Krampit sparratessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Frande
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kyselen nyt tässä jos kellään muulla olisi vastaavia kokemuksia, tai vielä parempi: ratkaisua ongelmaan.
Harrastelen enimmäkseen punttailua, potkunyrkkeilyä ja lukkopainia/bjj:tä. Painisparri yleensä tuppaa keskeytymään useimmiten kiusalliseen pohje- tai takareisikramppiin, puntatessa pohjeprässi aiheuttaa kramppeja. Lihas vaan ei enää tottele liikettä ja kipu on suht v**tumaista. Itse olen kelaillut, että homma johtuu siitä, että mulla on tod pinkeellä takajalat(pohkeet ja reidet), punttaaminen tekee lihaksista jäykempiä (tms?) tai sitten vloppudokaaminen vaikuttaa jollain lailla negatiivisesti :)

Magnesiumia ja B-vitamiinia koitan syödä säännöllisesti mutta auttaisiko jos treenin välillä naukkaisi jotain mineraali/suolo-pitoista nestettä tms.? Venyttelyäkin tulee tehtyä jonkin verran ja krampin iskiessä, auttaa jos treenikaveri painaa jalkaterää sisäänpäin, venyttäen pohjelihasta. Mikä olis oiva lääke? Lopettaa puntti, aloittaa aktiivivenyttely ja siirtyä ravintoloissa vesilinjalle :david: I hope not...

Minulla auttoi juuri tuollaisiin pohkeiden kramppeihin veden juominen ja magnesiumin sekä kalsiumin lisääminen ruokavalioon.

Mulla oli sama ongelma pohkeiden kanssa. Lisäsin nesteen juomista usealla litralla sekä söin enemmän mankkua -> krampit poissa.

Joo pitää varmaan kokeilla tuota nesteen lisätankkausta.. tosin sit saa ravata kusella kesken treenin... Vedän sen normiannoksen magnesiumia (350mg) illassa.. pitäisikö sitä lisätä? Kalsiumia tulee mulle maidosta (riittävästi?). Pitäisikö sitäkin vetää tabuina lisäksi?

Eikai kalsium mitenkään kramppeihin auta. Kalium kylläkin auttaa magnesiumin kanssa, mutta kaliumilla ei kannata leikkiä, koska liikasuuret annokset taas altistaa pahasti rytmihäiriöille. Käyttää vaikka noita luontaistuotekauppojen kalium+magnesium -yhdistelmiä.

Kyllä se kalsium jeesaa. Magnesium on klassikko, kaliumia harvoin tarvitsee erikseen mistään metsästää. Pitää juoda tarpeeksi ja lisätä vaikkapa mineraalisuolaa ruokavalioon. Vissyvesi ja urheilujuomat voivat auttaa.

Jos nämä ovat kohillaan, voi syy kaiketi olla myös muualla: onko venytelty tarpeeksi, selässä jumeja tai muuta vastaavaa? "Kramppaamisesta" ei silloin välttämättä ole kyse, mutta jostain samantyyppisestä. Ehkä?

Kalsiumin tai magnesiumin puutteesta johtuu ja kun yleensä suomalaisten ruokavaliossa on sitä kalsiumia riittävästi niin 350 mg magnesiumia lisänä todennäköisesti vie krampit. Tietysti runsaan nesteen juonnin lisäksi.:kippis1:

Kalium taas toimii lähinnä diureettien vastalääkkeenä ja auttaa jos krampit johtuvat diureeteista. Muuten sitä ei kannata ottaa paljon kun voi muuten sydän sanoa sopimuksen irti.

Vaikka magnesiumin puutteen on arveltu aiheuttavan lihaskramppeja, pitkäkestoisissa kestävyyssuorituksissa esiintyvällä nestehukalla tai järkkyneellä elektrolyyttitasapainolla ei ole todettu olevan selvää yhteyttä niiden kanssa.
http://www.fitness.fi/ravinto/ravintotieto/vitamiinit/_a14087/magnesium/
itekkin kiskon magnesiumia aika huolelle, syön suolaa ja juon paljon ja silti penikka iskee usein juuri oikeaan pohkeeseen, jolloin ihan pakko taputtaa. Voipi olla että leikkauksella tostakin vaivasta selviäisi, vittumaista se joka tapauksessa on.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Magnesium tosiaan auttaa. Mattopainissa tapas tulla pohjekramppeja, loppuivat siihen kun rupes ottamaan magnesiumia. Kokeilin olla hetken ottamatta, heti kramppas... ja taas lähti kun jatkoi ottamista. :)

Itse olen kelaillut, että homma johtuu siitä, että mulla on tod pinkeellä takajalat(pohkeet ja reidet), punttaaminen tekee lihaksista jäykempiä (tms?) tai sitten vloppudokaaminen vaikuttaa jollain lailla negatiivisesti :)

Hihiii, maanantaitreenit on täälläkin päässä joskua aika jäykistelyä.

Mikä olis oiva lääke? Lopettaa puntti, aloittaa aktiivivenyttely ja siirtyä ravintoloissa vesilinjalle :david: I hope not...

Litra vettä ennen nukkumaanmenoa ja palauttelusunnuntai toimii.

Suositut

Back
Ylös Bottom