GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Kuinka alas suorinjaloin maastaveto (SJMV)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vacsuli
  • Aloitettu Aloitettu
Otin yllä mainitun likkeen mukaan saadakseni kuormitusta takreisille. Kokeilin ko. liikettä tänään ensimmäisen kerran. Olen tsekkaillut erilaisia suoritus ohjeita: selkäsuorana, pylly pitkällä, tanko lähellä jalkoja. Tein liikettä opettelumielessä kevyillä painoilla 3 sarjaa 30 toistoa. Tuntui ihan hyvältä, alaselkä vähän väsyi (ilmeisesti normaalia?), nyt jälkikäteen tuntuu jonkin verran väsymyksenä takareisissä.

Päätäni jäi askarruttmaan kuinka alas tanko pitäisi loppujen lopuksi saada? Sain vain himpun verran polvien alapuolelle.

Ei mitään hajua "virallisista" suosituksista, mutta itse tein tänään kanssa SJMV:a, ja totesin, että täytyy ottaa taas pienen tauon jälkeen pukki avuksi, ja tehdä korokkeella seisten, kun levyt meinaa koko ajan kolista maahan.
Varmaan riippuu aika paljon vetäjän rakenteesta, tekniikasta ja myös takareisien venyvyydestä.

Mulla ei mee raudat alas asti, takareidet ei veny. Oon kyllä huomannut sen iänkuisen venyttelyn merkityksen, mutta välillä tuppaa unohtumaan / laiskottamaan...

Kyllä alaselkä ja takareidet väsyy ja tulee kipeeksikin jos oot tehnyt oikein. Hyvä liike!

[mod]Palsta on vain naisille - vilma-liina [/mod]

Mulle oma personaltrainer aikanaan opetti ton että jonkun verran alle polvien pitäisi saada tanko, että tuntuu pieni venytys... (venytystä voi vielä tehostaa käyttämällä lankkua)

SJMV kannattaa opetella tekemään riittävän alas, kunnon venytys sinne takareisiin. Sitä voi ruveta liian herkästi tekemään liikettä turhan lyhyenä jos haluaa nostaa koko ajan painoja. Tästä seuraa kuitenkin vain näennäinen "vahvuus", joka tekee gutaa itsetunnolle mutta ei oikein aja asiaansa. Menee vielä selkätreeniksi...

Mayorsin treenikoulussa oli hyvät opit tälle liikkeelle:
1. Aloitusasento jalat hieman koukussa, hartioiden levyinen ote ja selkä suorana
2. Laske tango niin alas kun saat, selkä suorana (varo pyöristämästä selkää!) ja peppu pitkälle taakse. Pidä jalat koko ajan pienessä koukussa polvista.
3. Aloita painon nosto ylös, selkä suorana, ja tikistä samalla pakarat ihan piukoiksi. Pidä jännitys pakaroissa koko ylösnoston aikana. Tekee gutaa!
4. Nosta tanko VAIN n. reisien puoliväliin, jolloin vartalo jää hieman koukkuun. Vapauta pakarat. Lähde laskemaan uudestaan alas. Näin jännitys pysyy takareisillä koko liikkeen ajan (ne viimeiset sentit ylöspäin menisivät jo selkätreeniksi). Jos pystyt niin voit yrittää jännittää pakaroita myös alaslaskuna aikana, mutta se on usein mahdotonta.

Tällä metodilla aloituspainot tipahtavat väliaikaisesti, mutta selkä ei kipeydy ja takareidet + pakarat saavat tosi hyvää treeniä!

Ironbutt sanoi:
SJMV kannattaa opetella tekemään riittävän alas, kunnon venytys sinne takareisiin. Sitä voi ruveta liian herkästi tekemään liikettä turhan lyhyenä jos haluaa nostaa koko ajan painoja. Tästä seuraa kuitenkin vain näennäinen "vahvuus", joka tekee gutaa itsetunnolle mutta ei oikein aja asiaansa. Menee vielä selkätreeniksi...

Mayorsin treenikoulussa oli hyvät opit tälle liikkeelle:
1. Aloitusasento jalat hieman koukussa, hartioiden levyinen ote ja selkä suorana
2. Laske tango niin alas kun saat, selkä suorana (varo pyöristämästä selkää!) ja peppu pitkälle taakse. Pidä jalat koko ajan pienessä koukussa polvista.
3. Aloita painon nosto ylös, selkä suorana, ja tikistä samalla pakarat ihan piukoiksi. Pidä jännitys pakaroissa koko ylösnoston aikana. Tekee gutaa!
4. Nosta tanko VAIN n. reisien puoliväliin, jolloin vartalo jää hieman koukkuun. Vapauta pakarat. Lähde laskemaan uudestaan alas. Näin jännitys pysyy takareisillä koko liikkeen ajan (ne viimeiset sentit ylöspäin menisivät jo selkätreeniksi). Jos pystyt niin voit yrittää jännittää pakaroita myös alaslaskuna aikana, mutta se on usein mahdotonta.

Tällä metodilla aloituspainot tipahtavat väliaikaisesti, mutta selkä ei kipeydy ja takareidet + pakarat saavat tosi hyvää treeniä!

Kyllä tämä liike rasittaa myös selkää. Liikkeen pitäisi ottaa selän ojentajalihakseen staattisesti. Pääsuorittajat ovat kuitenkin iso pakaralihas ja takareiden lihakset. Liikettä ei myöskään suositella jos selkäongelmia. Itse teen liikkeen nimenomaan selkäpäivänä.

No näin tässä sitten kävi.... Lievästi sanottuna ketuttaa :curs:

Eilen oli oik. pakara himpunkipeä. No aattelin, miten se tolleen vain toiselle puolelle otti. Eilen kävin aamu-kävely-lenkillä ja töissäkin kaikki ok. En tarvinnu edes IcePoweria tai särkylääkettä. Eilen illalla oli jo pakara kipeämpi (Icepower kehiin) ja yöllä heräsin 0200 särkyyn joka säteili koko jalkaan *jee jee* En meinannu päästä ylös sängystä, mutta kauheen sadattelun ja ähinän voimin onnistui. UUsi kerros IcePoweria ja särkyläähettä huuleen. Nyt pakara tuntuu ihan kohtalaiselta, mutta s-lääke jonka otin on 1 x vrk:ssa otettava, joten teho jatkuu ja hämää tuntemuksia. Nyt odottelen klo 0800 että saan varattua lääkäri ajan ja haettua sairaloma lapun.

Miks mulle aina käy näin? Just kun alkaa taas liikunta maistuun niin sit tulee oikein kunnon takapakki. .

Mulle on aina neuvottu pitämään selkää himan notkolla, niin liike tuntuu ja ottaa paremmin.
itse en saa tuota tankoa kuin säärien puoleenväliin, kun selkä on hieman jäykähkö, jos annan mennä ihan lattiatasoon selkä herpaantuu ja nousee pyöreäksi, jolloin liike ja hyöty menee perssiilleen.

Suosittelen kaikille "peppuhierontaa"!

Huomasin reilu viikko sitten kyykätessä, että jokin jäkittää vastaan kyykyn ala-asennossa tuolla nivusissa. Valittelin tätä vakiselkähierojalleni ja hän paineli kokeeksi lantion sivuosia: mestat on ihan juntturissa!

Tuolta pepun yli ja sivuitse menee sellaiset pienet lihakset, jotka kiertävät ihan tuohon eteen asti. Ne ovat mukana monenlaisissa hommissa aina istumisesta ja kävelemisestä kyykkäykseen asti. Pelkästään näiden lihasten jäkitys voi vääntää lantion väärään asentoon, mistä seuraa ryhti ja selkävaivoja.

Risto suositteli ottamaan 2-3 "peppuhierontaa", jossa hierotaan takareidet, peppu ja lantion sivuosat. Olen nyt ottanut kaksi hoitoa ja se kannattaa!

Itse hieronta on aivan karmea, sillä se sattuu mielettömästi - sen enempi mitä suurempi jännitystila on päässyt kertymään. Kipu saa uuden merkityksen...
Hassua huomata puolentunnin hieronnan jälkeen, että on onnistunut hikoilemaan aluspaperin ihan litimäräksi - stressireaktio!

Kävin eilen siinä toisessa hieronnassa ja nyt on paikat ihan hellänä - melkein kuin treenin jäljiltä!

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kiitos vinkistä, taidankin kokkeilla heti ensviikolla kun on hieroja, vois selvitä samalla tuo ainainen selän kivistys ja sen jäykkyys.

Ironbutt sanoi:
Suosittelen kaikille "peppuhierontaa"!

Huomasin reilu viikko sitten kyykätessä, että jokin jäkittää vastaan kyykyn ala-asennossa tuolla nivusissa. Valittelin tätä vakiselkähierojalleni ja hän paineli kokeeksi lantion sivuosia: mestat on ihan juntturissa!

Tuolta pepun yli ja sivuitse menee sellaiset pienet lihakset, jotka kiertävät ihan tuohon eteen asti. Ne ovat mukana monenlaisissa hommissa aina istumisesta ja kävelemisestä kyykkäykseen asti. Pelkästään näiden lihasten jäkitys voi vääntää lantion väärään asentoon, mistä seuraa ryhti ja selkävaivoja.

Risto suositteli ottamaan 2-3 "peppuhierontaa", jossa hierotaan takareidet, peppu ja lantion sivuosat. Olen nyt ottanut kaksi hoitoa ja se kannattaa!

Itse hieronta on aivan karmea, sillä se sattuu mielettömästi - sen enempi mitä suurempi jännitystila on päässyt kertymään. Kipu saa uuden merkityksen...
Hassua huomata puolentunnin hieronnan jälkeen, että on onnistunut hikoilemaan aluspaperin ihan litimäräksi - stressireaktio!

Kävin eilen siinä toisessa hieronnassa ja nyt on paikat ihan hellänä - melkein kuin treenin jäljiltä!
Tuo siun nivusvaiva on lähes yksi yhteen miun vaivan kanssa!!! Onko sitten miullakin vika tuossa lihaksessa? Kipu - tai sellainen kumma tunne - kun tuntuu joskus siellä pepun sivullakin. Entä sanoiko se hierojasi, voiko tätä kyseistä lihasta venyttää, ja millä tavalla? Mie olen venytellyt peppua eräällä pikajuoksijoiden suosimalla tavalla: taivutan reiden alleni ja "rötkötän" masullani sen päällä. Yhdessä aika monipuolisen lantionseudun venyttelysession jälkeisenä päivänä kipu tuntuu huomattavasti hellittävän. Ja tietysti levolla. Mutta tuolla helmikuussa nivunen karjaisi lujasti kerran kyykätessäni, ja sen koommin en keväällä ole päässyt kyykkäilemään ollenkaan, tuskin muutakaan jalkatreeniä, kun kipu iski myös rinnallevedossa. Yks fysiatri pisti kortisonia, ja se auttoi hetken. Kuulatreenien alettua vaiva palasi. Eilen verryttelin erittäin huolellisesti kuulakisoihin eikä tänään tunnu ollenkaan. Huomenna olen menossa jalkahierontaan. Taidanpa vihjaista hierojalleni sen mitä Buttis kertoi.

Meni pikkasen offtopiciksi,sorry, mutta olisipa mojovaa, jos tällaista kautta saisin vastauksen jo vuosia askarruttaneeseen ongelmaani.

Metri sanoi:
Tuo siun nivusvaiva on lähes yksi yhteen miun vaivan kanssa!!! Onko sitten miullakin vika tuossa lihaksessa? Kipu - tai sellainen kumma tunne - kun tuntuu joskus siellä pepun sivullakin. Entä sanoiko se hierojasi, voiko tätä kyseistä lihasta venyttää, ja millä tavalla?

Kyselin hierojaltani alunperin nimenomaan venytysvinkkejä kun luulin vaivan johtuvan venyttelyn puutteesta - tuntuihan se sellaisena venytyksen omaisena tunteena nivusissa.

Hieroja kertoi kuitenkin ettei tuota oikein voi venytellä, varsinkaan kun on päässyt noin pahaan kuntoon että rupeaa vaivaamaan. 2-3 kerran hieronta (hieronta vajaan viikon välein) lähtee laukaisemaan tuota jäkitystä. Joskus voi vaatia vielä useamman hieronnan putkeen. Itse olen nyt huomannut perinteisen pakaravenytyksen toimivan jotenkin - nyt kun olen tiedostanut nuo lihakset. Eli selälleen maahan, toinen jalka koukkuun ja se toinen jalka laitetaan poikittain siihen päälle (nilkka koukussa olevan jalan polven päälle/eteen). Sitten vedetään koukussa olevaa jalkaa kohti rintaa. Jotkin pakaravenytysviritykset, joissa tulee 'kiertävää' liikettä tulevat varmasti myös kysymykseen.

Kyselen Ristolta tarkemmin ensi ti kun on se kolmas hierontakerta. Hän antaa minulle silloin tarkemmat hoitosuositukset - tod. näk. alussa pitää hierotuttaa peppu kerran kuussa ettei pääse jäkitys muodostumaan.

Ironbutt sanoi:
Itse olen nyt huomannut perinteisen pakaravenytyksen toimivan jotenkin - nyt kun olen tiedostanut nuo lihakset. Eli selälleen maahan, toinen jalka koukkuun ja se toinen jalka laitetaan poikittain siihen päälle (nilkka koukussa olevan jalan polven päälle/eteen). Sitten vedetään koukussa olevaa jalkaa kohti rintaa. Jotkin pakaravenytysviritykset, joissa tulee 'kiertävää' liikettä tulevat varmasti myös kysymykseen.

Samaa vaivaa täälläkin.. Teen ton Ironbuttin kuvaileman venytyksen aina jalkatreenin jälkeen, mutta pystyversiona. Eli heitän toisen jalan vastaavassa asennossa esim. jonkun laitteen penkin päälle (pitää olla tarpeeksi korkea) ja nojaan kyseisen koukistetun jalan päälle. Tuntuu, että näin saa paremmin säädeltyä venytystä, ja oikein mojovan kierron ja sen avulla vielä syvemmän venyksen.

vilma-liina sanoi:
Samaa vaivaa täälläkin.. Teen ton Ironbuttin kuvaileman venytyksen aina jalkatreenin jälkeen, mutta pystyversiona. Eli heitän toisen jalan vastaavassa asennossa esim. jonkun laitteen penkin päälle (pitää olla tarpeeksi korkea) ja nojaan kyseisen koukistetun jalan päälle. Tuntuu, että näin saa paremmin säädeltyä venytystä, ja oikein mojovan kierron ja sen avulla vielä syvemmän venyksen.
Samoin. Ja sitten tuo äsken kuvailemani venytys tuo myös kiertoliikkeen. Joskus teen sen selälläni maaten. Painan esim. oikean sääreni oikein tiukasti rintaani vasten ja pidän sitä siinä käsilläni. Joskus olen vähentänyt käsien rasitusta pujottamalla vasemman käteni yläkautta polvitaipeen alitse sisäreiden ja vartaloni väliin. Siinä "solmussa" ollessa riittää pieni painallus polven ulkosyrjälle. Tulee mukava venytys oikealle pakaralle. Vasemmalle pakaralle sitten toisin päin. Enää en taitaisi taipua moiseen solmuun, joten käytän vartaloni painoa ja rötkötän vartalon alle taivutetun jalkani päällä. Venyttää pakaroita, varsinkin sitä sivuosaa. Mie teen näitä venytyksiä myös mavetreenien tai rinnallevetojen jälkeen, lempeämpinä tietysti, etteivät lihat revähtäisi.

Tänään jalkahieronnassa hierojani mouristeli pakarat ensiksi. Kyllähän sieltä löytyi kovia kohtia, jotka varmaan pitäisi hoitaa kokonaisella peppukäsittelysarjalla. Ei niitä yhdellä kertaa kuntoon saa. Ja varmaan pitäisi olla vahvanäppinen, painava mieshieroja asialla, nyt olin naishierojalla.

Oik. pakaran kipu rauhoittunut. Tänään venyttelintauhallisesti. J ayksi tuttu hieroja vähäntutki pakaroita, kovin olivat kireä oloiset. Sieltä vois löytyä ratkaisu mun epämääräiseen vas.lonkkan ongelmaankin. Puhuttiin jo että voisin tosiaan ottaa jonkun sarja että saatain auki.

Kävin jälleen hierojalla: jatkohoidoksi paljon venyttelyä ja uusintahoitoja aika-ajoin esim. 1 krt / kk. Tulee muuten kustannustehokkaaksi ottaa samalla kertaa selkähieronta.

Riston terveiset muille hierojille: tärkein hierottava alue on lantion sivuosa, se kohta missä lantio on yleensä levein ja missä lonkkaluun kuoppa on. Tässä kohtaa menee niitä pieniä lihaksia, jotka kiertävät takaa ihan eteen asti.

Tämän kohdan lisäksi Risto hieroo aina pakarat ja takareidet. Noita pieniä lihaksia ei hierota kerralla pitkää aikaa sillä se sattuu niin maan penteleesti. Yhden hierontakerran aikana Risto kuitenkin palaa hieromaan niitä noin kolmasti.

Venyttelyliikkeet ovat nuo jo mainitut:
1. Pakaravenytys seisten: tukijalkka hieman koukkuun ja toisen jalan nilkka heitetään tämän tukijalan polven päälle lepäämään. Sitten taivutetaan rintakehää kohti venytettävää jalkaa. Venytystä voi tehostaa painamalla venytettävän jalan polvea kohti maahan (ottaa hieman eri kohdasta) ja koukistamalla tukijalkaa enemmän.

2. Lonkan koukistajien venytys seisten/maassa. Ota toisella jalalla pitkä harppaus eteen ja laske takimmaisen jalan polvea kohti maata samalla kun taivutat myös etummaisen jalan polvea (etummaisen jalan polvi ei saisi taipua yli jalkaterän, eli riittävän iso harppaus). Pidä selkä suorana. Voit tehostaa venytystä taivuttamalla selkää hieman takakenoon ja kääntämällä yläkroppaa vastakkaiseen suuntaan venytettävään jalkaan nähden. Maassa asento on muuten sama, mutta takimmaisen jalan polvi ja sääri lepäävät matolla (helpompi ylläpitää tasapainoa + joillakin tämä venytys tuntuu paremmin).

Suositut

Back
Ylös Bottom