Koko keho kipeä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei!

Missä vaiheessa lihasjumi alkaa tulla ihan oikeasti vakavaksi? Olen menossa lääkäriin selän takia tammikuun alkupuolella, kun en aikaa aikaisemmin saanut. Ongelmaksi on vain noussut jatkuva särky. Tällä viikolla olen treenannut 4 krt salilla ja tehnyt kaksi kevyttä lenkkiä. Silti olen todella kipeä! Venytellyt olen joka treenin jälkeen ja lisäksi kotona useimpina iltoina. Oikea puoli on jatkuvassa jumissa ja alaselkää särkee. Buranaa olen ottanut, mutta tämä kolotus on aivan kaameaa. Pahentaako venyttely vain tilannetta? Olisiko jotain lääkettä suositeltavaksi?

jos ei kestä sitä, että lihakset on kipeänä niin pitää ruveta tekemään kevyempää treeniä. En kyllä suosittele mitään lääkkeitä, kun sellasia urheilujuomiakin, jotka auttaa asiaa.

onko selästä lihakset kipeänä vai ootko muuten rikkonu sen?

Miten kauan oot treenannut, siis ylipäätään käynyt salilla?
Onko vitamiinipuoli kunnossa? Esim. magnesiumin puute lisää lihasjumeja ja -kramppeja.

edit: ei vittu kun repesin tolle edelliselle nickille:D

En ole rikkonut selkää mitenkään. Olen treenannut salilla 1,5 vuotta, kaksijakoisella mennään. Käytän monivitamiinilisää, kalaöljykapseleita ja green tea-uutetta.

Tuota noin... minkä verran sulla on painoa tänä päivänä, jos saapi kysellä? :) Nimittäin taustoistasi jotakin lukeneena voisin päätellä, että alipainolla olisi osuutta asiaan (?). Olin itse aikoinaan syömishäiriön kourissa todella alipainoinen (pahimmillaan 42kg tähän 166cm:n varteen) ja minulla oli silloin todella kovia rasituskipuja koko kropassa. Välillä kolotti ihan paikallaan ollessanikin ja koko ajan oli lihassärkyä ja -jumeja. Harrastin tietysti paljon liikuntaa (lenkkeilin ja kävin salilla) ja söin aivan liian vähän. Mitään hienoa lääketieteellistä selitystä en osaa noille omille kivuilleni antaa, mutta mun kohdalla ne johtui varmasti siitä alipainosta ja liian liikunnan + liian vähäisen ravinnon summasta. Kroppa oli yksinkertaisesti niin rasittunut, ettei siihen auttanut enää "muutaman päivän lepo" tai "kevyt palauttava liikunta". Ja kivut ei lähteneet pois vielä siinä vaiheessa, kun aloin syödä enemmän, ryhdyin totaalilevolle liikunnasta ja paino alkoi vähitellen nousta... meni jonkun aikaa että sain syödä normaalisti ja paino alkoi lähennellä normaalilukemia, kunnes kivut katosivat.

Onneksi siihen tammikuuhun ei ole enää pitkä aika! Koita jaksaa ja lepää nyt oikein luvan kanssa! :) Kyllä tollasten kipujen pitäis jotain kertoa kehon tilasta... On varmaan tärkeätä, että kerrot sille lääkärille taustoistasi niin hän osaa ottaa nekin huomioon tilanteessasi.

Kyllähän tuo ihan yleiseltä palautumisen ongelmalta vaikuttaa tuntien taustasi ja angelon jo esilletuomat seikat. Itselläni ainakin alaselkä ärtyy varsin helposti, jos treeni ei ole tasapainossa (paljon alaselkää kuormittavia liikkeitä) ja palautumisesta ei huolehdita. Neljä salikertaa ja pari lenkkiä ei välttämättä ole mitään kevyttä treenaamista, joten palautuminen ei todennäköisesti pääse käyntiin, vaikka itse kokisit keventäväsi. Mitä pahemmin ja pidemmältä ajalta ylirasitusta on, sen radikaalimmin ja pidemmän aikaa liikuntaa tulee rajoittaa.

Yksi juttu, mikä alaselkäjumia tuottaa, saattaa olla ryhti. Jossain vaiheessa itse sisäistin jostain bodyposeerauksista sellaisen ankka-alaselkäniksautuksen (eli lantio taakse), joka on sitten ihan todella myrkkyä selälle ja pistää sen jatkuvaan jännitykseen. Selän ja lantion saamiseksi neutraalin asentoon täytyy ihan varta vasten opetella "koonto", jos tuollainen ryhtivirhe jostain ilmaantuu. Oletko varma, ettei kyse ole jostain tällaisesta? Kun alaselkä pääsee oikein kipuilevaksi, minkään muun venytyksen paitsi tangosta roikkumisen en ole havainnut saavan sitä kunnolla auki.

Tässä muutamia pointteja.

Saliohjelma
- 2-jakoinen (yläkroppa-alakroppa)
- sjmv, etukyykky, askelkyykky kp
- ylätalja, alatalja, kulmasoutu z-tangolla yms.
- treenit ma, ti, to ja pe
- noin 1,5 h

Tässä joitakin selkäliikkeitä. Yritän nykyään tehdä kevyemmillä painoilla vatsoja, jotta saisin vahvistettua syviä vatsalihaksia. Loppuun aina väh. lyhyet venyttelyt.

Olen kohta 2 kk mennyt kevyemmällä ohjelmalla "pakkoliikunnan" jälkeen. Silloin treenasin niin, että kävin 4 krt viikossa salilla, 2 krt juoksulenkki + nopeusvoimaa (1,5 h/krt), 6 krt viikossa kevyt lenkki (1 h) ja 1 krt viikossa muuta aerobista kevyesti (tanssi). Sitten vain alkoi psyyke hajota, kun aikaa ei oikein riittänyt, väsytti ja tuntui tosi pahalle - elämä pyöri liikunnan ympärillä.

Juoksun hylkääminen oli vähän vaikea juttu, mutta tunsin ahdistuvani kovista aamulenkeistä ja takareidet eivät kestäneet kovinkaan hyvin, vaikka juoksin vain 45 min.

Mitä enemmän olen kevennellyt, sitä enemmän on tullut taas kipuja. Kävelylenkit (2 krt) viikossa pidän ihan kävelypohjaisina: 6 km tasavauhtisena ja siinäpä se. Syke yleensä noin 110-120.

Painan 51 kg ja olen 162,5 cm pitkä. Syön tällä hetkellä todella kevyesti. Ruokaa aion lisätä, koska nykyisillä määrillä paino vain laskee.

Stash:
Mulla on ryhtiongelmia! Painun kasaan, hartiat menee korviin yms., koska yleensä palelenkin tosi paljon. Välillä ryhti on parantunut, mutta pääasiassa se on huono. Huom! Ei ole luonnostaan huono ryhti, vaan asento on arkielämässä väärä. Terkkari ja lääkärit ovat aina arvioineet ryhtini hyväksi.

Heti aluksi arvaan, että syöt liian vähän (varsinkin proteiinia). Se vaikeuttaa merkittävästi palautumista. Toinen ongelma on, että juoksun ja punttitreenin yhdistäminen toimii yleensä huonosti eli jos juoksu on pääasia niin punttitreenin pitäisi olla vain avustava harjoitusmuoto sille ja päinvastoin. Palautumispäiviä täytyy olla, muuten ainakin naturaali menee väkisin ylikuntoon. Itse treenaan siten, että palautumispäiviä on aina yksi tai kaksi joka treenipäivän välissä ja se on varmasti hyvä nyrkkisääntö natuille, ellei sitten ole joku luontainen teräsmies.

Kipeytymistä aiheuttaa myös huono tekniikka, joka on valitettavan yleinen virhe.

Latest posts

Back
Ylös Bottom