kuidut ketolla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yanna
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertookaapa nyt viisaammat jotka ootte ketoillu ennen tai muuten vaan tiiätte aiheesta että onko sillä jotain merkitystä mitä kuitua sitä dieetin aikana ottaa? Sitä kun on kuulema kahdenlaista veteen liukenevaa ja liukenematonta.

Eli jos jauheena ostan niin onko kyseessä yleensä noitten edellisten seos vai onko se jauhe puhtaasti vaan jompaa kumpaa ja jos on niin kumpaa suosittelette?

Muutenkin kaikki keto-vinkit on enemmän ku tervetulleita. Oon kyllä dietannu ennenkin vähähiilarisella ruokavaliolla mutta nyt siis ekaa kertaa aattelin vähän tiukennella keton avulla...ja lähes olemattomilla hiilareilla (tavoite ainakin ny alkuun se 20g/pvä).

Niin ja vielä siitä päivittäisestä kuidun määrästä...tiedän kyllä et saantisuositus on about 25g/pvä. Tarkoittaako toi nyt sitä että jos ei muita kuidunlähteitä oo lainkaan niin sitä jauhetta pitää ottaa päivittäin 25g???
25g on mun mielestä kuitenkin paljon jauhetta!!! Toi ny saatto olla tyhmä kysymys mutta kun en vielä oo tutkinu yhdenkään kuitujauhe-purkin tuoteselostetta ni en varmaks tiiä mitä se jauhe oikeesti on. 100%-kuitua?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mistähän kuitujauheesta nyt mahdat puhua?

Mulla tuli ketodieetillä kuidut vehnäleseistä ja pellavansiemenrouheesta. Laskin ne niin, että kuidun määrä oli jotain 15-20g päivässä. Noita sekoittelin sitten raejuustoon ja rahkaan tai joskus pelkkään sokerittomaan mehukeittoon (niistäkin on saatavana runsaskuituista versiota, karviais-boysenmarja). Sen kummempia kuitujauheita en ostellut.

Runsaskuituiset kasvikset toimivat myös. Parsakaali ja kukkakaali ovat ketoilijan ystäviä. :)

Tarkoitatkohan sä Fibrexiä, joka toimii hyvänä kuitulähteenä esim. rahkan seassa?

siitä kuitujauheesta

No sen verran taustatietoa että mä en asu Suomessa vaan Ranskassa joten en osaa sanoa Suomen kuitujauheista yhtään mitään. Oon tehny pientä gallupia salilla ja lähes poikkeuksetta kaikki joilla on kokemusta keto-diettauksesta on suositellu kuitujauheen ottamista ummetuksen ehkäisemiseksi. Nuo vehnäleseet kyllä kuuluukin mun ruokavalioon mutta jännä juttu sinänsä että täältä en oo vielä mistään löytäny pellavansiemenrouhetta...No joka tapauksessa kävin ostaa eilen sellasen kuitujauhejutun...jää nyt sit nähtäväks miten se toimii...purkin tuoteselosteesta ei paljon selvinnyt ainoastaan että se oon seos, 100% kuitua ja suositeltava päivä määrässä vajaa teelusikallinen sekotettuna johonki mihin tykkää. Maistuu pahalta eli se maku tarvii todellakin peittää jollain...muuten ei mee alas.

Kysynpä vielä sellasta, kun ekaa kertaa tuota ketoa kokeilen, että kannattaako kaks ekaa viikkoa ketoilla puhtaasti ja kirjaimellisesti kaikkien sääntöjen mukaan ja sit vasta kolmannella viikolla hiilari-tankkaus? Ja tankataanko niitä hiilareita saman verta vai yli dieettipäiväkaloreiden?

Ja vielä protskujen ja rasvojen suhteesta. Mulla ne on tällä hetkellä aikast tasan, 1:1. Mutta ku toiset sanoo että rasvat pitäis olla 60% ja proteiinit 40%sitten taas toiset sanoo että eikä ku proteiinit 60% ja rasvat 40%. Että miten on?

Ite tullu tuota luontaistuotekaupoista löytyvää Lepicolia käyteltyä, joskaan ei vatsan toiminnan kanssa ole ollut ongelmia, mutta oon aatellu josko noi kuitulisät pitäs nälkää ees vähäsen loitolla :D

musta se menee niin että ihminen tarvitsee liukeneviakuituja vain sellaiset 5g

eli kasviksia...
Kookoshiutaleessa on kuituja:16.3g/100g ja jos mahtuu ketoon niin pähkinöitäja siemeniä/ pari kuivattua hedelmää kannattaa myöskin syödä.
lisäksi kaakaojauheessa ja tummassa(80-90%) suklaassa on paljon kuituja

Mulla on nyt jo kolmatta viikkoa paino jämähtäny 76,3kg. Kalorimäärät huitelee siinä 1500 kcal kieppeillä *profiilis lisää tietoa*.
Hirveetä lipsumista ruokavaliosta ei ole ollut, kuin viikonloppujen osalta. Olen saattanut syödä ylimäärästä jäätelöä ja karkkia jne. ^Hups^:D
Millä saisin sysättyä aineenvaihdunnan liikkeelle, että paino tippuisi? Auttaisko muutaman päivän tiputus hiilareista? Meneekö keho ketoosiin muutamassa päivässä?
Jos aattelis niin, et tipuittais vaikkapa 3 päivän aikana hiilareita sen verran, että varastot tyhjenis lihaksista.. Eikös tämän pitäis olla mahdollista? -jos on, niin mikä on sitten oikea pudotus tahti.. ja miten sen sitten määrittää, milloin varastot on tyhjiä?

keto "oireet"

Kropan pitäis mennä ketoosiin parissa päivässä jos syömiset on kohdallaan ja hiilarit minimissä. Itse kävin ostaas apteekista keto-stixejä ja oon tehny niillä keto-testin kolmena aamuna (la, su ja tänään) varmistaakseni että oon varmasti ketoosissa...mutta mutta SE VÄRI EI MUUTU MIKSIKÄÄN! :curs:
Syömiset on ollu kunnossa (=ketogeenisen mukaiset)puoltoista viikkoo joten kaiken järjen mukaan ketoosin pitäis jyllätä. Oon kyllä tietoinen et aina niitä ketogeenejä tai mitä ovatkaan ei riitä virtsaan asti ja silti kroppa voi olla ketoosissa. Mut kun kerta ne ketotikut ei kerro mitään niin voiko asiasta varmistuu jollain muulla tavalla? Voiskohan jostain "kropan oireista" päätellä jotain (väsymys, mut toisaalta ei-väsymys, vähän hömppä olo oli ainakin aluks ja välillä jännää kihelmöintiä lihaksis)?

Ei se ketoosi yleensä ekalla kerralla missään muutamassa päivässä mene päälle. Voi mennä viikkokin, ennenkuin kroppa on ketoosissa.

Selvimpiä oireita on päänsärky ja "pumpulinen" olo. Sitten kun ketoosi menee kunnolla päälle, tulee treeneihin yhtäkkiä ihan ihmeellisesti virtaa ja tuntuu että voimataso nousee myös. Näin ainakin mulla.

Yanna, laittaisitko ruokavaliosi tänne niin sitä vois kurkata läpi?

Ameeba: Mun mielestäni ketoosin tavoittelu ei ole mikään tapa sysätä aineenvaihduntaa liikkeelle. Ketolla ollessa lihakset menee vähitellen paineettomiksi ja pumppia ei tule. Toki rasvakin palaa, mutta se nopea painon tippuminen alussa ei ole rasvan takia vaan siksi, että ne lihakset tyhjenee. Hiilari kun varastoi sitä nestettä: 1g hiilaria imee itseensä 4g nestettä. Ja kun ne lihat tyhjenee, niin paino voi tulla nopeasti alas 2-6kg. Mutta onko se rasvaa - tuskin. Joten ehdottomasti mielestäni ekana pitäisi laittaa se perusruokavalio kuntoon, koska sillä se aineenvaihdunta jyllää eikä millään vippaskonstien keräilemisellä.

Miksi kikkailla kaikenmaailman erikoiskeinoilla, jos normaalin ruokavalion pitäminenkin tuottaa jo vaikeuksia? Karkit ja jäätelöt nyt ekana pois sieltä ruokavaliosta! Todellinen keskiarvo siinä ruokavaliossa on todennäköisesti yli tuon 1500, jos olet viikonloppuisin syönyt muutakin. Nekin kalorit lasketaan. Vaikka et niitä mihinkään laskuriin syöttäisi, niin ethän nyt voi olettaa että kroppa viskaa ne mäkeen vain siksi että sinä et niitä laske. :rolleyes:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Faidra: tässä sitä ruokavaliota nähtäväksi
(esimerkki on eiliseltä)

Aamiainen
kananmunanvalkuainen 150g / kalkkunaleike 80g / tomaatti 50g / oliiviöljy 12g
+ vitamiinit, 3xkalaöljykapseli, magnesium & sinkki + teelusikallinen kuitujauhetta

Ateria 1
tonnikalaa vedessä 120g / öljy 12g / jäävuorisalaatti 100g / kurkku 70g

Välipala
protskujauhe 30g / lesitiini 12g / pellavansiemeniä (kokonaisia) 12g / vehnälese 2 rkl

Ateria 2
kana 120g / öljy 12g / muutama salaatinlehti n. 50g / vehnälese

Ateria 3
kana 100g / öljy 10g / 3xCLA, vehnälese

Iltapala
Protskujauhe 30g / pellavansiemeniä 10g / lesitiini 10g / öljy 6g

Kanan ja tonnikalan tilalla voi olla kalaa, fetaa, jauhelihaa, kananmunia.... vehnälesettä ottan vähän siellä sun täällä.
Päivän kokonaissaldoksi sain: protskut 152g, hiilarit 15g, rasvat 86g, energiaa n. 1450, kuidut 15g + mitä siitä kuitujauheesta tulee.
Aamuaerobista teen 4-5 krt/vko 45-60min, salilla tulee touhuttua 4 krt/vkossa + 2-3 krt/vko kickboxing taikka spinning. Semmosta. Saa kommentoida.

No kyllähän tuo kovasti ketodieetiltä näyttää. Ootko huomannut kehossa muutoksia? Tuntuuko pää jumiutuneelta, raskaalta... tai ehkä siltä pumpuliselta? Mulla siinä keton-ei-keton -rajamailla on sellanen aika inhottavakin olo. Päätä särkee ja tuntuu että ajatus jumittaa. Sitten kun ketoosi menee päälle niin fiilis on taas katossa ja musta tulee hyperaktiivinen. :D

Ainut mitä tuosta osaisin sanoa, on se että sun kalorit on kyllä kovin alhaiset. Paljon treeniä ja noin vähän energiaa => tulee äkkiä stoppi kun ei vaan jaksa. Koita viikko jollain 1700-1800kcal, ehkä se auttais? Rasvanpolttohan toimii parhaiten kun energiaa tulee riittävästi - ei liikaa eikä liian vähän.

Vähän turhan usein tulee lipsuttua makean puolelle.
Muuten pääsääntösesti puputan samaa ruokaa viikosta toiseen, hyvässä uskossa, että paino laskis.
Varsinkin töistä tullessa nälissään, ennen treenejä on vaarana sortua avoimeen keksipakettiin tai suklaalevyyn. Aamuisin ei aina kerkiä tekeen hirveästi evästä. Toisinaan treeneissä menee niin kauan illalla, ettei kerkiä silloinkaan tekemään. Yleensä teen muutaman päivän safkat etukäteen.

Noh, josko saisin vähän neuvoa tähän pistän ruokavalioni.

Aamu: 30g hera prot
30g kaurapuuro
25g Ruisleipä
100g kurkku
1kpl tomaatti
(joskus 50g raejuustoa)
2 kpl omega + monivitamiini
1-2rkl oliiviöljyä

Lounas + Välipala (syön töissä yleensä yhdellä kertaa)
1prk maitorahkaa (250g)
1prk ananasta (140g)
50g paistinjauheliha/ kana/ tonnikala
(1 tomaatti, 100g kurkkua, 30g täysjyväriisiä, 100g raejuustoa. Näitä ei ole aina mukana)

Päivällinen:
2rkl oliiviöljyä
50g paistinjauhelihaa/ kanaa/ tonnikalaa
100g raejuustoa (ei aina)
30g riisiä (jos töissä ei mukana 60g)
1 tomaatti
100g kurkkua

palautuminen + Ip
50g muscle +
30g hera prot

= pauttiarallaa 1400- 1500 (en tähän hätään ole kalorilaskurista tarkistanut)

Faidra: Unohtu mainita ku eilen kiiressä kirjottelin tota ruokavaliota että kalori keskiarvot on 1650-1700 joita vaihtelen +/- 200 riippuen millanen päivä treenien kannalta on kyseessä (en tiedä onko noista kalorivaihteluista hyötyä ketolla...miksei?). Eilen oli lepopäivä josta johtuen alhaisemmat kalorit (tosin vähän enempi niitä ois voinu tulla)...mutta ku ei ollu yhtään nälkä eikä asiaa auta yhtään nää pariisin tän hetkiset helleasteet (+36° eilen)...mut positiivisena puolena pitää sanoa et nyt sitä herää enemmän ku mielellään klo 5.30-6.00 aamulenkille ku sillon on vielä niin ihanan viileetä!!!

Noista fysiologisista oireista mulla oli ekalla viikolla päänsärkyä ja sellanen kokonaisvaltaisesti voimaton ja hömppä-olo...olin tosi väsyny ekat kolme päivää....minä sekä lihakset. Nyt tokalla viikolla olo on suht normaali...näläntunne kadonnu mikä johtunuee varmaan rasvojen määrästä ja osittain myös tästä kuumuudesta. Mulle ei vielä oo tullu mitään valtavia energiapiikkejä mut tuntuu että kroppa ois menossa "energisempään ja jaksavampaan" suuntaan.

Silloin kun sä ketoilit niin piditkö hiilaripäiviä? 1pvä/vko, 1pvä/2vko, ei ollenkaan?

Mulla on nyt jo kolmatta viikkoa paino jämähtäny 76,3kg. Kalorimäärät huitelee siinä 1500 kcal kieppeillä *profiilis lisää tietoa*.
Hirveetä lipsumista ruokavaliosta ei ole ollut, kuin viikonloppujen osalta. Olen saattanut syödä ylimäärästä jäätelöä ja karkkia jne. ^Hups^:D
Millä saisin sysättyä aineenvaihdunnan liikkeelle, että paino tippuisi? Auttaisko muutaman päivän tiputus hiilareista? Meneekö keho ketoosiin muutamassa päivässä?
Jos aattelis niin, et tipuittais vaikkapa 3 päivän aikana hiilareita sen verran, että varastot tyhjenis lihaksista.. Eikös tämän pitäis olla mahdollista? -jos on, niin mikä on sitten oikea pudotus tahti.. ja miten sen sitten määrittää, milloin varastot on tyhjiä?

Samaa ja eri mieltä Faidran kanssa. Lyhytaikainen ketogeeninen on tosiaan vain kikka painon pudottamiseksi. Nopea 2-4 kg:n pudotus ketogeenisen alussa johtuu vain ja ainoastaan lihasten ja maksan hiilarivarastojen tyhjenemisestä, tuon myötä kehosta häviää myös pari litraa nestettä. Pidemmällä aikavälillä sen sijaan hiilareiden (ja kokonaisenergian) tarkkailu on mielestäni aivan kelpo keino painonhallintaan. Mutta tuo nopea tyhjennys on yhtä tyhjän kanssa, sillä hiilarivarastot alkavat täyttyä saman tien, kun palataan takaisin "normaaliin" syömiseen.

Yanna: ketoaineita ei tosiaan etenkään liikkuvalla ihmisellä riitä aina virtsaan saakka. Ja pidemmällä aikavälillä niiden tuotanto tuntuu tasaantuvan muutenkin. Ketoosin todentaminen ei ole mielestäni millään tavalla olennainen asia. Kun syöt suunnilleen kuvauksesi mukaan, kehosi kaksipolttoainejärjestelmä toimii pääasiassa rasvan voimalla - ja tämähän on pääasia. Kuulostaa myös hyvältä, että mitään isompia "oireita" ketoosista ei ole. Monella alkuvaiheen ikävät tuntemukset ovat niin voimakkaita, että homma jää kesken sen takia (itse en kyllä näe mitään syytä itsensä järjettömään rääkkäämiseen, jos ketoosi tuntuu vittumaiselle on joko vähennettävä hiilareita varovaisemmin tai todettava, että vähähiilarinen ei itselle sovi).

Mitä ketjun alkuperäiseen aiheeseen tulee, on hyvä muistaa, että kuitu ei ole mikään ravintoaine. Elimistö ei tarvitse sitä mihinkään, käytännössä se on kuonaa. Kuona tulee läpi ruoansulatuskanavasta imeytymättä. Kuidulla voi kuitenkin olla merkitystä suolen toiminnan kannalta ja vähäisiä vaikutuksia esim. suolistosyövän ehkäisyyn saattaa olla. Kuitenkin on hyvä muistaa, että mitään näitä vaikutuksia ei ole saavutettu kuitulisillä, eli käytännössä voi hyvinkin olla, että kuitupitoisten kasvisten ja hedelmien, pähkinöiden, papujen ja linssien sekä kokojyväviljan muut ainesosat ovatkin itse asiassa niitä, jotka tähän asiaan vaikuttavat. Kuitulisän tarvetta kannattaa mielestäni miettiä vasta sitten, jos tuntuu, että vatsa ei runsaskasviksisella, pähkinöitä ja kenties pieniä määriä kokojyväviljaa, papuja ja linssejä sisältävällä vähähiilarisella toimi. Itse valitsisin kuitulisäksi ehdottomasti pellavarouheen, sillä on muutakin ravitsemuksellista arvoa kuin kakan jatkeena toimiminen.

Runsaasti kasviksia ja pähkinöitä sisältävällä ketogeenisellä on verrattain helppo päästä pariinkymmeneen grammaan kuitua päivässä. Liukenevaan kasviperäiseen kuituun liittyy vankempaa näyttöä terveysvaikutuksista, kuin liukenemattomaan viljakuituun.

Ehheh.. pistää tuo kalorilaskuri jo melkosia summia painon pudottamiseksi. Tän päivän aikana saisin syödä vain 649 kcal.. eikä kuulosta kovin hyvältä.
Voin näköjään ihan suosiolla unohtaa syyskuun kisat, kun en onnistunut dieetillä. Aikaa on kulunu jo reippaasti ja se vaan on jääny siihen 76 kiloon. Oma moka. **ttu.. (pitäis päästä 68)
Ruokavalion opettelu vie aikaa. No, noi kisat jää nyt väliin, mut pakko on paino alas saada, keinolla tai toisella. Mielellään pysyvästi. *alkaa kuulostaan jo tosi epätoivoselta* Tämä vuoden puolisko on aikaa ja on ehdottomasti pakko onnistua.
Painijathan vetää sen 10kg viikossa, ihan älyttömällä pudotuksella. Vetelee saunassa painoa, minkä kerkiää. Oisko noista diet fueleist sun muista apua pysyvässä painon pudotuksessa. Mietin, et jos yhes purkis on 120 tabua ja niit pitää kiskoa 6kpl päivässä. ..ja niitten pitäis tehostaa rasvan palamista. Järki pistää kuitenkin sen verran vastaan, et voiko se olla mahdollista? Eikös tommoses ajasta kuitenkin puhuta enemmin nesteen poistosta kun rasvan palamisesta?
Oisko vielä toivoa, jos kiskois vaiks ens viikon ma-ke tyhjennyksen päivittäin hh määrä tippuu 50% ja vettä +50%, seuraavat to-su taas nostaa +25% ja vettä pois -50% periaatteel? Siitä sitten jatkais taas semmosessa 1500 kcal?
Miten muuten tuossa tyhjennyksen aikana käy yleensä kcal määrille, nostetaanko tos proteiinien ja rasvan määrää niin, et kalorit pyörii ed siinä 1500 kieppeillä?
*hieman toivoa tai totaalista epätoivoa*:itku:

ameeba: Mihin kisoihin olet tähtäämässä? Onko sun lajisi painoluokkalaji, jossa ei ole väliä mitä massaa se paino on (ts. voi vedättää nesteitä punnistukseen alas jne.). Jos olet pidemmän aikaa jo yrittänyt yksikseen eikä homma toimi, ja sinulla ei ole vielä valmentajaa/jotakuta joka vastaisi ruokavalion laatimisesta, niin suosittelisin lämpimästi hankkimaan sellaisen mahdollisimman pian. Sinulla tuntuu olevan aika paljon opettelemista ruokavalioasioissa ja valmentajan avulla varmasti homma helpottuisi huomattavasti. Hänellä olisi asiantuntemusta suunnitella dieettisi siten, että se toimii.

Sanon tämän siis kaikella ystävyydellä, älä missään nimessä loukkaannu. :)

edit: Teepä ameeba nyt silleen, että kirjoitat neljän päivän ajan kaikki syömiset ylös kellonaikoineen. Sitten tarkastelet listaa ja mietit mitä oot tehnyt oikein ja mitä väärin. Voi olla, että vastaus löytyy sieltä. :)

Jep, ruokavaliovalmentajan apua tarttis. Oman lajin parista ei semmosta tietämystä löydy. Mulla on periaatteena se, et ymmärrän itse mistä on kyse ja pystysin itsenäisestikin hallitsemaan hommat.
Vähän aikaa sain apua eräältä bodarilta, mutta pidemmänpälle hällä ei aika riitä (omat treenit jne), joten ny olen täysin omillani. Osittain vanhojen suunitelmien ja täältä kaivetun tiedon pohjilta yritän hommaa opetella.
Jep, painoluokkalaji.
100% loukkaantumatta.
:edit: olen muuttamassa isommalle paikkakunnalle, mistä toivottavasti enempi apua löytynee :edit:

edit: Teepä ameeba nyt silleen, että kirjoitat neljän päivän ajan kaikki syömiset ylös kellonaikoineen. Sitten tarkastelet listaa ja mietit mitä oot tehnyt oikein ja mitä väärin. Voi olla, että vastaus löytyy sieltä. :)

Mistäs muualtakaan se löytyis. Käytännössä näin kokoajan teenkin, kun käytän kalorilaskuria. Muutama ylimääränen keksi/ karkki sieltä on pois jäänyt. Lisään silloin siihen listaan pauttia rallaa 200 kcal niistä. Eli todellinen kcal saanti on siinä 1700- 1800 välimaastossa. Mutta ei tietenkään jokapäivä. Parina taannoisena viikonloppuna ne pahimmat repsahdukset on tullut, jotka on sitten sekottaneet viikon kovan työn. :nolo:
Nyt pitäis keksiä keino korjata mokat ja päästä takas aikatauluun.
Enempi on muutosta tullu kehonrakenteeseen, kuin painoon. Lihas erottuvuus käsivarsien ja olkapäiden lihaksissa parantunut (= asial ei mulle käytännön merkitystä).
...
:offtopic:
Dieettaaminen pitkällä matkalla/ ulkomailla, kun saatavilla ei ole niitä tuttuja ruokia. Lähimaastossa siintää vain mäkkäri ja paikallinen dööner-kebab lafka.
Mukaan lähtee lähinnä pro patukoita ja säilyke kalkkunaa(paljon proteiinia, kohtuudella suolaa) pussi ruisleipää (säilyy kohtuudella)+ hera- ja palautumisjauhot + vitskut.
Muita ehrootuksia helpoista ja kätevistä matkaeväistä?

Zone-sarja -42%
Kävin viime kisadieetillä New Yorkissa lomareissulla. Mukana oli dieettieväät: kaurahiutaleet+suklaahera+lesitiini minigrip-pusseissa (sekoitin kahvilassa nuo vaan tilaamaani kuumaan veteen ja annoin hautua, sitten kitusiin :kuola: ), iltapalana pelkkää heraa (sekin pakattu valmiiksi oikeankokoisiin annoksiin). Muut ruuat söin ulkona: kerran päivässä Mäkkärin grilled chicken sandwich ilman majoneesia ja kerran päivässä grilled chicken salad Mäkkärissä tai missä tahansa muualla ("no dressing or oil, please"). Helppoa, kun siihen asennoituu oikein. Ja laskee etukäteen mitä aikoo syödä. :)

Tämä thread on mennyt nyt niin pahasti off-topiciksi, että seuraavat vastaavat kysymykset voisi laittaa niille sopiviin ketjuihin

Latest posts

Back
Ylös Bottom