kokemuksia jumpista..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Paula
  • Aloitettu Aloitettu

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Paula

Enemmänkin ulkopuolinen
Ikä
41
helou kaikki!!

en löytänyt tällaisesta asiasta mitään juttua joten aloitin uuden..
Minkälaisissa jumpissa/aerobiceissä olette käyneet?
Tahtois tietoa varsinkin tehokkaimmista jumpista!

Varmaan selviäis asia myös kokeilemalla mut kun en halua eksyä mihinkään askelsarjakuviojuttuun........ mä olen ihan surkea niissä :(
mut esim.armybic, pumppi yms. vois kiinnostaa :D
Joten ois kiva kuulla näistä tunneista, kiitos jo etukäteen!!

En ole hirveän monissa jumpissa käynyt, kun nuo erilaiset askelsarjat hämää. Muutamia jumppia on tullut kokeiltua vuosien varrella - tällä hetkellä en käy missään kun tulee viihdyttyä kuntosalin puolella. Kuntosalin aerobiset laitteet ovat lisäksi käytettävissä milloin vain, omien aikataulujen mukaan. Ei tarvitse jonotella/odotella minkään spinning-tunnin alkua...

BodyPump oli ihan kivaa aikansa. Kävin pari vuotta sitten 2-3 krt / vko siellä, kunnes löysin kuntosalin. BodyPumppia ei viitsi vetää samaan aikaan kuntosalitreenin kanssa (samat liikkeet, hidastaa palautumista) - mieluummin tekee salitreenin kunnolla.

Core-lautajumpat ovat aika hauskoja mutta rankkoja. Askellukset ovat simppeleitä - jopa minä opin ne. Core-tunnilla hiki lentää taatusti kun tekee kaikki liikkeet "oikeassa asennossa" eli riittävän matalana.

Taistelulajeista vaikutteita saaneella BodyCombat -tunnilla kävin kerran kokeilemassa. Se oli ihan hyvää aerobista huhkintaa, mutta ei sillä sinänsä mitään tekemistä ole minkään taistelulajin kanssa. Kädet ja jalat heiluu vetäjilläkin holtittomasti iskuja ja potkuja muistuttaen sinne tänne. Liian nopea tahti, jotta kukaan mitään isku/potkutekniikkaa voisi oppia. Oma pää ei kestänyt tätä ristiriitaa, joten en toiste mennyt. Oikealla asenteella (ideana vain hikijumppa) homma vois toimia pitempäänkin.

Jumpista

Itse tykkään BodyStepistä. Periaatteessahan siinä on askelsarjaa koko tunti, mut yhden biisin aikana pyöritetään aika hyvin sitä samaa kuviota niin ei mene tumpelompikaan sekaisin. Ja sit vielä kun samaa ohjelmaa pidetään se kolme kuukautta niin siinä oppii ne sarjat hyvin. Mitä paremmin ne askelsarjat oppii niin sitä rankemman siitä tunnista saa. En meinannut itsekään uskoa tota väittämää mut kokemus osottaa toisin.

BodyCompatia olen kerran päässyt kokeilemaan. Ihan huippuhomma siinä mielessä, että hiki tosiaan virtasi. Ja se vanha tunne siitä että ei jaksa tuli tutuksi. Kurkkua poltti, jalka ei enää jaksanut nousta, käsikin vaan huitaisi holtittomasti.

Kovasti tykkään myös ihan tanssillisesta tunnista. Rakennetaan kunnon pitkä sarja ja jauhetaan sitä samaa kuukauden verran. Ihan oikeasti mäkin olin täysi tumpelo kun ekalle tunnille menin, mutta kolmannelta kerralta on muistiin jäänyt kuinka mä ajattelin tunnilla että jumpe sentäs, mähän tanssin..

Asennetta vaan peliin ja kokeilemaan kaikkea mitä tarjolla on. Sillä ei ole mitään väliä menetkö sä just samalla tavalla kun muutkin. Kyllä se hiki tulee vaikka menisit eri suuntaan kun toiset. Asennetta!!

Jos haet jumpalta tehokkuutta ja helppoutta, niin kokeilepa spinningiä tai PACEa! Itse olen kovasti tykästynyt kumpaankin. PACE on kuitenkin siinä mielessä eri asia kuin Body Pump, että vastukset ovat paljon pienemmät, eikä se näin ollen (ainakaan oman kokemuksen mukaan) häiritse salitreenistä palautumista. Mutta tehokasta se on silti, kun joka toinen suorituspiste on puhtaasti aerobinen, kyllä meinaan hiki lentää! :hyper:

Gillyanne sanoi:
Jos haet jumpalta tehokkuutta ja helppoutta, niin kokeilepa spinningiä tai PACEa! Itse olen kovasti tykästynyt kumpaankin. PACE on kuitenkin siinä mielessä eri asia kuin Body Pump, että vastukset ovat paljon pienemmät, eikä se näin ollen (ainakaan oman kokemuksen mukaan) häiritse salitreenistä palautumista. Mutta tehokasta se on silti, kun joka toinen suorituspiste on puhtaasti aerobinen, kyllä meinaan hiki lentää! :hyper:

joo toi spinning on kyllä kolahtanut mullekkin :rock:
täytyy kokeilla tota pacea ...
kiitos näistä :)

Hauskaa vaihtelua reeniin tuo mulle bosu jumppa :thumbs:

Puolipallon päällä keikutaan ja tehdään simppeleitä askelkuvioita, kehittää mukavasti tasapainoa ja kyllä siinä hikeenkin pääsee, suosittelen :rock:

Riippuu siitä, mitä jumpalta haet. Nyt kun käyn salilla paljon, niin jumpasta haen (en edes nyt käy ku juoksen, mut jos en juokse) lähinnä sitä aerobista puolta, eli silloin kannattaa unohtaa bodypumpit ja muut lihaskuntopainotteiset ja mennä just vaan jonnekin pomppimistunnille tekeen askelsarjaa. Huonoimmiksi olen kokenut sellaiset "vähän kaikkea" jumpat, joissa on eka askelsarjaa ja sit tehdään vähän kaikkia lihaksia. Se kyllä tuntuu ihan tehokkaalta, mutta tuloksia ei näy eikä kuulu... Todennäköisesti löydän itseni talven tultua spinningistä, loistavaa ja tosi tehokasta!

Mä olen tykännyt käydä bodycombatissa. Älytöntä huitomista se on, mutta hulvattoman hauskaa kyllä. Hiki siinä tulee ja sellaisessa menossa on toivottavasti kunnonkin pakko kasvaa. :) Eli ihan hikijumppana siihen asennoidun, hauskaa sellaista se on.

Lisäksi käyn kerran viikossa bodybalancessa. Se jotenkin on mukavan tasapainottavaa. Ei mitään hikistä ahertamista, mutta just hyvä vastapainoksi muulle ähellykselle. Se on sellaista jooga/pilates-hässäkää sekamelskana, mä pidän siitä.

Mä pidän step-tunneista, se on tehokasta ja ei kuormita polvia samalla lailla kuin lattiatunnit. Harmi vaan että nykyään niitä ei ole kovin paljoa lukareissa. LM Bodysteppia en tosin ole päässyt kokeilemaan. Yksi suosikeista on easy-step, helppoa ja hauskaa.... ei tarvitse ajatella kun antaa vaan palaa (välillä olisi tosin kiva käydä koreografisimmillakin tunneilla)... Nimikkeet tosin vaihtelee paikoittain.

Juu ja jumpat toimii mulla aerobisena, lihaskuntotreeni sitten salilla :)

Mä tykkään eniten koreografisista aerobictunneista, joilla sarjaa tehdään ihan loppuun asti - ei mitään muokkaushöpöjuttuja, parin kilon käsipainoilla hauiskääntöjen tekeminen ei saa kuin turhautumaan. ;) Les Mills-tunnit on kans kivoja, mutta kovin montaa viikkoa en jaksa samoja sarjoja jankata, niistä menee maku. Paceakin olen koittanut, ihan ok, mutta ei sekään vedä mitenkään vertoja kunnon tanssilliselle aerobictunnille. Kun tekee isot liikkeet, niin sykkeen saa kyllä pysymään korkealla ja tunti kuin tunti on tehokas.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Samoilla linjoilla muidenkin mimmien kanssa eli puhtaasti aerobiset tunnit kuuluvat minunkin viikko-ohjelmaani. Hyviksi havaittuja ovat vanhan kunnon spinningin lisäksi Les Millsin Body Step (Estel, combatia aion suosituksestasi kokeilla ;)) ja SATS Pulse. Näissä mennään yksinkertaista askelsarjaa koko tunti, tosin BodyStepissä tehdään muutama hassu punnerrus ja vatsalihaksia ihan lopputunnista.

Hii! Jumpat on mun suosikkipuheenaihe!
Itsellä lempijumpat vaihtelee mutta jos haluat helppoa ja tehokasta sanoisinettä kannattaa valita spinning tai pace. Ei tarvitse strressata koreografioista ja hiki tulee. Toisaalta voin kokemuksesta sanoa että kannattaa niellä ylpeys ja pienet nöyryytykset ja sinnikkäästi mennä myös koreografisille tunneille, se näet on hillittömän hauskaa. Itse osasin hikisesti V-askeleen kun aloitin ja olin kammottava tumpelo, nyt tuntuu että mitä vaikeampi tunti on sitä parempi.
Aluksi kannattaisi kyllä varmaan välttää Rasvanpoltto- Combo- tai mix- ym. nimisiä tunteja, ovat yleensä koreografisimpia. Kiinteytys- ja muokkaustunnit ovat yleensä helpompia ja niissä on myös lihaskunto-osuus. Siellä oppii perusteet. Muuten en niistä aina niin perusta.
Omia suosikkeja ovat tällä hetkellä bodypump(suosittelen myös) bodystep ja bodybalance. olen joutunut antamaan periksi Les Mills- massatuotantotunneille kun ei salillani melkein muuta olekaan. Mutta kyllähän ne ovat hyvin suunniteltuja tunteja joille kyllä voi helposti mennä kuka vain ja ohjelma tosiaan tulee tutuksi siinä 3kk aikana...Bodystep on mukavan rankka tunti ja koreografiatasoltaan helppa. Vanhaa kunnon rasvanpolttotuntia ei voita mikään, olisipa vaan vielä meilläkin ohjelmassa :(
Ole ennakkoluuloton ja kokeile! Jumppailua ei voita mikään! :)

Elixiassa on Total-nimikkeen alla tunnit, joilla tehdään ihan perusaskeleita, eli ei koreografioita. Niillä oppii nopeasti perusgreipit sun muut, pikkuhiljaa voi sitten vaihtaa askelsarjoja sisältäville tunneille. Lisäksi Total-tunneilla voi itse säädellä harjoituksen rankkuutta oman kunnon mukaan, tehdä täysillä tai ottaa vähän rennommin.

Itse tykkään juuri noista koreografian sisältävistä tunneista - ja tanssitunneista, jotenkin aerobic-tunnit on mulle usein liian päätöntä hutkimista, tanssillisuus on :haart: Rohkeasti vaan tanssillisemmillekin tunneille, kukaan ei ole seppä syntyessään.. Kun harjoittelee ja yrittää parhaansa niin kyllä ne askeleetkin alkaa pikkuhiljaa mennä oikein - ja sitten voikin keskittyä siihen, että tanssi näyttää hyvältä ja tulee hiki :D

Fitball-tunneista olen kanssa tykännyt, vaikkei ainakaan niillä tunneilla missä minä olen käynyt erityisen hiki olekaan tullut, mutta tasapainoelimet ja keskivartalon syvät lihakset saa kyytiä :)

Spinning on todella kova sana myös täällä :D

Tutuiksi on tullut bodypump ja bodycombat. Tosi paljon oon tykännyt, valitettavasti eivät vaan kovin usein mahdu viikko-ohjelmaan kun tavoitteena on maksimaalinen lihaskasvu.

Bodypumpissa tehdään siis salilta tuttuja lihaskuntoliikkeitä musiikin tahdissa, tosin sarjamäärät ovatkin sitten "hieman" pidempiä eli kyseessä on lähinnä kestävyystyyppinen treeni.

Combat-tunnit taasen sisältävät eri itsepuolustuslajeista tuttuja lyöntejä ja potkuja. Sarjat ovat erittäin vauhdikkaita ja tunti on melko raskas (tosin tehoa voi toki itsekin vähän säädellä), mutta siis hiki tulee ja se jalka ei todellakaan lopputunnista enää nouse ihan niin vaan :D Luulisi kohottavan aerobista kuntoa aika hyvin. Koreografioista sen verran, että ekat kerrat voi olla vähän sekavia. Äkkiä siihen kuitenkin mukaan pääsee.

Molemmat tunnit on tehokkaan tuntuisia ja lisäksi tunneilla on aina ollut hauskaa ja muutoinkin hyvä fiilis, suosittelen :)

Estel sanoi:
Mä olen tykännyt käydä bodycombatissa. Älytöntä huitomista se on, mutta hulvattoman hauskaa kyllä. Hiki siinä tulee ja sellaisessa menossa on toivottavasti kunnonkin pakko kasvaa. :) Eli ihan hikijumppana siihen asennoidun, hauskaa sellaista se on.

Lisäksi käyn kerran viikossa bodybalancessa. Se jotenkin on mukavan tasapainottavaa. Ei mitään hikistä ahertamista, mutta just hyvä vastapainoksi muulle ähellykselle. Se on sellaista jooga/pilates-hässäkää sekamelskana, mä pidän siitä.

Samaa mieltä estelin kanssa. Bodycombatissa saan kyllä oksennuksen kurkkuun jos halua...(paitsi tämän hetkinen ohjelma on jotenkin tosi kevyen oloinen). Ja tykkään siitä, että lyönti-potkujutuissa on kuitenkin enemmän asennetta kuin tavallisessa aerobicissa, missä aikanaan on tullut ihan riittävästi hilluttua. Kamppailulajien kanssa sillä nyt ei sinänsä ole mitään tekemistä(paitsi kopioitu liikekieli), toivottavasti kukaan ei niin kuvittele. Kuntonyrkkeily on sitten vähän "oikeampaa" touhua, mutta ei ainakaan aloittelijalle niin rankkaa (tekniikka vie energian, ei saa tehtyä tehokkaasti.)

Bodybalancekin on kivaa, käy palauttavasta treenistä, ja itse olen ihan hassuna astangajoogaan -vaikka eihän se mitään jumppaa sinänsä ole. Rankkaa, vaikeaa, ja äärimmäisen päätä tyhjentävää.

Spinning on myös kivaa, jos vaan halua hien pintaan ja sykkeen sinne maksimin tienoille.

WTF, melkein kaikki liikunta on kivaa, kun vaan olisi aikaa tehdä kaikkea. Käy kokeilemassa kaikkea mahdollista, niin löydät oman lajisi. Suosittelisin kyllä ainakin yhtä mind&body -lajia viikossa muun lisäksi, ainakin minä kaipaan sellaista kaiken rehkimisen ja stressin vastapainoksi.

Spinningin nimeen vannon minäkin hikiliikunnan osalta, mutta käyn toki aerobic-tunneillakin, lähinnä stepissä. Koreografiset tunnit ovat siitä kivoja, että liikunta on todellakin kokonaisvaltaista, sillä pääkin joutuu pähkäilemaan askelluksia. Se on kai sitten sitä koordinaatiota. Perinteiseen blondi-tyyliini kysynkin: kuluttaakohan se enempi kaloreita, kun joutuu vielä ajattelemaankin?! :hyper:

Spinningin ohella suosikkeihin kuuluu crosstrainer-tunnit. Sykkeen saa käsien ja jalkojen yhteispelillä jopa korkeammalle kuin spinningissä ja olo on ihanan euforinen treenin jälkeen. Suosittelen lämpimästi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom