• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kokemuksia aurinkolämmöstä, siis aurinkokeräimistä

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Päätin että avaan tästä oman ketjun, on kuitenkin niin selkeästi oma aiheensa tästä muusta lämmitysasiasta poiketen. Pitäisi siis itse alkaa tutustua aiheeseen paremmin. Me kun otettiin maalämpöpumpun kaveriksi varaajan jossa aurinkokierukka, eli tämän:

http://www.nibe.fi/Tuotteet/Lamminvesivaraajat/Tuotevalikoima---NIBE/COMPACT-300-SOL/

Mitään aurinkokeräimiä ei olla hankittu, enkä tiedä edes hankitaanko ihan lähitulevaisuudessa.... Siksi ajattelinkin, että tässä voisi olla keskutelun paikka. Sitä kun on pakko ajatella itse ensin niitä euroja ja vasta sitten ekologisuutta, eli pelkästään ekoilun vuoksi ei voi mitään paneeleita tallin katolle ostaa.

Mutta onko täällä kellään kokemusta aurinkokeräimillä lämmittämisestä? Löytyykö tänäpäivänä jo paketteja, jotka oikeasti järkevässä ajassa (esim. alta 10 vuotta), säästäisi hintansa takaisin?

Meillä kun tuo valmius on varaajassa, niin jossain kohtaa tämäkin tulee ajankohtaiseksi. Tekniikka kehittyy varmasti kovaa vauhtia ja hinnat tietysti tippuu tai ainakin samaan hintaa saa koko ajan parempaa hyötysuhdetta.

Onko täällä siis aurinkolämmittäjiä?

Itseäni aurinkokeräimet kiinnostaa myös. Meidän talossa ei vaan ole mahdollista hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla aurinkoa kun on kaapelit lattiassa eikä vesikiertoa. Käyttöveden lämmitys puolen vuoden aikanakin toisi varmaan jo jonkun verran säästöä. Keräimet itsessään ei kaikki taida maksaa aivan älyttömiä. Uskon et asennustyö on iso osa. Pitäisi osata itse asentaa.
Ootko Timba tai joku muu kysynyt tarjousta joistakin aurinkokeräimistä?

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
En ole kysellyt vielä. Asentaminen varmaan onnistuisi omasta takaa. Siis noiden asentaminen ei varmaan ole mitään kovin vaikeaa, mutta tietysti jonkinverran työlästä putkivetoineen.

Pitäisi varmaan kysellä niitä tarjouksia tässä talven mittaan. Jos järkihintaan saisi niin voisi keväällä heittää paikoilleen. Tuossa vähän appiukon kanssa puhuttiin (LVI asentaja) että keväällä/kesällä ei ehkä tarttisi pitää koko maalämpöpumppua päällä kun aurinko lämmittäisi varaajan... Tiedä sitten onko näinkään... No ainakaan kesällä ei tarttisi pitää pumppua päällä kun ei tartte lämmittääkään. Aika vähän tiedän vielä tästä mitään...

En ole kysellyt vielä. Asentaminen varmaan onnistuisi omasta takaa. Siis noiden asentaminen ei varmaan ole mitään kovin vaikeaa, mutta tietysti jonkinverran työlästä putkivetoineen.

Pitäisi varmaan kysellä niitä tarjouksia tässä talven mittaan. Jos järkihintaan saisi niin voisi keväällä heittää paikoilleen. Tuossa vähän appiukon kanssa puhuttiin (LVI asentaja) että keväällä/kesällä ei ehkä tarttisi pitää koko maalämpöpumppua päällä kun aurinko lämmittäisi varaajan... Tiedä sitten onko näinkään... No ainakaan kesällä ei tarttisi pitää pumppua päällä kun ei tartte lämmittääkään. Aika vähän tiedän vielä tästä mitään...
Toukokuu - Elokuu -välillä näytti sähköä menneen pumpulle 1050 kwh. Nykyisillä sähkönhinnoilla siis 110 - 120€ / vuosi voisi tulla säästöjä. Paljonko tollaset systeemit maksaa?

Mun energiatodistuksessa lukee että käyttöveden lämmityksen tarvitsema energia olisi 5110 kWh. Tuon arvion mukaan vettäkin kuluisi vähemmän vuodessa kuin mitä meillä menee. Tiedä sitten minkä verran oikeasti veden lämmitykseen kuluu...?
Jos vuosikulutuksesta saisi vaikka 3000kWh pois auringokeräimillä niin vois harkita. Riippuu tietenkin hinnasta.

Mun energiatodistuksessa lukee että käyttöveden lämmityksen tarvitsema energia olisi 5110 kWh. Tuon arvion mukaan vettäkin kuluisi vähemmän vuodessa kuin mitä meillä menee. Tiedä sitten minkä verran oikeasti veden lämmitykseen kuluu...?
Jos vuosikulutuksesta saisi vaikka 3000kWh pois auringokeräimillä niin vois harkita. Riippuu tietenkin hinnasta.
Tiedä sitten suoran sähkön talouksista mutta meillä menee n. 140 kuution vuosikäytön mukaan (luvussa ei ole autonperusaja, kastelua tai muita isoja kylmän veden lotrauksia) n. 1600 kwh / vuosi käyttöveden lämmittelyyn.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Toukokuu - Elokuu -välillä näytti sähköä menneen pumpulle 1050 kwh. Nykyisillä sähkönhinnoilla siis 110 - 120€ / vuosi voisi tulla säästöjä. Paljonko tollaset systeemit maksaa?
Ei hajuakaan vielä paljonko maksaa... Oma käsitys on ollut, että tuhansia ja näinollen ei taloudellisesti ainakaan vielä olisi järkevää tuollaisia hankkia. Mutta tuokin tekniikka kehittyy koko ajan. Odottelen Nibeltä vastausta yhteen aivan toiseen asiaan, kun saan sen vastauksen, niin kysäsen tarjousta aurinkokeräimiin. Jos vaikka innostuisivat referenssimielessä tuosta. Näitä kun ei nyt ihan massaksi asti vielä asennella...

69T

Mulla on katolla 3 x 2,5 = 7,5m2 tasokeräimet ja 700l varaaja. Järjestelmä on mallia RICA (www.rica.fi).
Lämmin käyttövesi kiertää aina varaajan kierukan kautta ja lattialämmitys käännetään varaajalle asetusten mukaan. Tuon hoitaa siis moottoriventtiilipari, joka kääntää 3-tieventtiilissä tulo- ja paluuveden kierron kattilalta varaajalle. Hauskana pointtina on se, että tuo varaaja toimii esilämmittimenä myös talvella koska käytännössä sen lämpötila pysyy huonelämpötilan tasossa joten näin pakkasilla se esilämmittää kylmän veden 20-25 asteeseen.

Ohjaimen laskurin mukaan tavaraa olisi tullut vuodessa reilu 5500kWh ja pumppu käynyt 1200h, mutta tuo laskuri perustuu laskennallisiin arvoihin josta olen päätynyt varovaiseen 3000kWh arvioon. Tuon arvion tukena on perusmatikka siitä kuinka monta tuntia pumppu on käynyt ja paljonko vesimäärän lämpötila nousee keväällä/kesällä/syksyllä.

Hintaa en lähde tarkempaa arvioimaan kun aurinkojärkkä oli osa pakettia niin laitteiston kuin LVI-asennustöiden osaltakin. Voipi mennä pieleen ja toisaalta järjestelmän hankinta oli enemmän "periaatteellista ekoa" kuin rahan laskentaa. Käytännön hankintaan, asennuksiin ja muuhun virittämiseen osaan sitten varmaan antaa muutaman neuvon...

Täällä ja tuumailin ensin tasokeräimiä mutta olen päätynyt tyhjiöputkiin koska noilla saa talvella ja syksyllä paljon paremmat hyödyt kun tasokeräimellä ja kesällä se lämpö riittää varmasti millä vaan.
Tässä on tarjouksia jokunen pöydällä ja tulossa pitäisi olla muutama vielä. Halvimmalla jos tahtoisi päästä, niin tilaisi kiinasta tyhjiöputkia lavallisen niin rahassa kahdella tonninlla saisi jo lämpöä varmaan ihan kivasti. Näin meinasinkin tehdä kunnes tutustuin noihin uuden sukupolven yksilasisiin tyhjiöputkiin, missä hyötysuhde paljon parempi. Taas etu tulisi näkyviin keväällä ja syksyllä vs taso ja "kiinan putket". Kotimaasta sain vaan niin levottoman hintaisia tarjouksia että ulkomailta kyselykierros nyt menossa. Jos olisin suorasähkölämmittäjä niin sitten nuo kotimaisetkin tarjoukset olisivat maksaneet itsensä takaisin järkeväsä ajassa.
Itsellä 1800L varaaja valmiina niin kiehumisen vaaraa tuskin on edes kesällä vaikka laittaisi putkia kuinka monta. Nyt jos saisi aikaa takasinpäin niin olisin varannut tilan 300-500L:n lisäpöntölle aurinkoa varten heti kättelyssä :-(

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Missähän hinnoissa nuo liikkuu? Pitäs kanssa itse tosissaan ottaa tarjoukse noista, vaan vähän pahaa pelkään että menee vielä aivan täysin ideologiseksi puuhasteluksi. En mä ihan tuohon ole itse valmis, eli kyllä sillä investoinnilla pitää järkevä takaisinmaksuaika olla.

Missähän hinnoissa nuo liikkuu? Pitäs kanssa itse tosissaan ottaa tarjoukse noista, vaan vähän pahaa pelkään että menee vielä aivan täysin ideologiseksi puuhasteluksi. En mä ihan tuohon ole itse valmis, eli kyllä sillä investoinnilla pitää järkevä takaisinmaksuaika olla.
Maalämmittäjälle voi olla vähän niin ja näin noiden kanssa.

Noh jos itse tekee putkityöt ym ja esim kiinasta tilaa tyhjiöputkia porukalla isomman erän niin eipä tuossa rahaa nyt paljoa pala. Hong Kongista heti tarjoutuivat myymään 20x58mm tyhjiöputkipaketteja alta 300e kappale, kuljetuskustannukset päälle tähän. Kotimaassa yhden keräimen hinta vähintään tuplaten ellei 3x. Tuossa tietysti takuu ym asiat miten hoituvat mutta netissä on kyllä juttua mitä kaverit ovat noita kiinan putkia tilailleet. Tähän putkitukset, pumput ym niin karvanoppasysteemin voisi alta tonnilla saada kasaan + tyhjiöputket. Ns avaimet käteen tarpeeksi isolla putkimäärällä niin varmaan 4-6keur kintailla voitaisiin liikkua (jokainen asennus tietysti erilainen, tarpeet erit ja esim aurinkoputkilinjan metrihinta on melkoinen).
Naapurissani on juuri tällainen liki itse räätälöity systeemi ja hyvin tuo on pelannut monta vuotta jo. Vaikka ulkona oli tässä reilu pakkanen niin aurinkoisena päivänä muutaman kilowatin noista sai silti nyt jo.

Itse noita seuraavan sukupolven putkia(yksilasisia, isompia 65-70mm) katsellut juuri tuon nopeamman heräämisen takia, vaan hinta pompsahtaa aika tavalla ylös. Tosin tulee noista tehoakin enempi paljon ja ei oikein voi putki vs putki hintaa laskea. Jahka saisin noi loput ulkomaan hinnat niin pitää teho - euroluku laskea noille kaikille. Varmaa on että hyvää järjestelmää ei yhdellä eikä kahdella keurolla saada vielä kasaan. Itse mielummin laitan vaikka vähän enempi rahaa että saan melkoisen huoltovapaan systeemin ja ainakin puoli vuotta saisi nauttia kuumasta aurinkovedestä.

69T

Kerääjien ja varaajan oikean määrän mitoittaminen on aina hankalaa, koska siihen vaikuttaa niin monta asiaa. Katon asema, kaltevuus, auringonpaistetunnit jne. Tyhjiöputkikeräin antaa todella parempaa tuottoa keväällä ja syksyllä, kesällä tasokeräin lienee vielä parempi (paitsi ehkä tuo uusi sukupolvi).

Meillä tuo 7,5m2/700l on kohtuuyhdistelmä eli keväällä ja syksyllä lisätehosta olisi hyötyä mutta kesällä on uein liian kanssa. Systeemiä tehdessä kannattaa muistaa että liikalämpö on sitten oikeasti ongelma koska lämpö pitää saada ohjattua johonkin tai pidettyä tolkkurajoissa, muuten tulee noutaja. Samoin jos alueella on usein sähkökatkoja, tulee harmaita hiuksia. Ihan esimerkkinä, viime keväänä huhtikuussa tehtiin sähkärin kanssa hommia ja sähköt oli pois iltapäivällä 15-20min. Ennen katkosta kerääjillä oli +75C ja katkon jälkeen +127C....

Systeemin saa myös hyvin pilattua asennusvaiheessa, jos vaikka paketti on muuten suunniteltu oikein. Noista kun ei ole putkareilla juurikaan kokemusta (ja vaikka olisi niin harvoin ihan samasta) eli tässä pitää olla kyllä itse homman päällä.

Tämä ei taida olla järkevää jos on porakaivo ja käyttää samalla kaivoa viilentämiseen
Voisihan sitä käyttää. Ikävä kyllä invertoivat oli niin kalliita kun itse järkkää mietin. Periaatteessa vieläkin pystyisi sellaisen systeemin tekemään että ajaisi ulkokiertoon lähtevää tavaraa korvausilman kautta, mutta vaatisi parin sadan euron investoinnin + työ. Teho ei tokikaan varmaan yhtä hyvä kuin invertoinnissa.

69T

No maalämmön kanssa ei ole hukkalämmöstä ongelma. Ajaa maapiiriin vain sen mitä yli jää kesäpaisteella.
Voisihan sitä käyttää. Ikävä kyllä invertoivat oli niin kalliita kun itse järkkää mietin. Periaatteessa vieläkin pystyisi sellaisen systeemin tekemään että ajaisi ulkokiertoon lähtevää tavaraa korvausilman kautta, mutta vaatisi parin sadan euron investoinnin + työ. Teho ei tokikaan varmaan yhtä hyvä kuin invertoinnissa.
Taitaa menna betatestaajan hommiksi. Hubelle varmaan parempi case... :)

Nolla- ja plusenergiataloissakaan ei liene vielä tuota ikiliikkujaa keksitty. Toisekseen, iso järkkä tarvii sitten takuuvarman sähkön eli pitää laittaa aurinkopaneelit hoitamaan pumppuja.