Kuntopyörä +muusta aerobisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Snoopie
  • Aloitettu Aloitettu
No niin tehdäänpä sitten tämmöinen thread, jossa saadaan lämmittelyyn ja loppuverryttelyyn +aerobiseen/rasvanpolttoon liittyvät pääperiaatteet selville.

Aina puhutaan, että alku-/loppuverryttelyä ei saa tehdä liian kovalla intensiteetillä. Miksi ei?
Olen kuullut juttuja, että liian kovaa polkeminen vaikuttaa rasvanpolttoon negatiivisesti, ja siihen että jalat menevät pumppiin. Mitä se haittaa, että jalat menevät pumppiin? Miksi liian kova polkeminen haittaa rasvanpolttoa?

Jotkut taas sanovat, että polkeminen pitää lopettaa sitten, kun alkaa hikeä pukkaamaan. Miksi pitää tehdä näin? Itselläni on 10 minuutin polkemisen jälkeen selkä aivan märkänä, ja syke aika lähellä huippua.

Aerobisesta sanotaan, että ei saisi esimerkiksi lenkkeillä liian kovaa, vaan sykkeen pitää pysyä jossakin 100-140 tienoolla. Miksi ei siis saa tehdä kunnon puolen tunnin spurttitreenejä, vaan pitää mennä aika rauhallisesti? Siis miksi liian korkeasta sykkeestä on haittaa, surkastuttaako se lihaksia, haittaako se rasvanpolttoa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei niitä lihaksia kannata heti kärkeen vetää piippuun. Treeni kärsii kun olet valmiiksi jo aivan katki.

Loppuverryttelyssä voi vetää itsensä loppuun jos vaan haluaa.

Yleisesti rasvanpolttosykettä pidetään siinä 120-140 pinnassa, tällöin elimistö käyttää pääasiallisena energianlähteenä rasvaa. Tästä asiasta ollaan montaa mieltä, toiset uskoo toiset ei..

En tiedä kuka sanoo, että fillarointi pitää lopettaa siinä vaiheessa kun tulee hiki? En minä ainakaan lopeta. hikoilu on vielä niin henkilökohtainen juttu; toiset hikoaa kun kävelee kauppaan ja toiset saa juosta tunnin ennen kunnon hikeä.

Saa tehdä spurttitreenejä ja välillä kannattaakin. Ne tekee hyvää hapenottokyvylle ja maitohappokestävyydelle?(<-- onko oikea termi?). Peruskestävyys sijoittuu tuohon <140 sykkeeseen, joten yleisesti kun puhutaan ns. hyvästä kunnosta niin tuolla harjoitusmenetelmällä sellaisen saa. Syke on myös hyvin yksilöllinen juttu, siihen vaikuttaa mm. kunto ja ikä. Hyvin paljon yksinkertaistettuna max. syke on 220-ikä.

Lämmitelyn tarkoituksena on valmistaa elimistö tulevaan koitokseen. Sopiva lämpö päälle ja pienet venyttelyt. Loppuverryttelyn ideana taas on saada elimistöön suorituksen aikana kertyneet kuona-aineet liikkeelle ja venyttelyllä palauttaa lihas alkuperäiseen mittaansa. Liikkuvuutta lisäävä harjoittelu on sitten kokonaan erikseen.

Sopivan kevyessä liikunnassa (syke n. 120) suurin osa energiasta otetaan elimistön rasvoista. Tehon kasvaessa energiana käytetään glykogeenia, ensin aerobisesti ja tehon edelleen kasvaessa anaerobisesti, jolloin lihaksiin syntyy happivelka ja maitohappoa. Rasvat ei siis pala liian suurella sykkeellä. Näin olen antanut itselleni opettaa, korjatkaa, jos olen väärässä.

mattibodari sanoi:
Aina puhutaan, että alku-/loppuverryttelyä ei saa tehdä liian kovalla intensiteetillä. Miksi ei?

Siksi, että jos teet alkuverryttelyn liian kovaa, et jaksa tehdä itse harjoitusta niin kovalla intensiteetillä kuin kevyemmän lämmittelyn jälkeen jaksaisit. Loppuverryttelyä puolestaan et pysty tekemään kovin kovalla intensiteetillä, mikäli olet vetänyt itse harjoituksen täysillä.

mattibodari sanoi:
Olen kuullut juttuja, että liian kovaa polkeminen vaikuttaa rasvanpolttoon negatiivisesti, ja siihen että jalat menevät pumppiin. Mitä se haittaa, että jalat menevät pumppiin? Miksi liian kova polkeminen haittaa rasvanpolttoa?

Jos poljet liian kovaa, niin hyydyt liian aikaisin. Rasvaa poltettaessa suorituksen pitäisi olla pitkäkestoinen - vähintään tunti.
Jos jaksat polkea täysillä tunnin, niin an menn vaan...

mattibodari sanoi:
Jotkut taas sanovat, että polkeminen pitää lopettaa sitten, kun alkaa hikeä pukkaamaan. Miksi pitää tehdä näin? Itselläni on 10 minuutin polkemisen jälkeen selkä aivan märkänä, ja syke aika lähellä huippua.
Sitten, kun alkaa hikeä pukkaamaan, on kroppa sopivasti lämmennyt ja voit siirtyä itse harjoituksen pariin. Jos se itse harjoitus on pyöräilyä, niin tässä kohtaa jatkat polkemista entistä kovemmin :)

mattibodari sanoi:
Aerobisesta sanotaan, että ei saisi esimerkiksi lenkkeillä liian kovaa, vaan sykkeen pitää pysyä jossakin 100-140 tienoolla. Miksi ei siis saa tehdä kunnon puolen tunnin spurttitreenejä, vaan pitää mennä aika rauhallisesti? Siis miksi liian korkeasta sykkeestä on haittaa, surkastuttaako se lihaksia, haittaako se rasvanpolttoa?
Rasvanpolttosykettä ei olekaan! Alhaista sykettä suositellaan siksi, että huonokuntoiset ihmiset eivät jaksa rehkiä korkeammalla sykkeellä tarpeeksi kauaa. Mitä korkeampi syke, sitä enemmän kaloreita ja siten myös rasvaa palaa.
Vielä selvennyksenä: matalammalla sykkeellä hieman suurempi osuus kulutetusta energiasta otetaan rasvasta, mutta kuitenkin intensiivisempi kuluttaa enemmän rasvagrammoja per aikayksikkö.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom