Kun harrastus sattuu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pat
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

pat

Ikä
41
Pakko avautua nyt, kun ottaa päähän oikein olantakaa.

Onhan se treenaaminen mukavaa, ja kipukin on kivaa. Tietää tehneensä jotain. Mutta onko siinä enää sitten mitään järkeä, että koko elämä on yhtä tönkkönä kävelemistä, kun ei treenin jälkeen edes paskalle taivu viikkoon ilman apua :wall:

Mulle on ihan sama vaikka koko muu kroppa olis jäykkänä 24/7, mutta se että käveleminen, istuminen saati juokseminen ei onnistu jalkatreenin jälkeen viiteen päivään, rajoittaa ihmeen kummasti muuta elämää. Turha siinä on mistään airoopisesta haaveilla saati koiran lenkityksestä (sekin kiipeää kohta seinille, kun hyvä jos emäntä pysyy tolpillaan pienen pissareissun verran). Sitten kun kipu alkaa olla ohi, onkin jo uuden treenin vuoro.

Söörtsin aiheesta ja luin jonku verran, mutta en saanut helpotusta vitutukseeni. Miten teillä muilla? Enhän mä ole nyt taas kauaa ehtinyt kyllä treenaillakaan, että voisko olla toivoa siitä, että aikaa myöten helpottaa? Tähän mulla yleensä kaatuu tämä saliharrastus aina, kun kaikki muu elämä loppuu. Ihan jo tuon aktiivisen koirankin takia mulle on hyvin olennaista se, että pääsen kunnon lenkille mielellään 5-6 kertaa viikossa. Mahdoton yhtälö?

Treenaan yleensä loppuun asti ja tunteehan sen siinä viimeisillä toistoillakin, että nyt ei sitten viikkoon taas kävellä omin jaloin :evil: Palkkaria en ole käyttänyt. Vetäisen noin 15-20min sisällä treenistä jotain proteiinipitoista (rahkaa tai kanaa) naamaan. Venyttelen muutaman tunnin päästä kunnolla.

Yleisfilosofistisiakin ajatuksia otetaan vastaan siitä, että kuuluuko urheilun huonontaa elämänlaatua ja saada ihminen alle kaksvitosena näyttämään kadulla kävellessään keppinsä unohtaneelta 80-vuotiaalta ukonkäppänältä :hyper: Jos on valmis kerran viikossa rypemään kunnolla ja olemaan kipsissä sitten viikon verran, niin samahan tässä on kohta pistää pystyyn oma fight club tai alkaa harrastaa benji-hyppyä ilman narua :lol2:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ruokavalio esille. Luultavasti syöt huonosti. Palkkaria suosittelisin käyttämään. Ja tietty venyttelyt mukaan! Itsellänikin helposti vetää erityisesti koivat jumiin jos ei syö kunnolla.

edit. Lisäilen tähän kun en viitti heti perään uutta viestiä laittaa.

Mulla on beagle. Metsästyskoira. Luonnollisesti tarvitsee paljon liikuntaa. Sen kanssa tulee lenkkeiltyä aamulla, päivällä kaksi kertaa ja illalla kerran. Juoksen 3 kertaa viikossa 5-10 km, lisäksi vielä ajan polkupyörällä työmatkat 10 km aamuin illoin. Ainoa mikä tässä pitää ylikunnon poissa, on kunnollinen ja runsas ruokavalio. Tällä hetkellä olenkin laihdutuskuurilla. Kalorit pysyttelevät siinä 2500 tuntumassa, aiemmin olivat alenpana mutta silloin oli väsymystä ja muitakin remppoja, lihakset eivät palautuneet yms... En nyt oikein osaa tästä menestystarinaa valitettavasti loihtia, onhan tuota koskenut kovastikin aikoinaan, mutta sitten vaan kylmägeeliä koipiin, jos tosi pahalle tuntuu.

Ihan muiden kokemusten ja hyvien vinkkien lisäksi kaipaan kertomuksia siitä miten muut saa arjen sujumaan kipujen kanssa (enhän mä voi olla ainoa joka niistä kärsii). Miten hoitaa kestävyysliikunta tai millä keinolla raahata itsensä salille edes käsitreeniin kun jalat ei toimi?

Onko kenelläkään aktiivista koiraa? Miten pitää tasapaino oman liikuntaharrastuksen ja yhteisten aktiviteettien välillä? Aamulla koiran kanssa lenkille, päivällä salille, illalla lenkille? Toimii muuten, mutta itsellä uhkaa ylikunto aika nopeesti.

Joo ja joku vois vielä kertoa sellasen menestystarinan, että alkuaikoina kipu oli ihan mieletöntä, mutta enää ei tunnu koskaan missään. Joohan? :rolleyes:

Ihanaa toivoa! Jospa se olis sitä, etten syö kunnolla. Tuo asia on helposti korjattavissa ;)

-Kaurapuuro raejuustolla
-kanasalaattia (rehuja ja kanaa)
-ehkä rahkaa
-luultavasti näkkileipää kalkkunaleikkeellä (tulee himo ja menee överiksi)
-ehkä vielä jotain tai sitten ei edes näitäkään

Meillä on rotikka ja amerikanbulldoggi. Pakkohan niitä on lenkittää, tosin mulla on ukko joka auttaa ja mahdollisuus juoksuttaa metsäteillä vapaana mm.pyörän kanssa ja kävellenkin. Jalkatreeniä seuraavana päivänä en kyllä mielellään pidemmälle lähde köpöttelemään mutta jo parin päivän päästä voi kävellä ihan hyvin vaikka vähän vielä kintuissa tuntuukin.

Jos niin paskaksi menee yksistä treeneistä, niin ehkä kannattaisi ottaa vähän iisimmin kunnes keho tottuu siihen rasitukseen. Olin mäkin alussa joka treenin jälkeen ihan paskana ja vessanpöntöllekin piti pudottautua kun jalat ei pitäny sen vertaa että ois voinu istua. Pikkuhiljaa treenin myötä sitä kroppa tottuu ja itsekin osaa vetää treenit sellaisella intensiteetillä, että keho sen kestää myös seuraavana päivänä.

Mä syön päin helvettiä :eek: Sitä kuvittelee muka syövänsä, kunnes sitten kirjottaa päivän syömiset ylös tuolla tavalla. Hohhoijakkaa. Enhän mä tosiaan syö mitään! Johtunee siitä, että mulla on taipumusta turvotukseen ja kuvittelen, että kun en laita suuhun mitään, niin maha ei muistuta ilmapalloa :nolo:

Missukka, nostan sulle kyllä hattua tuon koiran lenkityksen suhteen. En mä vaan pysty. Toisaalta mä vedän joka lenkin aina täydellä intensiteetillä. Mulla taitaa olla tässäkin asiassa kohtuus vähän hukassa. Voishan sitä lenkillä käydä välillä vaikka kävelemällä.

Ja sitä mä tosiaan toivon, että tää olis kropan tottumattomuutta. Toisaalta pahoin pelkään (vaikka siis kroppa nyt onkin tottumaton). Mulla on ollut nyt melkein vuoden tauko salihommista, mutta sitä ennen treenasin puolisen vuotta melko aktiivisesti ja jonkun aikaa epäaktiivisemmin, mutta kivut oli samat koko ajan. Tietenkin, jos tuohon tottumiseen menee kauemmin kuin puoli vuotta.

Kivaa, että punttimimmeistä löytyy koiranomistajia. Mulla on ollut tosiaan pienoinen kriisi tässä, että kuinka hoidan opiskelun, omat harrastukset, koiraharrastukset ja muun elämän yhtäaikaa kunnialla. Saa nähdä miten käy.

Syömään...

Jalkatreenien jälkeisinä kipupäivinä vien koiran metsään juoksemaan vapaana tai koirapuistoon. Itse voi silloin seisoskella tai köpötellä hiljakseen ja koira saa juosta minkä jaloistaan pääsee..

Itselläkin treenien aiheuttamat jalkakivut ovat sitä luokkaa, että joskus on täytynyt kulkea jyrkät alamäet takaperin, koska jalat olisivat muuten pettäneet alta etureisien ollessa täysin poissa pelistä :D No, ihan joka treeniä ei viitsi ihan niin täpöillä vetää.. Mutta täytyy kyllä myöntää, että vuosien saatossa jalkatreenien jälkeiset kivut eivät ole hävinneet yhtään minnekään vaan täysillä tehty treeni aiheuttaa takuuvarmasti parin päivän piinan. Varsinkin ohjelmaa vaihtaessa joutuu säännöllisesti olemaan "invalidina".

Silti siinä treenien jälkeisessä kivussa on jotain nautinnollista (tiettyyn rajaan asti), kiva tietää että treeni on mennyt perille.. Koiran hankkimisen jälkeen tein tosi pitkään treenit kevyemmin että olisin aina koiranlenkityskunnossa ja nyt olen puolisen vuotta tehnyt treenit taas täysillä. Kyllä siinä täysillä treenaamisessa vaan on ihan eri fiilis :rock:

Lainaus VK-Kustannus Oy:n kirjasta Urheiluvammat -Ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus:
...matalalla intensiteetillä suoritettu liikunta nopeuttaa palautumista esim. maitohapon puoliintumisnopeuden kasvun, hiusverisuoniston verenkierron ja yleisen aineenvaihdunnan vilkastumisen seurauksena..."

Elikkä palautumisen kannalta on tärkeää syklittää harjoituksia niin ettei joka päivä vedä täysiä. Kilpaurheilijatkin harjoittelevat määrällisesti paljon, mutta harjoittelu on silti nousujohteista ja ylikunto pidetään loitolla. Jospa jalkatreenien jälkeen vetäisit lenkit kävellen? Oon omakohtaisestikin huomannu, että palauttava lenkki tekee hyvää. Alussa ehkä tuntuu ikävältä kunnes veri alkaa kiertää paremmin.

Venyttely kans auttaa niin kun on jo todettu. Kovin rajusti ei kipeitä lihaksi kannata venytellä, mutta kevyesti.

Juu ja onnea uuden paremman ruokavalion suhteen. :thumbs: Myös erittäin tärkeä asia palautumisen kannalta. Ja hiilareita ei tartte pelätä jos kuluttaa paljon!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla kans kovan jalkatreenin jälkeen pyrstö ja reidet on aivan tolkuttoman kipeinä muutaman päivän, mutta kevyt iltatepastelu/pyöräily ja venyttely auttaa lihaksia toipumaan. Olen myös kuullut että kylmä suihku tai viileässä vedessä uiminen heti reenin jälkeen estää lihaskipua. Viime perjantaina sain jalkatreenissä takareisiin niin infernaalisen poltteen että teki mieli kontata salilta ulos (:rock: ) joten päätin muistaessani testata tuon neuvon. Seisoin sopivan tovin jääkylmässä suihkussa ja pyllistely onnistuu jo tänään vasta kaksi päivää treenin jälkeen. :eek: Peppu ja reidet on kyllä edelleen sen tuntuiset että jotain on tullut lattianrajassa puuhattua, mutta kykenen liikkumaan jo melko ketterästi. ;)

Voi olla että tuo toimii vain kun siihen tarpeeksi lujaa uskoo, mutta kannattaahan tuota muidenkin huvikseen kokeilla. :)

Muistattehan lämmitellä aluksi ja vielä lopuksikin voisi olla hyvä jäähdytellä esimerkiksi kuntopyörällä. Varmasti tuollainen 10 minuutin kevyt alkuverra ja palauttelu riittää. Ja venyttelyä ei voi koskaan korostaa liikaa. Voi venytellä sekä treenin aluksi että lopuksi (jopa hiukan välillä :D ). Tosin perusteellisempi venyttely/lihashuoltokerta kannattaa pitää erikseen, muutaman tunnin päästä tai vaikkapa eri päivänä.

Lisäksi kovia jalkatreenejä tuskin kannattaa tehdä joka päivä tai joka toinen jos tuntuu siltä ettei jalata kestä. Lepo on tässäkin asiassa tärkeää, jos kroppa ei toimi niin ei kannata väkisin sitä kiusata.

Noiden kipujen helpottamiseen en nyt osaa sanoa lisää hyviä vinkkejä, omaan palautumiseen on vaikuttanut eniten juuri se, että syö riittävästi hyvälaatuista proteiinia ja rääkin, myös pitkien pyörälenkkien, jälkeen se palkkari.:whip: Myös mangnesiumin saanti kannattaa huomioida, tuo kivennäistasapaino muutenkin.

Mutta tuohon koira asiaan voin kai oman näkökulmani kertoa. Itsellä on kanssa metsästyskoiria, aktiivisia ja kestävyyskuntoa omaavia. (Niiden kanssa kun voit kävellä reippasta tahtia 4h, olen kellottanut, niin että osan ajasta ovat irti joilloin juoksevat,osan kiinni. Tämän jälkeen lasket ne kämpällä irti ja riehuvat yhä hetken.) :rolleyes:

Jalkatreenin jälkeen ei ole mielestäni kannattavaa lähteä niinä seuraavina kahtenapäivänä parin tunnin lenkeille, vaikka treenini jäävätkin niin löysiksi että se mahdollista, vaikkakin vaikeaa ja hidasta olisikin. Sen sijaan käyn yhden kanssa tottelevaisuusharjoituksia ja yhden kanssa agilityssä, yhdelle opetan uusia temppuja, yhdelle "perustottelevaisuus" käskyjäni, koko porukalle teen verijälkeä, uitan kesäisin ja sopivan rauhallisissa maastoissa saavat kirmata keskenään. Lähden myös tapaamaan muita koirakoita tai kävelyille keskustaan jossa paljon tutkittavaa sekä koiraystävällisiä ihmisiä, tai muihin paikkoihin joissa runsaasti miellyttävää ihmettelemistä. Voin myös heitellä, tai mielummin piilotella palloa, muutaman minuutin, mutta siitä ne "kuumuvat" liikaa. :hyper: x10

Eli pointtini on, että aivotyö väsyttää koiraa enemmän kuin pelkkä juoksu. Aivotyöskentely myös on usein koiralle hyvin mieluisaa, jopa niin että se korvaa muutaman lenkkikerran viikossa. Toisaalta nauttiihan sitä itsekin vaihtelevista ärsykkeistä, miksei koirakin ja myös sen henkisen puolen harjoittaminen on ihan oleellista.

Koska omat koirani ovat pieniä, en itse ole kokeillut, mutta voisihan sitä koiran laittaa vaikkapa vetämään taakkaa, sopivien välineiden ja asiaanperehtymisen kautta toki. Mahdollisuuksia on runsaasti. Tampereen vinttikoiraradalla on jonain päivänä viikossa mahdollista juoksuttaa vieheen perässä myös muunrotuisia..Koiruuden omien mieltymyksien huomioiminen tässäkin se pointti, josta lienee turha mainita.:thumbs:

Ainakin nuo jotka joutuvat ihmistensä huomion jakamaan, nauttivat niistä hetkistä kun saavat olla ihan kahden ja rapsutellaan ja "hölmöillään" keskenään.

Viimeksi muokattu:
Mähän taisin päästä helpommalla kuin luulinkaan. Nyt neljäntenä päivänä pysty käymään parin tunnin kävelylenkin vaikka vähän vielä tuntuukin. Oli muuten ihan tajuttoman mukavaa lenkkeillä pitkästä aikaa vasta aamupuuron jälkeen. Tullut tehtyä kunnon lenkit pitkän aikaa ennen aamupalaa, mikä mulla ainakin tuntuu jaksamisessa aika kovasti. Nyt meni niinku lentäen, olis voinut jatkaa vielä pari tuntia :D Ehkä tuota kävelyä vois harrastaa enemmänkin juoksemisen sijaan :)

Viime yönä, teidän puheista viisastuneena, söin oikeen hyvin ja kappas... aamulla pääsin sängystä ylös ilman tukea! :D

Mekin harrastetaan tuon belgikakaran kanssa kyllä aivojuttujakin. Lähinnä tottista ja pk-jälkeä (jossa tosin ollaan vielä ihan alussa eli harjoituksen on tosi lyhyitä). Koira on vielä sen verran nuori, ettei noita touhuja voi kovin isoina annoksina ottaa, joten ei ihan hirveästi vielä väsy. Ja kyllähän sitä toki voi koiraa aktivoida muutenkin kuin juoksulenkeillä niinä muutamana päivänä viikossa. Kai se koiran kanssa vapaana metsässä juokseminen on vaan itsellekin sellanen henkireikä, ettei sitä ilman enää pärjää. Mutta kokeillaan nyt sitten jalkatreenin jälkeisinä päivinä vaikka rauhallisia kävelyjä, koirapuistoiluja ja temppujen opettelua :) Eiköhän tämä tästä.

Mukavaa, että saatte asiat kuulostamaan noin yksinkertaisilta :thumbs:

Zone-sarja -42%
Oudokseltaan veti puntilla kädet 4pv:ksi ihan juntturaan, samaten yläselän. Ny ku jo pari kertaa vedelly nii lihakset jo tottunu, eikä enää kipeydy merkittävissä määrin. Riittävä lämmittely ja venyttely ennen ja jälkeen treenisuorituksen auttaa jo aikas hyvin. = koirat on kivoja.
Muistelen joskus lukioaikoina kävelleeni aika usein keppi kourassa, kun treeneissä/kisoissa oli aina jotain pientä lihasvaurioo. Mutta sehän on vai elämää.

Olen myös kuullut että kylmä suihku tai viileässä vedessä uiminen heti reenin jälkeen estää lihaskipua.

Tää pitää uskoakseni aika hyvin paikkansa. Treenaamisesta tulee kroppaan mikrovaurioita, joiden paranemista kylmä edistää, näin olen kuullut. En tiiä, mihin perustuu, mutta näin olen kuullut. Viime kesänä Helsingin yleisurheilukisojen yhteydessä telkkarista näkyi kun Maria Mutola seisoi melkein vyötäröä myöten saavissa, jossa oli jäähilettä. :eek: Ei onnistuis meikäläiseltä, mutta todistettavasti kylmäpalautusta käytetään...

Ja ton palkkarin arvoa ei voi kanssa liikaa korostaa (myös magnesium ja glutamiini ovat hyviä)

itse ainakin oon huomannut, kun on ikää karttunut, että jätäpä palkkari juomatta, niin oot varmasti kipeä kahden päivän päästä. Ja ei sitten taivu mihinkään suuntaan.

Mutta jos vetää palkkarin treenin jälkeen, niin on paikat pikkuisen juntturassa peräti samana iltana tai seuraavana päivänä. Ja kahden vuorokauden päästä ei mitään. Taas on ihan treenikunnossa :)

Ja toki voi ton palautuksen tehdä ruuallakin, mutta aikamoista hifistelyä olis ainakin tälläselle vanhalle akalle, ei jaksa miettiä niin pitkälle... Ht-ärrät huiviin ja kaikki on hyvin. ;)

Ajankohtainen threadi. Että pitikin pitää taukoa ja sen päälle rykäistä oikein kunnon jalkatreeni - säännöllinen, nousujohteinen treeni kun on tavoitteena, ja jalat se tärkein treenattava.

No sitä sitten ollaan pirun kipeänä ja krampin partaalla muutama päivä. EI auttanut palkkari, ei lisäproteiini, ei edes takuulla riittävä syöminen. Ei pure tähän tuskaan burana, magnesium tai kalsium. Ajatuskin hieronnasta hirvittää. Yritän kohdella itseäni kuin ravihevosta, kävelyttää hiljaksiin ja tasamaalla se jopa onnistuukin. Mutta eipä sekään tehoa. Kylmään veteen en kyllä mene, joskaan lämpimästä ei näytä olevan apua siitäkään. Kolmantena päivänä nousen kuolleista tatamille ja vingun kuin pikkupossu kun on perse kipeä ja ukemit sattuu. Aijajjai!

Enkä tietenkään opi, vaan vetäisen penkkipäivän samaan malliin. Että kiva kun on kesä, ei tarvitse yrittää pukea niin paljon vaatteita päälle. Huomenna olisi selkäpäivä...

Ja vielä vähän yleisfilosofiaa: liikunta pidentää ikää, joskin jokainen lisätunti jonka saa myös kuluu liikuntaan.

minä syön magnesiumia 3x suosituksen ja pahana kipupäivänä pari lisää niin on auttanut . haittavaikutuksista en tiedä. enkä uskalla samaan yllyttää.

mullakin paikat on jumissa melkeinpä koko ajan jalat, selkä, olkapäät varsinkin aina kipeinä..
enkä tiedä miten tuo syöminen palauttais ku diettaa niin ei tietty viittis syödä kauheesti..kun mulla kävi niin et painon laskeminen stoppas ->rupesin syömään enemmän ->paino alkoi tippumaan ->lisäsin reeniä-> ALOIN LIHOMAAN????????????????olen nyt reenannu n.8-10h/vk /kalorit n.1800-2500 pv ->ja olen kuin pulla turvoksissa..5kg tullu 3kk:ssa lisää ->ja ei ole lihasta vaan silkkaa läskiä.. voihan se olla tää kesäki, mut aika tiukkaa linjaa olen vetänyt arkipäivinä, viikonloppuna ehkä muutama siideri tullut otettu, mut en ole mässäillyt ny yhtään sen enempää kuin talvella...hmmmmm

Latest posts

Back
Ylös Bottom