Koripalloilijan juoksuharjoittelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kässi
  • Aloitettu Aloitettu
Olen 27v koriksen aladivaripelaaja ja lopetin tosissaan pelaamisen n. 5 vuotta sitten. Nykyinen joukkueeni "treenaa" pari kertaa viikossa, mutta nämä "treenit" ovat enemmänkin höntsäilyä eikä juoksukuntoni meinaa tämän johdosta millään pysyä haluamallani tasolla.

Kysyn, että minkälainen juoksuharjoittelu olisi koripalloilijalle optimaalista? Kannattaako esimerkiksi 30-45 min lenkkejä juosta ollenkaan vai keskittyä lähinnä intervalliharjoitteluun? Sarjakauden alkuun on nyt noin kolme kuukautta ja tarkoitus olisi saada itseni niin hyvään kuntoon, että jaksan vetää 40 min kestävän pelin täysillä.

Juoksukuntoni on periaatteessa suht ok (Cooperissa menisi tällä hetkellä 3100-3200m), mutta korispelissä jaksan vetää täysillä korkeintaan 5 min. Nopea olen edelleen, mutta jaksaminen tuottaa ongelmia.

Tällä hetkellä juoksen lenkkiä eri vauhdein 3-4 krt/vko n. 3,5 - 5,5 km kerralla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kai se riippuu pelipaikasta. legendaarinen shaq o'neal ei pahemmi taida juosta ja on silti aivan kuningas :)

Tuo coopperitulos antaa viitteitä siitä että anaerobinen kunto on heikompi kuin kestävyys. Siis lyhyempiä lenkkejä tyyliin 40 min suht korkealla sykkeellä tai juuri niitä intervalleja. 3 kuukaudessa ehdit helposti koko matsin kuntoon tuolla pohjalla.

Tuo coopperitulos antaa viitteitä siitä että anaerobinen kunto on heikompi kuin kestävyys. Siis lyhyempiä lenkkejä tyyliin 40 min suht korkealla sykkeellä tai juuri niitä intervalleja. 3 kuukaudessa ehdit helposti koko matsin kuntoon tuolla pohjalla.

Kiitos vinkeistä. Tänään juoksin 6x45s (n. 90% tehoilla) ja aika messevältä tuntui. Onneksi on vielä aikaa päästä kuntoon.

Nopeuskestävyys lienee sana jota haetaan tässä. Vaikuttaisi siltä, että alakropan lihaksistoa pitää nyt kehittää jaksamaan tuo 40min hyppimistä pomppimista ja juoksemista.

Juoksu intervallit, mäki sprinttejä ja kyykkyhyppyjä lisää! Kyykkyhypyt vedessä ovat eritoten hyvä kehittämään nopeuskestävyyttä.

Tuota hyppeliä ja pomppimista voin suositella kyllä koripallon pelaajalle lämpimästi, sillä eihän se itse pelikään ole pelkkää juoksemista. Löysin hyvän sivun noilla taikasanoilla jossa on jotain hyppy treeniä jaloille, katso itse löytyykö sieltä jotain kivaa jota voisit ottaa treeniin lisäksi!

http://users.tkk.fi/artsa/Discus/juoksu.html

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom