kondromalasia (runner's knee) neuvoja kaivataan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jtoksa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Alkaa pikkuhiljaa ottamaan todenteolla päähän tämä vaiva, kaikki neuvot tervetulleita.

Elikkä olen juossut aktiivisesti reilut 6kk, keskimäärin 50km / viikko. Jossain vaiheessa alkoi tuntumaan epämääräistä paineen tunnetta tai kihelmöintiä polvissa, ei varsinaista kipua. Ajattelin että juostaan entiseen malliin ja tarkkaillaan tilannetta.

Pari viikkoa sitten se paheni yhden lenkin jälkeen, ei edelleenkään varsinaista kipua mutta pieniä pistoksia ja muita epämiellyttäviä aistimuksia polvilumpion tienoilla molemmissa jaloissa.

Olin viikon juoksematta mutta oireet eivät menneet pois joten menin ortopedille, tuomio oli kondromalasia (runner's knee) , ja ohjeeksi sain että voi jatkaa juoksemista kohtuudella, ja välillä jotain muuta kuten pyöräilyä tai uintia. Lisäksi reisilihasharjoituksia. Kuvat polvista se lisäksi halusi, mutta niitä ei ole vielä viikkoon olemassa koska hommasin lähetteen kuviin terveyskeskuksen kautta.

Tästä on nyt aikaa viikon verran, ja kivut ovat ainoastaan pahentuneet siitä huolimatta että en ole harrastanut juoksemista koko aikana, kerran poljin tunnin verran kuntopyörää pienellä vastuksella kun polvet tuntuivat tilapäisesti paremmilta.

Eniten huolestuttaa se mahdollisuus että siellä on tullut vaurioita jotka eivät korjaannu itsestään, kipeämmässä polvessa nimittäin tuntuu jonkinlaisia muljahduksia ajoittain , ilmeisesti johtuen siitä että polvilumpion rusto on rikki.

Kannattaisikohan lopettaa toistaiseksi kaikki liikunta vai mikä olisi viisainta? Onko mahdollista tai jopa luultavaa että tässä menee kuukausia ennenkuin pääsee juoksemaan?

Haluaisin kuulla muilta joilla on kyseinen vaiva miten paraneminen on tapahtunut.

Ikää on jo 38 , mutta olen mielestäni melko hyvässä kunnossa ja paino on kunnossa. Mahtaakohan ikä vaikuttaa tuon paranemiseen, luin jostain että se on pääsääntöisesti nuorten vaiva (?)

Mulla todettiin kondromalasia 1,5 vuotta sitten. Polvivaivoista olin kärsinyt jo pidempään, eikä syytä tahtonut löytyä millään. Lopulta työpaikkalääkäri lähetti kuvauksiin, joissa todettiin, että mitään varsinaista vikaa ei ole, eikä estettä treenille. Treenata siis saa ja pitääkin.

Polvet kipeytyy juostessa edelleen, tosin välillä kyllä lenkkeilen, pelaan sählyä jne. siitä huolimatta. Tällöin myös muut urheilulajit ärsyttävät polvia. Silloin kun pitäydyn pyöräilyssä, jumpissa ja salitreenissä kipua ei ole. Liittyy siis mulla ainoastaan juoksemiseen.

Lääkäri sanoi, että polvissa ei ole mitään vikaa, liikkua voi siis normaalisti, kivun rajoissa tietysti. Mun polvista ei siis kuvauksissa löytynyt mitään vikaa, sinähän et vielä kuvia ole saanut. Mutta pointtina mulla on se, että vaiva tuntuu tosi paljon pahemmalta kuin mitä se on. Mikäli sun diagnoosiksi jää kondromalasia, niin voit liikkua omien tuntemuksiesi mukaan pelkäämättä sitä, että pahennat vammaa. Tämä oli se tieto, jonka itse halusin varmistaa.

Ja tähän romaanin päätteeksi yhteenvetona: käsittääkseni vaiva ei kokonaan parane, mutta sen kanssa voi elää, treenata ja juosta. Tosin mitä vähemmän juoksen, sitä vähemmän mua sattuu. Silti juoksen välillä ja uskon, että ahkeralla spinnaamisella esimerkiksi on ollut polviin positiivinen vaikutus reisilihaksen vahvistumisen myötä, viime kesänä lenkkeilin jo suhteellisen normaalisti.

Vaiva muuten aiheutuu netistä löytämäni tiedon perusteella nuorena tapahtuneista, polviin kohdistuneista toistuvista pikku iskuista, on tyypillinen esim. lentopalloilijoilla. Mulla itselläni on futistausta (lopetin 16-vuotiaana osittain juuri tän mysteerisen polvikivun takia).

Nostetaanpas tällainen vanha ketju, joka googlettamalla tuli vastaan. Olen pitkästä aikaa alkanut treenata jalkojani salilla ns. kunnolla, mulla näet "todettiin" kondromalasia joitain vuosia sitten, jonka jälkeen salitreeni on ollut enemmänkin rinta-hauispelleilyä.

On pakko nyt kuitenkin myöntää, että kunnon syväkyykyt (kunnon ja kunnon...painoissa mennään 60 kilon hujakoilla) kipeyttävät polvea aavistuksen verran. Kyykätessä ei kipua tunnu, mutta seuraavana päivänä tulee pieniä kiputuntemuksia. Kesällä harrastin lenkkeilyä vähän aktiivisemmin eikä polvi kipeytynyt lenkeillä lainkaan!

Mitähän kannattaisi tehdä, painaako vaa'ssa enemmän kyykkäilyllä saavutettava parempi lihaskunto vai saanko sillä rustoni entistä huonompaan kondikseen. Voisi kuvitella että muutama sarja kyykkyä viikossa on kuitenkin melko pieni rasitus verrattuna ihan arkielämäänkin.

Back
Ylös Bottom