Kuntien ja valtion typerä rahantuhlaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

Huppe

Iso Kingi H.
VIP
Liittynyt
1.6.2004
Viestejä
16 123
Ikä
48
Paljon on aiheesta juteltu mutta omaa topicia ei vielä ole. Nyt alkoi pistämään vihaksi taas kerran kun koitin saada täryä tontille vuokrattua.

Yksi tärytin on kaupungin työmaalla, eli Ammattikoulun työmaalla vuokralla, ollut kesäkuun puolesta välistä alkaen. Täryn lunastushinta on noin 4000 euroa. Päivävuokra on 80 euroa. Eli se on nyt ollut siellä yhteensä 8 viikkoa, eli 56 vuorokautta. Voin lyödä vaikka päästäni vetoa että ko. tapauksessa ei tingitä vaan maksetaan se päivävuokra mikä hinnastossa on, eli ehkä jopa yli tuo tarjousvuokran 80 euroa. Mutta jos laitetaan hinnaksi sen 80 euroa per päivä niin täryn vuokra on tähän päivään mennessä ollut:

56*80e = 4480 euroa.

Ja eikä tuo vuokrasopimus vielä katkea, se on varmasti tuolla työmaalla koko kesän loppuun saakka. Tämä ei ole myöskään ainoa tapaus. Vastahan paljastui jossain Turussa vai missä se oli kaupungin työmaa jossa pelkkä betonimylly oli ollut vuokralla useita vuosia, 20 euroa päivä. Myllyn ostohinta on jotain 300 euroa.

Muutenkin tuntuu että tällaisissa tavallisissa rahankäyttöasioissa ei kukaan päättäjä tee yhtään mitään, aivan kuin ei olisi edes päätä millä ajattelisi. Maksetaan vain laskut katsomatta ja suunnittelematta ja keskitytään "tärkeisiin" budjetteihin joissa päätetään joistain musiikkitalon rakentamisista. Tosin juuri nämä rakentamiset ovat niitä tapauksia että ei nähdä metsää puilta. Rakennushankkeet ovat VALTAVAN suuria ja kestävät pitkään ja niissä käytetään poikkeuksetta mm. vuokratyökoneita. Vuokratyökoneiden käyttö olisi järkevää mikäli rakentaa pienen omakotitalon nopeasti. Jos senkin tekee pitkästä tavarasta yksinään niin on erittäin perusteltua ostaa lähes kaikki koneet omaksi.

Remontit eivät varmasti ole ainoa epäkohta, olen usein maininnut myös siltatyömaista. Joka ikinen vuosi tulee aika kun silloilla alkaa työmaat, milloin siltaa levennetään, levennetään uudelleen ja joskus vaihdetaan aivan hyviä kaiteita. Mistäs tämä johtuu? No tämä johtuu siitä että tilikauden lähestyessä loppuaan on käyttämättä olevia määrärahoja jotka on äkkiä tuhlattava jonnekin, jotta ensi vuonna budjetoidaan vähintään sama määrä. Jos budjetista jäisi jotain yli, ei esim. ko. kunta saisikaan seuraavana vuonna yhtä paljoa rahaa käyttöönsä.

Sama koskee myös suurempia valtiollisia yhteisöjä, monet virastot ja laitokset tekevät hankintoja tilikauden loppuessa tyyliin: "myykää meille tietoliikennelaitteita, mitä tahansa, tässä summa: xxxxx euroa". Tämäkin siksi että kyseisen laitoksen ko. osaston määrärahat on käytettävä että ensi vuonna saadaan vähintään sama summa.

Koko valtion/kuntien/kaupunkien budjetti on yhtä saamarin silmänlumetta ja perustuu petokseen. Kumma ettei kukaan puutu tuohon asiaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toinen tarina julkisesta terveydenhuollosta. Kuulemma eläkeläisiä tulee lääkäriin ilman mitään vaivoja. Ovat yksinäisiä ja haluavat vain jutella ja siksi varaavat aikoja lääkärille. Taitaa tulla aika kalliiksi.

Näin se vaan on että yksityinen sektori on tehokkaampi.
 
Jep jep. Kävin tässä tutussa huonekaluliikkeessä vuoden alussa ja siinä sitten talouden tilaa tutun omistajan kanssa päiviteltiin. Kaveri tuumas että onneksi meille tuli tuo kaupungintalon tilaus kun siellä vaihdettiin toimistokalusteita. Vanhat oli sen verta vanhat että samaan settiin sopivia ei löytynyt niin sitten oli osittain laitettu uutta.

En muista tarkkaan enää mutta kymmenistä toimistohuoneiden kalustamisista oli kyse. Huvittavinta oli että takana on kuntaliitos jossa ilmeisesti osa kaupungin työntekijöistä hiissasi perseensä toisen kunnan talosta tuonne meidän kaupungintaloon. Herää vain kysymys mitä niille toimistokalusteille tapahtui millä ne tekivät ennen töitä siellä toisessa kunnantalossa... (ai niin mutta juuri nehän eivät sopineet tyyliin...)
 
Kauhea byrokratia, samaan törmää isoissa firmoissa. Tulee sellainen "ei kuulu mulle, ihan sama" asenne, jengi tekee just prikulleen sen mitä vaaditaan eikä koske tikullakaan epäkohtiin vaikka kaikki ne tietää. Paskaa siitä vaan saisi käteen ja palkka on sama anyway jne.
 
Toinen tarina julkisesta terveydenhuollosta. Kuulemma eläkeläisiä tulee lääkäriin ilman mitään vaivoja. Ovat yksinäisiä ja haluavat vain jutella ja siksi varaavat aikoja lääkärille. Taitaa tulla aika kalliiksi.

Näin se vaan on että yksityinen sektori on tehokkaampi.

Paskat on. Menet sairaskuluvakuutuksen kanssa yksityiselle hoidattamaan jotain pikkujuttua. Jos tulet kertoneeksi tohtorille, että sulla on vakuutus, niin varmasti tullaan tehneeksi kaikki mahdolliset kuvaukset, käynnin kestoksi merkitään enemmän kuin mitä se todellisuudessa oli ja näin ollen lopullinen käynnin hinta on jotain aivan muuta kuin se olisi, jos vakuutusta ei olisi.

Ehkä tää on sitten jonkun käsityksen mukaan tehokasta?

EDIT: Ethän sä julkisella edes pääse lääkärille ihan noin vaan. Jos meet päivystykseen, niin joku sairaanhoitajahan siellä ensiksi seuloo "ehdokkaita". Mut kiva tarina joka tapauksessa.
 
Paskat on. Menet sairaskuluvakuutuksen kanssa yksityiselle hoidattamaan jotain pikkujuttua. Jos tulet kertoneeksi tohtorille, että sulla on vakuutus, niin varmasti tullaan tehneeksi kaikki mahdolliset kuvaukset, käynnin kestoksi merkitään enemmän kuin mitä se todellisuudessa oli ja näin ollen lopullinen käynnin hinta on jotain aivan muuta kuin se olisi, jos vakuutusta ei olisi.

Ehkä tää on sitten jonkun käsityksen mukaan tehokasta?

EDIT: Ethän sä julkisella edes pääse lääkärille ihan noin vaan. Jos meet päivystykseen, niin joku sairaanhoitajahan siellä ensiksi seuloo "ehdokkaita".

Mitä nyt olen yksityisillä lääkäreillä käynyt, niin ei siellä mitään turhia kuvauksia ole koskaan tehty vaikka minulla yksityinen sairaskuluvakuutus onkin. Oletko käynyt koskaan yksityisellä puolella? Itseasiassa yksityisellä hammaslääkärillä minulta otettiin ILMAISEKSI uusi röntgenkuva koska julkiselta saatujen tietojen kanssa oli epäselvyyttä ja hammaslääkäri epäili että minulta saatettaisiin paikata hammas turhaan. Oikeassa maailmassa lääkäreillä on ammattietiikkaa.

Tietääkseni julkisella puolella voi varata myös aikoja suoraan lääkärille. Mutta kaiken maailman ammattivalittajat ne kuormittavat julkista puolta ihan turhaan. Toisaalta taas jossain syrjäseuduilla et saa edes aikoja lääkärille.
 
Minä olen käynyt koko elämäni yksityisellä, no muutamat kerrat työpaikan lääkärillä. Mitään ylilyöntejä en ole havainnut, selkäongelmien vaivatessa kysyttiin että miten pitkälle haluan mennä tutkinnassa jos vakuutukset kunnossa. Tämä ei minusta ollut ylilyönti, selän suhteen diagnosointi on niin hankalaa.
 
Samahan se on vakuutusyhtiöiden kanssa. Korjausfirma ensimmäisenä kysyy tarjousta tehdessään että "maksatko itse vai meneekö vakuutukseen". Vakuutukseen kun menee niin pistetään kalleinta ja alennusta annetaan 0%.
Ei luulisi olevan paha rasti vakuutusfrmoillekaan palkata joku katuhintojen selvittäjä joka vain selvittelisi erilaisten hommien hintatasoa.
 
Mielestäni vakuutus yhtiöillä on "sopimukset" erinäisten firmojen kanssa. Esim kun firmassa auto kolhiintui ja sen korjaus meni toisen vakuutuksen piikkiin niin sieltä tuli lista firmoista jonne sen saa viedä korjattavaksi. Sekä kun auto oli jo vanhempi niin merkkiliike ei enää käynnyt.

Kuopiossa on minulle pistänyt silmään että erittäin paljon kaupungin puutarha jne kunnossa pidosta ajelee vuokraamojen autoilla. Liekö sitten halvempaa..
 
Samahan se on vakuutusyhtiöiden kanssa. Korjausfirma ensimmäisenä kysyy tarjousta tehdessään että "maksatko itse vai meneekö vakuutukseen". Vakuutukseen kun menee niin pistetään kalleinta ja alennusta annetaan 0%.
Ei luulisi olevan paha rasti vakuutusfrmoillekaan palkata joku katuhintojen selvittäjä joka vain selvittelisi erilaisten hommien hintatasoa.

Riippuu aika paljon minkä kokoisista korvauksista on kyse. Jos on isot korvaukset niin kyllä se vakuutusyhtiökin on pirun tarkka. Luulen että vakuutusyhtiöissä asia lasketaan kustannusperusteisesti. Jos 10 % tapauksista aiheuttaa 90 % kustannuksista niin kannattaa keskittyä niihin ja antaa pyykinpesukoneen korjaajan veloittaa 60 eur tunti.
 
Kuopiossa on minulle pistänyt silmään että erittäin paljon kaupungin puutarha jne kunnossa pidosta ajelee vuokraamojen autoilla. Liekö sitten halvempaa..
"Vuokraamoilla" voi myös olla leasing tuotevalikoimassaan.
 
Mitä nyt olen yksityisillä lääkäreillä käynyt, niin ei siellä mitään turhia kuvauksia ole koskaan tehty vaikka minulla yksityinen sairaskuluvakuutus onkin. Oletko käynyt koskaan yksityisellä puolella? Itseasiassa yksityisellä hammaslääkärillä minulta otettiin ILMAISEKSI uusi röntgenkuva koska julkiselta saatujen tietojen kanssa oli epäselvyyttä ja hammaslääkäri epäili että minulta saatettaisiin paikata hammas turhaan. Oikeassa maailmassa lääkäreillä on ammattietiikkaa.

Tietääkseni julkisella puolella voi varata myös aikoja suoraan lääkärille. Mutta kaiken maailman ammattivalittajat ne kuormittavat julkista puolta ihan turhaan. Toisaalta taas jossain syrjäseuduilla et saa edes aikoja lääkärille.

Käyn aina yksityisellä puolella lekurissa, oli sairaskuluvakuutusta (tai tapaturmavakuutusta) tai ei, koska julkisella puolella touhun resursointi on aivan naurettavan onnettomalla tasolla. Lisäksi ne kaksi kertaa kun olen käynyt julkisella päivystyksessä, ei asiaa ole saatu kuntoon, vaan olen myöhemmin joutunut menemmään YTHS:lle tai yksityiseen lääkärikeskukseen.

Ekalla kertaa julkisella mokaajana oli joku ihan suomalainen ja toisella kertaa joku virolainen. Virolaisen mokat oli sitä luokkaa, että päätin, etten enää ikinä mene julkiselle. (Jalka niin turvoksissa haavan ympäriltä, ettei kenkä mene jalkaan, jalkapöytä tulipunainen ja kutisee -> virolaisen mielestä jalka ei ole tulehtunut. Seuraavana päivänä yksityisellä lekuri sanoo, että "onhan tämä nyt ihan selkeästi pirun pahasti tulehtunut." Yritin vielä sille virolaiselle sanoa, että onhan tää nyt MUN MIELESTÄ ihan selkeästi tulehtunut ja helvetin kipeä. Herra vaan kohauttaa olkapäitään ja toteaa, että "tulehdusarvot olla ihan matala taso. Ei tarve antibioottikuurille." Ja sitten seuraavana päivänä helvetin kovat antibiootit ja tulehduskipulääkkeet yksityiseltä. :rolleyes:)

Ongelmana näkisin (Lääkäriliiton tuottaman?) lääkäripulan, jonka vuoksi kyvyttömiä kandeja roudataan jostain Virosta ja Nigeriasta tänne sekä tosiaankin naurettavan resursoinnin. Suomen sairaalathan on sellaisia homepesiä, että juuri todettiin olevan terveysriski, että potilaita niissä pidetään.

Ja asiaan liittyen: joka kerralla yksityisellä lekuri kysyy lopuksi, että "onko sulla muuten sairaskuluvakuutusta?" käynnin hintaa määrittäessään. Ne kerrat kun vakuutusta ei ole ollut, käynti on ollut hinnaltaan jotain terveyskeskusmaksun luokkaa kelakorvauksen jälkeen. Ne kerrat kun vakuutus on ollut, niin hinta on ollut jotain ihan muuta ja käynnin kestoksi on merkitty enemmän kuin mitä se omasta mielestäni kesti (15 min olikin 30 min) ja otetaan labroja ja kuvia joita ei välttämättä tarvittaisi. Lähipiirissä on ihmisiä vakuutusalalla töissä ja kyllä tämä asia on siellä ihan hyvin tiedossa, että näin tehdään yksityisissä lääkärikeskuksissa.
 
Työskentelen itse yksityisellä(isolla) lääkäriasemalla ja ei meillä ainakaan lisätä tutkimusten määrää eikä aikaa vaikka maksajana olisi vakuutusyhtiö. En sitten tiedä onko tälläinen käytäntönä kilpailijoilla. Lääkärikäynnin kesto määritellään jo varatessa aikaa ja silloin yleensä ei ole tiedossa kuka laskun maksajana toimii. Tutkimuksia ei myöskään määrätä ilman riittävää syytä. Tietenkin jos potilas välttämättä haluaa varmistaa diagnoosinsa esimerkiksi magneettikuvauksella ja maksajana toimii vakuutusyhtiö niin kääkäri varmasti helpommin kirjoittaa lähetteen.
 
Minkä ihmeen takia julkinen taho haluaisi ostaa jotain työkoneita itselleen omaksi? Eiköhän nuo ole urakkahinnoissa ole käännetty niin päin että riskit menevät luonnollisesti urakoitsijalle eikä tuollaista lapsellista Hupen matematiikkaa toivottavati ketään julkisella taholla käytä. Ei tilaajan asia ole pohtia tehdäänkö työ vuokrakoneilla vai omilla.

Osittain aloituspostissa ihan asiaa esim. budjettien toteutumisesta sekä niiden vaikutuksesta määrärahoihin, mutta muuten aika haparaa mutuilua. Toki julkisella taholla esiintyy paljon tehottomuutta ja älyttömyyksiä, mutta esimerkiksi eläköitymisen seurauksena paljon vanhoja suojatyöpaikkoja saadaan myös purettua. Samoin useimpien tahojen budjetit varmaan runnotaan sen verran alas lähivuosina että tuollainen turha tuhlaus vähenee luonnollisesti.
 
Back
Ylös Bottom