Krooninen flunssa(ko)?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m-i-k-a
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moi. Mä ajattelin et onkohan muilla kokemusta tai tietämystä tämmöisestä. Tuntuu siltä kuin olisin kipeä koko ajan. Siitä kun sitten paranee ja käy salilla pari kertaa niin tuntuu kuin tauti olisi tulossa takaisin. Ei niin pahana, mutta etenkin kurkku tuntuu karheutuvan osittain ja limaneritys lisääntyy, ja myös nenä tulee hieman tukkoiseksi. Mistäköhän johtuu? Ruokavalio ja lepo ovat kunnossa.

:(

Moi. Mä ajattelin et onkohan muilla kokemusta tai tietämystä tämmöisestä. Tuntuu siltä kuin olisin kipeä koko ajan. Siitä kun sitten paranee ja käy salilla pari kertaa niin tuntuu kuin tauti olisi tulossa takaisin. Ei niin pahana, mutta etenkin kurkku tuntuu karheutuvan osittain ja limaneritys lisääntyy, ja myös nenä tulee hieman tukkoiseksi. Mistäköhän johtuu? Ruokavalio ja lepo ovat kunnossa.

:(

Samanlaista ongelmaa ollut pitkään. En tiedä mistä johtuu, mutta nenäkannu hieman auttanut..

Miulla on ollut tuollaista melkein koko ikä. Olen ollut kyllä tosi monta vuotta elämästäni niin stressaantunut, että se varmaan selittää osan. Lisäksi olen allerginen, ja allergiakaudella tuntuu että sairastuukin helpommin. Liikunnan aloittamisen myötä tuli myös usein treenattua liikaa. Akuutit ylikuntopäivät oli kuin olisi ollut sairaana.

Mutta nyt oon onnistunu olemaan terve tosi kauan, ihme kyllä! Luulen että tärkein syy on ollut se, et oon joka aamu joulusta asti vetäissyt gramman C-vitamiinia porejuomassa. Lisäksi treeni on järkevöitynyt huomattavasti. Pelkään vaan että tuhoan hampaat tällä menolla niin, et miulla on 30-vuotiaana tekarit :D

juups, täällä sama juttu vaivannut nyt tasan vuoden!!!!!
käyn normaalisti 4-5 kertaa/vko puntilla
viime syksynä sairastelu huipentui 2kk taukoon kun poskiontelot ei enään meinannu
lopettaa ollenkaan kiukuttelua ja kurkku oli joka aamu kipeä, pientä lämpöilyä, 24/7 hedari, ei kunnon kuumetta koskaan. yhtään kunnon treeniä pystynyt tekemään, kevyesti vain.

sama jatkunut tuon 2kk tauonkin jälkeen, pari kovaa treenipäivää putkeen ja taas on kurkku jumissa, nyt sairaslomalla tässä kärvistelen taas.

ainut ns. kotikonsti mikä on selvästi lieventänyt minun tapauksessa ongelmaa on äärimmilleen viety suuhygienia ja joka ilta betadinella (jonkinlainen jodia sisältävä desinfiointiaine) kurlannut kurkkua, normi leegojen rassailun jälkhe ja rykinyt limoja poies sisuksista.

taustalla tietenkin allergia vaikeuttamassa asiaa entisestään tähän aikaa vuodesta.

antibioottikuuritkaan ei oikein innosta jatkuvalla syötöllä...

olisi tosiaan kiva tietää miten tästä kierteestä päässee poies :)

juups, täällä sama juttu vaivannut nyt tasan vuoden!!!!!
käyn normaalisti 4-5 kertaa/vko puntilla
viime syksynä sairastelu huipentui 2kk taukoon kun poskiontelot ei enään meinannu
lopettaa ollenkaan kiukuttelua ja kurkku oli joka aamu kipeä, pientä lämpöilyä, 24/7 hedari, ei kunnon kuumetta koskaan. yhtään kunnon treeniä pystynyt tekemään, kevyesti vain.

sama jatkunut tuon 2kk tauonkin jälkeen, pari kovaa treenipäivää putkeen ja taas on kurkku jumissa, nyt sairaslomalla tässä kärvistelen taas.

ainut ns. kotikonsti mikä on selvästi lieventänyt minun tapauksessa ongelmaa on äärimmilleen viety suuhygienia ja joka ilta betadinella (jonkinlainen jodia sisältävä desinfiointiaine) kurlannut kurkkua, normi leegojen rassailun jälkhe ja rykinyt limoja poies sisuksista.

taustalla tietenkin allergia vaikeuttamassa asiaa entisestään tähän aikaa vuodesta.

antibioottikuuritkaan ei oikein innosta jatkuvalla syötöllä...

olisi tosiaan kiva tietää miten tästä kierteestä päässee poies :)

Joo sitä limaa tuntuu yhtäkkiä vaan tulevan ja se vetää fiiliksen maahan, että perkele joko taas!
Tossa ku parannuin viikko sitten, ni aattelin et jos nyt tulee sama juttu parin treenin jälkeen ni sit pitää mennä lääkärin pakeille. Kai sitte täytyy, en tiiä :s
Ootko ite käyny lääkärillä? Mitä sano??

N.kuukausi sitten oli pieni flunssa ja nyt taas kipeenä,hermo menee...yskää,nuhaa ja pientä lämpöä ollu n.viikon ja todella väsynyt koko ajan.Neljä päivää tossa lepäilin ja tänään kävin kevyen treenin tekemässä,ei muuttanut oloa ainakaan pahemmaksi joten kai tää tästä...seuraavaa odotellessa!

Itsellä alkoi syksyllä tällainen outo kierre. Olin sillon muistaakseni 2 kuukautta kipeenä vaihtelevalla menestyksellä, eli välillä luulin olevani täysin terve, menin salille ja sitten flunssa paheni jälleen. Joskus joulun alla tuli toisen kerran samankaltainen pitkäaikainen flunssa, sillon taisin olla kipeänä vajaa kuukauden ja nyt taas tässä keväällä oli sama juttu. Viikko sitten alkoi parantua vihdoin, ennen sitä taas melkein kuukauden treenitauko. Kurkku on pahin, eli sinne kertyy hirveästi paksua limaa ja on kipeä. Tämän viimeisimmän kauden aikana kävin sitten jo yksityisellä lääkärillä, ei sekään nyt oikein asiaan mitään osannut sen kummemmin sanoa. Määräsi flixonasea, nozoilia ja sen suolavesisarven käyttöä. En nyt sitten osaa sanoa onko noista ollut apua kun flunssa alkoi olla parantunut jo itsestään siinä vaiheessa kun siellä lääkärissä kävin. Ihmettelen vain että siihen ei oikein noteerata mitenkään, että flunssa kestää näin pitkään, eihän se nyt normaaliakaan voi olla.

Mulla on/oli samaa ongelmaa, mutta nyt olen posotellut yli 2kk terveenä yhteen menoon :hyvä: *koputtaa puuta*

Mulla oli siis jatkuvaa poskiontelontulehdusta ja limaneritystä niiiiin perkeleesti. Taustoista sen verran, että keskivaikea astma ja allergia painaa päälle.

Muutoksia: Peruskunto noussut ihan helvetisti kun olen alkanut fillaroimaan ja lenkkeilemään. Molemmissa niin, että sykkeet ovat todellakin tuolla pk-treenitasolla. Tästä on tullut selvästi jo se ero, että keskisyke laskenut kuntosalilla ja palautuminen nopeutunut. Syke laskee nopeammin ja ei ole niin raatona treenien jälkeen.

Treeni ja punttaus on siis järkevöitynyt todella paljon ja muuttunut enempi maltillisemmaksi ja se suurin hosuminen/häslääminen jäänyt vähemmälle.

Lisäksi olen aloittanut allergialääkkeiden kiskomisen, nenäsumutteen 24/7 käytön sekä tuota sarvikuonoa (se suolakannu nenään jne) olen alkanut käyttämään päivittäin 2-4 kertaa. Niin ja käsihuuhde (= käsidesi, käsien desinfiointiaine) 1-6 kertaa päivän aikana miten/milloin muistaa.

Toivottavasti sama meno jatkuu itselläni vielä pitkään. Siis terveenä pysyminen, mutta sen näkee... omat epäilykseni on :)

syitä on monia... itellä oli samanlaista kierrettä havaittavissa. yksi syy löytyi sitten mentaalipuolelta, eli miettikääpä omalta kohdaltanne onko elämäntilanteessa tms stressiä, masennusta, ratkaisemattomia asioita jne... jos vikaa ei allergiapuolelta tai muuten löydy. stressi syö puolustuskykyä pahasti ja kun treenaa niin se laukaisee sitten helpommin pöpöille altistumista.

Sama homma täällä! Aina on nenä tukossa ja muutenkin vähän veto pois. Kestänyt jo pari vuotta, eikä loppua näy...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Allergiat ja astmathan yleistyy koko ajan, eli sikäli ei ole yllättävää että on aina enemmän yksilöitä jotka näistä kärsii. Ilmoittaudun jonon jatkoksi, mulla tosin keskittyy noi olotilat allergiakauden alkupuolelle. Oon pohdinnoissani tullu siihen tulokseen, että jatkuvat pienet lämpöilytkin on allergialiityntäisiä, tulehdusreaktiohan se on sekin.

Limaneritykset keuhkoputkista saa kuntoon kortikosteroidi-inhalaatiokuurilla (itsellä Flixotide) ja yksi mitä yleisesti ottaen näihin vaivoihin kannattaa kokeilla on Duact. Aivan loistava kaveri. Akrivastiini (=antihistamiini) + pseudoefedriini. Vaikka mullakin tosta huolimatta yhä nenä vuotaa 24/7 niin pseudoefedriini virkistää mielettömän hyvin, ei tunnu olo sairaalta ja pystyy treenaamaan hyvillä mielin. Olo ei myöskään tunnu koko setissä mitenkään kuluttavalta, väkisin piristetyltä, vaan lähinnä normaalilta terveeltä.

Edullinen ja helppo (=ei reseptitavaraa) kokeiltava kaikille on maitohappobakteerit! Esim. Lakto-Seven (=monipuolinen) tai sitten ihan vaan asidofilus-bifidus / gefilus-piimää ja sitä rataa, l. casei defensis (ei kokemusta) jne..

Joo sitä limaa tuntuu yhtäkkiä vaan tulevan ja se vetää fiiliksen maahan, että perkele joko taas!
Tossa ku parannuin viikko sitten, ni aattelin et jos nyt tulee sama juttu parin treenin jälkeen ni sit pitää mennä lääkärin pakeille. Kai sitte täytyy, en tiiä :s
Ootko ite käyny lääkärillä? Mitä sano??

ohan tuota tullut käytyä, perus tk lekuri vaan sanoo joka ikinen kerta et tuo on ihan normaalia....
mitä normaalia tässä nyt enään on?
pitäisi ihan käydä nenä/nielu spesialistilla niin jospa sitten urkenisi mikä mättää, kitarisat on aika mokkulat mutta niitäkään ei nykyjään leikellä juuri siksi että tulehdukset pysyy kerrosta ylempänä eikä keuhkoputkissa.

yksi juttu tuosta aikaisemmasta postauksestani jäi eli se et aamulla kun nousen ylös ei ole tunnetta että olis vettä keuhkoissa, tunti noususta, lähden pihalle taapertaan kohti kiesiä tuloo monasti ihan oksennustyyppinen limasetti...
ihan järjetöntä, liittyy kaiketi astma ja allergisiin taipumuksiini kaiketi. mene ja tiedä.

nyt muutama päivä sitten lekurissa tsekkas tulehdusarvot ja ei olleet merkittävästi koholla --> ei antibiootteja

päänsärky jatkuu ja kolvista tuuppaa tuhtia tavaraa, salilla käyn vain unissani. laiha lohtu :)
stressi tähän kaikkeen yhdistettynä on oikein mainio katalyytti maksimoimaan koko komeus uusiin sfääreihin.

mutta taas siis 2 viikkoa pois puntilta, ja otetaan kiinni tämän kertainen menetys, ja tässä oravan pyörässä junnataan eteenpäin aikas hitaasti.
ei ole helpoksi tehty, mutta luovuta en.

Itteki ilmottaudun mukaan kerhoon. Normaalisti en oo IKINÄ kipee, mut tammikuusta alusta oikeestaan viime päiviin on ollu lähes jatkuvasti semmonen tunne, et olis vähän lämpöö ja heikko olo. Ja se on nimenomaan sillei, et jos joutuu esim. bussia juoksemaan kiinni, ni myöhemmin samana päivänä tai vähintään seuraavana on vielä kipeempi olo.

Huhtikuun alussa sain lääkäriltä viikon antibioottikuurin poskiontelontulehduksen hoitoon. No siitähän ei ollu mitään hyötyä, ni menin kohta uudestaan ja sain tällä kertaa vähän pitemmän kuurin keuhkoputkentulehduksen hoitoon. Tähän päälle määräsin ittelleni ihan täysliikuntakiellon; en edes bussia juokse kiinni tai mitään. En tiedä onko tää jälkimmäinen auttanu, mut nyt pariin päivään ei oo ollu mitään kuumeista oloo. Salilla en kuitenkaan oo käyny kohta viiteen kuukauteen ja se näkyy etenki jaloista :D Ehkä se tästä viel lähtee.

Ilmeisesti aika yleistä tälläinen. Itellä sama homma kuin osalla edellisistäkin että yleensä en ole juuri ikinä kipeä mutta nyt ollut jo oikeastaan huhtikuun alusta asti.

Jatkuva lämmön tunne erityisesti kasvoissa ja lämpö n. 36,8c elikkä hitusen korkeampi kuin normaali ja tuon kyllä huomaa.
Kurkku myös ollut karhea/kipeä koko tämän episodin ajan.
Limaa erittyy ihan pirustu mutta varsinaista nuhaa ei ole.

Todella ärsyttävä olo ja estää varsinkin urheilut aika tehokkaasti :(

Sama vaiva täällä. Helmikuussa tuli flunssa ja sen jälkeen olenkin enemmän tai vähemmän sairastellut koko ajan. Viime viikolla kävin ekaa kertaa lenkillä niin etten heti tullut uudestaan kipeäksi. Stressi mulla helpotti nyt ainakin hetkeksi, mutta siitepölyallergiaa mulla kyllä on...

arppa: ei voisi olla allergiaa? Kuvailit juuri omat allergiaoireeni, joihin kyllä, kuuluu myös lievä lämmönnousu.

No tuohon johtopäätökseen tuli tänään lääkärikin. Kumma kyllä kun olen allergialääkkeitä popsinut ja muina kesinä on lähinnä vaivannut vain silmien kirvely..

Haluisin listaa tähän omien kokemuksien perusteella mitkä voisivat vaikuttaa immuniteettiin ja sitä kautta flunssailuun ja muuhun sairasteluun. Olin ylikunnossa vuonna -06 lopusta 07 alkupuolelle. Listaamani asiat eivät ole mitenkään tärkeysjärjestyksessä;

- Henkinen hyvinvointi (stressi {raha-asioista, ihmissuhde asioista, mistä vain}, masennus)
- Hygienia ( asunnon, käsien, yleensäkin)
- Peruskunto ( meinaan nyt sitä pirun aeroobista )
- Ravinto ( ne kasvikset ja vitamiinit + rasvat kannattaa syödä)
- Oman kropan tunteminen ( välillä on hyvä sanoa ei treenille, ne KEVYET viikot pidettävä, hyvin yksilöllistä )

Allergioista en osaa sanoa mitään, koska en sillaisia omista. Melkeempä pahimmaksi sanoisin tuon stressin, meinaan sitä on välillä vaikeata hallita. Muut listan asioista nyt hoituvat kunhan jaksaa skarpata.

Latest posts

Back
Ylös Bottom