Kuntosaliharjoittelun vaikutus aerobiseen kuntoon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JFG
  • Aloitettu Aloitettu

JFG

Tästä aiheesta on varmaan 100 thredia suoraan ja epäsuorasti- Mutta olkoot, yksi lisää.

Nimittäin kovasti mietityttää kuinka voima/lihasmassa hakuinen treeni vaikuttaa aerobiseen kuntoon. Itse kun treenaan tällä hetkellä molempia.

Esim. viime salitreeni: penkki, mavea, leauanvetoja, olkapääpunnerruksia. 5-10 toiston sarjoja. Treeni kesti 1h keskisyke 125. Suunto training Manager lupaa noilla arvoilla "maintaining training effect" tms. Jos vastaavat lukemat juoksulla, niin olisi ihan kunnos PK treeni.

1. Voisi kuvitella että palautuminen hidastuu kun treenataan salilla - aerobinen heikentyy
2. lihas kasvaa ja lihakset vaativat näin lisää verta - edelleen hidastuu kehitys

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo varmaan aiheesta on paljonkin, mutta lyhyesti oma kokemukseni. Harjoittelin viime vuoden keväästä lähtien n. puoli vuotta puhtaasti aerobista puolimara tavoitteena. Homma meni ok ja kehitystä tuli. Lopulta syksyllä VoMax (vai mikä se arvo olikaan) taisi olla Polarin mittarin mukaan 54. Juoksumatolta testattuna sama arvo 53.

Ok, puolimara oli ja meni ja treeni-into lopahti siihen (käytännössä olen ton jälkeen käynyt lenkillä varmaan alle 10 kertaa). No, sitten vuoden vaihteessa päätin lähteä tekemään salitreeniä. Kun olin noin puolivuotta tehnyt perusliikkeitä (yksijakoisella kolmasti viikossa), mittasin ihan hetken mielijohteesta ton VoMaxin Polarilla. Yllätyksekseni arvo oli suurempi kuin juostessani (olisko ollut 57). Eli siitä päättelin että ainakin mun kohdalla salitreenillä oli yllättävän positiivinen vaikutus aerobiseen kuntoon. En siis ollut käynyt lenkillä tai tehnyt mitään muutakaan "aerobista" käytännössä ollenkaan...

Nyt kesälomien ja kuukauden(!) flunssan jälkeen aloittelen taas treenejä ja oli ihan pakko eilen mitata toi arvo.. nyt tuli kaikkien aikojen pohjanoteeraus: 41. Tästä ei ole kuin yksi suunta...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom