Kova treeni = sairaaksi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hemina
  • Aloitettu Aloitettu
Treenit on lasten jälkeen jääneet vähemmälle ja ei niin säännöllisiksi. Mutta sitten kun pääsen salille,olen niiin voimissani ja uhkun intoa. Heti vaan rautaa mahdollisimman paljon ja kaikki irti mimmistä. Jälkeenpäin olo on hyvä ja tyytyväinen hyvästä treenistä. Sitten seuraavana tai sitä seuraavana päivänä olo tuntuukin flunssaiselta ja kipeältä.Ei niin sairas etteikö töihin pääsisi,mutta senverran heikko että treenaaminen täytyy jättää välistä. Ja kas,taas treenipäivien väli venähti pitkäksi.
Liittyyköhän asiat toisiinsa vai onko vaan sattumaa? Tuntuu kyllä että olen vähän valiä kipeänä.

Treenit on lasten jälkeen jääneet vähemmälle ja ei niin säännöllisiksi. Mutta sitten kun pääsen salille,olen niiin voimissani ja uhkun intoa. Heti vaan rautaa mahdollisimman paljon ja kaikki irti mimmistä. Jälkeenpäin olo on hyvä ja tyytyväinen hyvästä treenistä. Sitten seuraavana tai sitä seuraavana päivänä olo tuntuukin flunssaiselta ja kipeältä.Ei niin sairas etteikö töihin pääsisi,mutta senverran heikko että treenaaminen täytyy jättää välistä. Ja kas,taas treenipäivien väli venähti pitkäksi.
Liittyyköhän asiat toisiinsa vai onko vaan sattumaa? Tuntuu kyllä että olen vähän valiä kipeänä.
Ei aina tarvii vetää ihan tappiin asti. Treenaatko kenties liian "kovaa"?

EDIT. Tai syötkö liian vähän suhteessa treeniin?

Mulla myös iskee kroppa helposti päälle tollaisen "valeflunssan", etenkin jos on vaihtanut ohjelmaa tai ollut vähän taukoa tms. Ei se välttämättä tarkoita mitään. Kroppa vaan yrittää palauttaa takas ruotuun eli sohvanpohjalle. Kun jatkaa treenausta suunnitelman mukaan, niin palautuminen nopeutuu, jos syömiset on kunnossa eikä tosiaan treenaile ihan tolkuttomasti yli oman kuntonsa... Näin ainakin oman tähänastisen kokemukseni mukaan.

Mä peesaan ikitalvea. Mulle kans pukkaa "flunssainen" olo joskus jos on väsynyt, syönyt huonosti, treenannut kovaa tms. Mä en tosin jätä salia väliin ellei oo "kipeä" olo. Mulla kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kans "kipeän" olon joskus, samoin hoitamattomana jatkuvaa sairastelua.

Täälä myös tasan sama ongelma, tosin tuo flunssainen olo tulee vaan punttitreenien jälkeen. Ei esimerkiksi vaikka fillaroin 30-40km niin tätä ongelmaa ei ilmene. Välillä ei tosiaan tiedä pukkaako oikeasti flunssaa vai "valeflunssaa".

Ai että muillakin samaa juttua...Joo,oikeastaan kun luin vastauksianne niin samalla mietin että syömiset ei ole enää niin hyvällä kuosilla kun oli silloin kun todella säntillisesti treenasin. Alampa asiakseni tarkkailla syömisiäni ja treenin jälkeisiä oloja.:rolleyes:

Tämä nyt tulee vähän myöhässä, mutta kommentoin nyt kuitenkin. Omalla kohdallani olen huomannut, että kovat treenijaksot hyvin usein - eivät nyt aivan poikkeuksetta, mutta lähes - aiheuttavat hieman flunssaisen olon. Vähintäänkin olen kovin tukkoinen. En enää suhtaudu asiaan edes kovin vakavasti, koska yleensä lepopäivä tai pari palauttavaa treeniä poistavat ongelman. Tietenkään tuollaisessa tilanteessa ei kannata yrittää väkisin treenata, ellei sitten tee jotain ihan pientä ja kevyttä, sillä se voi joskus jopa auttaa. Palauttavia treenejä ei kannata väheksyä muutenkaan!

Oli miten oli, aloittele vähän kevyemmin niin varmasti tilanne helpottaa noiden "valeflunssien" kanssa.

Jotenkin minusta nyt tuntuu, ettei kaikki ole ihan balanssissa, jos toistuvasti treenien jälkeen on flunssainen ja kipeä olo. Siihen voipi olla syynä huono yleiskunto ja liian raskas treeni kuntoon nähden, huono ravitsemus, liian vähän unta tai huono unen laatu.

Jotenkin minusta nyt tuntuu, ettei kaikki ole ihan balanssissa, jos toistuvasti treenien jälkeen on flunssainen ja kipeä olo. Siihen voipi olla syynä huono yleiskunto ja liian raskas treeni kuntoon nähden, huono ravitsemus, liian vähän unta tai huono unen laatu.

Ehdottomasti samaa mieltä.

No joillakin lienee tosiaan yleiskunto kovempi kuin toisilla. Itse jos jättäisin treenaamatta joka kerta kun oon muka vähän puolikuntoinen, niin aika harvoin tulis treenattua. Mitään elimellistä vikaa ei minusta ole löydetty, ja olen perusterve. Tämänhetkisen käsityksen mukaan olen vaan 20 vuoden huonoilla elämäntavoilla opettanut kroppani tällaiseksi, että se valittaa jo aika vähästä. Ongelmalliseksi tietysti muodostuu erottaa oikea huonokuntoisuus tuosta "valepuolikunnosta".

Kunto kun on kuitenkin koko ajan parantunut ja krooniset pikku vaivat vähentyneet, niin olen tulkinnut että parempi reenata miten nyt haluan (vaikka sitten hieman epäoptimaalisesti jonkun mielestä), kuin olla reenaamatta ollenkaan. :-)

Tätä aihetta sivuten, haluaisin kuulla mielipiteenne seuraavasta tapauksesta elämässäni...

Takana kaksi synnytystä alle 2 vuodessa, ja nyt taas noin 2 kk treenannut kunnolla (nuorempi siis jo 7kk ikäinen). Hölkkää ja salia lähinnä. Jonkinnäköinen peruskunto on säilynyt, koska olen kävelylenkkeillyt koko ajan pitkiä lenkkejä, muuten en ole urheillut satunnaisia jumppia enempää (raskauksien välillä).

Aika on kortilla, ja välillä venyttely jää sen vuoksi vähälle, ei kuitenkaan säännöllisesti. Hölkästä olen huomannut, että lonkankoukistajat kipeytyvät, salista ennen tätä viimeisintä kertaa tullut ihan normi jumi, siis sellainen mikä tulee kun treenaa kovaa tauon jälkeen. Viimeisin salikerta 2 viikkoa sitten kuitenkin muutti kaiken. Oli aikaa vähän (mies lähdössä työreissuun) ja päätin ottaa kaiken irti, lisätä vähän painoja.. tein jalkaprässin, kyykyn, reiden ojentajat ja koukistajat, 2xpohkeet (prässissä ja pohjelaitteessa), loitontajat sekä kiertoliikkeen kyljille + vatsaprässin. Tämä kaikki käytännössä ilman venyttelyjä. 2 vrk tämän jälkeen toisesta pohkeesta lähti tunto ja seuraavaan aamuun mennessä tunto oli lähtenyt koko alakropasta navan alapuolelta. Sen verran oli tuntoa, että pysyi pystyssä mutta ei esim. yhdellä jalalla voinut seistä.:(

Lääkärikäynnin tulos oli, ettei selän röntgenkuvassa mitään vikaa, muut "vakavat" laskettiin pois oireiden perusteella. Kaksi hierontaa takana, ja nyt tunto alkaa palailla; ei kuitenkaan täysin. Onko jollain mitään käsitystä tämänkaltaisesta tilanteesta, kokemuksia, näkemyksiä; kaikki tervetullutta! Kuinka uskallan liikkua tästä edespäin? Nyt olen tehnyt kevyitä kävelylenkkejä viikon ajan.

(Taustaa vielä sen verran, että ruokailut suurin piirtein kunnossa, unet ok pääsääntöisesti, 3-4x vko kovaa treeniä johon päälle koiralenkit väh.5km/pvä)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom