Kunto- ja laihdutusohjelmasta

Hei vain kaikille!

Vihasin koululiikunnan ansiosta kaikkia liikuntaharrastuksia vuosikausia, kunnes lukiossa innostuin Krav magasta ja thainyrkkeilystä. Ehdin harrastaa näitä muutaman vuoden, kunnes oli aika valmistautua yo-kirjoituksiin ja elämäntarkoituksen etsimiseen.

Opiskeluvuosien alettua TKK:ssa kaikenlainen urheilu jäi, sillä kiinnostus oli lähinnä kaljassa ja naisissa. Tajusin kuitenkin 2v sitten, että tällainen meno ei voi jatkua jos mielin täältä koulusta joskus valmistua, joten aloin käymään uimassa aamuisin ennen kouluun lähtöä. Tällä oli selvästi vaikutusta yleisen pirteyden ja kunnon kohdalla ja lisäsinkin liikuntaohjelmaani vuosi sitten punttiksen, jossa tuli käytyä vuoden ajan varsin aktiivisesti aamuisin.

Tämän kesän aikana punttiksella käynti sitten jäi, koska tuli kaikenlaisia kiireitä eikä motivaatio oikein tuntunut enää riittävän, koska rankka treenaaminen vaati oikeanlaisia ruokailutottumuksia, enkä ollut valmis panostamaan siihen.
Aloitin kuitenkin sitten karaten, koska olen aina pitänyt kamppailulajeista ja karate tuntui ajatuksena hyvältä ja näin kuukauden nyt jo treenanneena, en ole katunut päätöstä. Treenit ovat rankkoja ja kurinalaisia, kuten pitääkin ja treenien jälkeen on aina kuitti, mutta varsin "terävä" olo.

Sain kuitenkin murhaavan tuomion tyttöystävältä fyysisen kuntoni ja yleisen habitukseni suhteen, sillä vaikka harrastankin varsin paljon liikuntaa viikossa, olen silti aikamoinen michelinukko enkä pysy hänen kyydissään kävelylenkeillä, enkä ns. "arvosta itseäni tarpeeksi" ulkoisen olemukseni perusteella. Mistään juoksemista hänen kanssaa ei ole kyse, vaan helvetin nopeasta kävelemisestä. Ilmeisesti kyseessä on myös ns. esteettisyys, sillä en ole ilmeisesti erityisen komeaa katseltavaa sohvalla röhnöttäessä hänen luonaan. ;)

En syö liiemmin rasvaista ruokaa, välttelen sokeripitoisia juomia ja ruokia enkä käytä alkoholiakaan kovinkaan säännöllisesti, ehkä kerran kuukaudessa jos sitäkään. Kuitenkin ruokailutottumukseni ovat aina olleet aika epäsäännölliset. En esimerkiksi ole koskaan oikein tottunut syömään aamiaista tai välipaloja ja annoskoko on ollut vähän mitä sattuu.

Ukaasi oli kuitenkin varsin tyhjentävä, minun pitäisi opetella syömään aamiainen ja tehtävä jotain fyysiselle kunnolleni ja olemukselleni. Otin siis tietoisesti asenteen, että tästä "suosta" on noustava ja aloin pitää liikunta- ja ruokailupäiväkirjaa.

Aamulla kun herään, käyn uimassa 0,5-1km tai kävelemässä reippaasti 5-6km. Karatetreenien jälkeisenä aamuna pyrin "palauttavaan" liikuntaan, eli ts. en rehki verenmaku suussa, vaan pidän matkat lyhyehköinä, mutta kuitenkin sellaisina, että lihakset lämpiävät ja hieman hengästyy. Kävelylenkkien jälkeen en ota palautusjuomaa, mutta kilometrin uinnin jälkeen kylläkin. Aamiaisella syön vähän puuroa, maitorahkaa + 2 ananasrengasta + banaanin, sekä kuppi kahvia maidolla ja lasillinen appelsiinimehua. Käytän rasvatonta maitoa enkä lisää sokeria mihinkään. Suolaa pistän hyppysellisen puuroon, muutoin en käytä suolaa lainkaan.

Lounaan syön klo 12-15 välillä, yleensä sitä, mitä koulussa/töissä sattuu ruokalassa olemaan (useimmiten kasvisvaihtoehto) tai sitten kotona paistettua broilerifilesuikaleita + pari tomaattia + puolikas kurkku tai jotain vastaavaa, kuten kalafile + vihanneksia. Riippuen lounaan ajankohdasta, syön n. viiden aikoihin välipalaksi maitorahkaa + ananaksia + banaania tai raejuustoa + tonnikalaa, riippuen, kumpi sattuu maistumaan paremmin. Karatea ennen olen syönyt molemmat, jotta on tarpeeksi energiaa huitoa. Mikäli olen menossa bänditreeneihin tai muualle liikenteeseen, tyydyn vain jompaankumpaan.

Illemmalla olen karatetreenien jälkeen juonut palautusjuoman ja heti perään maitorahkaa + ananaksia + banaania tai vastaavasti raejuustoa + tonnikalaa, muutoin pelkästään maitorahkaa tai raejuustoa ja hieman ehkä hedelmiä.

Kysyisinkin nyt, että onko tällaisessa dieetissä/ruokaohjelmassa oikeasti järkeä? Mitä pitäisi lisätä, mitä poistaa tai vaihtaa mikäli tarkoituksena olisi laihtua ja saada aineenvaihdunta toimimaan paremmin sekä pitää huolta fyysisestä kunnosta.

Harrastan mielestäni varsin paljon liikuntaa, mutta ilmeisesti entisenlaisissa ruokailutottumuksissani on ollut jotain vikaa, kun habitus on päässyt lössähtämään tällaiseksi läskimahaksi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Opiskeluvuosien alettua TKK:ssa kaikenlainen urheilu jäi, sillä kiinnostus oli lähinnä kaljassa ja naisissa.

Kuulostaa tutulta ex-teekkarille... :lol2:

Hyvä juttu, että pidät tuollaista järjestelmällistä ruoka- ja liikuntapäiväkirjaa. Jos et ole aikaisemmin tällaista projektia vetänyt läpi, niin tuo on ihan ehdoton juttu. Myöhemmin kun tuntee kroppansa paremmin, niin tietää aika hyvin mitä ja miten paljon voi syödä, että rasva palaa.

Ei mulla olisi mitään isompaa huomauttamista tuohon ruokavalioon kuin pari asiaa. Proteiinia kannattaa ottaa joka ruokailun yhteydessä, eli myös aamupalalla. Syö vaikka kananmunia, jos rahka ja tuna alkaa tökkiä. Äläkä lähde mihinkään keltuaisten poisheittelypelleilyyn, vaan syö ne munat ihan kokonaisina.

Toinen ja mielestäni tärkeämpi juttu on rasva. Älä välttele sitä rasvaa. Rasva ei lihota, kunhan kokonaiskalorit pysyvät kulutuksen alapuolella. Eli pistä ihan huoletta levitteitä leivälle, syö oikeaa juustoa äläkä kipristele jonkun 5% muovijuuston kanssa ja pistä oliiviöljyä salaattiin. Päivän energiasta saa tulla 30% rasvasta. Kalaöljyä/omega3 kannattaa ottaa myös iltaisin ravintolisänä. Kun saat rasvaa ravinnossa, niin iho ja nivelet pysyy kunnossa eikä kehokaan varmaan pyri niin pitämään rasvavarastoista kiinni.

Lisää tietoa löytyy täältä:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=13927&

Pidemmällä tähtäimellä painonhallinta tarkoittaa vain sitä, että opettelee syömään oikean määrän oikeanlaista ruokaa ja pitää aineenvaihduntaa päällä 2-3 kertaa viikossa esim. jotain aerobista tehden. Salitreeni ja lihakset auttavat myös painonhallinnassa. Eipä siihen oikotietä ole.

Nyt on kolmas päivä lähtenyt tätä uudenlaista ohjelmaa ja olo on varsin hyvä, ei ainakaan siitä normaalista poikkeava.

Laskeskelin kohtuu tarkasti kaloreita eiliseltä ja sain n. 1750kcal koko päivältä. Tämä siis ravinnosta. Kävin aamulla vain kevyehköllä lenkillä, koska maanantai-iltana oli rankat karatetreenit, joten en halunnut samantien tiistaina kuormittaa itseäni liikaa heti aamusta.
Olo oli hyvä iltaan asti, bänditreenien takia jäi välipalat syömättä klo 18-23, mutta kotiin tultuani vedin raejuustoa ja tonnikalaa ja olo oli hyvä.

Tänä aamuna heräsin klo 8 maissa, sillä myöhäinen kotiintulo vaati vähän pidemmät unet. Lähdin herättyäni samantien käymään lenkillä, jonka pituus on n. 6km summittaisesti arvioiden. Kävelytahti oli kohtuullisen ripeä ja reipas ja aikaa koko matkaan meni hieman vajaa 50 minuuttia. Tuli lämmin, hiki valui ja lenkin loppupäässä oleva jyrkkä ylämäki pisti jalat tekemään hyvin töitä ja puuskuttamaan.

Lenkin jälkeen aamiainen, maitorahkaa+ananasrenkaita 2kpl, lasi appelsiinimehua, kuppi maitokahvia ja Nalle 4 viljan puuroa pieni lautasellinen. Olo oli taas heti aamiaisen jälkeen kylläinen, mutta nyt näin pari tuntia syömisen jälkeen on taas nälkäinen olo.

Suunnittelin tälle päivälle aikatauluja syömisten suhteen ja laskeskelin kalorimääriä. Koko päivän saatava energiamäärä olisi 1757kcal. Onko tämä liian vähän? Lähden katsomaan erään bändin keikkaa illalla, jonka jälkeen voisin n. klo 01 yöllä syödä vielä yhden annoksen esim. tonnikalaa+raejuustoa. Tällöin koko päivän energiamäärä olisi 2021kcal.

Olen hieman pihalla noista energiantarpeista ja niiden miinuksille vetämisestä. Kaiken järjen mukaan minun pitäisi syödä kohtuullisen hyvin koko päivän, sillä olen 187cm pitkä ja elopainoa on n. 115kg. Pelkään silti, että tulee syötyä liikaa tai liian vähän. Liian vähäinen ravinto ilmeisesti pistää elimistön säästöliekille, eikä tämä ole kovin toivottavaa. Toisaalta liikaa syöminen ei sovi minulle, en vain yksinkertaisesti jaksa syödä hirveästi enempää.

Lisää vinkkejä ja parannusehdotuksia, kiitos! Olo on vielä toistaiseksi hyvä ja erittäin motivoitunut!

Sun iän, pituuden ja painon perusteella arvioitu peruskulutus päivässä on noin 2800 kcal ja siihen tulee sitten liikunnat päälle. Eli jo ilman liikuntaa olet noin 1000 kcal miinuksella, mikä on jo turhan paljon. Hyvä määrä on noin 500-700 kcal/päivä, eli sun tapauksessa tuollainen 2100-2300 kcal ruokailu on ok. Jos harrastat liikuntaa, niin sitten sen verran lisää ruokaa naamaan. Tuolloin painon pitäisi tippua 0.5-0.7 kg viikossa.

Mutta nuo kaikki kalorimäärät yllä on vain arvioita. Ainoastaan painon putoaminen kertoo sulle, millainen energiatasapaino on. Jos paino tippuu yhden kilon viikossa olet noin 1000 kcal miinuksilla.

Huomaa, että dietin ensimmäisenä viikkona painoa voi lähteä kilokaupalla kun nesteet poistuvat. Mulla lähti noin neljä kiloa kun aloitin nyt käynnissä olevan diettini. Eli todellisen painon tippumisvauhdin näet vasta parin viikon jälkeen.

Allright, eli pitää sitten lisätä vaikkapas yks välipala johonkin väliin lisäks. Jos vaikka illalla vetäis himaan tultua tonnikala+raejuustot naamariin niin oltais aika lähellä tota tasoa.

Tietysti pyrin siihen, että paino putoaisi mahdollisimman tehokkaasti ja se näkyisi myös jossain, sillä tällöin saa motivaatiota treenata ahkerammin eikä treenaaminen tunnu niin raskaalta enää.

Varsinkin juoksua en ole voinut harrastaa, koska polvi ei kestä sitä, mutta mikäli painoa saisi pois hieman enemmänkin, voisi kevyt lenkkeily olla todella paikallaan.

Pitää harkita sitäkin, että alkaisi käydä taas salilla, sillä tavallaan siinä primitiivisyydessä on oma viehätyksensä. Jotenkin pitäisi vaan koittaa turvata se ravinnon saanti ennen sitä punttista. Tykkään käydä salilla kuitenkin aina aamuisin, eli klo 6 tai 7 aikaan, joten pitäisi herätä jo 4-5 aikaan syömään, mikä on vähän ehkä kohtuutonta, mikäli haluaisi nukkuakin kunnolla.

Noh, tällä linjalla jatketaan, ruokaa vaan tarpeeksi ja terveellisesti!

Jos haluat salitreeniä tehdä kaveriksi, niin kokeileppas tehdä äärimmäisen pelkistetty ohjelma aluksi niin ei mene turhaan hiissailuksi - esim. penkkiä, mavea/kyykkyä, kulmasoutua, vatsoja muutama sarja kutakin per kerta ilman mitään suuria tavoitteita. Siitä on etua myös aineenvaihdunnan kannalta ja pysyy kroppa kuosissa. Palkkarit sitten salitreenien jälkeen, aerobisen jälkeen voit korvata ne ihan kevyellä välipalalla.

Jos haluat tosissasi tuota lenkkeilyä alkaa lisäämään, niin suosittelen että alat vetämään muutakin kuin kävelyä. Sellainen hidas kävelyn ja hölkän välimuoto, sanotaan sitä vaikka nyt "lyllerrykseksi", on parempi vaihtoehto eikä rasita polviakaan koska liike on niin pehmeä. Pointti on siinä, että kun totut tekemään jaloilla tuollaista hölkkämäistä liikettä kävelyvauhdissa, niin sulla alkaa vauhti kasvamaan kunnon mukana itsestään ja muutaman kuukauden päästä vedät jo ihan täyttä hölkkää.

Jos haluat tosissasi tuota lenkkeilyä alkaa lisäämään, niin suosittelen että alat vetämään muutakin kuin kävelyä. Sellainen hidas kävelyn ja hölkän välimuoto, sanotaan sitä vaikka nyt "lyllerrykseksi", on parempi vaihtoehto eikä rasita polviakaan koska liike on niin pehmeä.

Minä olen kyllä eri mieltä. Niin kauan kuin kävely rasittaa tarpeeksi, kannattaa nimenomaan kävellä. Se on huonokuntoiselle selvästi miellyttävämpää kuin hidas hölkkä, joten lenkille tulee lähdettyä selvästi helpommin. Lisäksi rasitusvammojen riski kasvaa hölkkään siirryttäessä selvästi, varsinkin kun on ylipainoa.

Hölkkään kannattaa siirtyä siinä vaiheessa, kun ei enää kävelemällä saa sykettä nousemaan tarpeeksi (tai ainakin sopivan sykkeen ylläpito vaatii niin intensiivistä keskittymistä kävelytekniiikaan, että se ei ole enää hauskaa). Ja jos ylipainoa on tuossa vaiheessa vielä selvästi, niin suosittelisin ensin kävelyn tehostamista sauvojen avulla (ellei niiden käyttäminen käy liikaa teekkarin itsetunnolle) ja hölkkää vasta vähän myöhemmin. Hölkkäkin kannattaa aloittaa vähitellen eli ensin hölkkäät aina pieniä pätkiä kävelylenkistäsi ja sitten vähitellen pidennät noiden hökkäosuuksien pituuksia ja lyhennät kävelyosuuksien pituuksia.

Minä olen kyllä eri mieltä. Niin kauan kuin kävely rasittaa tarpeeksi, kannattaa nimenomaan kävellä. Se on huonokuntoiselle selvästi miellyttävämpää kuin hidas hölkkä, joten lenkille tulee lähdettyä selvästi helpommin. Lisäksi rasitusvammojen riski kasvaa hölkkään siirryttäessä selvästi, varsinkin kun on ylipainoa.

Huomaa, että en ole puhunut mitään varsinaisesta hölkkäämisestä - itseasiassa kyse on juoksumaisen liikkeen soveltamisesta reippaaseen kävelyvauhtiin, joka aikanaan kehittyy itsestään hölkkäämiseksi kun kunto paranee.

Minun näkemykseni pohjaa omakohtaiseen kokemukseen tästä asiasta. Itsekin aloittelin hölkkäilyä aikanaan ihan nollista, kouluajoista asti sitä vältelleenä, ja oli huomattavasti motivaatiota kohottava vaikutus kun huomasi että pystyy pitkäkestoisesti tekemään muutakin kuin kävelemään, vaikka ihan hitaasti mutta kuitenkin. Tietenkään kävelemistä vastaan mulla ei ole mitään niin kauan kun se tuntuu hyvältä. Yksi vaihtoehto on että tekee vuoroin pidempiä kävelylenkkejä ja sitten lenkkeilyyn totuttaakseen erikseen koetetaan hakea sitä hölkkämäistä liikehdintää. Mutta jos tavoite on kyetä hölkkäilemään kuntoliikunnaksi niin kannattaa alkaa harjoittelemaan myös sitä puolta ensimetreistä alkaen.

Noniin, tänään tulee viikko täyteen uudenlaista safka/treeniohjelmaa ja olo on varsin hyvä näin viikon lopussa.

Laskeskelin viikon keskiarvoksi energiataseeksi n. 2080kcal. Perjantaina pääsin lipsahtamaan hieman ja join muutaman oluen, jolloin päivän energiamäärä nousi n. 2800kcaliin asti. Kompensoin tämän kuitenkin lauantaina kevyillä välipaloilla ja olo pysyi erittäin hyvänä silti.

Missään vaiheessa ei ole iskenyt täysin kiljuva nälkä ja olen opetellut kuuntelemaan elimistöä hieman, että milloin esimerkiksi lounas kannattaa käydä vetäisemässä. Silloin kun lounaasta ei ole ollut tarkkaa kalorimäärää tai ravintoarvoja missään esillä, olen laskenut sen varaan, että en laita esimerkiksi paljoa riisiä ruoan sekaan, max. kourallisen verran. Tällöin olen arvioinut esimerkiksi kouluaterian energiapitoisuudeksi n. 600kcal.

Veden juontia pitäisi hieman opetella, sillä nestetasapaino pääsee unohtumaan useimmiten. Tai oikeastaan elimistö kyllä huutaa välillä vettä, mutta en ole kovin aktiivinen hakemaan sitä esimerkiksi täysin työtehtäviin kiinnittyneenä.

Päätin ensi viikolla aloittaa taas punttitreeninkin, sillä ajatus siitä tuntui hyvältä pienen pohdinnan jälkeen. Lisäksi ristiselkä on hieman taas kipeytynyt kun en ole salilla käynyt, joten siinä on hyvä syy taas alkaa käymään. Päätin pitää vanhan systeemin käytössä, eli alkuviikosta treenaan yläkroppaa ja loppuviikosta alakroppaa. Tälläisella karkealla jaolla olen todennut homman parhaiten itselleni sopivaksi toistaiseksi. Ehkä sitten kun on painoa lähtenyt tuntuvasti ja aerobinen kunto kohonnut tarpeeksi, alan hifistelemään punttitreeninkin kanssa enemmän.

Viikon ohjelma liikunnan osalta näyttäisi suunnitelmallisesti tältä:

Maanantai
Klo 7 uinti (n.1km, keskiraskas)
Klo 20 Karate (keskiraskas/raskas)

Tiistai
Klo 6 punttis (keskiraskas, yläkroppa)
Klo 20 kävelylenkki (n.5km)

Keskiviikko

Torstai
Klo 6 uinti (n.1km keskiraskas)
Klo 20 Karate (keskiraskas/raskas)

Perjantai
Klo 7 punttis (keskiraskas, alakroppa)

Lauantai
Sattumanvaraiseen aikaan (riippuen, missä olen ja mitä ohjelmaa on illaksi) sulkapallo (keskiraskas)/kävelylenkki (n.3km, kevyt)

Sunnuntai
Totaalilepo

Sapuskat olen saanut pääosin hoideltua kondikseen. Välttelen yltiörasvaisia ruokia, samoin lisättyä sokeria. Pääasiassa aamiaiseksi vedän 4 viljan puuroa, maitorahkaa+ananasta, kahvia sekä lasillisen appelsiinimehua. Lounaaksi kotosalla paistettua hunajamarinoitua kanaa + wok kasviksia sekä hieman kermaviilikastiketta. Jos en ole kotona lounasaikaan, syön kohtuullisen kokoisen annoksen kasvispainotteista ruokaa tai kanaa/kalaa. Välipalaksi pääosin maitorahkaa+banaania+ananasta tai raejuusto+tonnikalaa+ananasta.
Välillä olen "buustannut" välipaloja, esimerkiksi ennen karatea olen lisännyt raejuusto+tonnikalan sekaan muutaman kirsikkatomaatin ja tuota 3-prosenttista fetajuustoa hieman. Karaten jälkeen aina palautusjuoma sekä maitorahkaa+ananasta.

Tällaiselta näyttäisi nyt tämä proggis, onko jotain huomautettavaa/parannusehdotuksia? Fyysisesti olo on varsin hyvä, henkisesti myös, sillä tässä ei ole tavallaan mitään vaikeaa. Karkit tai sipsit tms. eivät liiemmin houkuttele, joten mitään älyttömältä tuntuvia kiusauksia ei tunnu olevan tai tulevan ylipäänsä.

Eniten pelottaa se, että ei tule syötyä tarpeeksi, jolloin säästöliekki uhkaisi elimistöä ja homma menisi ns. hukkaan. Tältä ei ole kuitenkaan tuntunut koko viikolla, sillä olen jaksanut erittäin hyvin eikä vatsaakaan turvota kuten aiemmin.

Ei se säästöliekki iske kuin vasta kuukausien todellisen kituutuksen jälkeen.

Veden juontiin on hyvä keino. Ostat sellaisen ison vissypullon, juot sen tyhjäksi ja sitten täyttelet tyhjää pulloa hanavedellä pitäen sen työpisteen lähettyvillä. Jos haluat makua veteen, niin sinne voi pistää esim. sitruunamehua. Joku ehdottaa varmaan 0 kcal limuja, mutta mun mielestä niillä on turha kiusata päätään - varsinkin jos on makealle perso. Itseäni en kiusasi edes oluella.

Tuollaisia kevennettyjä välipaloja ei kannata syödä kompensaatioksi herkuttelusta. Niistä tulee pian keino luvalliseen herkutteluun ja tuollainen korkeat kalorit / todella vähäiset kalorit vuorottelu vain sotkee verensokerin.

Jos otat olutta tai muita herkkuja, niin syö jatkossa ihan normaalisti sen jälkeen vaikka kalorit menisikin vähän isoiksi. Vahinko on noin pienempi kuin jos ryhdyt kaupantekoon pääsi- ja vatsasi kanssa.

Päivän vinkki spacelordille. Maksa VIP-maksu, tuet palstaa ja saat VIPpinä pitää ihan "virallista" blogia.....

PS. Säästöliekki ei ole ongelma kuin lihiksien tekosyissä ;-)

Juu no meikäläisellä ei ole sinänsä mitään ongelmaa noiden "oluen ja muiden herkkujen" kanssa, eli pystyn olemaan kyllä ihan ilmankin sen kummemmin "kärvistelemättä".
Tuo kompensaatio oli puoliksi testaamista, että miten elimistö reagoi, pakkihan siitä vähän sekosi, jonka huomasin tänään, mutta ei sen kummempaa. Tiedänpä vastedes, että moiseen ei tarvitse ryhtyä.

Hyvä, että tuo elimistön säästöliekille meneminen tulee vasta joskus kuukausien päästä jos silloinkaan. Huomaako tuota jotenkin fyysisessä mielessä helposti?

Ilmeisesti tuo meikäläisen systeemi on ainakin nyt teoriassa kohtuu hyvä? Katsotaan kuukauden päästä, mikä on vointi ja fiilis.

Noniin!

Kaksi viikkoa dieettiä ja "virallista kunto-ohjelmaa" takanapäin. Dieetti ei tunnu enää missään, maitorahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, ananasta ja banaaneita menee hyvät määrät, eli kaupassa käynti on lisääntynyt, mutta varsin halvallahan tässä elelee. Ruokavaliosta on tullut siis ns. osa rutiinia eikä sitä tarvitse miettiä tai hermoilla yhtään. Pääasia, että jääkaapissa on rahkaa ja raejuustoa. Lounaan olen pyrkinyt syömään joka päivä enkä ole epäröinyt syödä eri ruokalajeja. Pääasiassa olen syönyt "kunnolla valmistettua" sapuskaa, ts. pizzaan tai vastaaviin en ole koskenut. Perunan/riisin kanssa olen toiminut siten, että olen pyrkinyt pitämään ne minimissään ja hyvältä on sekin tuntunut, ei ole niin ökyturvonnut olo.

Viime viikolla maanantaina jalka kipeytyi karatessa sen verran, että pidin sitten loppuviikon totaalista taukoa kaikesta liikunnasta. Jalkaa särki sen verran paljon, että totesin paremmaksi vaihtoehdoksi lepuuttaa sitä ja levollahan se sitten paranikin. Liikarasitusta vain siis. Viikonloppu mökillä ulkohommissa teki hyvää ja jalat tuntuvatkin nyt varsin vetreiltä, jopa tuo kipeytynyt jalka tuntuu nyt taas normaalilta.

Tänä aamuna aloitin taas punttiksella käynnin, otin varsin kevyesti, sillä taukoa on ollut vajaat pari kuukautta. Ihan hyvältä tuntui, joten jatkan varmasti taas. Torstaina on vuorossa alakroppa, tänään treenasin ylävartaloa, pääasiassa vatsalihaksia, selkää, hauista ja ojentajia.

Tuloksia on tullut ehkä varsin näkyvästikin, sillä vyötä on joutunut kiristämään ja olo on oikeasti todella kevyt ja leppoisa. Unikin maittaa paremmin. Lisäksi on tullut jostain syystä sietämätön tarve siivota kämppää useammin :D

Eli hyvin sujuu! Eräs tuttava puhui jotain CLA-kapseleista hieman buustaamaan läskin karsimista. PT.comia lueskellessani huomasin parikin topiccia asiaan liittyen, kyse on ilmeisesti jostain haposta, jonka vaikutus on marginaalinen? Kannattaako noita koittaa?

Hyvä juttu että sujuu. Konjugoitu linolihapo CLA ei ainakaan itsellä tehnyt yhtään mitään. Kannattaa ennemmin pistää rahat vaikka runsaaseen kalaöljyyn.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom