Kuntoutus olkapääleikkauksen jälkeen (ac-nivelen luxaatio)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naihman
  • Aloitettu Aloitettu
Onnettomuudessa meni ac-nivel sijoiltaan vuoden alussa. Olkapää jouduttiin leikkaamaan 3 viikkoa sitten jolloin solisluu kiinnitettiin oikeaan kohtaan ruuvilla (knowless pin). Sain kuntoutus ohjeena nyt alkuun, että nojata pöytään terveellä kädellä ja roikuttaa leikattua kättä. Tässä asennossa voi sitten tehdä pientä ympyrä liikettä kädellä sekä pientä eteen-taakse liikettä. Kättä ei saa nostaa yli olkapään ennenkuin ruuvi otetaan pois. Tällä hetkellä näyttää että leikattu olkapää on hieman alempana entä terve. Pyöriteltäessä olkapää vielä kipeytyy ja hauiksen sisäpuolella sekä kainalossa tuntuu hieman kipua (olisiko jänteet vielä turvoksissa)
Kokemuksia tämmösestä vammasta ja sen kuntoutuksesta? Miten kuntoutuu parhaiten?

Mulla on jotakuinkin sama vamma! Leikkaus varmaan vasta edessä, mutta tällä hetkellä yritetään ortopedin ja fysioterapeutin kanssa selvittää onko se edes tarpeen. Miten sulla on lähtenyt kuntoutumaan? Oliko leikkaus positiivinen kokemus? Oliko sulla muita vaihtoehtoja, vai oliko pakko suorittaa?

Itse teen liikettä, jossa makaan mahallani maassa kädet kurotettuna seiniin hiukan kohtolla maasta, peukalot kattoa kohden. Oon muuten raskas liike. Mun lapaluu "roikkuu" irrallaan heikentyneiden lihasten vuoksi ja yritetään saada sitä nyt vähän kiristymään. Aika hiljasta.

Anyways, olis kiva myös päästä ite pikkuhiljaa punnertamaan ja takaisin body pump tunneille 2 vuoden tauon jälkeen, mutta kun se on siinä ja siinä tarviiko sitä leikata vai ei.. Turhauttavaa väliin putoamista. Tällä hetkellä en sais tehä muuta kun hauis ja ojentaja liikkeitä, mutta oon tehny pienillä painoilla vipunostoja ja rintalihas liikkeitä. Muuten sitten treenaan normaalisti. Käsissä (varsinkin vasemmassa, missä vamma on) voimat lähinnä heikkenee vaan.

Back
Ylös Bottom