typhoon sanoi:
Kuinkahan pitkä vaikutus aika on tuollaisella 100mg kofeiini napilla?
Eilen otin yhden napit noin tunti ennen treeniä (klo14) ja illalla kun yritin mennä nukkumaan nii olo oli vielä pirteä kuin peipposella.. uni tuli vasta parin tunnin pyörimisen jälkeen.
Tuntuu vaan että eihän se nyt voi niin pitkään vaikuttaa.
Kyllä se vaan yllättävän pitkään vaikuttaa. Itselläni aika hyvä valvottaja oli viime vuonna se, kun otti kofeiinia ja kävi treenaamassa alkuillasta sekä veti treenin vielä vähän turhan loppuun asti. Normaali iltoina tämä ei ollut ongelma, kun tiesi, että tarvittaessa voi sitten nukkua vaikka aamulla vähän pidempään, mutta sitten kun seuraavana päivänä oli vaikka joku tentti tai vastaava, johon oli aivan pakko herätä tiettyyn aikaan ja olisi ollut myös pakko saada nukuttua riittävät yöunet ennen sitä, niin ongelmat alkoivat. Eli stressasin sopivasti siitä nukahtamisesta ja kun lisäksi kropassani oli vielä melkoisesti kofeiinia jäljellä(en ollut tajunnut puoliintumisajan olevan noin pitkä), niin eihän nukahtamisesta tullut mitään ennenkuin vasta aamuyöstä.
Itse ratkaisin ongelman tänä vuonna niin, että otan kofeiinit ja vitamiinit heti aamusta(=minulla n. klo 10-13 ;) ) ja noin tunti ennen treeniä heraproteiini-glutamiinijuoman. Salille lähden sitten noin 1 - 1,5 tuntia heräämisen jälkeen. Näin saan treenissä riittävästi tehoja irti itsestäni, mutta kofeiinilla on kuitenkin vähintään 12 tuntia aikaa poistua elimistöstäni ennen nukkumaan menoa, jolloin nukahdan helpommin ja nukun huomattavasti syvemmin.
Eli jos haluat välttämättä ottaa kofeiinia ennen treeniä, niin olisi ehkä hyvä idea sijoittaa treeni sitten aamupäivälle tai alkuiltapäivään, niinkuin sinulla näyttää olevankin. Jos tuo klo 14 otettu kofeiininappi haittasi nukahtamistasi vielä illallakin, niin kokeile seuraavan kerran vain puolikasta tablettia tai jätä kofeiini kokonaan ottamatta ennen treeniä. Jopa kofeiinin(,vaikka erittäin mieto piriste onkin) kanssa saattaa nimittäin tulla se ongelma, että et muista riittävästi kuunnella kehoasi, vaan menet salille väkisin kofeiinin voimalla, vaikka kroppasi olisi kipeästi tarvinnut lepopäivää ja yrittää kertoa siitä väsymyksen tunteella. Ylikunto haittaa myös nukahtamista ja kofeiini vielä lisää tuota vaikutusta. Eli jos treenisi vain kulkee ilman kofeiinia, niin ei sitä kannata käyttää ollenkaan.
Eli älä tee niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon. :D