Kunnon kehittämisen suhteesta kaloreihin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami81
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
42
Vaikka ajatus kulkeekin taas aivan jossain silakan ja hauen tasolla - tiedä mitä sekin sitten tarkoittaa - kiinnostaisi semmoinen asia kuin aerobisen kunnon nousun vaikutuksista eri kaloreilla.

Yleisesti ottaenhan luulisi parhaiten kehittyvän, kun kalorit ovat hieman ylläpidon yläpuolella. Näin siis punttien kolistelussa... mutta miten tilanne on pitkäkestoisissa suorituksissa nimenomaan aerobisen kunnon kanssa? Varmaan miinuksilla juoksenteleminkin kehittää, toki riippuu pohjakunnosta (jos on rautainen kunto, niin kai sen kehittäminenkin tarvitsee ravintoa runsaasti?). Vai mikä käsitys asioista kokeneimmilla asiaan perehtyneillä on?
Kuinka suuri osuus kaloreilla on juoksukestavyyden kehittämisessä siis? Se voisi kiteyttää tuon sekavan ajatusmelskan.

Ja minkälaisella ohjelmalla yleensäkään kannattaisi tuota aerobista kestävyyttä lähteä hakemaan lisää. Ihan peruslenkkiä mimmoisilla sykkeillä? Pari kolme kertaa viikossa aluksi. Mitenkäs ne syke alueet menikään, 115-135 jotain tyyliin tehokkain rasvanpolttosyke... Siitä eteenpäinkö yleiskunnon parannukseen? Vai miten... taidanpa mennä nukkumaan ja jättää nämä ajatukset (kysymykset) muhimaan tuottoisia tuloksia.

Vielä tavoitteista sen verran, että diietillä ollaan välitettavasti vielä, joten noita rasvanpolttolenkkejä on tullut vedettyä. Mutta vähitellen tarkoitus olisi nostaa yleiskunto mahdillisimman kovalle tasolle tenniscomebackia varten.

Eli juosta mä kyllä osaan ja kävellä, mutta en tiedä oikein miten optimaalisesti siltä puolelta toimisi, jotta homma olisi tuloksellisestikin kehittävää (ennen semmosta musta tuntuu tyylistä lönkyttelyä ilman sykkeitä tai mitään, tai mitään nousujohteisuutta).

Että helppiä, thanks.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aerobinen kunto voi kehittyä dieetilläkin, itse pudottelin kevään mittaan n. 10 kg laardia ja treenasin n. 10 tuntia viikossa aerobista ja ihan hyvä tuli niin kunnon kuin painonpudotuksenkin suhteen. Tietysti ei juuri enempää kuin se 500 kcal/pvä kannata olla miinuskaloreita, ja muutenkin syödä järkevästi kuten dieetillä muutenkin.

Kyllä se kunto miinus kaloreillakin kehittyy, mutta rasituksen noustessa ja määrän lisääntyessä tuonne yli 30-40 km/vko alkaa kyllä voimat ja lihas häipyä.

Itse suosittelen ja hyväksi olen havainnut alkaa juuri matalatehoisilla lenkeillä 3 kertaa viikossa. Näitä vain pidentää kunnon kasvaessa. Kyllä se vauhti alkaa sieltä löytymään kun kunto kasvaa. Ei enään meinaa malttaa pelkästään hölkötellä joka lenkkiä. Tässä vaiheessa muuttaa yhden lenkin korkeampi tehoiseksi 70% - 80% ja pitää yhden lenkin edelleen perus lenkkinä n. 1h, yksi lenkki mahdollisimman matalatehoisena hölkötellen n. 1.5h - kunnosta riippuen.

Ja rasva lähtee se on varma. Proteiinia tarpeeksi (itsellä n. 3g/kg, niin pysyy lihas ja voimataso).

Itse käyn tämän lisäksi salilla 3 kertaa viikossa. Toistot vaihtelevat viikosta riippuen 3-12 välillä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom