Kroppa ei reagoi vaikka mitä tekisin, kommentoikaa asiaan perehtyneet

Liittynyt
26.1.2014
Viestejä
14
Yritän kertoa tiivistetysti asiat:

-viimekesänä mulla oli kuukauden ajan PT,treenasin ja söin ohjeiden mukaan. 4xvk kuntosalitreenit ja lenkit silloin tällöin päälle.
noin 1500-1700 kcal, prodee yritin saada kasaan noin 130-150g päivässä, vettä 2l päivässä, käytin paljon rahkaa, raejuustoa yms. karsee turvotus
vatsassa koko ajan. Tän kuukauden aikana paino tippui kilon!!

-lokakuussa aloitin Sami Sundvikin ravintovalmennuksessa, jätin viljat ja maitotuotteet pois kokonaan, pari ekaa viikkoa todella pienillä hiilareilla ja sen jälkeen hiilarit vain treenipäivinä. aluksi paino tippui 5 kiloa, sitten joulun aikaan söin parina päivänä vapaammin niin vaakan lukemat pomppasi heti (nestettä tietty) kolme kiloa! sittemmin ei ole tapahtunut oikein mitään, paino ei laske millään vaikka mitä tekis! Treenaan 3-4 xviikossa salilla, lihasta on tullut joo ja vaatteista huomaa jotakin pientä muutosta mutta silti odotin että kroppa reagoi näihin muutoksiin isommin. Inbody mittauksen varaan kohta jotta voin verrata onko viimekesään nähden tapahtunut minkä verran lihasmassan kasvua.

-kilppariarvot mulla oli tammikuussa tsh 2,24 ja t4v 11,2, kävin spesialistilla ja hän sanoi ettei anna lääkitystä koska mulla ei ole niitä kaikkein tavanomaisimpia oireita vajiksesta, kuten kova väsymys, kuiva iho, hiustenlähtö, ummetus.

Mutta voiko tuo asia kuitenkin jumittaa painoa noin pahasti? En vaan ymmärrä mitä enää voin tehdä :(

kaloreita en ole laskenut moneen kuukauteen, eli pitäisköhän sitä kokeilla? Tiputtaa hiilarit taas minimiin? Alkaa usko loppua...

pituutta 182cm ja painoa 95kiloa eli siinä olisi kyllä pudotettavaa!

Olisin kiitollinen kommenteista :)
 
Liittynyt
28.3.2010
Viestejä
2 882
Kylläpä on todella alhaiset nuo kalorit ja villi veikkaus, että siinä juuri on ongelma. Jos kroppa ei saa tarpeeksi kaloreita, hormonitoiminta häiriintyy esimerkiksi siten, että stressihormonin määrä lisääntyy ja kortisolihormonin (stressihormonin) ollessa korkealla, myös muiden hormonien toiminta häiriintyy. Kortisoli voi myös estää laihtumisen ja stressitila jos jatkuu pitkään, voi myös kilpirauhanen alkaa reistailla.
 
Liittynyt
18.11.2011
Viestejä
1 298
Ei ole kyllä hääppöset kilppariarvot. Tai TSH ihan jees, mutta T4V alakantissa, vaikka pitäs olla viitteiden yläkolmanneksella (yleensä). Seurailepa oloa ja mieti onko jotain epätavallista saamattomuutta/väsyä/laiskuutta yms oloja jotka saattais johtua kilpparista. Jos on, niin sitten vaan lääkitystä testiin :)
 
Liittynyt
2.2.2011
Viestejä
10
Äkkiseltään kuulostais mun korvaan, et jos oot vedelly viime kesästä noilla 1500-1700kaloreilla ni yksinkertasesti kroppa on jo niin tukossa ettei toimi siksi. Liian kauan noin alhaiset kalorit kun tekee kroppaan säästöliekin, ja sillon ei tipu paino vaikka söisit mitä. Näin kapeilla taustatiedoilla vaikee sanoa oikeen mitään, mut kannattaa nyt kattoa ainaki se, et kauanko oot vetäny kovilla miinuskaloreilla, ja nostaa ne kuukaudeksi/kahdeksi reippaasti ylös (toki puhtaista lähteistä) ja kattoa mitä tapahtuu. Sit jos kroppa selvästi reagoi siihen, suuntaan tai toiseen, voit alkaa pikkuhiljaa tiputella kaloreita alemmas ja lisätä aerobisia viikkotreeneihisi. Eiköhän se painoki ala tippua, ja noilla lukemilla pitäisikin tippua melko rajusti jos kroppa vaan pelaa oikein. :)
 
Liittynyt
26.1.2014
Viestejä
14
Olin sen kuukauden vaan noilla 1500-1700 kaloreilla, sittemmin kun alkoi tuo ravintovalmennus niin en ole kaloreita laskenut edes vaan söin ohjeiden mukaan.

Rasvaa tulee päivässä noin 70-80 g ja prodee yritän kerätä pitkästi yli sadan.

Nyt olin just kovassa yskässä ja nuhassa kaksi viikkoa, en päässy treenaamaan enkä syöny kovinkaan järkevästi, niin huomas heti
että tuli nestettä kroppaan enkä oo viittiny vaakalle etes kiivetä.

Nyt pääsin taas treenaamaan ja heti otin niskalenkin tosta ruokailusta. Ei maitotuotteita/viljatuotteita ja mahdollisimman
käsittelemätöntä ruokaa eli siis ei mitään eineksiä ym valmisruokia. Paleosti.

ton säästöliekin ymmärtäisin jos olisin sillä ollut kuukausitolkulla ja JOS sitä painoa olis edes tippunut, mutta kun ei oikeen ole....tää on ihan *itun rasittavaa!
 
Liittynyt
23.8.2011
Viestejä
524
Tuo viimekesäinen painonpudotuksen vähäisyys saattaisi selittyä ihan sillä, että kovan treenaamisen takia kertyi vastaavasti myös nestettä kroppaan.

Rasvaa reilusti enemmän, vähintään 1g/painokilo. Sitten parin päivän ajan kalorilaskuriin syömiset ja tänne myös, niin ollaan jo paljon viisaampia :)
 
Liittynyt
31.12.2013
Viestejä
38
Calculating Calories and Macronutrients - Bodybuilding.com Forums

Hei, tässä paras linkki, jonka olen löytänyt, miten laskea makrot. Eli: painonpudotukseen n. 2300 kaloria, 150-190g proteiinia ja 60-120g rasvaa.( Tuon mukaan jos on korkea rasvaprosentti, rasvasuositus on 1-2 kg/kg "lean mass", joka sulla on 60kg). Mutta en ole mikään matikkanero, joten tarkista vielä itse.

Mielestäni ei kannata alkaa laihduttaa noin pienillä määrillä kuin 1500 kaloria. Itse olen 160cm ja painan 55kg ja olen laihdutuksen loppukiloja karistamassa ja syön 1500 kaloria päivässä. Se on aika vähän ruokaa. Oon koko ajan nälässä!

Jos alkaa painonpudotuksen kovin alhaisilla kaloreilla, niin painonpudotus hankaloituu ajan kuluessa kun laihdutus pysähtyy, muttei voi enempää laskea kaloreita.
 
Liittynyt
5.9.2013
Viestejä
1 567
Tuon mukaan jos on korkea rasvaprosentti, rasvasuositus on 1-2 kg/kg "lean mass", joka sulla on 60kg
Omaa, saati toisen rasvatonta massaa ei pysty nettilaskureilla laskemaan. Kehonkoostumusmittauksessa sen saa suunnilleen selville.
 
Liittynyt
31.12.2013
Viestejä
38
Noi ovat suuntaa antavia ja siis vähimmäissuosituksia. Loput kalorit saa jakaa rasvojen, proteiinien ja hiilareiden kesken miten haluaa. Ainoa kritiikki, minkä olen kuullut, että pitää syödä tarpeeksi kuitua.
Ei tarvitse tiputtaa hiilareita minimiin.
Ehkä voit katsoa, miten keho reagoi ja sitten tiputtaa kaloreita vähän kerrallaan.
 
Liittynyt
26.1.2014
Viestejä
14
kiitos kommenteista! ei tässä mitään hävittävääkään ole joten kokeillaan nostaa kaloreita, merkitsen syömiset kalorilaskuriin nyt parin viikon ajan jotta näen tarkemmin makrojakauman.

Lean mass viimekesän inbody mittauksen mukaan oli 65,5kg
 
Liittynyt
5.9.2013
Viestejä
1 567
kiitos kommenteista! ei tässä mitään hävittävääkään ole joten kokeillaan nostaa kaloreita, merkitsen syömiset kalorilaskuriin nyt parin viikon ajan jotta näen tarkemmin makrojakauman.
Imo nyt olisi hyvä myös punnita ne ruoat, jos et sitä vielä tehnyt. Jokainen suupala ylös sen parin viikon ajan, ja lisäksi lasket myös kulutuksesi ja sillä tavalla pääset paremmin kartalle siitä, minkä verran kaloreita suhteessa tulee. Valmisruokien poisjättäminen fiksu valinta aina, koska ovat kovin prosessoitua, korkeanergistä ja ei kovin hyviä ravintoaineita sisältävää ruokaa. Mutta sitten taas maito/ja viljatuotteet, niin eiväthän ne mitenkään niin pahoja ole, päinvastoin, kunhan niissäkin menee kohtuudella. Ja se kuidun saaminenkin olisi tärkeää.

Kalorilaskurin laskurin mukaan (ja tietty suuntaa-antava sekin, mutta ei kauheasti mennyt metsään, ainakaan kun vertasin omiin lukemiin) niin kohtalaisella perusaktiivisuudella peruskulutuksesi olisi 2275 ilman liikuntaa, ja salitreenipäivänä (tunnin intensiivinen treeni) 2807. Tällä perusteella siis treenipäivinä kalorit n. 2300 ja muuten n. 1800 että ollaan järkevillä miinuksilla, eli -500 ja jolloin painon lasku on n. 0,5 kg/viikko. Tuosta treenipäivän kaloreista nyt ehkä voi 100-200 vielä nihaista, ollaakseen 'turvassa', mutta maksimissaan sen. Proteiineja 130 g, rasvaa 1 g per painokilo, loput hyvistä hiilareista ja jotka kannattaa painottaa siihen treenin ympärille. Hiilareista saat kuitenkin sitä virtaa treeniin.
 
Liittynyt
28.3.2010
Viestejä
2 882
Kannattaa suhtautua sitten myös kriittisesti siihen, jos valmentaja ohjaa poistamaan kaikki vilja- ja maitotuotteet ruokavaliosta ja kysyä esim. sitä, mihin tällainen ohje perustuu. Ei ainakaan tutkimustietoon.
 
Liittynyt
31.12.2013
Viestejä
38
kiitos kommenteista! ei tässä mitään hävittävääkään ole joten kokeillaan nostaa kaloreita, merkitsen syömiset kalorilaskuriin nyt parin viikon ajan jotta näen tarkemmin makrojakauman.

Lean mass viimekesän inbody mittauksen mukaan oli 65,5kg
Jos olisit ollut kalorivajeella, niin paino tippuisi ellei sulla ole jotain lääketieteellistä syytä siihen, ettei se tipu. Kannattaa laskea kalorit, punnita kaikki ruoka digitaalivaa'alla. Miinukset lasketaan prosenteissa ei kaloreissa, koska eri kokoiset ihmiset tarvitsevat eri vajeen. -500 kaloria on eri henkilölle, jonka peruskulutus on 1800 kuin jollekin, jolla on 3000. Eli kalorivaje on n. -20% ylläpitokaloreista.
Laske itsellesi keskiarvo ja syö sen mukaan joka päivä, ei eri määriä sen mukaan treenaatko vai etkö. Se on paljon kannattavampaa mielestäni.
Ja jos lasket itsellesi makrot, niin voit syödä mitä haluat kunhan saat tarpeeksi proteiinia ja rasvaa. Loput kalorit saat syödä miten haluat.
 
Liittynyt
26.1.2014
Viestejä
14
Kannattaa suhtautua sitten myös kriittisesti siihen, jos valmentaja ohjaa poistamaan kaikki vilja- ja maitotuotteet ruokavaliosta ja kysyä esim. sitä, mihin tällainen ohje perustuu. Ei ainakaan tutkimustietoon.
Tätä halusin itse lähteä kokeilemaan kun olin asiaan ensin perehtynyt. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja mikä sopii omalle fysiikalle ja ololle. Maitotuotteiden ja viljojen poisjättäminen on tuonut positiivisia vaikutuksia oloon joten koen sen hyväksi jutuksi :)

Parasta tutkimustietoa on se kun itse kokeilee ja toteaa asiat.

tässä hyvä teksti asiasta:

Huonoimmat ruoka-ainevalinnat | Sami Sundvik
 
Liittynyt
28.3.2010
Viestejä
2 882
Tätä halusin itse lähteä kokeilemaan kun olin asiaan ensin perehtynyt. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja mikä sopii omalle fysiikalle ja ololle. Maitotuotteiden ja viljojen poisjättäminen on tuonut positiivisia vaikutuksia oloon joten koen sen hyväksi jutuksi :)

Parasta tutkimustietoa on se kun itse kokeilee ja toteaa asiat.

tässä hyvä teksti asiasta:

Huonoimmat ruoka-ainevalinnat | Sami Sundvik
Jokainen tietysti itse tietää, mikä omalle kropalle toimii parhaiten. Tuosta linkkaamastasi tekstistä sen verran huomioisin, että se on kuitenkin vain mielipidekirjoitus eikä faktoihin tai tutkmukseen perustuva teksti.
 
Liittynyt
31.12.2013
Viestejä
38
Ja tämäkin vaan mielipide, mutta itse suhtaudun kriittisesti kaikkeen, missä yritetään demonisoida jotain tiettyä ruoka-aineryhmää, oli se sitten mikä tahansa :)
 
Liittynyt
31.10.2012
Viestejä
184
Hihi, OP:n ensimmäinen kappale kuulosti ihan minulta. Viime kesänä tein sellaisen kokeilun, että siistasin ruokani vhh-tyyliin, laskin kalorit ja pidin oikein Excel-taulukkoakin, treeniä salilla 3-4 krt viikko ja päälle kotona kuntopyörällä sytkyttelyä ja sekalaista kävelylenkkiä. Meinasin, että nyt muuten karisee varmasti sen pari-kolme kiloa rasvaa niin että heilahtaa. Nooh, ihan väärässäpä olin - meikäläisen keho ei tuntunut tollasesta perusratkasusta välittävän yhtään - kilo lähti ekan viikon aikana, mutta nestettähän se oli, muuta en irti saanut. Tavallaan en ollut edes yllättynyt, koska tämä armas raato ei nimittäin reagoinut vlcd-pussikeitto-pirtelö-patukka -settiinkään, kiloja sillä tippui tasan sen verran mitä 30 euroa painoi lompakossa. Eikä muuten ollu kolikoina! :D

Viimeisen puolen vuoden aikana paino on tullut alas hyvin leppoisaan kilo per kuukausi tahtiin, eli mistään ihmedieetistä ei ole ollut kysymys. No mitä siis tein - ruokapuolella en sitten yhtään mitään. Söin perusfiksua ruokaa kun oli nälkä, vähän herkkuja jos teki mieli, mitään en laskenut. Liikuntana on ollut oikeastaan pelkästään kävelyä, salihommista pidin väliä. Eli siis tämä minun ikioma yksilöllinen kroppani näyttää mulle kieltä heti jos meinaan ruveta hiilareista ja/tai kaloreista tinkimään, mutta käryttelee rasvaa omaan rauhaisaan tahtiinsa kunhan otan tarpeeksi polttoainetta sisään ja kulutan vähän enemmän.

Omalla kohdalla tuntuisi varsin siltä, että keho kaipaa hiilaria toimiakseen - ei kauhean mediaseksikäs päätelmä, mutta tältä se nyt vaikuttaa. Haluan testata hypoteesia vielä, joten nyt olen pistänyt hiilarit pannaan ja heittäydyin ketoilemaan. Jos aiemmat huomiot pitää kutinsa, niin eipä tässä ihmeempiä taida tapahtua, mutta jos en nyt ihan hommaa tyri niin ei tässä mitään häviäkään! :) Sitten voin taas hyvillä mielin pistää vähän leipää poskeen ja palailla salille.

Eli siis koita vaan pysyä hyvällä mielellä ja kokeile, mikä itselläsi toimii. Ei se välttämättä ole se viimeisin trendidieetti, pt:n käsitys asiasta tai jonkun ravintogurun om-om-om, mutta eiköhän se sieltä löydy ennemmin tai myöhemmin. Tottakai tuo kilpirauhasjuttu voi vaikuttaa, joten se pitää pitää mielessä. Itselläni on taustalla päivittäinen lääkitys (ei kilppari), joka saattaa sekin jollain tapaa meikäläisen synapseja sotkea.

Ketokokeilusta huolimatta itsekin kurtistan kulmia ihmisille, jotka julistaa tietyt ravintoaineet täysin pannaan, kyllä terve ihminen voi kohtuudella syödä mitä hyvänsä ravinnoksi kelpaavaa. Jos oikeasti on jonkin sortin allergia tai intoleranssi, niin se on asia erikseen, mutta muuten ihan turha maidosta tai viljoista vetää pikkareita persvakoon jos minulta kysytään... :P
 

Fox

Liittynyt
30.12.2002
Viestejä
214
Tätä halusin itse lähteä kokeilemaan kun olin asiaan ensin perehtynyt. Jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee ja mikä sopii omalle fysiikalle ja ololle. Maitotuotteiden ja viljojen poisjättäminen on tuonut positiivisia vaikutuksia oloon joten koen sen hyväksi jutuksi :)

Parasta tutkimustietoa on se kun itse kokeilee ja toteaa asiat.

tässä hyvä teksti asiasta:

Huonoimmat ruoka-ainevalinnat | Sami Sundvik
Kannattaa kuitenkin olla kriittinen. Se, että olo paranee, kun esim. viljatuotteet jätetään pois, voi johtua muistakin tekijöistä kuin niin muodikkaasta gluteiinista. Esim. osalla ihmisistä suolisto sietää huonosti ns. FODMAP-hiilareita ja siksi esim. ruisleipä turvottaa ja laittaa vatsan pulisemaan, kun taas esim. kaura saattaa sopia. Mutta täysjyväviljoilla on terveysetuja, kuten se ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja, 2 tyypin diabetesta ja suolistosyöpää.

Olen samaa mieltä, että turha sokeri esim. makeat mehut, jugurtit, vehnäpasta, puhdistettu vilja ja valmisruuat on turhia ja niistä on helppo luopua, ilman että ruokavalion ylläpitäminen menee hifistelyksi.

Itsellä karahtaa korvaan tuollainen fanaattisuus. Ja lisäksi Sundvikin perustelut jäivät ohuiksi, eipä juuri ollut tieteellisiä perusteita.
 
Ylös