SUPERCARB 1kg -40%

Kuinka säädän kamerani nopeisiin tilanteisiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja -Marchi-
  • Aloitettu Aloitettu
Monta kertaa on tullut oltua vaikka keikalla ja jokainen kuva on heilahtanut vaikka kaverin tönäistessä tai sitten bändin itse riehuessa siihen malliin lavalla. Minulla on Sonyn cybershotti 4.1 megapixeliä, joten kuinka pystyisin esim. säätämään jonkun kuvaus-moden sellaiseksi, että sillä olisi parempi kuvata liikkuvia kohteita jne?

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Toisaalta pokkareissa sen ISO-arvon pienikin nostaminen tuo siihen kuvaan tosi ikävännäköistä kohinaa. Jos mahdollista (=kuvausetäisyys pieni), niin salamaa, muuten koittaisin ottaa vaan tukevampaa asentoa, tukea kameraa niin että pieni tönäisy ei sitä heilauta.

Suurin aukko? Siis jos mahdollista niin säädä suljinaikaa nopeammaksi, tosin kameroissakin pätee tietyt lait:

Pitkä valotusaika = aukko on pidempään auki = kenno saa enemmän valoa jolloin voit kuvata pimeässäkin, tosin silloin kamera on alttiimi tärähdyksille
Lyhyt valotusaika = Aukko saa vähemmän valoa = konserteissa kuvat tuppaavat alivalottumaan, mutta silloin kameraei ole niin altis tärähdyksille ja tallentaa paremmin liikkuvan kohteen

Näistä pitäisi löytää se kultainen keskitie, mutta noissa normaali kuluttaille suunnatuissa kameroissa yleensä kaikki on automatisoitu eli iitä ei voi käsin säätää.

Korjataka viisaammat jos olen iha hukassa.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Kyllähän pokkarit automaatillakin heittävät sen isoimman aukon käyttöön ennenkuin alkavat tinkimään suljinajasta, eli ei sitä tarvi käsin säätää.

No jos on vähänkin isommalla keikalla eikä satu aivan edessä seisomaan, niin leikö tuo kuvaus kannattaa unohtaa ihan kokonaan. Väentungoksessa tukea ei saa edes kaverin päästä ja vaikka kamera ei tärähtäisikään, niin ukot heiluvat lavalla siihen malliin että kuva menee vituiksi silti.

Sanoisin että aika mahdoton homma valitettavasti. Parempaa kalustoa pitäisi olla tai sitten vaan päästä niin lähelle että se salama riittää. Noissa on yleensä senverta hämärää että tulee kamerassa raja vastaan ja ei vaan yksinkertasesti pysty ottamaan hyvää kuvaa muuta kun paremman luokan vehkeillä.

Latest posts

Back
Ylös Bottom