Kuntopyöräily

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vonarx
  • Aloitettu Aloitettu
Haluaisin parantaa kuntoani ja cooper tulostani. Olen harjoitellut 3-4 kertaa viikossa 1 h seteissä kuntopyörällä noin 170 keskiarvosykkeellä ja pari kertaa viikossa salibandyä. Pitkien lenkkien juokseminen ei oikein polvivaivojen vuoksi enään onnistu jonka vuoksi olen yrittänyt korvata lenkit kuntopyöräilemällä. Joten haluaisin tietää teiltä asiantuntijoilta onko tuollaisesta ohjelmasta apua... cooperin tuloksen ja yleisesti kunnon kohotutuksen kannalta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kunnonkohotukseen auttaa hyvin (etenkin just sitten kun on jo tietty taso saavuutettu ja halutaan parantaa tuloksia) intervallityylinen harjoittelu... pyörailleen tai juosten... ihan sama

Haluaisin parantaa kuntoani ja cooper tulostani. Olen harjoitellut 3-4 kertaa viikossa 1 h seteissä kuntopyörällä noin 170 keskiarvosykkeellä ja pari kertaa viikossa salibandyä.

Mainitsemasi keskisyke tuntuu aika korkealta noin pitkälle rupeamalle. Et tosin kertonut ikääsi tai maksimisykettäsi, mutta yleensä neuvotaan viikossa tekemään vähintään kaksi pitkää (tunti tai enemmän yhteen menoon) harjoitusta sykkeellä, joka on alle 75 % maksimisykkeestä (joissakin ohjeissa suositeltu syke on vielä selvästi alhaisempikin). Sen lisäksi kannattaa tehdä viikossa 1-2 raskaampaa, mutta lyhyempää harjoitusta. Esimerkiksi toinen harjoituksista voisi olla puolen tunnin pyöräily korkeammalla sykkeellä (75 - 85 % maksimisykkeestä) ja toinen intervalliharjoitus, jossa poljet välillä suunnilleen niin kovaa kuin pystyt ja välillä taas tosi leppoisasti. Kannattaa ensin aloittaa lyhyistä "vedoista", esim. 1 min kerrallaan ja sitten vähitellen kasvattaa "vetojen" pituutta.

Jos teet vain kolme harjoitusta viikossa, tee kaksi pitkää alhaisella sykkeellä ja vuoroviikoin joko puolen tunnin kovempivauhtinen tai intervalliharjoitus. Cooperin testin lähestyessä kannattaa siirtyä tekemään osa harjoituksista juosten. Jos jalkasi ei kestää enempää, niin ainakin yksi intervalliharjoitus viikossa (voit säästää siinä jalkaasi tekemällä palautukset kävellen kevyen juoksun sijasta). Jostain aikaisemmasta keskustelusta sain sellaisen vinkin, että kannattaa tehdä vetoharjoituksia samalla vauhdilla, joka vastaa Cooperin testin tavoitteen keskinopeutta (jos esim tavoittelet 3200 m:n tulosta, niin juokset ensin 400 metrin vetoja 1 min 30 sekunnissa ja vähitellen pidennät vetojen pituutta niin, että nopeus pysyy samana). En ole itse kokeillut noudattaa tuota vihjettä, mutta se kyllä kuulostaa hyvältä.

no niin

Haluaisin parantaa kuntoani ja cooper tulostani. Olen harjoitellut 3-4 kertaa viikossa 1 h seteissä kuntopyörällä noin 170 keskiarvosykkeellä ja pari kertaa viikossa salibandyä. Pitkien lenkkien juokseminen ei oikein polvivaivojen vuoksi enään onnistu jonka vuoksi olen yrittänyt korvata lenkit kuntopyöräilemällä. Joten haluaisin tietää teiltä asiantuntijoilta onko tuollaisesta ohjelmasta apua... cooperin tuloksen ja yleisesti kunnon kohotutuksen kannalta.

nyt oon reenaillu tolla systeemillä reilut puol vuotta ja salibandypeleissä tuntuis että kunto loppuu kesken, mutta en tiedä johtuuko se siitä että liikkuis siä enemmän mutta ei kai kunto voi tollasella reenillä olla kehittymättä?

vastailkaas ny

nyt oon reenaillu tolla systeemillä reilut puol vuotta ja salibandypeleissä tuntuis että kunto loppuu kesken, mutta en tiedä johtuuko se siitä että liikkuis siä enemmän mutta ei kai kunto voi tollasella reenillä olla kehittymättä?

vastausta kehiin...

Olipa kuntosi mikä tahansa, niin aina voi olla kysymys siitä, että vain juokset salibandypeleissä liian kovaa kuntoosi nähden. Oli kunto sitten kuinka hyvä tahansa, niin aina tuollaisessa pelissä voi juosta kovempaa kuin mitä kunto edellyttäisi.

Mutta kuten edellä jo sanoin, harjoittelusykkeesi (suhteessa harjoituskertojen pituuteen ja määrään) ei ole suinkaan se, mitä pidetään yleisesti ihanteellisena aerobisen kunnon kehittämiselle. Tosin kyllä tuollakin harjoittelulla kunnon pitäisi kehittyä, ellet joudu ylirasitustilaan. Todennäköisesti paremmin kuntosi kuitenkin kehittyisi (ainakin pidemmällä tähtäimellä), jos tekisit viikoittaisista kuntopyöräilyistäsi ainakin kaksi selvästi alhaisemmalla sykkeellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom