Kokemuksia OTO isännöitsijöistä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Onko täällä kellään kokemusta OTO (eli oman työn ohella) isännöitsijästä asunto-osakeyhtiössä? Onko joku täällä sellainen tai asutteko tai oletteko asuneet taloyhtiöissä jossa on ollut tällainen isännöinti.

Miten tämä on toiminut tähän ammattimaisempaan isännöintiin nähden? Luulisi nimittäin, että tällaine oto-isännöitsijä (joka vielä yleensä itse asuu talossa) katsoo varmasti yhtiön etuja ennenkuin vaikka kaverin raksafirman etuja (turhat rempat)?

Vaatiiko tällaiseen ryhtyminen tänäpäivänä jotain koulutusta, vai voiko tohon lähteä periaatteessa kuka vain jos yhtiökokousta päättää että näin toimitaan.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oma äitini oli joskus 90-luvun puolella erään taloyhtiön isännöitsijänä kun omistivat jotain kämppiä siitä yhtiöstä. Ei siis kuitenkaan asuttu niissä ja äiti teki "paperihommat" kotona, tarkemmin en osaa kuvata hommaa kuin sen verran että kyllähän isännöitsijän motivaatio yhtiön puolesta on kovempi ja miettii asioita hieman ehkä enemmän osakkeenomistajien kannalta kuin kasvoton isännöintifirma. Toki, siinähän se riski onkin että millanen se on tyyppinä koska parhaimmillaan homma voi pelata upeasti mutta toki munilleenkin se voi mennä ja pahasti jos isännöitsijä on totaalinen vempula joka luulee itsestään liikoja. Haaste lienee myös se että taloyhtiöissä voi olla melkosia kuppikuntia ja monesti näissä isännöitsijän on hyvä olla sinänsä ulkopuolinen koska jos on mainitsemasi OTO-tyyppi niin sillonhan on aina sillä väärällä puolella, teki mitä tahansa...
 
ei tarvitse koulutusta, eli siihen voi ryhtyä "kuka vaan". olen itse mitä luultavimmin alkamassa oman yhtiömme isännöitsijäksi, koska se on fiksuin - ja edullisin - ratkaisu. asioista pitää toki ottaa vielä paljon selvää ennen kuin aloitan, mutta ei se mitään rakettitiedettä ole. isäni on ollut isännöitsijänä heidän taloyhtiössään jo useita vuosia ja hyvin on mennyt.
 
Asunto-osakeyhtiön kirjanpidot on älyttömän helppo tehdä. Olen isännöitsijänä muutamalle asunto-osakeyhtiölle ja lisään pikkuhiljaa asiakkaita sitä mukaa kun entiset isännöitsijät lopettelevat hommia. Tilinpäätöksen tekee tunnissa-parissa (riippuen yhtiön koosta) jos on hyvä ohjelma, mutta kyllähän noita käsinkin monet tekee.
 
Meillä oli ennen OTO isännöitsijä, asui myös itse aikoinaan tässä talossa. Käytännössä hoiti hommat päin persettä ja hallitus (ja sen puheenjohtaja) tekikin suuren osan isännöitsijän hommista. Vaihdettiin tuttuun ammatti-isännöitsijään ja hommat parani n. 348978%.
Osaamisesta ja motivaatiostahan tuo lienee pitkälti kiinni. Hyvä ammatti-isännöitsijä tietää asiat suoraan kysyttäessä, itse joutuu varmaankin opiskelemaan, esim. tätä uutta asunto-osakeyhtiölakia, lupa- jne. asioita yms.
 
Back
Ylös Bottom