Kirjallisuutta/keskustelua 90-luvun alun lamasta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Liittynyt
5.6.2003
Viestejä
29 708
Ikä
45
Otsikon mukaista kirjallisuutta olis hakusessa. Löytyyhän noita toki jos alkaa summassa Googlettaan, mutta olisi ihan kiva kuulla vähän kommentteja että mitä suosittelisitte lukemaan.

Luin nimittäin just tuon Rolf Kullbergin "ja niin päättyi kulutusjuhla" ja olisi ihan kiva lukea aiheesta enemmänkin.

Onko jotain suosituksia kirjoista tai onko jotain nettisivustoa jossa asiaa laajemmaltikin oltaisiin käsitelty. Itse olin tuolloin vielä senverran pentu, että mitään ei käytännössä niistä vuosista mieleen näiden asioiden osalta jäänyt.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muistelen, että Iiro Viinasella olisi ollut jokin teos tuosta aiheesta, jossa hän selvittää hieman mitä,miksi ja miten selvittiin.
 
Otsikon mukaista kirjallisuutta olis hakusessa. Löytyyhän noita toki jos alkaa summassa Googlettaan, mutta olisi ihan kiva kuulla vähän kommentteja että mitä suosittelisitte lukemaan.

Luin nimittäin just tuon Rolf Kullbergin "ja niin päättyi kulutusjuhla" ja olisi ihan kiva lukea aiheesta enemmänkin.

Onko jotain suosituksia kirjoista tai onko jotain nettisivustoa jossa asiaa laajemmaltikin oltaisiin käsitelty. Itse olin tuolloin vielä senverran pentu, että mitään ei käytännössä niistä vuosista mieleen näiden asioiden osalta jäänyt.

Kouri, Suomen omistaja.

Edit. Tällaiseen vissiin saa linkittää? Jos ei, niin poista tämä, Timba.

http://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Toiminnot:Kirjalähteet&isbn=9511142143
 
Viinasen kirja kiinnostaisi lukea. Presidentti Koivistokin varmasti kirjassaan (ainakin toisessa niissä) käsittelee näitä asioita? Tuo kirja nimittäin mainittiin tossa Kullbergin kirjassa.

Ja toki tollasen linkin voi laittaa, ei tossa nyt kenenkään kaupallisia etuja ajeta.
 
Mulkkasin vähän tota otsikkoa. Täällä voisi asiasta jauhaa enemmänkin jos kiinnostuneita ja asiaan perehtyneitä löytyy. Itseä ainakin kiinnostaa, tosin tietopohja yhden kirjan pohjalta ei kovin kattava ole.
 
Tuossa pari kirjaa, jotka on helposti saatavilla suurimmista kirjastoista:

Blomberg ym. (toim.), Lamakirja – Nakökulmia 1990-luvun talouskriisiin ja sen historiallisiin
konteksteihin. Kirja-Aurora 2002.

Kiander, Jaakko 2001: Laman opetukset- Suomen 1990-luvun kriisin syyt ja
seuraukset. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus & Suomen akatemia, Helsinki.

Ensiksimainittu on tyypiltään enemmän yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen alaan kuuluva ja jälkimmäisessä käsitellään lamaa enemmän talouden näkökulmasta.
 
Asiaa käsitellään jonkin verran myös teoksessa Matkalla nykyaikaan. Elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa.

Kirjassa esitellään miten rahamarkkinat vapautettiin liian nopeasti, miten suomalainen tuotanto oli liian voimakkaasti painottunut NL:n / Venäjän markkinoille jne. Käsittelee laajemminkin koko suomalaista hyvinvointimallia ja sisältää vertailua eri maiden välillä. Omasta mielestä helppolukuinen ja mielenkiintoinen. Suosittelen.
 
Back
Ylös Bottom