Kotitreeniohjelmasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Punapaa
  • Aloitettu Aloitettu
Eli olen yhden kirjan ohjelman mukaan tehnyt jo nelisen viikkoa yhtä treeniohjelmaa, joka on kahdesti viikossa. Kuntoiluhistoriasta sen verran, että lihastreeniä en ole koskaan treenannut. Kävelylenkkejä olen sitäkin enemmän tehnyt ja olen alkanut juoksemaan kerran viikossa. Olen 21-vuotias hieman hoikka mimmi. Alkuun aloitin totuttelemalla parin kilon käsipainoilla (ja raskasta oli heh). Eilen aloitin sitten 4,6kg käsipainoilla. Ja siis kotonahan treenaan, eli löytyy käsipainot ja sitten tuo pidempikin tanko tarvittaessa ja jumppapallo. Tavoitteena kiinteyttää ja saada enemmän lihaksikkaampi vartalo. Ei mitään hurjan näkyviä lihaksia vaan ehkä enemmän muotoja tuohon hoikkaanvartaloon. Eli hartioita leveämmäksi, käsiin enemmän lihasta, sekä peppuun ja vatsaan.

Ohjelma on tällainen:
Maastaveto kyykystä 25-20-20
Vatsarutistus (jumppapallon päälle selinmakuulle ja siitä vatsalihasliikkeitä) 25-20-20

Näihin seuraaviin liikkeisiin on kirjassa ehdotettu tekemään pyramidina, että 15-12-8, mutta itse oon samalla painolla tehnyt ja joka sarjalla aina niin monta kun jaksaa, joissain liikkeissä jaksan tehdä joka sarjalla vähintään kymmenen, mutta joissain liikkeissä taas jää aina alle kymmenen).
Vipunostot maaten
Hauis käsipainolla
Kulmasoutu
Lantion nostot (jalat jumppapallon päälle ja keskikroppaa nostetaan ylös)
Ojentajapunnerrus
Pystypunnerrus

Tuo lihasten treenaaminen onkin sitten alkanut innostuttaan niin paljon, että olenkin tässä nyt miettinyt, että kannattaako jatkaa tuolla samalla ohjelmalla vai muutella jotain? Kovin tietämätön nimittäin olen näistä lihastreenailuun liittyvistä asioista. Tuossa kirjassahan on kaksi muutakin ohjelmaa seuraaville viikoille, mutta en ole niihin vielä siirtynyt. Mietin sitäkin, että kannattaisiko niihinkin siirtyä? Kun tuo kirja on siis tuollainen 12 viikon tehodieetti kirja. Mutta kiinnostaisi kovin sellainen yksi ja sama mitä voisi tehdä vaikka kuukausien ajan ja sitten keksiä joku uudenlainen, jos alkaa nykyinen ohjelma kyllästyttään.

Etukäteen kiitoksia vastauksista. :)

Noh, kunhan muistat että kaikki lähtee sieltä ruokapuolelta liikkeelle. Tommonen tehodieetti kuulostaa enemmän sille, että kituutellaan pienellä ruokamäärällä kiloja pois, jonka jälkeen sitten palataan vanhaan. :) Kyllä täältä foorumilta löytyy ohjeita, kun vaan ettii. Kunnolla ruokaa ja salille. Liikkeet sinänsä IMO on ok, mutta kyllä sie isompia painoja tuut tulevaisuudessa tarttemaan jos haluat saada sen lihaksen kasvamaan. Tsekkaa aloittelijoiden osio, sieltä löytyy nii treeni- ku ruokaohjelmiakin...

Kannattaa aloittaa ihan rauhassa pienillä painoilla, opetella liikkeet kunnolla kunnes opit tuntemaan liikkeet oikeissa paikoissa ja tiedät mitä teet. Siihen menee jonkun aikaa, ehkä kuukausi sanoisinko. Itsekin silloin joskus aloitin 1,5 kilon käsipainoilla ja olin ihan kusessa niiden kanssa koska ne tuntui niin raskailta. :D Muista tosiaan maltilla opetella niitä liikkeitä, itse tiedän kokemuksesta että liian isoilla painoilla sähläämisestä ei saa mitään hyvää eikä tuloksia tule.
Minusta nuo liikkeet kuulostivat ihan hyvältä. Voit välillä vaihtelun vuoksi muuttaa järjestystä, tempoa, sarjoja, toistomääriää yms yms. Itse tykkään myös esim. punnerruksista, niitäkin voi tehdä monin eri variaatioin. Myös vatsoja voi tehdä monella eri tavalla, itse en tee ikinä rutistuksia (istumaannousuja, miksikä niitä nyt sanotaan.) enkä käytä vatsaliikkeissä painoja ja silti vatsa on paras kohtani. Netistä löytyy myös paljon hyviä liikkeitä pienellä etsimisellä, esim youtube on tosi hyvä! Ja hyviä kotitreenejä löytyy esimerkiksi http://www.lovinfit.com, http://www.zuzkalight.com jos et noista ole vielä kuullut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom