Kitaransoiton alkeet/aloittaminen

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen nyt 1,5 vuotta omistanut tommoisen perus Yamahan akustisen kitaran ja soittelu on ollut lähinnä klassikkoiden harjoittelua Guitar Pron ja tabulaattoreiden avulla, tosin erittäin vaihtelevalla ja laiskalla menestyksellä.
Nyt onkin sitten aika ottaa härkää sarvista ja oppia kitaransoiton jalo taito.

Oikeista otteista jne. ei ole tietoakaan, joten kysymys kuuluukin, että miten olisi paras/helpoin tapa alkaa harjoitella soittamista? Onko jotain hyviä "kitaran soiton ABC" tms. kirjoja joilla pääsisi hyvin alkuun? Ehkä kirjastosta? Tiedän, että yksi parhaista ratkaisuista olisi lähtee kitaratunneille, mutta tähän minulla ei valitettavasti ole aikaa. Ehkä kesällä sitten.

Ite opettelin rämpyttelemään yläasteaikoina. Kävin vuoden kitaratunneilla ja siellä ainakin oppi vähän sointuja ja nuotteja, tosin enää nuoteista ei oo mitään hajua. Oikeasti oon oppinut soittamaan tabujen avulla ja seurailemalla biisejä hieman korvakuulolla. Kitaratunnit on ehkä hyviä just nuottien ja klassisen soiton opetteluun, tosin eiköhän niitäkin oo nykyään vähän joka lähtöön. Tässä harrastuksessa määrä korreloi aika hyvin laadun kanssa eli kun soittelee paljon, niin oppii myös uusia juttuja ja kehittyy.
Ei muuta ku tsemiä soitteluun!

Imuta Paul Gilbertin tai Vinnie Mooren opetusvideo netistä niin ainakin tekniikan opit hyvin =)

Mut riippuu haluutko aloittaa "tilulei" musiikilla vai minkä tyylistä yleensä haluaisit heti oppia?! Kirjastosta löytyy hyviä kirjoja joista oppii soinnut ja sitten voi lainata jotain nuotteja ja opetella sitten mukana soittamaan...

Tarkoitus olisi oppia soittamaan oikeita sointuja, että ei vaan päättömiä otteita tabuina tietämättä yhtään mitä ne ovat ja osaamatta käyttää niitä muuten.

Musiikista kaikki rockin alat ja hevistä iron maideniin asti on lähellä sydäntä ja näitä olisi tarkoitus oppia soittamaan.

Kiitos vastauksista!

Ron Moss sanoi:
Tarkoitus olisi oppia soittamaan oikeita sointuja, että ei vaan päättömiä otteita tabuina tietämättä yhtään mitä ne ovat ja osaamatta käyttää niitä muuten.

Ite opin soinnut siten, että soittelin välillä esim. Eppuja ja Leevi&Leevingsiä, joiden tabuissa on useimmiten merkitty just soinnut. Katoin sitten joko jostain sointukirjasta tai netistä sointujen otteet ja sitten ne vaan iskostuivat mieleen.
Maidenia on täälläkin soiteltu sormet rakoilla :rock:

Itse aloitin 15-vuotiaana, ja opin ihmeen nopeasti siten, että otin sointutaulukon sekä ala- ja yläasteen musiikinkirjoja ja aloin harjoitella helppoja avosointubiisejä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom