• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Kodin pintamateriaalit

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Seinät, lattiat, katto tai vaikka ikkunanpuitteet. Maalaus, levytys, panelointi, tapetointi, ruiskurappaus ja kaakelointi. Kaikki kelpaa.

Lattiaan tulee useimmiten parkettia tai laminaattia, näissäkin hyvä ja halpa ei kohtaa. Käytännössä alle 20e/m2 ei saa laadukasta laminaattia eikä alle 40e/m2 laadukasta parkettia. Poislukien hyvät tarjoukset.

Muovimatto on sitten paras valinta lapsiperheeseen. Muovimattoa asentaessa kannattaa muistaa kunnon pohjatyöt. Vaikka hyvälaatuinen matto maksaa vain 13-15e/m2, tulee lopulliseksi hinnaksi tasotuksineen, hiomisineen ja liimauksineen helposti 35e/m.

Kaakeleihin saa menemään niin paljon rahaa kuin haluaa. Valkoista peruslaattaa saa vaikkapa tällä hetkellä Rautiasta 6,90e/m2 kun taas kallis italialainen lähes samannäköinen mutta ehkä hieman eri mittainen valkea peruskaakeli maksaa sitten helposti sen 69e/m2. Tuota kun pistetään 40m2 niin alkaa kukkarossakin tuntumaan. Mosaiikit tuntuvat monesti kivalta ratkaisulta, niihin menee helposti 150++e/m2 alkaen.

Koristekivet ovat nyt sisustuksen kuuminta hottia, vai oliko se vuosi sitten, nythän niitä jo puretaan pois. Näissäkin on hinnoissa eroa, 59e/m2 - 259e/m2 lähes samannäköiset tuotteet, laatu ei käy hinnan kanssa käsi kädessä näissä, kuten vaikkapa parketeissa.

Maalia ja tapettia, noita tietää jokainen. Muutama linkki:

Maalausohjeita
http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/maalausneuvonta/

Edullista ja laadukkaan näköistä sisustuskiveä:
http://viinijarvenkivi.fi
-tuolla mm. halpaa liuskekiveä

Kaakeleita:
http://www.pukkila.com/

Parketteja ja muovimattoja:
http://www.upofloor.fi/

Muovimatto on sitten paras valinta lapsiperheeseen. Muovimattoa asentaessa kannattaa muistaa kunnon pohjatyöt. Vaikka hyvälaatuinen matto maksaa vain 13-15e/m2, tulee lopulliseksi hinnaksi tasotuksineen, hiomisineen ja liimauksineen helposti 35e/m.
Huppemaisesti räväkkä avaus :) Kannattaisi varmaan avata sitä ajatusta, että miksi muovimatto olisi paras lapsiperheeseen. Kun lapsiakin on esim. eri ikäisiä jne.

Olen kyllä itsekin jossain määrin laadukkaan muovimaton ystävä. Meillä oli yhdessä kämpässä paremman laadun parkettikuvioista muovimattoa ja tupareissa kaikki ihmettelivät hienoa parkettia (oltiin juuri vahattu lattia). Kaksi 60kg koiraa eivät parin vuoden aikana saaneet lattiaan aikaiseksi mitään vahinkoa. Arvatkaa miltä seuraavan uuden asunnon uusi parketti näytti 30min sisään muuttamisen jälkeen.

edit: niin ja tuo muovimatto oli vielä mukavan pehmeä jalan alla ja tuntui aika lämpimälle. Suurin miinus varmasti tulee eteen kämppää myydessä. Siinä vaiheessa halvinkin laminaatti tuntuu ostajan mielestä mageemmalle kuin paras muovimatto. Vaikka ei itse eroa ehkä kysymättä huomaisi.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Laattoja kaipailisin. Mistäs löytäisin (edullista) noin 3-5cm kokoista punaista lasimosaiikkia?
Eli tämmöistä:

Mitä nyt itse tuli keväällä ja kesällä laattakaupoissa kierreltyä, niin perusvalkoisenkaakelin suosituin malli taisi olla olevan iso valkoinen kiiltäväpintainen laatta. Eli kokoluokassa n. 25x50 cm. Halvemmissa kaakeleissa pinta oli kaikissa selvästi "appelsiinipintainen". Jossain kodinhoitohuoneessa tuskin tuolla on merkitystä, kun siihen ei niin tule kiinnitettyä huomiota. Suihkussa tai "edustus-WC:ssä" ehkä itseäni tuo hieman jo häiritsisi. Päädyinkin ostamaan suihkutilaan jotain n. 28€/neliö-hintaista laattaa, jossa pinta oli oikeasti jo tasaisempi.

Kaakeleita on kuitenkin sen verran työlästä vaihtaa, että sijoittaisin niihin ulkonäöllisesti riittävästi rahaa. Rahan menohan ei ole kuitenkaan yhtä kuin sidettävä ja edes jotenkin neutraali ulkonäkö. Esim. etuovessahan näkee paljon uusia ulkoisesti komeita omakotitaloja, joissa on "järkyttävä pyyntihinta" mutta vielä järkyttävämmät kaakelit; sininen alaosa ja persikan välinen yläosa kukkaboordilla keskeltä rajattuna. Ei nuo itse valitsemanikaan kaakelit kyllä neutraaleimpia olleet, mutta eivät nyt kalleimpiakaan. Suihkun ja saunan laattoihin meni saumauksineen n. 850€. Neliöhinnat väliltä 28-60€/neliö. Tuntui väärältä ratkaisulta kaiken pohjatöihin menneen ajan ja rahan jälkeen ostaa sellaiset laatat, jotka olisivat ehkä halvat, mutta eivät miellyttäisi omaa silmää. Työhän se kalleinta on, mikä tässä tapauksessa oli tietenkin ilmaista.

Mitä nyt itse tuli keväällä ja kesällä laattakaupoissa kierreltyä, niin perusvalkoisenkaakelin suosituin malli taisi olla olevan iso valkoinen kiiltäväpintainen laatta. Eli kokoluokassa n. 25x50 cm. Halvemmissa kaakeleissa pinta oli kaikissa selvästi "appelsiinipintainen". Jossain kodinhoitohuoneessa tuskin tuolla on merkitystä, kun siihen ei niin tule kiinnitettyä huomiota. Suihkussa tai "edustus-WC:ssä" ehkä itseäni tuo hieman jo häiritsisi. Päädyinkin ostamaan suihkutilaan jotain n. 28€/neliö-hintaista laattaa, jossa pinta oli oikeasti jo tasaisempi.

Kaakeleita on kuitenkin sen verran työlästä vaihtaa, että sijoittaisin niihin ulkonäöllisesti riittävästi rahaa. Rahan menohan ei ole kuitenkaan yhtä kuin sidettävä ja edes jotenkin neutraali ulkonäkö. Esim. etuovessahan näkee paljon uusia ulkoisesti komeita omakotitaloja, joissa on "järkyttävä pyyntihinta" mutta vielä järkyttävämmät kaakelit; sininen alaosa ja persikan välinen yläosa kukkaboordilla keskeltä rajattuna. Ei nuo itse valitsemanikaan kaakelit kyllä neutraaleimpia olleet, mutta eivät nyt kalleimpiakaan. Suihkun ja saunan laattoihin meni saumauksineen n. 850€. Neliöhinnat väliltä 28-60€/neliö. Tuntui väärältä ratkaisulta kaiken pohjatöihin menneen ajan ja rahan jälkeen ostaa sellaiset laatat, jotka olisivat ehkä halvat, mutta eivät miellyttäisi omaa silmää. Työhän se kalleinta on, mikä tässä tapauksessa oli tietenkin ilmaista.

Valkoista pantii kanssa, ettei kyllästy niin nopeesti. Mitä laskeskelin, niin jotain 120m2 oli laatotettavaa. 60x30 (20€ m2) valkoista mattalaattaa pantiin "edustusvessan" ja suihkun seiniin. Vessaan laitettiin sellaista aitoa vengepuulistaa (noin 3senttiä leveetä) kiertämään wc, about 120sentin korkeudelle. Se oli kallista mutta toi kivasti lisäväriä seinälle. Ikkunasmyygit pantiin rosterikulmalistalla (oli melko työlästä).Kodinhoitohuoneeseen sitten halvempaa 23x30 (9,90m2) mattavalkoista.

Valittiin suihkuin yhdelle seinällä lattian värinen 5x10 laatta. Nyt vähän kaduttaa kun toinen vaihtoehto oli ollut 400€ kalliimpi, ja jätettiin se kauppaan.

Samo

swahilipäällikkö
VIP
Inskalla hieno lattialaatta.

Itse olen sitä mieltä, että jos on pieniä lapsia perheessä ja kynä meinaa karkailla mihin sattuu, kun se käteen otetaan niin silloin seinissä on hyvä olla maalipinta. Helppo pitää puhtaana eikä vaurioidu jos sitä pikkasen kynän kärjellä hankaa vrt. tapetti.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Toi lauteiden aluslaatoitus on kyllä Inskalla nyt vähän kun viskelisi helmiä sioille :D
Eihän se sieltä minnekään näy, toki se pitää tehdä samalla kuin kiukaan edusta, mutta kallista laattaa näkymättömiin ;)

Itselle tulee upotettu /muurattu amme ja ammeen alapuoli/ muurauksen sisäseinät pitää laatoittaa. Pistän sinne ainakin jotain halvinta mahdollista 5e/m2 laattaa.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40

Itse olen sitä mieltä, että jos on pieniä lapsia perheessä ja kynä meinaa karkailla mihin sattuu, kun se käteen otetaan niin silloin seinissä on hyvä olla maalipinta. Helppo pitää puhtaana eikä vaurioidu jos sitä pikkasen kynän kärjellä hankaa vrt. tapetti.
Ja jos ei halua ihan tasaista pintaa, niin lasikuitutapetti on varsin hyvä. Sitä ei ihan helpolla rikki saa ja ylimaalaaminen on helppoa.

Meille tulee aikalailla vähän perustapettia. Ei olla mitään tapetin ylimpiä ystäviä muutenkaan.

Itse olen miettinyt, että mikäs ois järkevä lattiamatsku yläkertaan jossa on siis makkarit (eli myös lastenhuoneet) ja oleskeluaula. Mitään parkettia nyt ei ainakaan. Edukkain ratakaisu lienee se muovimatto. Tuonhan voi päivittää sitten kun lapset on isompia. Toinen vaihtoehto lienee kunnolla kulutusta kestävä laminaati, jota nyt varmaan tulee alakertaan sinne minne ei tule laattaa.

Pitäisi tässäkin koko ajan muistaa kuistannustehokkuus, mutta uhraamatta kuitenkaan kaikkea pelkkään hintana tuijottaen.

wnha

Banned
Alkaakos nuo sisustuskivet olemaan jo out? Ite olen tykännyt ja nyt kun vihdoin pääsee omaa kämppää laittamaan niin ei kiva jos ne ovatkin jo menneen talven lumia. No mitä tilalle sit?

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Alkaakos nuo sisustuskivet olemaan jo out? Ite olen tykännyt ja nyt kun vihdoin pääsee omaa kämppää laittamaan niin ei kiva jos ne ovatkin jo menneen talven lumia. No mitä tilalle sit?
Mä ainakin tykkään ja kun teen kotia itselleni niin ei kiinnosta onko se nyt out. Kunhan sitä ei laita liikaa, kuten useimmat tekevät.

Köökkiin meinasin tommosta tiiltä:

Märkätilan maalit vaan joka paikkaan. Itse en laittanut ... olisi kannattanut.

Ja jos ei halua ihan tasaista pintaa, niin lasikuitutapetti on varsin hyvä. Sitä ei ihan helpolla rikki saa ja ylimaalaaminen on helppoa.
Tosin sitten joskus jos haluaisi vaihtaa sitä tapettia niin tuon ylimaalatun lasikuidun poistaminen on ihan saatanasta. Vähän samaa osastoa kuin lattialiimalla kiinnitetty askeläänieriste, minkä päälle on vielä liimattu pinta ( = muovimatto).

Lasikuitutapetti seinissä on itselleni asunnon oston yhteydessä samantien ei. Kaiken muun suostuisin asunnon oston jälkeen remontoimaan mutta en poistamaan tai peittämään lasikuitutapetteja.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tosin sitten joskus jos haluaisi vaihtaa sitä tapettia niin tuon ylimaalatun lasikuidun poistaminen on ihan saatanasta. Vähän samaa osastoa kuin lattialiimalla kiinnitetty askeläänieriste, minkä päälle on vielä liimattu pinta ( = muovimatto).
Hyvä pointti tämäkin. Mites nuo maalattavat tapetit? Onko sen parempia poistettavia kun siinä on sitten sa maali kuitenkin pinnassa...

Ei oo kokemusta noista, mutta vähän epäilyttävältä kuulostaa poistoa ajatellen.

Perinteiseen tyyliin pohjamaali + tavallinen paperinen liisteritapetti on kyllä selvästi helpoin vaihtaa. Pohjamaali tekee sen että tapetti ei ole liimautunut alustaansa kuin tauti, ja kun tapetti on paperia niin lähtee irti höyrystimellä tai irrotuslitkulla todella hyvin.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
Maalattavat tapetithan ovat sellaista vinyyliä yleensä ja pieni pehmeähkö kohokuvio siinä.

a) en tahtoisi päällystää seiniä muovilla
b) kuvio on helposti rapsutettavissa irti (tämä on lapsille myös mukavaa ajanvietettä)
c) poistaminen lienee pykälän hankalampaa kuin tavallisen tapetin.