Kommentoikaas!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Eeka
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tätä palstaa kun on tullut luettua päivittäin, niin kommentoikaas vähän mun harrastepuolta. Eli oon 24-vuotias naikkonen ja olen harrastanut ihan pikku natiaisesta lähtien kaikenlaista urheilua (nuorempana hiihdin, pelasin pesistä ym.). Salilla olen käynyt n. 6 vuotta, välillä kovastikin treenaten, välillä kevyemmin.
Tällä hetkellä viikkotreenini koostuu kuudesta treenipäivästä. Eli yleensä juoksen n. 10-12 km 3 krtaa viikossa ja käyn puntilla 2-3 krtaa viikossa. Tavoitteenani olisi päästä todella hyvään kuntoon, jonka eteen olen valmis tekemään lähes mitä tahansa!!! :) Eli ylimääräiset löllöt pitäis saada lähtemään (lähinnä persauksista ja jaloista) ja timmiytyä.
Ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi protskuista eli syön paljon rahkaa, rahkaa ja rahkaa:)
Miltäs kuulostaa??? Kommentteja mimmit!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Heipä hei, Eeka!:D
No, intoa ja motivaatiota sinulta ei ainakaan puutu, se on jo hyvä perusta. Treenaamisestasi sanoisin sen verran, että 6 kertaa on aika paljon. Mielestäni tuolla treeni määrällä täytyy jo pohtia tarkkaan, sitä mitä milloinkin tekee.Ravinnon merkityskin alkaa olla suuri, siihen saa fiksummat punttimimmit kommentoida:worship:. Korostaisin myös levon ja lihashuollon merkitystä. Harjoituksista hyvin palautuminen estää urheiluvammoja ja pitää motivaationkin korkealla. Tuloksiakaan ei tule, jollei keho saa huilata. Lisäisin suunnitelmiisi siis ainankin venyttelyn ja hieronnan. Monipuolisella ja mielekkäällä liikunnalla huomaat kiinteytyväsi huomaamatta. Toivottavasti kuitenkaan pelkät ulkoiset syyt eivät toimi motivaattorinasi. Kehittäessäsi eri ominaisuuksia saat kivan vaihtelevia harjoitteita eri tehoilla. Esim. voit juosta myös lyhyempiä matkoja kovemmalla teholla yms. vaihteluja.
Liikunnan iloa ja onnea tavoitteesi saavuttamiseen!:thumbs:

Eeka sanoi:
Ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi protskuista eli syön paljon rahkaa, rahkaa ja rahkaa:)

Laita ruokailujasi tänne niin saat tarkempaa kommenttia. Toivottavasti syöt muutakin kuin rahkaa. ;) Hyviä hiilareita (ruisleipää, tummaa riisiä ja tummaa pastaa, puurohiutaleita yms) ja hyviä rasvoja (öljyjä ja kalarasvoja). Syötkö lihaa/ kalaa?

Liikuntamääräsi on tosiaan melkoinen. Mitä teet puntilla (millaista ohjelmaa, mitä liikkeitä, sarja-/ toistomäärät)?

Hyvä että motivaatio on korkealla! Sillä pääsee jo pitkälle. :whip:

Juu.. en mä pelkällä rahkalla elele :)
Eli päivittäin syön ruisleipää ja hyviä rasvojakin tulee päivittäin (mm. aamuisin kalaöljykapselit). Päivän ateria koostuu yleensä salaatista, tummasta riisistä tai pastasta ja lihasta, kanasta tai kalasta. Perunaa en juurikaan syö (ellei ole ihan pakko). Tohon päivälliseen mulla ei ole kauheasti sanomista, sillä olen ope, joten samoja mössöjä joudun syömään lasten kanssa koulussa.
Kala, kana, suikaleliha ja jauheliha muhun uppoaa (ei kinkut, makkarat ym.). Myös puuroja keittelen joskus, en toki joka aamu. Vaaleita jauhoja en käytä.
Yleisesti ottaen syön paljon protskuja. Lähes jokaiseen päivään kuuluu tummaa riisiä tai pastaa (pakkopäivinä perunaa), salaattia, rahkaa, jugurttia, lihaa, kanaa tai kalaa, ruisleipää, banaaneja ja proteiinijuomia.
Itellä olo hyvä!!:)

Eeka sanoi:
Tällä hetkellä viikkotreenini koostuu kuudesta treenipäivästä. Eli yleensä juoksen n. 10-12 km 3 krtaa viikossa ja käyn puntilla 2-3 krtaa viikossa.

Sinun reenisi on melkoisen rankka. Saathan puntilla kuitenkin tuntuman ja muistat venytellä?

Teetkö kaikki lenkit juoksemalla? 3krt lenkki / vko ei ole sinänsä paljoa, mutta jos vedät aina kympin hölkäten, et ehkä saa tarpeeksi vaihtelua. Miten olisi, jos juoksisit vaikka välillä lyhyempää lenkkiä todella kovaa, intervallilenkkiä, pitkää kävelylenkkiä et cetera? Aerobisessa liikunnassa tehoa ja kestoa voi ja kannattaa vaihdella, kaikkea ei aina välttämättä kannata tehdä samalla tavalla. Varsinkin reipas kävely / todella hidas hölkkä voi tuntua alussa epämukavalta jos on tuntunut vetämään täysillä. Mummot vetää ohi rollaattorilla ja siinä sitä sitten on nolona. :)

Kummasti alempaan sykkeeseen kuitenkin tottuu eikä se enää niin tylsältä tunnukaan. Sykemittari on hyvä apu, tee osa lenkeistä niin, ettei syke nouse yli 140, osalla lenkeistä niin, että keskiarvo lähenee 160 ja osa (lyhyet lenkit) voit vetää jopa maksimisykkeellä. Maksimisykeharjoituksia ei kuitenkaan saa vetää kuin 1krt/vko, tai näin olen ainakin taas antanut itseni ymmärtää. Voin olla jälleen kerran :david: , kysy viisaammilta jos epäilet. :D

Lenkit on yleensä sen 10km, joskus lyhyempiä (aika harvoin). En juokse koko lenkkiä vaan välillä lasken sykettä kävelemällä reippaasti. Normaalisti syke on juoksussa 150-160 välillä, kävellessä lasken sykkeen 130-135 paikeille.
Ja en ole unohtanut venyttelyitä; venyttelen päivittäin :)
Punttitreenitkin ovat mielestäni kohdallaan pitämäni tauon jälkeen (salitaukoa oli noin 2kk kipeän polven ym. urheilulajien takia). Nyt salikausi on taas kovassa käynnissä ja "vanhat" voimatkin tuntuvat olevan tallella :) .
Tiedän, että aerobisessa liikunnassa tehon ja keston vaihtelut ovat huippujuttuja. Niitä olen toteuttanut lenkeissäni mm. loikkimalla, pikku spurteilla ja sykkeen laskulla (reippaalla kävelyllä) ym. Niissä jutuissa on sitten naapureillakin seurattavaa:D

Eeka sulle on kova kunto ja ihan hyvä, että jaksat noin urheilla. Ehdotus; ota yksi ihan selvästi sellainen pidempi lenkki, vaikka 1 1/2 h alhaisemmalla sykkeellä, 1 intervalli harjoitus ihan maksimisykkeillä ja palautuksilla (aerobisella puolella enemmän tietoa näistä!!)/ vauhtikestävyys harjoitus (160-180)sykkeillä n.20-30 min.

Oikeastaan sulla on tieto aika hyvin hallussa, niin osataankohan myö sua sen paremmin neuvoo...

Muuten kysymys kumpaa puolta sä itse haluat enemmän painottaa(kumpi kiinnostais enemmän)aerobinen puoli, bodypuoli vai jopa voimapuoli? Niin tiedettäis vähän mitä sie haluut.

Ekassa viestissä sanoit, että halua päästä todella hyvään kuntoon, niin juoksua/hiihtoa jne. ajatellen? vai vartalon erittäin hyvään kuntoon? ja mitä se sulle meriktsee, kun tietänet että kaikilla on oma käsitys siitäkin :)?

Eeka sanoi:
Lenkit on yleensä sen 10km, joskus lyhyempiä (aika harvoin). En juokse koko lenkkiä vaan välillä lasken sykettä kävelemällä reippaasti. Normaalisti syke on juoksussa 150-160 välillä, kävellessä lasken sykkeen 130-135 paikeille.

Noita voisi tehdä ihan erillisinä harjoitteinakin. Välillä voisi vetää esim. 3km lenkin ja juosta sen niin kovaa kuin pystyy, välillä taas vaikka 15km hitaampaa.

Eeka sanoi:
Ja en ole unohtanut venyttelyitä; venyttelen päivittäin :)

Good for you! :)

Heips! Viikkotreenini on hyvin samankaltainen kuin Eekan,tosin juoksulenkkejä saatan tehdä joskus enemmänkin. Tämän vuoksi puntti ja juoksutreenit menevät joskus päällekkäin eli teen molemmat samana päivänä. Kiinnostaisi tietää onko siinä mitään järkeä?:) (Ravintopuoli on kunnossa)
Olen kuullut/lukenut että aerobinen treeni ns.syö lihaksia.....?

Olen sitä mieltä, että jos tosissaan tahtoo saada lihasta niin juokseminen vähemmälle. Olen itsekkin ollut ennen kova juoksemaan, siis lähes päivittäin vedin lenkkejä ja puntit päälle. Ei mitään järkee. Nykyään paikat ei pahemmin kestä juoksemista...Aerobista teen kävellen, pyöräillen, rullaluistellen jne.

Jos viikossa on 3 kovaa punttia, jättäisin juoksulenkit 1-2kertaan ja vaihtaisiin muut lenkit reippaaseen kävelyyn tai vastaavaan. Juoksu on aika kuluttavaa. Kun itse aloin "tosissani" treenata punteilla valmentajani "kielsi" pitkät juoksulenkit. Tein max 30min hölkkäillen. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta olen kuullut, että juoksu "purkaa" lihaksia.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisäystä vielä. On totta, että aerobinen tietyssä mielessä "syö" lihasta. Liika on liikaa. 3-4 aerobista viikkoon on melkein max jos tahtoo lihasta. kiristelyt sitten erikseen. Jos aerobista on runsaasti täytyy se pitää kevyenä. Tuollainen "kevyt" aerobinen palauttaa punteista ja pitää peruskunnon hyvänä. Mutta 10km juoksulenkit ei tee hyvää lihaskasvulle. Täytyy tehdä valinta haluuko olla "kestävyysurheilija" vai punttimimmi :)

Juu, tiedän aerobisen syövän lihasta.. Mullakin on "paha tapa" tehdä juoksu-/kävelylenkki ja puntti samana päivänä (2krtaa/vko). Eli ensin vetäsen aerobisen ja sen jälkeen käyn tekeen pikaisen punttirepäisyn. HUOM! puntti on lyhyt ja tehokas! (olen joskus tosin miettinyt sen järkevyyttä). Mutta näin..
Kaiken lisäksi muhun tuntuu ottavan voima helposti/ nopeasti; pari kuukauden kovan punttitreenin jälkeen saan uusia vaatekaapin sisällön. Joskus liika treenaus siis ns. "ärsyttää", joten treeniin on pakko ottaa mukaan aerobista :) Vaikeaksi menee, tosiaan:D Mutta , kuten sanottu: itellä hyvä fiilis :)

Täällä ollaan.. Tarkoitus olisi saada kroppa kaikin puolin kiinteäksi eli ylimääräiset pois. Eli mun kunto on suht hyvä, mut kroppa kaipaisi vielä jonkinlaista kiinteytymistä/ kuntoutumista. Lähinnä reidet ja pakarat..

Back
Ylös Bottom