Kuka osaa diagnosoida?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vurki
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kuutisen kuukautta olen tapellut selän kipujen ja niska- ja hartiaseudun liikkuvuusongelmien kanssa. En sen tarkemmin käy tässä erittelemään ongelmia, koska sen verran olen jo älynnyt ettei foorumidiagnostiikka riitä - monimutkainen asia siis, kutsuisinko oireyhtymäksi. Tässä täytyy siis raahata itsensä ammattilaisen pakeille, mutta minulla ei ole mitään hajua siitä, että minkä tittelinen osaa parhaiten diagnosoida tällaisia vaivoja. Eli kun ongelmana ovat lihas- tai hermokivut, nivelten paukahtelut ja muljahtelut sekä liikkuvuusongelmat niin onko fysiatri oikea henkilö diagnosoimaan? Vai yleislääkärillekö ensin? Tuntuisi rahan tuhlaukselta. Entä jos menee suoraan fysioterapeutille tai jollekin muulle manipulaattorille, onko suuri todennäköisyys että saman tien manipuloimaan ryhtyminen menee pieleen kun ei ole tarkempaa diagnoosia? Nyt on oleellista että rahaa ei tuhlata. Onko mitään tsäänssiä saada jeesiä yleiseltä puolelta?

Kiitän. Hukassa olen.

Tässä ei tittelit auta vaan empiirinen kokemus. Se on ihan sama mitä sen tyypin koulun kyltissä on lukenut vaan se millaisia tapauksia, etc se on hoitanut ja kohdannut sen jälkeen. Yleiseltä puolelta en osaa neuvoa ketään...

Yleiselle puolelle jos menee, niin suoraan ei spesialistille paase, vaikka itse tietaisi missa vika on. Aina pitaa menna yleislaakarin kautta, joka sitten antaa lahetteen spesialistille. Turhauttavaa ja typeraa, mutta toimintatapa yleisella puolella on tuo. Eli nopein tapa on varmaan varata aika yleislaakarille joka sitten antaa sen lahetteen jollekin spesialistille.

Vai yleislääkärillekö ensin? Tuntuisi rahan tuhlaukselta. Entä jos menee suoraan fysioterapeutille tai jollekin muulle manipulaattorille, onko suuri todennäköisyys että saman tien manipuloimaan ryhtyminen menee pieleen kun ei ole tarkempaa diagnoosia? Nyt on oleellista että rahaa ei tuhlata. Onko mitään tsäänssiä saada jeesiä yleiseltä puolelta?

Kuvat antaa varmuuden jos rangassa on jotain poikkeavaa, mutta ainakin kiropraktikot ja vastaavat löytävät virheasennoissa olevat nikamat ja adjustoivat ne. Kiro ei vaan tietääkseni kuulu Kelan korvausten alle

Joo, en itse tiedä onko tässä siis useampi erillinen ongelma vai yksi iso. Hartiaseudulta varmaan jotakin aika perustavanlaatuisesti pielessä, mutta selän puolella saattaa olla jotain ihan vain naksauteltavaakin. Koetan miettiä, että mistä saisi sellaista tietoa ja diagnoosia, että ei tarvitse itse arpoa ja kokeilla kaikkea. Että joku tyyppi osaisi valituksistani päätellä muun muassa, että onko yksi vai kaksi ongelmaa.

Ehkä voisi varata julkiselle yleislääkärille ja samalla käydä kiropraktikolla tai muulla muljauttajalla? Saisi mahdollisesti välittömästi apua akuuttiin kipuun ja julkisen kautta sitten ehkä kuvauksia yms. jotta saadaan pitkän jänteen asiat korjattua.

Tämmöistä "ääneen" ajattelua tämä vain, pahoittelen epäspesifiyyttäni.

E: Mitähän muuten kirot ja vastaavat velottavat?

Jos yleislääkärille menet niin voit saada aika helposti lihasrelaksantteja jotka auttaa jos siellä niskan seudulla on jokin lihas jumissa. Kirot ja fysiot varmaan maksaa sen 40-50 euroa per käynti. Voit tosiaan joutua käymään useammin kuin kerran että tarkistetaan oliko vika jossain muualla, eli eka pistetään jotain ojennukseen ja katsotaan että oliko kyseessä jokin muu mikä sitä rankaa vääntää.

Jos pitkittyneitä selkävaivoja aiotaan alkaa manipuloida ilman että selkää on kuvattu, kävelkää ovesta ulos. Yhdelläkään niksauttajalla ei ole sellaista röntgenkatsetta, että tietäisivät mitä nikamatasolla on meneillään. Edes urheilemattoman ihmisen nikamien asentoa ei pysty mitenkään palpoimaan, kudosta on välissä liikaa. Niskassakin sitä noin kuusi senttiä ennen nikaman runkoa.

Kokeile jos saisit yleislääkäriltä lähetteen OMT-fysioterapeutille.

Jos pitkittyneitä selkävaivoja aiotaan alkaa manipuloida ilman että selkää on kuvattu, kävelkää ovesta ulos. Yhdelläkään niksauttajalla ei ole sellaista röntgenkatsetta, että tietäisivät mitä nikamatasolla on meneillään. Edes urheilemattoman ihmisen nikamien asentoa ei pysty mitenkään palpoimaan, kudosta on välissä liikaa. Niskassakin sitä noin kuusi senttiä ennen nikaman runkoa.

Kokeile jos saisit yleislääkäriltä lähetteen OMT-fysioterapeutille.
Nikaman rakenteet pystyy hyvinkin helposti palpoimaan. Niskassa ei ole edes senttiä kudosta poikkihaarakkeen kohdalle tai laminassa. Anteriorisesti myöskin tuskin edes senttiä, josta pystyy palpoimaan diskuksen ja juuriaukot. Ihan pala kakkua ja peruskauraa.. Lanneselän okahaarakkeet ovat myös palpoitavissa. kun hoidetaan rauhassa huomioiden oireet, niin manipulaatio on täysin turvallinen hoitomuoto, asian osaavan hoitajan suorittamana.

Aivan turhaa ja asiatonta pelottelua, jälleen...

Latest posts

Back
Ylös Bottom