Kreatiinin annostuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tappara
  • Aloitettu Aloitettu
Kreatiinin käytöstä ja annostuksesta vähän. Olen törmännyt vaikka kuinka erilaisiin annostusohjeisiin. Mikäköhän olisi "oikeasti" järkevä annostus? Jopa saman tuotesarjan sisällä on ihmeellisiä eroja. Esim. Fastin Dextrosessa sanotaan että pitäis ottaa 5-10 grammaa kreatiinia samalla, kun taas saman firman kreatiinimonohydraatissa sanotaan et 2g/vrk. Ristiriitaista?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vähän kärjistettynä, annostuksia on yhtä monta kuin käyttäjiäkin. ;)

jostain muistan lukeneeni, että vaste heikkenee, jos ottaa monta annosta vuorokaudessa. eli pidettiin parempana tankkausvaiheessa vetää kaikki treenin jälkeen vaikka sen dekstroosin kanssa. itsellä on kokemuksia kummastakin, eli tankataan 4*5-8g/pvä tai kerralla 20-30g. kummatkin toimii. ripulillehan se vetää, kun kerää nestettä:) ylläpitona 10g/pvä. yhteensä kuukauden tai 6vkoa. sitten paussi kk tai enemmän. näin täällä.

Hirveän suuria grammamääriä näkyy siellä sun täällä, kun taas esim. Wrangen nettisivuilla missä on juttua kreatiinista, on mm. tämmöinen pätkä:

"Suomessa kreatiinimonohydraatin annostus on 2 g/vrk.
Tällä annoksella kreatiinimäärä elimistössä nousee maksimiin 2-3 viikossa riippuen lähtökohtatilanteesta. Monissa muissa maissa suositellaan ensimmäisen 3-5 päivän aikana suurempaa alkuannosta. Monien tutkimusten mukaan tästä ei kuitenkaan ole vastaavaa hyötyä, vaan 2 g:n päiväannoksella kreatiinitason nousu on aivan yhtä nopeaa ja tällä jatkuvalla annostuksella kreatiinitaso myös pysyy korkealla."

Että onko tuo 2g:n päiväannokses sitten riittävä vai ei?

Olen lukenut, että 0.03 grammaa per paino-kg olisi sopiva ylläpitoannos ihmiselle. Tämä tarkoittaisi noin 3 grammaa 100 kilosella hepulla.

Suomessa käytössä oleva suositusarvo 2 grammaa pohjautunee tähän, sillä usein eri laskelmissa miehen keskipainona käytetään n. 70 kiloa.

Minun mielestä nuo suositukset voi jättää omaan arvoonsa. :rolleyes:

Originally posted by Stalker
Minun mielestä nuo suositukset voi jättää omaan arvoonsa. :rolleyes:

jep, meikä kokeili aikasemmin ottaa sen 2g/päivä kuukauden ajan eikä vaikuttanut reeniin mitenkään. nyt otin tankkauksen alkuun ja sen jälkeen sen 5-10g/päivä ja vaikutus oli huomattava.

Totta, monesti nuo suositusarvot ovat vain "sinnepäin hiukan alakanttiin" arvoja , jotka ei ota huomioon yksilöllisä eroja. Tosin en näe järkeä vetää hevoskuuria ylläpitona vain sen takia, että ottaisin varman päälle. Kohtuus kaikessa. ;)

Originally posted by Kauramoottori
Totta, monesti nuo suositusarvot ovat vain "sinnepäin hiukan alakanttiin" arvoja

Mikä on muuten aika jännää kun ajattelee että valmistajille olis varmasti helvetin paljon hyödyllisempää jos käyttäjät nappailis esim. tuplamääriä. tavaraa menis enemmän :)
mut joo se on totta että toi 2mg on mullakin liian vähän, ei tunnu missään.

Originally posted by metalman
Mikä on muuten aika jännää kun ajattelee että valmistajille olis varmasti helvetin paljon hyödyllisempää jos käyttäjät nappailis esim. tuplamääriä. tavaraa menis enemmän :)
mut joo se on totta että toi 2mg on mullakin liian vähän, ei tunnu missään.
Mutta entäpäs, jos tuosta käytöstä tuleekin haittavaikutuksia, jos purkin kyljessä lukee liian suuret annostusohjeet? Eiköhän nuo varvaisuuttaan ole ne "pienet" annostusohjeet..

Ja 2mg on tosiaan aikas vähän, itellä menee tuo aapon mainitsema 5-10gr. ;)

Originally posted by jpm
Eiköhän nuo varvaisuuttaan ole ne "pienet" annostusohjeet..
Ja 2mg on tosiaan aikas vähän, itellä menee tuo aapon mainitsema 5-10gr. ;)

Tuo on varmaan se todennäköisin syy miksi pieniä määriä suositellaan. Ja luulisin että valmistajat olettavat että käyttäjät tietävät mikä heille sopii parhaiten, mutta kun joku suositus on pakko purkkiin laittaa niin laitetaan tollanen mistä ei varmasti tuu sanomista :)

sama täälläkin, 5-10 palautusjprotskun sekaan.

n.15g päivässä jaettuna kolmeen osaan.alle 10g:tä on mun mielest turhaa vetää...(tää on vaan mun mielipide).

Originally posted by jpm
Mutta entäpäs, jos tuosta käytöstä tuleekin haittavaikutuksia, jos purkin kyljessä lukee liian suuret annostusohjeet? Eiköhän nuo varvaisuuttaan ole ne "pienet" annostusohjeet..

Valistakaapa sitten tyhmää. Mitä haittavaikutuksia liian suuresta kreatiiniannostuksesta voi sitten olla? :confused:

Valistakaapa sitten tyhmää. Mitä haittavaikutuksia liian suuresta kreatiiniannostuksesta voi sitten olla? :confused:

heh ei mitään hajua. MUTTA järkikin sanoo että ainakin maha heittää aivan varmasti solmuun jos ottaa satoja grammoja. pidemmän päälle oma kreatiinin tuotanto voi nähtävästi häiriintyä. En usko että mitään hirvittävän vakavaa.

Originally posted by metalman
heh ei mitään hajua. MUTTA järkikin sanoo että ainakin maha heittää aivan varmasti solmuun jos ottaa satoja grammoja. pidemmän päälle oma kreatiinin tuotanto voi nähtävästi häiriintyä. En usko että mitään hirvittävän vakavaa.

Oman kreatiinin tuotanto? Eikös sitä nyt tule esim. lihasta(syötynä) eikä mistään(omasta,(kiinni(kehossa) olevasta)) elimestä?

Terveellä ihmisellä, joka juo tarpeeksi nestettä, tuskin mitään vakavaa. Lähinnä vatsavaivoja tmv. kun kaikki ei imeydy.

Suuret kreatiinimäärät teettävät munuaisille ja maksalle ylimääräistä työtä ja jos on esim piilevä munuaisvaiva, niin pahempia ongelmia voisi tulla. Tosin niin aiheuttaisi liika dokauskin. ;)

Originally posted by Olbe
Oman kreatiinin tuotanto? Eikös sitä nyt tule esim. lihasta(syötynä) eikä mistään(omasta,(kiinni(kehossa) olevasta)) elimestä?

Kyllä sitä minun muistaakseni jonkun verran kehittyy omassa kehossakin. Korjatkaa jos olen väärässä. (joku vois heittää taas vähän FAKTAA peliin, menee arvailuks ;) )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom