GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Kuukautisten poisjaaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Amy
  • Aloitettu Aloitettu

Amy

Meinasin laittaa "off-topic" kysymyksen tuohon e-pillerithreadiin, mutta aloitanpa uuden sen sijaan.

Eli, onko kenellakaan ollut ongelmia kuukautiskierron tai kuukautisten poisjaamisen kanssa? Ja mitapa olette asian suhteen tehneet? Tama on ilmeiseti suhteellisen yleista urheilevilla naisilla, joten ehka taaltakin loytyy jokunen mimmi, joka asiasta jotain tietaa.

Ma lopetin pillereiden syomisen (yli 10 vuoden jalkeen) reilu vuosi sitten, kun mikaan merkki ei enaa tuntunut sopivan. Sen jalkeen ei ole ollut havaintoa kuukautisista. Kavin viime kesana laakarissa, jossa tehtiin perustutkimukset ja todettiin etta kaikki on periaatteessa kunnossa (hormonitasoja ei katsottu), eika ainakaan mitaan ruumiillista (?) vikaa ole. Enka ole ylettoman laihakaan, aina olen ollut hoikan sorttinen. Sain siis 3 kuukaudeksi keltarauhashormonia, jolla kuukautiset kaynnistettiin - ja kaynnistyivatkin kahdeksi kuukaudeksi. Mutta siina sitten kaikki, ja taaskaan ei ole ollut mitaan havaintoa sitten joulukuun. Aion syoksya taas laakariin kunhan kotiudun Suomeen toukokuun lopulla, mutta, ennen sita, kaikki kokemukset ja ohjeet otetaan ilolla vastaan :)

Pituus-paino suhteesi näyttää ihan normaalilta, mutta mitenkäs on syömisten laita? Jos ruoan kanssa ei ole "tarkkana" niin sitä voi syödä liian vähän tai vääränlaista - nämä kaikki vaikuttaa kuukautisiin. Kuukautiset voivat jäädä pois jos elimistö pelkää vähäisen energiansaannin jatkuvan ikuisesti - se säästää sieltä mistä voi.

Toisaalta tilanne voi olla myös päinvastainen. Minulle sattui aikoinaan poikkeuksellinen juttu: täysin järjettömällä kitudietillä ollessani sain seurakseni jatkuvat kuukautiset - 2 kk keskeytyksetöntä tiputtelua. Tämä siis ennen e-pillereiden aloitusta. Paino tippu mutta kyllä sitä oli vähän heikossa kunnossakin...

Jep. Mullaki menkat on aina olleet miten sattuu..Vaikka syön pilsuja säännöllisen säännöllisesti niin silti välillä on kolmekin kuukautta ettei tipu milliäkään..Varsinkin näin käy jos oon dietillä..Mäkin kävin lääkärissä aluks tyyliin joka kuu että nyt on varmasti palanu puurot pohjaan,raskaustestejä ainakin viis kuukaudessa :D Ei raskaana, kaikki arvot normaalit myös ne hormoniarvot. Se lääkärisetä sano vaan että yleistä ku rasvat menee kehossa alas.Että on sitä muillakin, ingen panik :) En mä ainakaa kaipaa sitä ku jakopää vuotaa, mut aina ni pirun huolissaan että jotai on varmasti vialla...

Mulla kävi kans noin.. eli lopetin pillerit ja sinne jäi menkat. No sitten vaan lekurille ja tutkimuksiin.. kaikki ok ja anto keltarauhaskuurin. Menkat tuli ja sen koommin ei ole näkynyt.. hmm pitäs kai taas juosta lekurille.. ääh :(

Mullakin jäi menkat pois pillereiden lopettamisen jälkeen noin vuodeksi. Reilun puolen vuoden päästä lopettamisesta kävin lääkärillä, joka totes että mitään "vikaa" ei ollut. Sanoi, että voi hyvinkin johtua liiasta kropan rääkkäämisestä (tohon aikaan oli ongelmia kohtuuden kanssa...) tai sitten kropalla vaan kestää tottua eloon ilman pilsuja.

Joka tapauksessa vastaus mulle oli, että menkkojen puuttuminen ei sinänsä haittaa (ellei ole lastenhankinta-aikeissa) eli se ei olis mitenkään vaarallista. Kysyin myös, että olisiko sitten parempi kuitenkin syödä niitä pilsuja, niin sillä ei kuulemma ole merkitystä. En tietoa sen kummemmin kyseenalaistanut eli jos jollain on jotain muuta infoa niin kertokeehan!

Myöhemmin alotin muista syistä pillerit uudelleen ja koko homma "unohtui". Viime keväänä sitten lopetin pillerit "lopullisesti", kun en jaksanut sivuvaikutuksia. Melkein vuosi meni taas menkkoja odotellessa ja aika epäsäännöllistä on vieläkin, mutta jotain kuitenkin ja mieli rauhottunut. Toivottavasti sullakin Amy on kyse vaan rytmin hakemisesta, mutta kannattaahan se tosiaan käydä lääkärillä kun pääset, vaikka vaan mielenrauhankin takia.

Kiitokset kaikille! Arvasinhan ma, etta taalta taytyy loytya muitakin saman ongelman (tai ongelma kai se on, vaikka ei mulla muuten menkkoja ikava olekaan?!) kanssa painivia.

Ainoa mista ma olen huolissani on luiden kunto, siis eiko ole mitaan vaaraa etta luutiehys alkaa heikentya?

Mielestani syon kylla ihan reilusti (n. 2200 kaloria paivassa), dieetilla en ole ollut aikoihin ja ruokaa kylla uppoaa. Enempaa en oikein osaa kuvitella syovani kun mita "mahaan mahtuu".

Ihan sama stoori täälläkin. Menkkoja ei oo ollu yli kahteen vuoteen, kokeet tehty, kaikki ok, keltarauhashormonikuuri, menkat tuli pariksi kuukaudeksi ja jäi taas pois.

Ei ole kuulemma mitään haittaa tästä. Mä kysyin muuten myös tosta luuntiheydestä ja mun lääkäri sanoi, että vasta vaihdevuosien jälkeen on siitä syytä huolestua. Sitten vaan kun meinaa lapsia hommata, pitää menkat käynnistää hormonikuurilla, sitä ennen ei sitten ilmeisesti syytä huoleen :)

Nainenhan ei periaatteessa tarvitse kuukautisia kuin 2 kertaa vuodessa, joten sen tärkeellisyyden suhteen ei kannata olla huolissaan.

Monasti kovin urheilevilla naisilla on kuukautisten kanssa ongelmia, itsellänikin saattaa olla 2-3 kuukautta menkkojen väli, mutta aina ne on sitten lopulta sieltä tulleet.

suosittelen tietty lääkäriin kääntymistä jos taukoa on yli 6 kk, ja tietysti oman mielenrauhan takiakin se voisi olla ihan ok pistäytyä lääkärissä, mutta arvauskeskukseen en suosittele menemään vaan ihan yksityiselle, näihiin ongelmiin erikoistuneelle lääkärille

Viivi sanoi:
Nainenhan ei periaatteessa tarvitse kuukautisia kuin 2 kertaa vuodessa, joten sen tärkeellisyyden suhteen ei kannata olla huolissaan.

Ma en usko tota ja jos sita kysyt laakarilta suoraan niin ei ne sita myoskaan itse tunnusta. Jos naiselle on tehty kierto 12 kertaa vuodessa niin kai se niin pitaa olla...toisaalta voihan tahan vaikuttaa 'menkaa ja tayttakaa koko maailma' jutulla jossa alussa piti naisen tulla raskaaksi koko ajan 'taytaakseen maailma'. En tieda.

Ma soin pillereita yli 10 vuotta ja siirtelin menkkoja...pari viimesta vuotta oisin mieluiten ollu menkoilla vaikka koko ajan. Aloin meinaan huomata etta menkkaviikolla olin tosi energinen ja 'oma itseni'...kun taas pilleriviikiolla olin tosi masentunu ja vasyny. Ma huomasin oikeen oottavani menkkoja ja (pain vastoin kuin luulin) jopa buukkaavani tarkeita juttuja menkkojen aikaan koska tunsin silloin itseni parhaimmaksi. Voit uskoa etta lopetin pillerit ja en ikina oo tuntenu oloani niin hyvaksi kuin nyt! Mua kauhistutti ne laakaritutkimukset/artikkelit joissa esim kerrotaan kuinka nykyajan naiset (min mukaan lukien) olen syony pillereita tosi nuoresta ja tavallaan kasvanut naiseksi keinohormooneilla...en omillani. Ehka ne siis eivat tosiaan kaikille sovi tai tilanne voi muuttua...koska ennen ne tuntuivat sopivan. Minulla lopettamisen jalkeen tuli menkat normaalisti ja ovat jatkuneet siita asti normaalisti.
Yksi laakari jopa sanoi etta varsinkin isompi kokoisilla naisilla...en valttamatta tarkoita lihavaa vaan semmoista muuten isoa ruumiinrakennetta kuten esim itse olen...eta on harteita ja reisia ja rintaa ilman laskiakin, etta menkat olisi todellakin tosi tarkeat pitaa saannollisesti.
Mulla on monta kaveria jolla on ollu samoja tuntemuksia. Ja musta ainakin jotenkin tuntuu silta etta ne pillerit on tosi halpa keino ehkaista ei toivottuja raskauksia varsinkin koyhemmissa oloissa...naisten kehosta ja mielesta valittamatta.
On tietysti tapauksia kuten yksi tuttuni joka on tehnyt 6 aborttia ja silti pitaa pillereita vaarallisina syoda...eli ei pida sekoittaa hommaan silkkaa tyhmyytta!

Oho, mä olen jotenkin ajatellut että olen ainoa jolla kuukautiset ovat kaukana säännöllisistä. Eli noin 2-3 kuukautta on yleensä väliä (joskus jopa joka kuukausi mutta harvemmin) Muutama vuosi sitten tutkittiin eikä mitään vikaa löytynyt, hormoneilla laitettiin homma toimimaan normaalisti pariksi kuukaudeksi. Sen jälkeen jatkui entisenlaisena. Toista kertaa en ole mennyt valittamaan asiasta.
Mulla on taatusti riittävästi rasvaa kropassa, mutta liikun tosi paljon, varmaan johtuu "ongelma" siitä. (imho kyseessä ei ole mikään ongelma vaan yksi riesa vähemmän)
Ainut mikä joskus hirvittää on, kun rupean ajattelemaan josko oonkin tullut raskaaksi ja menkkojen viipyminen johtuukin siitä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
annamae sanoi:
Ma en usko tota ja jos sita kysyt laakarilta suoraan niin ei ne sita myoskaan itse tunnusta. Jos naiselle on tehty kierto 12 kertaa vuodessa niin kai se niin pitaa olla...toisaalta voihan tahan vaikuttaa 'menkaa ja tayttakaa koko maailma' jutulla jossa alussa piti naisen tulla raskaaksi koko ajan 'taytaakseen maailma'. En tieda.

Eka postaukseni, pakko kommentoida tähän kun kuvittelen jotain tietäväni :D . Ennen vanhaanhan naiset synnyttivät keskimäärin 6 lasta ja imettivät myös lapsia kauan, imetysaikanahan kuukautisia ei hormonaalisista syistä yleensä tule, mikä turvaa lapsen maidonsaannin. Eli aikana ennen ehkäisyä naisilla oli keskimäärin noin 100 kertaa kuukautiset elämänsä aikana, nykyaikana noin 450 kertaa! Ei ne kuukautiset siis ole mitään mitä nainen välttämättä tarvitsee elääkseen. Kuukautisethan yksinkertaisesti johtuu siitä, kun hormonitasot elimistössä laskee ja kohtu huomaa että ei oltukaan raskaana ja siksi vuotaa "vanhan" limakalvon pois tehdäkseen uuden, mikä mahdollistaa hedelmöittymisen On myös olemassa ehkäisytapoja, joissa kuukautisia ei tule välttämättä lainkaan, esim. hormonikierukka, eikä se ole vaarallista. Myös on kuulemma markkinoille tulossa e-pillerin tapainen valmiste, jota käytetään niin, että kuukautiset tulevat vain 3 kk:n välein.

Jos kuukautisia ei kuulu, on tietenkin hyvä mielenrauhan vuoksi käväistä lekurilla, joka tarkistaa että hormonitasot on ok. Tietääkseni nuorilla naisilla kuukautisten puuttumisesta ei ole suoranaista haittaa, paitsi jos lasta haluaa. Että aika samoilla linjoilla kuin useimmat kirjoittajat :)

Helgakin heräsi talviuniltaan ja antaa näppiksen laulaa pitkästä aikaa täällä pakkiksen puolella :)

Oho! Taidetaan olla vähemmistössä me, joilla ei ole mitään häikkää tämän menkka-asian suhteen! :eek:
Sitten muutama kommentti ylläolevien jutskien pohjalta.
Elieli. Viivi tuossa kirjoitteli, että kuukautiset pari kolme kertaa vuodessa riittää kohdun terveydelle. Näin onkin pillereitä käyttävällä naisella, koska tuolloin kohdun limakalvo paksunee vähemmän (kaikkihan tietää että pillereiden kanssa menkat on paaljon paljon niukemmat) eikä sitä kohdun kannalta tarvitse vuotaa joka kuukausi pois. Eri asia sitten muilla! Nimittäin silloin se kohdun limakalvo vaan paksunee paksunemistaan (ei siis vuoda pois kerran kuussa vaan harvemmin) ja jos tila jatkuu pitkään, altistaa se kohdun runko-osan syövälle. Tämä on tietysti vanhempien leidien tauti, mutta silti huono juttu :(

Fyysinen stressi ja harjoittelu tosiaan aiheuttavat kuukautishäiriöitä, kirjallisuuden mukaan pitkänmatkan juoksijoilla ja balettitanssijoilla 50 %:lla ei ole menkkoja ollenkaan. Taustalla on GnRH-hormonin erityksen väheneminen hypotalamuksesta ja sitä kautta myös estrogeenin määrä vähenee -> kuukautishäiriöt. Ja sikäli on huono juttu, että estrogeeni on naisen luuston paras ystävä, joten osteoporoosi riski kasvaa vaikka urheilu sinänsä onkin luustolle hyväksi. Joten omasta mielestäni fitnesskisaajien ja muiden alhaista rasvaprosenttia tavoittelevien naisten olisi hyvä käyttää e-pillereitä ihan luustonkin takia. Että ei ne pillerit (kaikille) mikään terveysriski ole niinkuin täällä on jossain threadissa annettu ymmärtää, sillä ne vähentävät paitsi menkkakipuja, myös munasarja- ja kohdunrunko-osan syöpien riskiä.

Eli loppupäätelmänä: kyllä kuukautisten poisjäämisistä/harvakseltaan tulemisista on pidemmän päälle haittaa. Sikäli kuukautisia ei tarvita, vaan se estrogeeni...

Tulipahan paasattua! :)

Helga sanoi:
Eli loppupäätelmänä: kyllä kuukautisten poisjäämisistä/harvakseltaan tulemisista on pidemmän päälle haittaa. Sikäli kuukautisia ei tarvita, vaan se estrogeeni...

Thanks, Helga. Siis luuston kannalta olisi parasta kayttaa pillereita jos kuukautisia ei muuten tule? Toisin sanoen, onko se aina yksi-yhteen, etta kuukautisten puuttuminen on sama kuin estrogeenin vahyys elimistossa? Mielellani en pillereita soisi enaa, koska ilman niita on vointi ollut niin paljon parempi... :( Ja kuinka nopeasti luusto alkaa heikentya hormoonipuutteen seurauksena, kuukaudessa vai vuodessa vai ?

Kauhistuttaa vahan kun nakojaan laakareidenkin mielipiteet ovat niin eroavaisia!

Helga: Siis kovaa punttaavan naisen on hyvä syödä pillereitä? Mistähän oon joskus kuullut että luusto heikkenis kun punttaa ja syö pilsuja? Kuulostaa kyllä oudolle omiinkin korviin, mutta jos tiedät niin kerrotko.

Itse olen syönyt pillereitä nyt reilut kuusi vuotta, välissä oli puolen vuoden tauko, kun pimahin ja vaihdoin sitten merkkiä :rolleyes:. Siinä välissä menkat tuli ihan normaalisti, mutta olihan ne runsaat ja kipeät! Alussa kun lopetin, niin hikoilin pari viikkoa öisin itseni aivan läpimäräksi...

Mulla on enemmänkin ongelmia välivuotojen kanssa, joita on ollut aina sillon tällön noin vuoden ajan. Ei siis johdu uudesta merkistä, sillä olin ehtinyt syödä näitä uudempia (Mercilon, entiset oli Meliane) jo puolitoista vuotta vaivan alkaessa. Enemmän niitä on tullut jos oon ollut dieetillä ja ollut tiukemmalla ruokavaliolla ja tehnyt paljon aerobista. Mistähän sekin vois johtua...?
On tää naisena olo NIIN hankalaa :) .

Ei se osteoporoosi hetkessä tule, kyse on vuosista, onneksi! Silloin on mielestäni syytä huoleen, jos tuommoinen amennorrea (=kuukautisten poisjääminen) jatkuu vuosia. Ja estrogeeni ei yksinään turvaa luun hyvinvointia, joskin edesauttaa sitä. Nimittäin anorektikoilla, jotka ovat aliravittuja ja lähellä rasva%:a 0 ;), estrogeenin antaminen ei täysin korjaa/estä luukatoa, mikä viittaa siihen, että kalsiumin, D-vitamiinin ja muiden mineraalien saaminen on vähintään yhtä tärkeää kuin normaali estrogeenimäärä elimistössä.

Mun käsitys, Amy, on että "normaali-terveellä" ja etenkin urheilevalla naisella estrogeenin vähyys ja amennorrea liittyvät yhteen. Sitten on tietysti joukko erilaisia endokrinologisia sairauksia (useimmat harvinaisia), jotka aiheuttavat amennorreaa eli häiriöt muidenkin hormonien pitoisuuksissa voivat saada menkkasysteemin sekaisin, mm. lisämunuaisperäiset syyt, liika prolaktiinin ("imetyshormoni") erittyminen, (joka muuten fysiologisena ilmiönä aiheuttaa sen, ettei imetyksen aikana tule menkkoja) ja yleisimpänä kilpirauhasen vajaatoiminta, johon tietenkin liittyy muitakin oireita.

Ja Trinitylle vielä, että estrogeeni teoriassa huonontaa lihaskasvua, kun testosteronin pitoisuus on matalampi ja estrogeeni myös saa aikaan rasvan kertymisen näille kriittisille alueille eli peffaan ja reisiin, mistä se ei sitten millään dieetillä tunnu lähtevän. Mitään muuta haittaa mä en tiedä pillereillä olevan, kaiken järjen mukaan luuston ei pitäisi ainakaan heiketä! Asioilla on siis monta puolta. Mutta silti luuston terveys menee minulla rasvattomista reisistä edelle, vaikka kivat nekin olisivat ;) Mutta jos siis menkat on säännölliset, niin en silloin mitenkään erityisesti suosittele pillereitä. Voi olla Amy, että sullakin systeemi lähtee taas käyntiin, kun lopetat rankan maratontreenin tai otat yhden keltarauhashormonikuurin sen jälkeen kun on tsekattu,että sussa ei ole mitään elimellistä vikaa. Että ei sun tarvii palata e-pillereiden käyttäjäksi, jos kerran voit nyt paremmin.
Pitäski muuten tsekata joku tieteellinen artikkeli missä ois ihan konkreettisia lukuja amennorrean ja osteoporoosin yhteydestä. Kaikki kun ei mee aina yks yhteen. Kun mukana on vaikuttamassa geenit, ruokailutottumukset, tupakointi, ruumiinrakenne jne.

Ja välivuodot muuten viittaa yleensä siihen, että käytössä on liian matalahormoniset pillerit. Ja kun sä, Trinity, sanoit, että etenkin dieetin aikana sulla on tota välivuoto-ongelmaa, niin menee yks yhteen ton yllä olevan kanssa. Rasvakudoshan myös tuottaa estrogeeniä, joten sen vähetessä sun elimistön estrogeenimäärä vähenee ja välivuotoa tulee. Että hankalaa kaiken kaikkiaan on tää naisena elo ja olo, mutta koetetaan silti jaksaa sinnitellä :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom