Kokemuksia tietokonetomografiasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XairaX
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Kaupunki
Varsinais-Suomi
Olen piakkoin menossa pään viipalekuviin, joka ilmeisesti viralliselta nimeltään on tietokonetomografia. Heti alkuun voin todeta että pelottaa perkeleesti. Pääkipuja jatkunut yli kaksi vuotta ja nyt lähdetään sulkemaan pois kaikkea ikävää ja inhottavaa. Lääkäri tosin jo lohdutteli että jos olisi kasvain niin olisin kuollut jo.. En vain oikein osaa rohkaistua. Onko kellään teistä kokemuksia tästä toimenpiteestä?? Tiedän vain sen, että mitä tuo TT tarkoittaa, mutta itse toimenpide on outo. Mitä tapahtuu? Mihin minut laitetaan? Joudunko menemään siihen helvetinputkeen kuin magneettikuvauksissa?

Help me. Someone. Anyone.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toivottavasti linkki vörkkii:

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,546,570,1159,1160,4122

Eli TT ei ole yhtä ikävä koettelemus ahtaanpaikankammoisille, kuin magneettikuvaus.

Vaimolleni tehtiin TT jokin aika sitten, päänsärkyjen ja muiden oireiden syyksi paljastui aivolisäkkeen hyvänlaatuinen kasvain, eli prolaktinooma. Helppo hoitaa, eikä ole vaarallinen.

TT on toimenpiteenä kivuton ja harmiton. Joten huolet pois! :thumbs:

Onko sinulla ollut muita oireita kuin päänsärky? Vaimollani prolaktinooma on aiheuttanut pientä maitovuotoa rinnoista ja ajoittaisia näköhäiriöitä.

XairaX sanoi:
Joudunko menemään siihen helvetinputkeen kuin magneettikuvauksissa?

Eli TT:ssa sinua kuljetetaan hoitopöydällä metallisen munkkirinkilän läpi. Piece of cake.

:)

Näköhäiriöitä, ajoittaista tajunnan hämärtymistä, vahvasta kiputilasta johtuvia "kouristuksia". Pääkipu säteilee yleensä jommalla kummalla puolella päätä. Erottaa siis tavan pääkivusta erittäin hyvin. Jonkin verran olen noita teidänkin laittamia nettisivuja jo selaillut, mutta kouriintuntuvat, ihmisten omat kokemukset helpottavat enemmän.

Natu79, mikä oli hoitomenetelmä? Lääkitys? Jokin muu? Anteeksi kauhea kysely, mutta tämä tilanne on itselle aika hullu..

XairaX sanoi:
Natu79, mikä oli hoitomenetelmä? Lääkitys? Jokin muu? Anteeksi kauhea kysely, mutta tämä tilanne on itselle aika hullu..

Prolaktinooma hoidetaan lääkkeillä, eli dopamiiniagonisteilla. Lääke otetaan esim. kerran viikossa. Aiheuttaa hoidon aikana jonkin verran huimausta, mutta tehoaa kasvaimeen kuin junan vessa. Kasvain kutistuu "silmissä." Oireet häviävät samalla.

Oireesi voisivat viitata prolaktinoomaan. Jos esim. kuukautiskiertosi on ollut epäsäännöllinen, niin diagnoosi on aika todennäköinen. Onko sinulta koskaan mitattu prolaktiinia? Se otetaan ihan verikokeella ja tuloksesta voidaan jopa laskea, kuinka suuri kasvain aivolisäkkeestä löytyy.

Toivotaan yhdessä, ettei oireidesi syy ole mitään vakavaa. Hyvä, että asia tutkitaan ja hommaan saa (toivottavasti) selvyyden. Tuhannesti tsemppiä!!!:haart:

En oo ite käyny (CT,TT:ssä), vaan magneetissa useasti. Mutta tuo tietokonetomografia on röntgentutkimus, ilmeisesti nopea sellainen. Maata siinä pitää pöydällä ja se menee tutkimuslaitteen läpi, mutta ei onneksi tarvitse olla putkessa niin kuin MRI:ssä.

Mulla tutkittiin päätä näön menetyksen vuoksi yms. Nykyisin päänsärky on toispuoleista silmään painottuvaa, mutta ei johdu tuosta pään löydöksestä.

Kyllä se päänsärkykin voi johtua niin monesta eri asiasta, kun vaan kasvaimesta, joten älä huoli.

Tähän mennessä tätä on hoidettu niska-hartiaseudun fysioterapeuttisella hoidolla, on hoidettu silmät, jopa hammaslääkärissä kävin hampaat ja purennan tarkistuttamassa. Ja kaularanka on kuvattu. Nyt siis TT vielä ja alkaisin jo vähitellen toivoa että syy löytyisi Jostain.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Potilas asetetaan tutkimuspyödälle ja ajetaan kuvausta varten TT-laitteen gantryssa (kanturissa) olevaan kuvausaukkoon. Gantryn sisällä, kuvausaukon eri puolilla on TT-laitteen röntgenputki ja säteilydetektorit.

Kuvauksen aikana mitataan röntgensäteilyn vaimeneminen ohuessa, potilaan pituussuuntaan nähden poikittaisessa tasossa. Tämän leikkeen kuva lasketaan mittaustuloksista tietokoneen avulla. Saatu TT-kuva on tavallista röntgenkuvaa helpommin tulkitavissa, koska kuvattavan alueen elimet eivät kuvaudu päällekäin, vaan näkyvät kuin potilaasta olisi leikattu poikittainen viipale. Tietokonetomografian etu on myös se, että se erottaa erilaisten kudosten aiheuttamat säteilyn vaimennuserot, jolloin jopa monet pehmytkudokset voidaan erottaa toisistaan. (Eli nähdään paremmin mitä sisältä löytyy, ilman veitseä..)

Röntgenputki ja säteilydetektorit pyörähtävät potilaan ympäri ja yhteen leikkeeseen tehtävät mittaukset tehdään tyypillisesti yhden 360 asteen pyörähdyksen aikana. Tutkimuspöytä saattaa myös liikkua automaattisesti tutkimusten aikana.

Tutkimus on kivuton.. Eikä sinua työnnetä putkeen, mut sellainen laite pörrää sun ympärillä ja pitäis olla paikallaan. Toivottavasti syy särkyyn löytyy jostain, mutta toivottavasti ei tule vastaan mitään vakavaa. Jaksamista :love:
-tuleva röntgenhoitaja

mä kävin huimauksen takia tuossa tutkimuksessa, siinä viitisen minuuttia sellaisella alustalla sua liikutellaan edestakaisin ja ainakin mulle laitettiin kanyyliin varjoaine, mistä tuli hieman hassu tunne..
mua jännitti kyllä kun en ole ikinä käyny, vaikka tutkimus tulikin saman päivän aikana mulle yllätyksenä.. mutta eipä sieltä päästä mitään vakavaa löytyny..

Zone-sarja -42%

Latest posts

Back
Ylös Bottom