuli koluttua tammikuun alussa. Meillä oli asemapaikkana Sharm el Sheikh, joten lisäksi oli ohjelmassa sukeltelua ja golfia, miinuspuolena mesta on varmaan 10x kalliimpi kuin Luxor (kaikki maksaa).

Minusta tuonne kannattaa mennä just sen kerran näkemään nuo monumentit. Noista kuvista ei mitenkään voi välittyä se fiilis, mikä siellä tulee. Tuo Karnakin temppeli on parin Itäkeskuksen kokoinen ja siis rakennettu yli 3 500 vuotta sitten. Käsin. Kivestä. Joka tuotiin sinne veneillä pitkän matkan päästä.

Eipä tuo Luxor kummoisen kokoinen ole. Tosin ihan näkemisen arvoinen, vaikka kiviröykkiö toisensa perään alkaakin jonkin ajan kuluessa puuduttamaan. Mutta idea onkin päästä näkemään as much as possible, joten kohteen kiinnostavuus ei ole ydinseikka mulle. Jokunen vuosi sitten tuli käytyä ja ihan mukavaa oli. Kakarat kyllä yrittää vedättää ihan sikana jokaista vastaantulijaa. Mua ei ole koskaan häirinnyt nuo seikat, koska en ole herkkänahkainen ja on vastaavia paikkoja tullut kierreltyä ennestään.

Egyptin suistomaisemia yhdistettynä urbaaniympäristöön ei pääse näkemään aivan jokaisessa maapallon kolkassa, ja sen vuoksi en lähtisi vähättelemään historiallisesti merkittävää aluetta muutaman kuvan perusteella. Se vaan on nähdä livenä ihan toinen juttu kuin valokuvat netissä.

Anonymity, suosittelen Kairoa. Pyramideissa pääsee käymään sisälläkin, ja se on ihan hauskaa puuhaa.

Egyptin suistomaisemia yhdistettynä urbaaniympäristöön ei pääse näkemään aivan jokaisessa maapallon kolkassa, ja sen vuoksi en lähtisi vähättelemään historiallisesti merkittävää aluetta muutaman kuvan perusteella. Se vaan on nähdä livenä ihan toinen juttu kuin valokuvat netissä.

Joo, kyllä toi karnakin temppelialue oli aika vaikuttava "ensikertalaiselle". ja sit toi päiväristeily ja kuumailmapallolento olivat hienoja kokemuksia.

Kyllä ne tosiaan pitää nähdä ja kokea henk.koht., jotta sen kuvion tajuaa.

kas kun ei tullut tohon kohtaan, että "mielummin oon Thaimaassa":jahas::jahas::jahas:
Ketjun aloittaja muistaakseni varasi matkan Thaimaahan. Antakoon hänen itsensä tulla kertomaan reissun jälkeen kummassa hän mieluummin olisi ;)
Kyllä meitsi vois pyramidit käydä katsomassa, sitten kun on kaikki muu nähty.

Thaimaahan se tietysti miellyttävämpi paikka on, mutta toisaalta en mä jaksa sinnekään "jumiutua". Mä en halua sellaiseksi, joka käy elämänsä aikana esim. Thaimaassa 48 kertaa ja sit kaikki muut paikat jäävät kokematta. Tällä kertaa olisi tarkoitus näin alustavasti jatkaa Bangkokista Balille Indonesiaan. Liput Bangkokiin olivat niin halvat, että ne kannatti ostaa ja sieltä on hyvä jatkaa eteenpäin. Kauko-idässä on varmasti paljon muutakin koettavaa kuin Thaimaa, vaikka siitä maasta noin pääsääntöisesti pidänkin.

Tietysti sitä hakee ensisijaisesti "ihania" kohteita, mutta loppujen lopuksi sitä on hyvä nähdä muunlaisiakin kohteita. Valitettavasti minulla vaan ei ole rahaa tarpeeksi, joten joudun priorisoimaan ja siksi haluan ekaksi käydä niissä "ihanissa" kohteissa. Toisaalta mistäs sitä etukäteen tietää, mikä on ihana ja mikä ei. Esimerkiksi Venezuelalle minulla oli koviakin odotuksia ja täytyy sanoa, että siellä oli tylsempää kuin Egyptissä.

Tosta kaupanteosta...

Suosittelen kantamaan mukana lappua, jossa on arabialaiset numerot. Eli kun menette kauppaan, niin voitte tarkistaa hintalapusta mikä on tuotteen todellinen hinta. Jos ette tarkista ja kysytte hintaa, laittavat he siihen päälle turistilisän. Jos et osaa kirjoittaa noita numeroita tai sinulla ei ole tulostetta, niin valokuvaa ne digikameraan ja tarkista sieltä tarvittaessa.

EgyptiLuxor374.jpg

EgyptiLuxor375-1.jpg

http://fi.wikipedia.org/wiki/Arabialaiset_numerot

Lisäksi suosittelen pysymään kovana ja tinkaamaan. Tinkaaminen kannattaa aloittaa 70-80% pyydetystä hinnasta. Loppujen lopuksi sen tuotteen saa yleensä noin puolella siitä, mitä aluksi pyydettiin. Ja joskus jopa halvemmalla. En tiedä vedätettiinkö meitä, mutta ilmeisesti Egyptin valtiolla on sellaisia matkamuistomyymälöitä, joissa ei ole tapana tinkiä. Tosin sain sielläkin tingittyä vähän, koska tuote ei ollut ihan priimaa.

Kun ne myyjät tulevat iholle ja yrittävät myydä, niin kannattaa opetella sanomaan arabian kielellä ei kiitos, sillä se toimii paremmin kuin no thanks. Ainakin mulla ja mun mielestä. En tiedä miten se sanotaan oikeaoppisesti, mutta itse käytin seuraavaa (kirjoitan se samoin kuin lausun), eli shukran lä tai shukran laa En ole ihan varma kumpi on oikein, itse käytin tuota ensimmäistä vaihtoehtoa.

Ja heti ensimmäisenä päivänä ne hyökkäävät teidän kimppuun (kun astutte hotellista ekaa kertaa ulos) ja lähtevät tai yrittävät lähteä kuljettamaan teitä vaivihkaa basaarialueille ollen erittäin ystävällisiä. Mutta sanotte vaan, että teitä ei kiinnosta ja että haluatte olla omissa oloissa. On siis parasta on sanoa reippaasti ja jämäkästi, että ei kiitos ilman suurempia katsekontakteja ja jatkaa matkaa.

Ja jos joku kauppias pyytää teitä auttamaan, eli esim. kirjoittamaan jonkun osoitteen kirjekuoreen tai kirjoittamaan ylipäätään jotain muuta lappua, niin heillä on ideana luoda luottamuksellinen suhde teihin. He eivät kauppaa teille tuossa vaiheessa mitään, mutta yrittävät varmistaa tuollaisella käyttäytymisellä, että tulette toistekin kauppaan ja ostatte jotain tai otatte heiltä muuten jotain palveluita. Heiltä löytyy aina joku serkku, joka tarjoaa jotain palveluita. He myös alkavat juttelemaan Suomesta, josta he yleensä tietävät jotain. Esimerkiksi jotain paikkakuntia, joissa he väittävät käyneensä tai jossa heillä on sukulaisia. He ovat mukavia ja tarjoavat teetä ilman tuotteiden tyrkyttämistä yrittäen koko ajan luoda teihin sellaisen suhteen, että tulette uudestaankin. Tai sitten he sopivat treffejä teidän kanssa ja antavat lahjoja. Jos tällaiseen lähtee mukaan, heistä ei pääse helpolla eroon. Vaikka te yrittäisitte pakoilla heitä, he kyllä löytävät teidät. Ikinä ei kannata sanoa, missä hotellissa asuu, sillä he tulevat norkoilemaan hotellin kulmille. Pitää myös muistaa, että ihan tavalliseen kaupankäyntiin kuuluu teen tarjoaminen ja on ihan kohteliasta juoda sitä.

Näin ainakin Luxorissa.

Ketjun aloittaja muistaakseni varasi matkan Thaimaahan. Antakoon hänen itsensä tulla kertomaan reissun jälkeen kummassa hän mieluummin olisi ;)
Kyllä meitsi vois pyramidit käydä katsomassa, sitten kun on kaikki muu nähty.

Vetosin vaan tohon sun avarakatseisuuteen, kun aina oot jauhamassa vaan Thaimaa Thaimaa Thaimaa Thaimaa Thaimaa... vittu muuttaisit sinne Thaimaahan.

Millaisia nuo päiväristeilyt on. Kuinka pitkään kestää ja kuinka kaukana käydään? Pysähdelläänkö satamissa?

Millaisia nuo päiväristeilyt on. Kuinka pitkään kestää ja kuinka kaukana käydään? Pysähdelläänkö satamissa?

Me lähdettiin aikaisin aamulla ennen auringonnousua ja palattiin auringonlaskun jälkeen. Oli tosi upeaa nähdä, kuinka joenvarsi herää aamulla elooon ja kuinka kauniin värinen auringonlasku on. Me pysähdyttiin ainoastaan siellä Denderassa, jossa kävimme katsomassa bussilla tuota Hathorin temppelialuetta, jonka jälkeen palasimme takaisin. En osaa sanoa tarkkaan, kuinka pitkä etäisyys Luxorista on tuonne. Itse tykkäsin tuosta reissusta, vaikka suurin osa ajasta oli laivassa istumista.

Kiitti paljon kuvista, Egyptistä on harvempi tyyppi pistänyt mitään raporttia tai kuvia, monet kertovat tykänneensä, vielä useampi vihanneensa. Nyt on egyptikin nähty, eipä tartte tonne lähteä, mieluummin oon himassa. :jahas: Kiva oli silti nähdä mimmosta siellä on, oikeasti. :)

EDIT: Ehkä tuolla vois käydä kun kaikki muut paikat on käyty jotta saa rastin trip advisorin karttaan ;)

Mitäs itse tykkäsit? Menisitkö uudelleen?

EgyptiLuxor355.jpg

:lol2:

Joka paikasta saa kamalia kuvia otettu, jopa Thaimaasta ;)

ThPhiPhi_BackyardTrash.jpg

ThPhiPhi_BackyardTrash.jpg

Mutta joo, kyllähän Egyptissä voisi käydä....joskus.

Olen marraskuun alusta pohtinut, pitäisikö neljän päivän Kairoon suuntautuneesta reissusta tehdä rapsa. Tämän innoittamana yritän saada sen aikaan ja teen oman ketjun Kairolle - vaikkakin kaksi päivää meni erämaassa leireillessä.

Rikon nyt Jumalien määräyksiä ja nostelen tämän ketjun "turhaan". Sattui topic vahingossa silmiin ja kuvat on IHAN samanlaisia, kun itse ottelin joskus vuonna 2007. (Hotellikin sama jne.) Etenkin tuo hotelin katolta otettu kuva on luultavasti paria asteen miljoonasosaa lukuun ottamatta samaan suuntaan kuvattu. Ihan meni kylmät väreet. PS. Vieläkö hotellin edessä aikaa vietti yliystävällinen (tai siis tunkeileva) taksikuski nimeltä Jusuf toyotansa kanssa? ;)

20. Päivä olis tarkoitus lähteä Hurghadaan. Kerran aikaisemmin on tullu oltua ja oli niin hieno paikka et ny toistamiseen..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom