Kuuman päivän punttitreeni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nate
  • Aloitettu Aloitettu
On tämä kesä aivan ihanaa mutta helvetillistä aikaa. Meidän suht pienikokoisen salin ilmanvaihto on tyyliä "ovi auki aurinkoiselle tuulettomalle sisäpihalle", joten voi arvata kuinka kuuma on sitten salin sisäpuolella. Ikkunatkin on vielä isot ja juuri sille pihalle päin. Eikä yhtään tuuletinta edes katossa!
Kauhulla ajattelen jo tulevan helleviikon treenejä (2-3 päivää luvattu n. 25 astetta lämmintä...). Viime viikon torstaina, jalkapäivänä, meinasi ihan oikeasti taju lähteä. Siis että voimia olisi ollut, mutta silmissä alkoi sumenemaan jalkakyykkyä tehdessä. Piti lopettaa eka sarja neljän toiston jälkeen. Toisen ja kolmannen vedin sitten yrittäen olla ajattelematta asiaa, mutta kyllä se sisua vaati. Huom! Oli vielä aamupäivä eikä edes lämpötila maksimissaan...

Mites muiden mimmien saleilla ilmanvaihto pelaa? Ja teettekö ylipäätään kesän ajan yhtä kovaa treeniä kuin talvella? Mun on pakko yrittää ainakin tämä kesäkuu tsempata kun heinä-elokuussa olen kellokorttihommissa kahdeksasta neljään eikä tiedä miten silloin jaksaa treenata.

Huomenna onkin tulossa mielenkiintoinen päivä: Ensin rannalla löhöilyä ja rentoutumista (eka kertaa tänä kesänä!), ja illalla sitten selkätreenit :rolleyes: Saas nähdä joutuuko mut elvyttämään sen jälkeen...:p

Yritys on ainakin kova treenata kesällä samalla lailla kuin talvella. Salillani on kai ilmanvaihto, mutta kuumahan siellä luonnollisesti on. Ja ennen kaikkea kuumuus salin ulkopuolella irrottaa mehut aika hyvin.

Onneksi olen nyt töiden takia joutunut ja pystynyt treenaamaan aamupäivisin. Silloin virtaa riittää paremmin, kun ei ole joutunut läähättämään hikisenä koko päivää. Rannalla löhöilyn jälkeen en voisi kyllä kuvitellakaan meneväni salille.

Kaiken kuumuuden päälle vielä kiihdytetyssä tilassa oleva aineenvaihdunta ja vähennetty syöminen - tuntuu olevan jo vähän työn takana edistyä treenissä, paras kai tyytyä vielä jonkin aikaa vain ylläpitämään voimia :D

Sellaista salia en ole vielä löytänytkään, joka ei kesällä muunnu turkkilaiseksi saunaksi. Treeni jatkuu, kuten viileämpäänkin vuodenaikaan, mutta vettä huljautetaan systeemiin ripirapirai kolme tai neljä kertaa tavallista enemmän. Hikipyyhkeeksi täytynee virittää joku itseä isompi kylpylakana :)

Joo en ole minäkään vielä sellaisella salilla (Suomessa) käynyt, joka ei kesähelteellä muuttuisi lähinnä tuskaiseksi pätsiksi. Mä olen ratkaissut asian niin, että käyn kesäaikaan treenaamassa aamulla heti herättyäni, ennen töihin lähtöä. Tässä on se haittapuoli, että sinne joutuu menemään syömättä joten nukutun yön ja tyhjän vatsan takia ei kyllä mulla ainakaan riitä voimat mihinkään kovaan rutistukseen eli mitään ennätyspainoja ei voi kuvitella käyttävänsä. Mutta toisaalta sitten taas iltaisin siellä on niin kuuma treenata, että ei sitä silloinkaan tahdo oikein täpöllä jaksaa. Olen siis tyytynyt siihen, että kesä mennään jonkinlaisella "ylläpitotaktiikalla".

Onhan tässä ollut helteistä jo monta viikkoa. Mutta: mielestäni salilla on aina liian kuuma oli talvi tai kesä, joten en ota siitä sen enempiä paineita.

Pyrkimys olisi kesällä lähinnä lisätä aerobisen (lähes olematonta) määrää ja pitää salitreeni 3-4 kerrassa / viikko.

kuumaa

TOOSI kuuma on kesällä saleilla. käyn 4eri salilla ja jokapaikassa kesähelteellä se on yhtä hel....
talvella taas kylmä.. mut se on vaan hyvä ni pysyy vireänä.
Pitäs juosta puolimaratooni heinäkuun puolivälissä että joku fiksu senki laittanu kesän kuumimmalle ajalle,,huh huh

Henk.koht. olen kuumalla kelillä juonut vettä ns. "ihan sikana", niin ei ole päässyt tulemaan sitä nuutuneisuuden tunnetta, vaikka treenit olisivatkin vasta iltapäivällä.

Olin justiin treenailemassa muutaman kuukauden pallon lämpimämmällä puolella, jossa vaihtoehdot treenilämpötilalle oli kuuma, kuumempi ja ihan vitun kuuma. Kyllä kai siihen ajan kanssa tottui jonkun verran, vettä piti vaan juoda aika paljon. Ikäväähän se oli kun hikeä pukkasi jatkuvalla syötöllä, itse asiassa ko paikassa oli sietämättömän kuuma silloinkin kun ei treenannut. Ja tosiaan sillä salilla ilmastoinnista ei ollut tietoakaan. Ihana oli kyllä palata omalle salille, missä voi treenata ympäri vuoden oli ilma mikä tahansa! Voihan sitä kokeilla laittaa vähän ilmavampia vaatteita päälle, liian tiukat nimittäin tuntuvat nopeasti epämiellyttäviltä. Olen aina ajatellut, että olen niitä ihmisiä jotka vihaavat kylmää, mutta en kyllä ole. Ihana Suomi ja pitkät viileät kaudet <3

Kesän treenaan suunnilleen samanlailla kuin talvenkin -Vesipullo varmasti tyhjenee kuitenkin nopeammin ;)
Ainoat poikkeamat saattaa tulla pidemmistä työrupeamista... eli pari ylimääräistä kevyempää viikkoa on varmaan otettava pakostakin.

Sen verran pitää myös kompata Danielaa, että kyllä täällä Suomessa treenaa lämpimämmällä kelilläkin.
Täällä luojan kiitos harvemmin on sellaista "kuumaa ja kosteaa" kuten tuolla etelämmässä. Aurinkorannikolla
tuli treenailtua vuosi sitten kolmen viikon verran eikä muuta ilmastointia kuin salin ovet auki läpivedolla :D

Sali, jolla treenaan on kivirakennuksen toisessa kerroksessa, jossa kaikki seinät täynnä ikkunoita. Kesällä oikeesti tuskasen kuuma, vaikka oon tottunu helteisissä oloissa reenaamaan. Mave tulee usein tehtyä kevyemmin ja siinä taitaa suurin ero olla. Vettä PALJON nii jaksaa ja aina kun mahdollista niin aamutreeni :) kesäihmisenä en valita! :D

Olen näemmä onnekas, kun omalla salillani on ihanan viileää myös kesäisin. Helteellä hiki tosin lentää salin lämpötilasta riippumatta... Ison plussan kesätreeniin tuo myös se, että naisten puolen juorukerholaiset siirtyvät kesäisin rannalle tai terassille kälättämään, niin tilaa riittää! :)

Mä oon ratkaissut tämän ongelman, sekä sen, etten henno ainakaan näitä harvoja lämpimiä / aurinkoisia iltapäiviä viettää salilla ihan siten, että menen sinne kukonlaulun aikaan ennen töitä. Sit on kivaa kun virtaa päivässä ja iltapäivällä pääsee jo vapaille.

Salilla olisi kyllä mukavan viileää, mutta fillarointi on näillä keleillä sen verran vahva ykköslaji, ettei virtaa salitreeniin riitä. Ensi vikolla tilanne taas muutuu.

Mä käyn ihan loistavalla salilla, se on iiihanan viileä:-) Ilmastointi kunniaan.

Ootteko kokeillut treenata märillä hiuksilla (siis kastella pää kylmällä vedellä)? Mukavasti viilentää olotilaa. Bongasin vinkin maratoonarilta. Nehän aina kastelee päätä ja näin jäähdyttää kehoa. Mulla kesä menee kahvakuulatuntien vetämisessä ja onneksi sain ne tunnit ulos! Sisällä on näillä keleillä oikeesti ihan helvetillistä treenata tunti kyseistä lajia.

Ihan normitreenin vedin ja vähän kevyttä lisää päällekin. Salilla on ihan ok ilmastointi, mutta hiki virtaa silti jo ennen lämmittelyä... Salilla, jossa käyn ei normaalistikaan ole paljoa porukkaa, mutta onneksi hellepäivä vie ne vähätkin muualla, joten on koko sali omassa käytössä. :dance: Kelpaa treenata ja kokeilla jotain uuttakin välillä ilman ihmetteleviä katseita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom