Kuntosali ja äärimmäistä lihasherkkyyttä vaativat ammatit (esim.muusikko)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja deMastro
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Minua on tämä aihe kismittänyt jo jonkun aikaa mielessä. Opiskelen siis muusikon ammattiin ( klassinen musiikki, sello...) ja on mietityttänyt että onko tällä salillakäynnillä vaikutusta siihen. Muusikon ammattihan tunnetusti vaati ääremmäistä lihasherkkyyttä varsinkin käsissä...

Liikerepertuaariin kuuluu kyllä runsaasti käsillä tehtäviä liikkeitä (esim. Pena, Ylätalja, Alatalja, yms.). Salillakäynnin alotuksesta asti minulle on ollut itsestään selvää että en esim testaa ikinä penkkimaksimia ja revittele muutenkaan. Liikkeiden tekniikat on opeteltu huolella ja venyttely on tehty perusteellisesti ettei vammoja tule.

Uskon myös että esimerkiksi kirurgin ammatissa on sama juttu.

Silti mietityttää että onko sillä vaikutusta. Itte en ainakaan ole huomannut vielä mitään. En epäröisi hetkeäkään lopettaa lihastreenin lopettamista jos sillä olisi pienintäkään vaikutustani soittajanuraani. Siis vaikka tekisin asiat oikein...

Kiinnostais kuulla erityisesti ihmisten omakohtaisia kokemuksia oikein suoritetun lihasharjoittelun vaikutuksesta herkkyyttä vaativiin ammatteihin...

OT: Ja tähän ei sit tartte laittaa kaikkea rajoittunutta shittiä kuinka klassinen musiikki on paskaa mielestäsi. Ei oikeasti kiinnosta!

No ei ainakaan tarkka pipetointi onnistu ihan totuttuun tapaan olkapää-ojentaja-treenin jälkeisenä aamuna :D

(tosin urakehitys ei onneksi ole siitä kiinni)

Jos tosiaan noin tarkasti teet liikkees jne nii en todellakaan usko että saisit hermostos niin jumiin että sormet ei pelais.. ja mun mielestä vaikka kuinka jumissa ranteet olis nii ei se paljo vaikuta.

Itse rämpytän kitaraa.

Ja täytyy mainita että itse nautin satunnaisesta Pavarotista.

Kiinnostais kuulla erityisesti ihmisten omakohtaisia kokemuksia oikein suoritetun lihasharjoittelun vaikutuksesta herkkyyttä vaativiin ammatteihin...

Harrastuksena on tullut kolvailtua aika tarkkaakin elektroniikkaa jonkin verran enkä ole huomannut salilla käynnin mitenkään hommaa haittaavan. Esim. IC-piirien juottaminen käsikolvilla vaatii kuitenkin jonkinmoista tarkkuutta ja koordinaatiota ja ainakin TSSOP-28 koteloiden kanssa ollaan vielä pärjätty.

tssop28-173m.gif

Tärkeintä ammatissaan sorminäppäryyttä tarvitsevalle lienee pitää huoli siitä, ettei riko paikkojaan koska loukkaantuminen voi huonolla tuurilla viedä toiminnasta juuri sen viimeisen silauksen, vaikkei vammaa sen parannuttua normaalielämässä muuten edes huomaisi.

Joo,

Eli teilki päällimmäisenä on mielessä nää vammat. Niitä tulee toki välttää...

Mut just tota viimeistä silausta en haluis menettää missään tapauksessa. En edes riskeerata...

Joo,

Eli teilki päällimmäisenä on mielessä nää vammat. Niitä tulee toki välttää...

Mut just tota viimeistä silausta en haluis menettää missään tapauksessa. En edes riskeerata...

Riskejä elämässä on kuitenkin, huonolla tuurilla voit kaatua kadulla tai sohaista leipäveitsellä käteesi keittiössä. Kohtuullinen lihaskunto on kuitenkin eduksi sinunkin hommassasi eli kyllä salilla käyntiä kannattaa jatkaa, kunhan jatkat samalla fiksulla linjalla jonka ensimmäisessä viestissäsi kuvailit.

Olen soittanut aktiivisesti 10 vuotta sähkökitaraa ja voin sanoa, että salilla käynti ei ole vaikuttanut soittamisen herkkyyteen tai nopeuteen. Alussa tuntui raskaalta varsinkin kun treenasin 4- jakoisella selän erikseen yhtenä päivänä, jolloin vetäviä liikkeitä tuli paljon. Sormen koukistajalihakset joutuivat aikamoiselle rasitukselle, eikä soitto samana päivänä tuntunut kulkevan yhtä nopsaan. Nyt ei ole ongelmaa, mutta ohjelmakin on vaihtunut 1- jakoiseen joka painottuu penkkiin, kyykkyyn, maastavetoon, kulmasoutuun.

Jos 'herkistyminen' on huonontunut, niin se on tapahtunut niin pitkällä aikavälillä että en ole sitä huomannut. Tai sitten muutos on ollut niin marginaalista... Pelkäätkö loukkaantuvasi jos kokeilet penkkimaksimia vai miksi et sitä uskalla tehdä? Ei sitä ole pakko tietenkään testata. Penkissä on ehkä eniten loukkaantumisalttiina ranne ja olkapään lihakset, joita itse en yhtä paljon tarvitse kuin sellisti.

Itsellä jännetupin tulehduksia ranteessa on matkan varrella ollut aika montakin, mutta niitä oli jo ennen saliharrastusta.

edit_ Ajatuskatkos

....Pelkäätkö loukkaantuvasi jos kokeilet penkkimaksimia vai miksi et sitä uskalla tehdä? ...

Juuri tätä pelkään. Eli en ota noita turhia riskejä vaan jonkun luvun takia. Kiinnostaa se ulkonäkö enemmän. ;)

Opettajani on sanonu että lsälihaksesta on hyötyä, mutta sitä ei saa ikinä "käyttää" soittaessa. Tämä johtuu siitä että "täydellinen tekniikka" perustuu koko kropan rentouteen. Eli lihasjäykkyys on este.

Musta on kyllä tuntunut että treenien jälkeen lihakset on enempi rennot kuin jäykät :dance: .

OT: Sellonsoitossa oikean käden (eli "jousikäden") toiminta perustuu nimenomaan kaikkien nivelien täydelliseen rentouteen. Silti pitää käsi pysyä pystyssä... Tää on yks vaikeimmista jutuista soitossa :rolleyes: .

Oma kantani on, että suuremmalla lihasmassalla tuskin on positiivista vaikutusta soittamiseen. Ehkä suurempi lihasmassa pitää nivelet lämpimimpänä. Esim. painavamman käden liikuttamiseen vaadittava energia on suurempi kuin pienen käden. Toisaalta isompi käsi on tottunut liikuttelemään painavempia asioita ja mitä vielä. Nämä on jo sellaisia juttuja mitä on turha miettiä. Kuntosaliharjoittelulla on kuitenkin positiivinen vaikutus yleiseen elämiseen. Voihan olla että joskus olet pitkällä sairauslomalla selkäkipujen vuoksi, jotka olisit voinut välttää saliharjoittelulla.

Voimastahan hyötyä ei ole, kun soittamisessa sitä on tarkoitus käyttää mahdollisimman vähän. Eikö jossain tutkimuksessa käynyt ilmi, että kuntosaliharrastus ei jäykistä ihmistä vaan päin vastoin. Tuttu joka on tehnyt 15v kovaa salitreeniä koskaan venyttelemättä, on kuulemma notkistunut huomattavasti matkan varrella.

Eikö jossain tutkimuksessa käynyt ilmi, että kuntosaliharrastus ei jäykistä ihmistä vaan päin vastoin. Tuttu joka on tehnyt 15v kovaa salitreeniä koskaan venyttelemättä, on kuulemma notkistunut huomattavasti matkan varrella.

Itsekin olen huomannut, että venyn huomattavasti paremmin. Toisaalta ehkä syynä treenauksen yhteydessä tehdyt venyttelyt.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Älä huolehdi.. Kerta teet liikkees puhtaasti, et kokeile makseja ja lämmittelet ja venyttelet aina nii ei sulla kovin suuria riskejä ole..

Ainut mikä tosiaan vois haitata on nää loukkaantumiset, mutta kerta tolla tavalla harjottelet nii riski ei oo kovinkaan suuri, ite ainaki sanon et jatka ihmeessä reenaamista!

Itsekkin olen miettinyt samaa asiaa joskus, sillä olen soittanut kitaraa kahdeksan vuotta, ja tarkoitus olisi suorittaa musiikista perustason tutkinto lähitulevaisuudessa. Lue tuo minun tarina "työntöliikkeet koskee ranteisiin"- paria triidiä alempaa, niin selviää miten itse rikoin ranteeni. Treenaaminenhan itseltäni on nyt tällä hetkellä kielletty, mutta soitella voin hyvin kevyesti nykyään. Etenkin tuon vasemman käden sormien "levittäminen" ja otelaudan painaminen ja otelautakäden taittaminen aiheuttaa helposti tuota kertomaani epämääräistä kipua. Tosin ei enää niin vahvasti, ja kestää myös vähemmän aikaa. Jee kai.....

Salilla olen myös käynyt melko säännöllisesti kuutisen vuotta, ja tehnyt ykkösiä lähes kaikissa liikkeissä. Varsinaisesti soittamiseen tämä ei ole vaikuttanut (paitsi noi rannekäännöt suoralla tangolla), ja itsestänikin ranteet tuntuu just jotenkin vetreiltä treenin jälkeen. Parhaan vetreyden oon saanut joskus, kun on ekana sahannu moottorisahalla pari tuntia alle, ja sitten lähtee hetken päästä soittamaan, ai sitä vetreyttä ja verenkierron aiheuttamaa "kohinaa" sormissa ja kämmenissä:). Silti en ole käynyt aiemmin päivällä salilla, jos on keikka tiedossa illalla, ihan vain varmuuden vuoksi.

Muuten samaa mieltä kuitenkin olen muiden kanssa, lihaskunnosta kannattaa huolehtia. Ja kaatuahhan voi aina vaikka portaissakin..

Juu kyllä näiltä näkymin jatkan tätä harrastusta. :)

Oma kantani on, että suuremmalla lihasmassalla tuskin on positiivista vaikutusta soittamiseen. Ehkä suurempi lihasmassa pitää nivelet lämpimimpänä. Esim. painavamman käden liikuttamiseen vaadittava energia on suurempi kuin pienen käden. Toisaalta isompi käsi on tottunut liikuttelemään painavempia asioita ja mitä vielä. Nämä on jo sellaisia juttuja mitä on turha miettiä. Kuntosaliharjoittelulla on kuitenkin positiivinen vaikutus yleiseen elämiseen. Voihan olla että joskus olet pitkällä sairauslomalla selkäkipujen vuoksi, jotka olisit voinut välttää saliharjoittelulla.

Voimastahan hyötyä ei ole, kun soittamisessa sitä on tarkoitus käyttää mahdollisimman vähän. Eikö jossain tutkimuksessa käynyt ilmi, että kuntosaliharrastus ei jäykistä ihmistä vaan päin vastoin. Tuttu joka on tehnyt 15v kovaa salitreeniä koskaan venyttelemättä, on kuulemma notkistunut huomattavasti matkan varrella.

Joudun olemaan tästä erimieltä ainakin jousisoitinten suhteen. Äänihän muodostetaan jousisoittimissa käden luonnollisella painolla, ei prässäämisellä. Mitä painavampi käsi, sitä kovempi on siis TEOREETTINEN saundi. Lisää lihasta kädessä = painavampi käsi :dance:. Joten ehkä siitä saattaa olla marginaalinen hyöty. :dance:

Muista soittimista en sitten uskalla sanoa.

Jousisoittimista en tiedä tuon taivaallista. =) Prässääminen = painaminen? No joka tapauksessa en ole oikea ihminen arvailemaan, sitä onko lihaksikkaammasta ruodosta apua soittamiseen.

Rasituksen määrästä se on aika pitkälle kiinni eli yhteisvaikutus voi rasittaa erityisesti kyynärvarren lihaksia. Olen itse huomannut vähäisen vaikutuksen soittonopeuteen, mutta kyse voi vaan olla siitä, että ranteet on treenin vuoksi vähän jumissa jatkuvasti.

kitraramiehia ollaan (enimmakseen sahko) ja nykyisin valttelen esim. iltasoitteluita jos samana paivana on jo ollut jotain erityisen rassaavaa tai hevia olkapaihin kayvaa punttitreenia, toinen mita nykyisin vaistomaisesti valtan on joko pitkien ja/tai muuten rankempien uintikertojen jalkeen (olkapaitten kiertorasitus).

Mitta mulla tapahtuu jossen valttele soittoa noina yhtena tai kahtena paivana viikossa? Noh, helposti on seuraavana aamuna vasemman olkapaan etuosa kipeana, joskus jotain sateilykipua myos vasemmassa kyynarvarressa (siis ns. otekasi). Jotenkin se soittoasento, sormivoimat, janteiden kiinnityskohdat, jne, jo ennalta rassattuihin paikkoihin ei ole (aina) hyvasta.

Luulen etta tasta paasisi yli jos pystyisi vaha kerrallaan kontrolloimaan soittoa enemman ja enemman sen sijaan etta kun se on nykyisin (liian) satunnaista eika sisaiset saikeet aina ole juonessa mukana. Kyllahan periaatteessa kroppa tottuu kaikkeen mihin se altistetaan, kysymys on vain ajasta mika saattaa olla pitkakin. ;)

kitraramiehia ollaan (enimmakseen sahko) ja nykyisin valttelen esim. iltasoitteluita jos samana paivana on jo ollut jotain erityisen rassaavaa tai hevia olkapaihin kayvaa punttitreenia, toinen mita nykyisin vaistomaisesti valtan on joko pitkien ja/tai muuten rankempien uintikertojen jalkeen (olkapaitten kiertorasitus).

Mitta mulla tapahtuu jossen valttele soittoa noina yhtena tai kahtena paivana viikossa? Noh, helposti on seuraavana aamuna vasemman olkapaan etuosa kipeana, joskus jotain sateilykipua myos vasemmassa kyynarvarressa (siis ns. otekasi). Jotenkin se soittoasento, sormivoimat, janteiden kiinnityskohdat, jne, jo ennalta rassattuihin paikkoihin ei ole (aina) hyvasta.

Luulen etta tasta paasisi yli jos pystyisi vaha kerrallaan kontrolloimaan soittoa enemman ja enemman sen sijaan etta kun se on nykyisin (liian) satunnaista eika sisaiset saikeet aina ole juonessa mukana. Kyllahan periaatteessa kroppa tottuu kaikkeen mihin se altistetaan, kysymys on vain ajasta mika saattaa olla pitkakin. ;)

Lämmittelekkö olkapääs aina?
Monilla on pieni ongelma kohta noi olkapäät, pitäs aina muistaa lämmitellä..

Itseasias itelläki tulee aina satunnaisesti tosta olkapään etuosasta kipeeks, siis yhtäkkiä, esim tänä iltana tuli ekan kerran noin viikoon kipeeks 2-3 kertaa.

Se tuntuu kokoajan semmosena pistävänä hermokipuna ja sitte se tuntuu aina enemmän sydämenlyöntien tahdissa, pienellä venyttelyllä ja rintalihaksen hieromisella sekin tosin menee pois.

Ite kyllä veikkasin että siellä on joku hermo mulla jumissa tai jotai

Suurinhan ongelma tässä on juuri se että porukoulla (en tiiä teistä) on alusta alkaen soittotekniikka vituillaan. Just tällaisia angelmia on lähes mahdoton saada, mikäli soittaa tarpeeksi rennolla olkapäällä.

Eli asia jota ajan takaa on se, että soiton aiheuttamat vammautumiset pystyy välttämään lähes kokonaan jos on integroitunut rento tekniikka. Eli soittaa rennoilla käsivarsilla, eikä tarvitse ajatella asiaa kummemmin...

Back
Ylös Bottom