Jos budjetti kestää noin kuuteensataan euroon saakka, niin pienemmät studiosalamasetit kuten Elinchromin 200 joulen D-lite 2 riittänee hyvin tuote- ja muotokuvaukseen pienehköissä tiloissa kuvaavalle. Salamatehon riittävyys itse kullekin on helppo hahmottaa ohjeluvun muodossa:
(En pidä ketään palikkana mutta uskon että tästäkin infosta on monelle hyötyä ja muutenkin tykkään kirjoittaa novelleja)
Jos esim. D-lite 2:n ohjeluvun ilmoitetaan olevan 45.3, saadaan aikaan oikea valotus kuvauskohteen ollessa 45.3 metrin päässä lampusta, kun filmiherkkyys on ISO 100 ja käytetty aukko f/1. Jos kuvataan syväterävyyden (ja optimaalisen piirron) nimissä vaikkapa aukolla f/8, riittää vielä 5.6 metrin etäisyys kohteen ja lampun välillä. En itse oo toistaiseksi kuvannut keskikoon formaatin kameroilla, mutta niillä jostain syystä tykätään käyttää huomattavasti pienempiä aukkoja - liekö niin että diffraktio ilmenee vasta paljon pienemmillä aukoilla, kun negakoko on monta kertaa isompi ja niin optiikan piirtoympyräkin - mutta tämäkään tuskin tuottaa 200 joulen salamavaloilla ongelmaa, sillä aukolla f/22 päästään silläkin vielä reilun kahden metrin etäisyyteen lampun ja kohteen välillä.
Jos paalua on kahdeksansataa, saadaan 400 joulen (tai wattisekunnin) tehoisilla D-lite 4 salamilla ohjeluvuksi 64.3. Ohjeluku ilmoitetaan laitteen täydelle teholle, jota tuskin tarvitsee koko aikaa käyttää, joten ainakin tiedämme, että laitteella on todellakin potentiaalia, vaikka arkisemmassa kuvaamisessa pärjäillään paljonkin pienemmillä tehoilla.
Kuitenkin studiosalamavalot ovat kahlitut verkkovirran olemassaoloon - ulkona niistä ei ole hyötyä ellei päästä kiinni verkkovirtaan jatkojohdoilla kuvattaessa urbaanissa ympäristössä. Jos budjetin suhteen ei ole ongelmia, niin ehkä toimivin ratkaisu (tai ainakin se, mihin itse päätyisin) olis studioon ns. genis eli se pönttö, joka kytketään verkkovirtaan ja joka jakaa tehon parhaimmillaan asymmetrisesti kolmeen-neljään välähdyspäähän, ja ulkojuttuihin kannettava akku-genis parilla välähdyspäällä. Nyt kun fotaaminen on vain kallis harrastus, niin ehkä ennemmin ulkotiloihin käyttäisin useampaa käsisalamaa.
Hyvä käsisalama maksanee 400-500 euroa per kappale kun marginaalisesti kalliimmalla saadaan jo tehokkaat kompaktisalamat (nimi siitä, että välähdyspää ja virtaosa ovat samoissa kuorissa). Teholtaan käsisalamat eivät kuitenkaan ole paljoa pienten kompaktien varjossa - esim. Canonin tehokkaimmassa 580EX:ssä ohjeluvuksi ilmoitetaan 58 metriä 105mm zoom-asetuksella ISO 100:lla.
(Tarkoittaa, että salamakennon zoom-asetus hajauttaa valon niin, että se kattaa 105mm objektiivin kuvakulman salaman ollessa kameran varustekengässä kiinni)
Käsisalamaa studiovalon korvikkeena käyttäessä kannattaa ottaa huomioon vielä salamasta löytyvät liitännät. Canonin käsisalamista ei löyty muistaakseni minkäänlaisia liitäntöjä muulle kuin lisäparistolle, sen sijaan esim. Nikonin käsisalamista löytyy salamasynkkakytkentä, joka on olennainen valotusmittaria käyttäessä (en itse omista, mutta valotusmittari on oivallinen keino mitata eksaktisti oikea valotus, vaikka toisaalta pienellä harjaantumisella kameran LCD ja histogrammi kertovat silmämääräisesti kyllä, onnistuiko valotus).
Muutama käsisalama jalustoineen ja niille langaton triggeri, esim. Canonin tapauksessa valmistajan oma ST-E2 lähetin tai kuulemma ylivertainen Pocket Wizard eivät siis paljoa häviä salamatehossa pienille studiosalamalaitteille ja niitä voi käyttää niin studiossa kuin kentälläkin. Netissä on aivan ylivertainen blogi -
http://strobist.blogspot.com/ - joka keskittyy nimenomaan "off-camera flashiin" eli kamerasta irti oleviin käsisalamalaitteisiin, joita voidaan laukaista sitten niin langattomasti kuin synkkakaapelillakin. Ko. blogin lukijat ovat väsänneet kartongista toimivia taustoja hienoille tuotekuville, Tupperware-astioista toimivia diffuusoreita sekä mm. Pringles-purkista snootin käsisalamalle. Flickrissä on Strobistin oma image pool, johon blogin lukijat laittavat omia tekeleitään ja sieltä voi todellakin saada inspiraatiota edullisen ja yksinkertaisen, mutta tehokkaan ja monipuolisen valaisukaluston suunnitteluun ja toteutukseen.