Kuntataloudet kuralla ja nousukausi huipussaan...

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Miten tuo on mahdollista? Eli että kuntataloudet on melkein kautta linjan aika huonossa jamassa, veroja pitää nostaa ja supistuksia tehdä. Silti samaan aikaan myös kunnat saa ennätyksellisiä verotuloja?

Johtaako Suomen kuntia ammattitaidottomat poliitikot? Kiristääkö valtio kunnilta kaikki ylimääräiset rahat? Mihin kuntien rahat häviää? Miten kunnat kuvittelee pärjäävänsä kun talous seuraavan kerran kunnolla jäähtyy? Nostamalla verot 40% vai?

Eikä tässä tartte nyt tuoda mitään Tehyjä sun muita tähän. Sanomattakin on selvää, että suuret palkankorotuksen kautta linjan pistää taloutta entistä ahtaammalle. Mutta jossakin mättää jo näitä ennen ja pahasti. Tietääkö joku missä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuntien menot:
Sosiaali- ja terveystoimi 47,6 %
Opetus- ja kulttuuritoimi 23,2 %
Investoinnit 10,4 %
Lainanhoito 3,3 %
Yhdyskuntapalvelut 3,2 %
Yleishallinto 2,8 %
http://www.kunnat.net/k_peruslistasivu.asp?path=1;29;347;93750;11320;30820;31181

Loput on sitten pienempiä. Niin, oliko jollekin epäselvää mikä on se sektori jonka kuluja leikkauksella on suurin vaikutus?

Huom, tämä ei ollut kannanotto. En sano että sosiaali- ja terveystoimessa on leikattavaa. Miten saataisiin ihmiset terveemmiksi ja sosiaaliset ongelmat vähenemään?
 
Kai kasvukeskuksilla menee ihan hyvin, porukkaa muuttaa sisään ja verotulot kasvavat. Vai onko esim. Helsingillä ja Oululla ollut vaikeaa?

Luulisi ongelmien keskittyvän pikkupaikoille, joissa on paljon lapsia ja eläkelläisiä, muttei työpaikkoja. Niiden ongelmat helpottuu kuntaliitoksilla ja palveluita supistamalla.

Ehkä sitten 10-20v sisään etätyöt yleistyvät enemmän, jolloin näihin maalaispaikkakuntiin alkaa muuttamaan porukkaa takaisin, mutta siihen asti tulee varmasti olemaan vaikeaa.
 
Miten tuo on mahdollista? Eli että kuntataloudet on melkein kautta linjan aika huonossa jamassa, veroja pitää nostaa ja supistuksia tehdä. Silti samaan aikaan myös kunnat saa ennätyksellisiä verotuloja?

Johtaako Suomen kuntia ammattitaidottomat poliitikot? Kiristääkö valtio kunnilta kaikki ylimääräiset rahat? Mihin kuntien rahat häviää? Miten kunnat kuvittelee pärjäävänsä kun talous seuraavan kerran kunnolla jäähtyy? Nostamalla verot 40% vai?

Eikä tässä tartte nyt tuoda mitään Tehyjä sun muita tähän. Sanomattakin on selvää, että suuret palkankorotuksen kautta linjan pistää taloutta entistä ahtaammalle. Mutta jossakin mättää jo näitä ennen ja pahasti. Tietääkö joku missä?


Asia ei ole ihan näin. Vika ei suinkaan ole kunnissa, vaan kuntien rahoituspohjassa. På finska valtio vetää välistä, todellinen kunnallisveroprosentti on noin 14%. Verrataanpa vaikka Ruotsiin, jossa kunnille ja maakunnille, jotka hoitavat peruspalvelut ja terveydenhuollon maksetaan veroa noin 28-33%. Periaatteessa mennään siis tasaverolla. Valtion progressiivinen verotus alkaa Ruotsissa vasta n. 38000 euron vuosituloista, joka lisää työn kannustavuutta, koska oma kakku alkaa leikkaantumaan vasta lähes 40000 eurossa.

Kuntaliitokset ja PARAS-hanke eivät ole mikään joulun ihme. Se on valtiotieteilijöiden luoma reformi, joka keskittyy liiaksi vain kuntarajojen pohdintaan sen sijaan että keskityttäisiin hyvinvointivaltion kokonaisremonttiin vastuuyhteiskunnan suuntaan.

Toisekseen rakenneteoreettinen palveluntuotantojärjestelmä vaatii Suomessa uusimista. Tilaaja-tuottaja -mallin avulla on jo joissain kunnissa pystytty näkemään palveluiden todelliset kustannukset, joita ei voida kunnolla tarkastella, mikäli palvelut tuottaa ainoastaan kunta itse. Tehokkuuteen vaaditaan hintalappu palvelulle; mikäli hintalappu on halvempi yksityisellä tai yleishyödyllisellä yhteisöllä, miksi ei kilpailuttaa palveluja ja luoda uutta yrittäjyyttä?

Valtio on käynyt kuntien rahapussilla ihan tarpeeksi. Hyvinvointivaltio syö voimavarat luomiensa ongelmien korjaamiseen, tekee liian paljon liian huonosti, mistä seurauksena on esimerkiksi älyttömän sekava sosiaaliturvajärjestelmä, jonka hallinnointi syö julmetusti rahaa. :(

Vapautta ja vastuuta :piis:

edit... kärjistetääs vähän, arvuutellaanpa vaikka mihin valtio käyttää tänäkin vuonna 746 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja?
 
edit... kärjistetääs vähän, arvuutellaanpa vaikka mihin valtio käyttää tänäkin vuonna 746 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja?

Ulkomaanapu? Eli Afrikkaan yms? Ihan villi veikkaus vain, ei mitään tietoa tuosta summasta.

No ei ne kaikki kasvukeskuksetkaan vahvoja taloudeltaan ole. Helsingistä en tiedä mitään, mutta esim. Jyväskylän talous on ollut kuralla jo pitkään, eikä taida valoa tunnelinpäässä näkyä.
 
Johtuu siitä, että kun rahaa on, niin investoidaan entistä enemmän. Tyhmää se kyllä minusta on investoida lainarahalla, vaikka taloudella menee kohtuu hyvin.
 
Tossahan noita jo tuli. Isoin kuluerä on varmaan meidän vanhempien ikääntyminen ja se kuinka ne hoidetaan ja tullaan hoitamaan. Tuo valtion välistä vetäminen kunnilta on kanssa mahtavaa. Joskus sain sellaisen selityksen että kunnat maksavat valtiolle yhteiseen kassaan (?) josta valtio tasoittaa sitten kuntien talouseroja. Käytännössä valtio ei kuitenkaan jaa kaikkea minkä saa jaettavaksi vaan vetää ikäänkuin käsittelymaksuna ison siivun välistä. :hyvä:

Tuota terveysmenojen kasvua olen miettinyt paljon. Nythän satsataan älyttömästi vanhustenhuoltoon ja kaikkiin tukitoimiin. Missähän vaiheessa tulee se taitekohta jolloin niitä aletaan muuttamaan ja alasajamaan? Onko 20-30 v kuluttua kun suuret ikäluokat alkaa olemaan siinä iässä että luonnollinen poistuma korjaa satoa? Aikoinaan sotainvalideille rakennetuilla palveluillahan tuo on nyt edessä ja jo käynnissä.

Jyväskylän taloudesta ei edes viitti sanoa mitään. Tämä kaupunki alkaa olemaan noiden hommiensa kanssa yksi vitsi. Katsoo vaikka tuota sekoilua energia asioissa, Kettusen erorahat, leirintäalue sekoilut....
 
Ulkomaanapu? Eli Afrikkaan yms? Ihan villi veikkaus vain, ei mitään tietoa tuosta summasta.


No ei ne kaikki kasvukeskuksetkaan vahvoja taloudeltaan ole. Helsingistä en tiedä mitään, mutta esim. Jyväskylän talous on ollut kuralla jo pitkään, eikä taida valoa tunnelinpäässä näkyä.


Kyseessä oli tosiaan kehitysapu 2007... ;)

Eipä ole isotkaan kaupungit turvassa ei. Olet ihan oikeassa. Turku on meillä kunnallistieteilijöillä aina kestovitsi (tietty surullinen sellainen). :D Eikä muillakaan kovin hyvin pyörisi ilman esim. tuottavia sähkölaitoksia. (Tampere aika hyvä esimerkki)

edit. Ja mitä tulee kuntien johdon ammattitaidottomuuteen, siinäkin olet pitkälti oikeassa. Kuntia johdetaan vielä todella vanhojen oppien mukaan ja maallikkoluottamushenkilöillä harvoin on mitään käsitystä kuntataloudesta, taloudesta yleensä, saatika sitten fiskaalisesta federalismista tai yleensäkään mistään, mikä menee vähänkään ohitse Mikko-Matin talon edustalla olevan kylätien asfaltoinnin tarpeellisuudesta. Toisaalta valtionhallinnossa ollaan aivan yhtä kujalla kuntien erityispiirteistä tai erilaisista tarpeista, universaaliin käskytykseen luotetaan edelleen. Valtiohan tietää meidän kaikkien parhaan ja yksilölliset arvostukset. (yeah, right)

Suomessa demokratia on tällä hetkellä enemmistöjen diktatuuria, jossa kaikki hallitusvallat vetävät vuoroin välistä omille intressiryhmilleen.
 
Asia ei ole ihan näin. Vika ei suinkaan ole kunnissa, vaan kuntien rahoituspohjassa. På finska valtio vetää välistä, todellinen kunnallisveroprosentti on noin 14%. Verrataanpa vaikka Ruotsiin, jossa kunnille ja maakunnille, jotka hoitavat peruspalvelut ja terveydenhuollon maksetaan veroa noin 28-33%. Periaatteessa mennään siis tasaverolla. Valtion progressiivinen verotus alkaa Ruotsissa vasta n. 38000 euron vuosituloista, joka lisää työn kannustavuutta, koska oma kakku alkaa leikkaantumaan vasta lähes 40000 eurossa.

No, tuo todellinen kunnallisvero 14% kokonaispalkkatulosta lienee lähellä, mutta kuitenkin tuo 40000 euron vuosituloihin pääseminen, ei ole kiinni suurimmalla osalla Suomen palkansaajista muusta kuin huonoista palkoista, verottajalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Itseasiassa nimenomaan hyväpalkkaisen kannattaa tehdä ylitöitä oli verotus korkea tai alhainen, tiedän kokemuksesta.

Kuntaliitokset ja PARAS-hanke eivät ole mikään joulun ihme. Se on valtiotieteilijöiden luoma reformi, joka keskittyy liiaksi vain kuntarajojen pohdintaan sen sijaan että keskityttäisiin hyvinvointivaltion kokonaisremonttiin vastuuyhteiskunnan suuntaan.

Politiikkoainesta, samaa jarkonia ;-).

Toisekseen rakenneteoreettinen palveluntuotantojärjestelmä vaatii Suomessa uusimista. Tilaaja-tuottaja -mallin avulla on jo joissain kunnissa pystytty näkemään palveluiden todelliset kustannukset, joita ei voida kunnolla tarkastella, mikäli palvelut tuottaa ainoastaan kunta itse. Tehokkuuteen vaaditaan hintalappu palvelulle; mikäli hintalappu on halvempi yksityisellä tai yleishyödyllisellä yhteisöllä, miksi ei kilpailuttaa palveluja ja luoda uutta yrittäjyyttä?

Suomessa on yrittäjiä ja yrittäjyyttä ja jokainen voi alkaa yrittäjäksi, jos haluaa, eniten yrittäjyyttä on kehitysmaissa, missä ei ole mitään muuta mahdollisuutta.

Esim. EU on ihan oikeassa 141-tuesta, Suomelle ei pitäisi sallia erioikeutta tuon 141-tuen suhteen, minä en halua maksaa veroistani, että vääristetään vapaata kilpailua. Tuo on ollut Keskustalaista huijausta koko ajan, kuinka moni suomalaisita oikeasti tietää, että periatteessa EU haluaa estää meitä maksamasta ylimääräistä tukea Suomalaisille maanviljelijöille eli tulonsiirtoa veronmaksaja --> maanviljelijä ohi EU:n yleisesti sovitun? Minä en halua maksaa, mutta jos enemmistö suomalaisista haluaa niin kyllä minulle sopii, mistä se otetaan pois?

Valtio on käynyt kuntien rahapussilla ihan tarpeeksi. Hyvinvointivaltio syö voimavarat luomiensa ongelmien korjaamiseen, tekee liian paljon liian huonosti, mistä seurauksena on esimerkiksi älyttömän sekava sosiaaliturvajärjestelmä, jonka hallinnointi syö julmetusti rahaa. :(
Edelleen minä maksan ihan mieleläni veroja ja vaikka tuosta hallinnoinnista olen melkein samaa mieltä niin yksityistettynä se ei todellakaan tule olemaan halvempaa.
Vapautta ja vastuuta :piis:

edit... kärjistetääs vähän, arvuutellaanpa vaikka mihin valtio käyttää tänäkin vuonna 746 miljoonaa euroa veronmaksajien rahoja?

Vaikea arvata, koska lähelle tuota summaa menee monta asiaa valtion tulo- ja menoarviossa, mutta tuo on vain n. 1/3 osa valtion velan korkomenoista. Jos veronalennukset olisi ohjattu valtionvelan lyhennykseen, meillä olisi nyt pienemmät korkomenot ja mahdollisuus ottaa lisä velkaa tarvittassa. Itseasiassa velan lyhennys on ollut aika olematonta, sen osuus kansantaloudesta vain on pienentynyt talouden kasvaessa, onko tuo järkevää, en tiedä?
 
Isän kanssa näistä keskusteltiin ja keskustelussa välähti, että miksi ihmeessä yritysjohtamisen ammattilaiset eivät ole johtamassa kuntatalouksia? Ei se kunnan talous voi olla sen vaikeampaa hoitaa kuin mitä ison yrityksen talous on. Oikeastaan sen takia mä tän ketjun avasinkin, koska täällä varmasti on porukkaa, jotka tietää näistä asioista 1000 x enemmän kuin minä tiedän. Eli en todellakaan väitä olevani minkäännäköinen asiantija, enemmänkin asioita ihmettelevä tuulitakki.
 
Isän kanssa näistä keskusteltiin ja keskustelussa välähti, että miksi ihmeessä yritysjohtamisen ammattilaiset eivät ole johtamassa kuntatalouksia?

Oliskohan enemmän massia ja glooriaa käärittävissä sillä ammattitaidolla jossain muualla kuin Perä-Hikiän johdossa? Toinen syy on se että eihän kunnan johtoportaisiin vähänkään sisäänpäin lämpeävässä kunnassa "mennä" pelkillä meriiteillä, vaan ensin lämmitellään, kaveerataan Shellin baarissa etc. muutama vuosi/-kymmen ja sitten yritetään.

Kuntalaiset myös jostain kumman syystä ottaa paskasti sellaisen toiminnan jossa kunnan johtoon tulee jostain "turhantärkeä ekonomi" sanelemaan juttuja :)
 
Autoa ajellessa tuli ylen radio-ohjelmassa kuntien taloudesta juttua. Joku asiantuntija kertoi menojen kasvusta, mutta toisaalta, että kuntien verotulot kasvoivat viime vuonna miljardilla ja tänä vuonna kasvu olisi samaa luokkaa. Jos tuo miljardi pitää yhtään paikkaansa, on se pirun paljon rahaa.
 
Esim. EU on ihan oikeassa 141-tuesta, Suomelle ei pitäisi sallia erioikeutta tuon 141-tuen suhteen, minä en halua maksaa veroistani, että vääristetään vapaata kilpailua. Tuo on ollut Keskustalaista huijausta koko ajan, kuinka moni suomalaisita oikeasti tietää, että periatteessa EU haluaa estää meitä maksamasta ylimääräistä tukea Suomalaisille maanviljelijöille eli tulonsiirtoa veronmaksaja --> maanviljelijä ohi EU:n yleisesti sovitun? Minä en halua maksaa, mutta jos enemmistö suomalaisista haluaa niin kyllä minulle sopii, mistä se otetaan pois?

Edelleen minä maksan ihan mieleläni veroja ja vaikka tuosta hallinnoinnista olen melkein samaa mieltä niin yksityistettynä se ei todellakaan tule olemaan halvempaa.

Miten "vapaa kilpailu" mielestäsi toteutuu? Puhutko nyt vapaasta kilpailusta vain EU:n sisällä vai maailmanlaajuisesta vapaasta kilpailusta? Jälkimmäistä ei nimittäin ole olemassa. EU:n ulkorajoilla on tuontitullit, joilla tehokkaasti estetään kolmannen maailman maataloustuotteita pääsemästä (tai vaikeuttamassa pääsyä) EU:n markkinoille. Näitä EU ei missään nimessä ole poistamassa, vaan pyrkii rakentamaan "tehotuotantoalueita" Keski-Eurooppaan. Tai siis, nämä muodostuvat "luonnollisesti". EU on itsekkäiden kansallisvaltioiden liitto, ei mikään maailmanparannusorganisaatio. Valtioilla on EU:n sisällä erilainen painoarvo, ja ne joilla on vaikutusvaltaa, saavat tahtonsa läpi (Suomi ei kuulu näihin).

Isän kanssa näistä keskusteltiin ja keskustelussa välähti, että miksi ihmeessä yritysjohtamisen ammattilaiset eivät ole johtamassa kuntatalouksia? Ei se kunnan talous voi olla sen vaikeampaa hoitaa kuin mitä ison yrityksen talous on. Oikeastaan sen takia mä tän ketjun avasinkin, koska täällä varmasti on porukkaa, jotka tietää näistä asioista 1000 x enemmän kuin minä tiedän. Eli en todellakaan väitä olevani minkäännäköinen asiantija, enemmänkin asioita ihmettelevä tuulitakki.

Pyrkimykset pienentää julkisen sektorin osuutta sekä vähentää verotusta ja tulonsiirtoja vaikuttavat kokonaistaloudelliseen kehitykseen monimutkaisella ja ristiriitaisella tavalla. Valtion ja kuntien menonkäytön vähentämminen tietenkin osaltaan pienentää kokonaiskysyntää ja siten vähentää kasvua.

Kun verotulot pienenevät ja valtio joutuu käyttämään yhä suuremman osan tuloistaan velanhoitoon, ei menojen kasvattaminen ole edes suhdannetilanteen niin vaatiessa helppoa. Hallitsevaan asemaan päässyt talousoppi vaatii valtioita noudattamaan mahdollsimman tasapainoista budjettipolitiikkaa, alentamaan veroja, poistamaan "hintavääristymiä" ja siirtämään mahdollisimman paljon toimintoja yksityisille markknoille. Toisaalta lyhyellä aikavälillä veronalennukset lisäävät kulutusta ja niitä voidaan myös tietoisesti käyttää elvyttävänä toimentpiteenä. Mahdollisesta kasvun lisäyksestä osa tulee valtiolle takaisin verotuloina.

Jos kasvu pysyy suhteellisen alhaisena ja jos työttömyys, sosiaaliset ongelmat ja rikollisuus pysyvät korkealla tasolla tai nousevat - osin myös uusliberalisoinnin vuoksi - niin valtion ja kuntien menoilla on taipumusta kasvaa. Työttömyyskorvaukset, sosiaaliturva ja julkiset palvelut sekä poliisi, oikeuslaitos ja vankilat maksavat paljon rahaa. Ainakin lyhyellä aikavälillä uusliberalistinen talous- ja sosiaalipolitiikka voi saada aikaan jopa julkisen sektorin kasvua, vaikka varsinainen tavoite on täsmälleen päinvastainen.

Tämä automaattinen keynesiläinen mekanismi tietenkin pehmentää uusliberalismin deflationarisia vaikutuksia ja voi osaltaan selittää sen, miksi kasvun hidastuminen on ollut niin pehmeää ja vähittäistä kuin mitä se on tähän asti ollut. Myös 1930-luvun laman opetukset ovat vielä muistissa ainakin sikäli, että kaikkia silloin rakennettuja instituutioita ja säätelyn muotoja ei ole purettu.

Myös uuden julkisjohtamisen sovellutukset voivat näkyä kansantuotetilastoissa kasvun lisääntymisenä, vaikka mitään asiaa ei tuotettaisi lainkaan enemmän tai eri tavalla kuin ennen. Yksityistäminen, ulkoistaminen ja hyödykkeistäminen lisäävät tilastoitavien liiketoimien määrä, ja markkinahinnat sisältävät muutakin kuin pelkät palkkakustannukset (joita yleensä käytetään julkisen arvonlisäyksen mittarina). Näillä muutoksilla siis saadaan BKT-luvut näyttämään paremmalta, vaikka mitään todella "uutta" ei ole edes saatu aikaiseksi.

Jos yksityistetyt ja ulkoistetut toiminnat maksetaan edelleen julkisesti (mm. jo mainittu tilaaja-tuottaja-malli, jossa valtio/kunta tilaajana, yksityisen sektorin toimija tuottajana), julkiset menot voivat itse asiassa lisääntyä, koska markkinoiden matkiminen ja kilpailuttaminen tuottaa lisää byrokratiaa ja koska ulkoiset palvelut maksavat enemmän (yksityisten yhtiöiden omistajien pitää saada myös voittoa!).

Jos näiden julkisesti maksettujen palveluiden kustannukset tosiasiassa vähenevät, tarkoittaa se yleensä, että yksityiset yritykset voivat teettää työt halvemmalla kuin aiemmin eli toisin sanoen kustannussäästö tulee siitä, että palkkoja alennetaan ja työehtoja huononnetaan. Vaihtoehtoisesti julksia menoja voidaan säästää niin, että palveluiden käyttäjät laitetaan maksamaan suurempi osuus kustannuksista.

Ei ole juuri olemassa vakuuttavaa tuktkimukseen perustuvaa tietoa siitä, että uuden julkisjohtamisen (New Public Management) opit lisäisivät tehokkuutta missään yksiselitteisessä mielessä. Sen sijaan on monia viitteitä siitä, että tosiasiassa byrokratia lisääntyy, työn varsinainen tuotto vähenee ja työn mielekkyys katoaa. NPM:n logiikka perustuu siihen, että uusi on aina lähtökohtaisesti parempaa kuin vanha. Kaikki ketkä eivät hyväksy muutoksia, teilataan arvolatautuneella termillä "muutosvastarinta".

Uuden julkisjohtamisen pääasiallinen vaikutus koskee oikeuksien ja velvollisuuksien sekä tulojen ja menojen jakautumista. Työntekijöiden eduista tingitään, jotta luodaan joillekin mahdollisuus tehdä voittoja; palveluiden tarvitsijat laitetaan maksamaan suurempi osuus kustannuksista, jotta varakkaiden verotuksesta voidaan tinkiä. Kyse on siis ennen kaikkea tulonjaosta.

Pidemmällä aikavälillä valtion uusliberalisoimisen vaikutukset kasvuun näkyvät tulonjaon ja tasapainoisen budjetin vaikututusten kautta. Niissä maissa missä on aina noudatettu "oikeaoppista" tasapainoisen budjetin politiikkaa, olennaisin vaiktuus toteutuu tulonjaon kautta.

Kun rajakulutusalttius on kerrostunut - eli huonompiosaiset kuluttavat tuloistaan suuren osan, varakkaammat sijoittavat rahojaan myös muualle, koska kaikkea ei ehdi tai tarvitse kuluttaa - niin eriarvoistuminen vähentää kokonaiskulutusalttiutta.

Amerikan mallin mukaan on myöös mahdollista yrittää korvata taantuvat tai laskevat reaalipalkat tekemällä enemmän työtunteja tai ottaa toinen työ varsinaisen päätyön lisäksi. Kulutustason ylläpito ja kasvu pakottavat ihmisiä orvanpyörään, jossa vauhtia voi kiihdyttää lyhyellä aikavälillä, mutta jossa uupumus iskee väistämättä pidemmässä juoksussa.

Rahoitusmarkkinoiden kehittymisen vuoksi helppoa lainarahaa on runsaasti tarjolla kulutukseen, mutta velkaantumiseen perustuva kulutuksen lisäys ei ole kestävällä pohjalla. Kaikkia romahduksia on edeltänyt yliverlkaantuminen.

Vedin tän melkein suoraan tuosta vasemmistokansanedustaja-threadista, koska vastasi kysymykseen todella hyvin.
 
Valtioilla on EU:n sisällä erilainen painoarvo, ja ne joilla on vaikutusvaltaa, saavat tahtonsa läpi (Suomi ei kuulu näihin).

EU on perustettu rikkaita varten, Pohjois Amerikan unioni tulevaisuudessa on perustettu samaa agendaa varten. EU on super kommunistinen unioni. Köyhät köyhtyy, rikkaat rikastuu.
 
Ei oikeastaan kuulu tähän threadiin, mutta kirjoitetaan kuitenkin. Usein täällä ajatellaan, että Neuvostoliitossa toimittiin jonkin täysin oman logiikan mukaisesti, eikä sillä ollut mitään yhteyksiä Länteen.

Näin ei kuitenkaan ollut, vaan Neuvostoliitossa oli omaksuttu mm. taylorismi, jonka perusteella tehtaita johdettiin. Taylorismiin kuuluu urakka/kappalepalkkaus perinteisen työajan perusteella maksettavan palkkauksen sijaan. Tämä toteutui NL:ssä siten, että keskusjohto antoi tehtaille tietyt tuottotavoitteet, joihin niiden tuli päästä (kuulostaako tutulta, tavoitekortit yms...). No, tehtaalla sitten tehtiin näitä tuotteita (tai kappaleita) siten, että juuri päästiin tuohon tavoitteeseen. Mikäli loppuvaiheessa näytti siltä, ettei kappalemääräiseen tavoitteeseen päästä, tahtia kiristettiin ja alettiin painamaan tavaraa ulos kiihtyvällä vauhdilla... olkoonkin, että tavara oli täyttä paskaa.

Kappalemäärä kuitenkin saatiin toteutumaan, ja tällä varmistettiin, että keskusjohto antaa luvatun summan (tavoitepalkkaus!). Liikaa ei kuitenkaan haluttu tuottaa, jottei keskusjohdossa olisi havahduttu siihen, että "hei, nehän pystyy tuottamaan vielä enemmän, nostetaan tuottotavoitteita!" Tähän on ajauduttu nykyään myös Lännessä loputtomien tehostamis- ja säästötavoitteiden toimesta. Paradoksaalista on, ettei näillä toimenpiteillä loppuen lopuksi tavoiteta säästöjä, mutta tuhotaan tehokkaasti ihmisten työmotivaatio.
 
Kappalemäärä kuitenkin saatiin toteutumaan, ja tällä varmistettiin, että keskusjohto antaa luvatun summan (tavoitepalkkaus!). Liikaa ei kuitenkaan haluttu tuottaa, jottei keskusjohdossa olisi havahduttu siihen, että "hei, nehän pystyy tuottamaan vielä enemmän, nostetaan tuottotavoitteita!" Tähän on ajauduttu nykyään myös Lännessä loputtomien tehostamis- ja säästötavoitteiden toimesta. Paradoksaalista on, ettei näillä toimenpiteillä loppuen lopuksi tavoiteta säästöjä, mutta tuhotaan tehokkaasti ihmisten työmotivaatio.

Niin, totta.
 
alls0p:lta mahtava vastaus tuossa, pakko offtopiccina kysyä että millainen koulutustausta löytyy?

Valtiotieteellisen koulukunnan kasvatti ;)

En voi ottaa "kunniaa" tuosta vastauksesta julkiseen sektoriin liittyen, koska tuo vastaus perustuu käytännössä täysin Heikki Patomäen Uusliberalismi Suomessa -teoksen teksteihin.
 
Back
Ylös Bottom