Kreatiini

Ikä
46
Löysin tuossa kaapin kätköistä vanhan kreatiini törpön jonka päiväys oli mennyt umpeen 4/2002. Onko kenelläkään faktaa tai hyviä arvauksia siitä meneekö kreatiini "vanhaksi"?
Eli vieläkö tuota uskaltaa käyttää?
Kiitän infosta!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei ole tietoa meneekö vanhaksi, mutta söisin pois, eihän se kestä kuitenkaan kuin kuukauden. Eri homma, jos kyseessä olis proteiinipussi.

Luulojeni mukaan ainoastaan sama ongelma kuin vanhentuneilla lääkkeillä: teho heikkenee (ja lääkkeissä myös mahdolliset haittavaikutukset voivat lisääntyä).

Luulojeni mukaan ainoastaan sama ongelma kuin vanhentuneilla lääkkeillä: teho heikkenee (ja lääkkeissä myös mahdolliset haittavaikutukset voivat lisääntyä).

Näinhän se pääsääntöisesti on. Lääkkeet vanhetessaan eivät tehoa yhtä hyvin, mutta on myös olemassa lääkeaineita, jotka vanhettuaan muuttuvat myrkyllisiksi. Näitä aineita on kyllä todella harvassa.

Itse söisin kaiken vähän vanhentuneen proteiinin, hiilihydraatin ja muut. Pillereiden ja muiden kanssa olisin vähän tarkempi.

Pitää kuitenkin muistaa, että jos valmistaja lupaa tuotteen olevan hyvä vuoden ajan niin ei se sen jälkeen viikossa tai kuukaudessa mene käyttökelvottomaksi. Oikeilla säilytysolosuhteilla voidaan myös merkittävästi vaikuttaa tuotteen käyttöikään. Luulisi valmistajien miettivän vähän näitä worst-case -tilanteita, jossa kuluttaja ei aina niin oikein sitä tuotetta säilytä.

..ite söisin, voipi olla vaan kokkareista (kosteus etc). Itelläni joskus joku vanha protsku oli hieman kokkareista..ei haitannut mitään.

Lopetin reilu kuukausi sitten vuoden kreatiinikuurin, olin nappaillut 10-15g/päivä. Paino ei ole lopetuksen jälkeen tippunut grammaakaan eikä tuloksetkaan tippuneet. Olikohan kreatiini menettänyt tehonsa koska söin sitä niin kauan? Eli toisin sanoin olin syönyt sitä jonkun aikaa turhaan? Normaalisti kun alan mättämään kreatiiniä paino nousee 4-5 kg ja nyt ilman sitä ei tullutkaan alas yhtään , hämärää.

Mun ensimmäinen kreatiinipurkki meni ainakin vanhaks. Se alko maistua tosi kitkerältä ja siihen tuli jotain ruskeita läikkiä.
Se oli luontaistuotekaupassa alennuksessa ja siinä oli vaan puolvuotta käyttöaikaa jälellä. Perkele ku ei muitanu kattoo kaupassa päiväystä, kun ei tullu mieleen et tollaset jauhotkin menis pilalle. Purkki oli kilon pakkaus puhasta kreatiinia ja makso jotain 30 euroo.

Mulla oli yks vuoden vanha kreatiinipurkki; paska lensi, mutta tulokset eivät nousseet.

Otin vajaa vuosi sitten tyhmänä muutaman kuukauden vanhentunutta kreatiinia. Tulos: uneton yö ja helvetillistä vatsakipua n. 12h. Yleensä ei ole herkkä vatsa, mutta noin kävi tuolloin.:(

Jos ostaa kerran isonmäärän kerrallaa ja haluaa sen säilyä, kannattaa se säiliö niin että sinne ei pääse ilma/kosteus.
Hyvin tämä onnistuu esim niin, et vetää siihen kilonpurkin päälle, ilmatiiviin pussiin, ja sulkee sen hyvin. Purkkia kannattaa säilyttää huoneen lämmössä, ei esim. kellarissa tai jääkaapissa, koska kosteus ihmeytyy äkkiä jauhoon ja pilaannuttaa tuoteen nopeasti.

Annostelu kannattaa tehdä pienempiin purkki, jotka eivät vaadi niin tarkkaa kohteloa, mutta kannattaa niissäkin pitää korkkia päällä ja huoneen lämmössä. Tyypillistä on kreatiinissä et kun se on ollut normaalissa ilmastossa niin se alkaa paakkuntumaan, koska kosteus tekee tekojaan.

Jos säilyttää kreatiiniä edellämainitulla tavalla, niin kyllä puolivuottavanhaa tavaraa pystyy syömään hyvillä mielin, ainakin itse pystyi vetämään. Sama myös koskee maltoa.

-SylesStone-

mää en kyl menis vanhaks mennyttä kreatiinia syömään :u nyt tulis iha toisenlainen kysymys... mä alotin ton kreatiinin syömisen ja nyt sitten viimestä viikkoo vetelen sitä ku tulee se kk tauko.. aiheuttaaks kreatiini hirveen janon?? sen jälkee ku alotoin niih mun suu alkanu kuivaa ja sit pitää juua koko ajan vettä tai jotain.. :/

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom