Kipuja jalkaliikkeissä

Ikä
45
Hmm.. Onkohan tämä rakenteellista vikaa vai teenkö liikkeet jotenkin väärin?

Reisikoukistuksessa ja ns. koirankusetus -asennossa reidennostoissa iskee niin kamala suonenveto että meinaa jäädä siihen paikkaan.

Koukistuksissa kyllä tulee hinkattua 10-15 toistoa, onko toistomäärällä merkitystä?

Help me!

:wall:

Monet treenissä syntyvät kivut esim polvissa, johtuu yleensä venyttelyn vähyydessä.
Minulla esim naksui yhdessä vaiheessa polvi kyykätessä ja särki aivan .... :itku:
Rupesin extra venyttelemään jalkoja ja kipu johtui vain ja ainoastaan reiden etuosan lihaksiston täydellisestä jumitus tilasta, kun en ollut venytellyt tarpeeksi.

lonkkien naksuminen

Entäs, ku mulla naksuu lonkat vatsalihaksia tehdessä? Se ei varmaan venyttelemällä parane? Edes tavallista istumaannousua en pysty tekemään ku rutina vaan käy... lonkkanivelten liikeradat on kyllä ihan kunnossa. Onko tää yleistä, vai missä on vika? Oon tehny vatsalihaksia aerobic-tyyliin, vajaita nousuja ja miljoona toistoa. :offtopic:

Originally posted by supafly

Reisikoukistuksessa ja ns. koirankusetus -asennossa reidennostoissa iskee niin kamala suonenveto että meinaa jäädä siihen paikkaan.

:wall:

Voisko kyse olla ihan niinkin pienestä asiasta, kun nilkkojen asennosta? Itsellä ainakin uidessa alkaa helposti vetämään suonta jalkapohjasta / pohkeesta, jos nilkat on ojennettuina.

Itse oon joskus saanut prässissä persukseenkin suonenvedon/ krampin, mutta se onkin jo toinen tarina. Ja siihen auttoi suolan lisääminen ruokavalioon ja magnesium.

Mulla kanssa aikaisemmin naksui, veti suonesta ja milloin mitäkin. Osa johtui siitä että paikat ei ollu vielä tarpeeksi lämpimät kun tein sarjaa. Siinä kun lämppäili ja teki apuliikkeitä jolla sai kevyemmillä painoilla liikettä pienempiinkin lihaksiin niin avot. Johtui myös kehitysasteesta. Kun alkaa olemaan pitempää treenihistoriaa ja kehitystä tapahtuu niin tollaisetkin vaivat saattaa vähitellen vähentyä. Tietysti nyt oletetaan että tekniikka on oikea ettei vaivat johdu väärästä suoritustekniikasta. Itsellä oli mitä ihmeellisintä selkäkipua kyykkyä ja SJMV:tä tehdessä joka meni ohi kun venyttelin, lämmittelin ja vähitellen kehityin. Venyttely ja riittävä lämmittely kaikille lihaksille ennen kovaa sarjaa on hyvä ja tärkeä aloitus.

Hyvän neuvon annoit Vilma-liina!
Nilkoissa sen salaisuus, koukistaminen auttaa tosiaan reidenkoukistukseen ja reisihausiliikeeseen.

Lämmittelyjen unohtaminen on kahdeksas kuolemansynti johon emme sorru ;)

Krampeista vielä, magnesium varmasti jeesaa, mutta ei kai suolaa kannata lisätä (kansanterveyslaitos älähtää)?

ja vielä :offtopic: , mitä muuta hyötyä magnesiumista on punttien nostelijalle, oon kuullut että jotain palauttavaa vaikutusta olisi..?

:itku: Mulla on kans vaivoja vaivan perään. Jaloissa, tarkemmin nilkoissa on rakenteellinen vika, eli jalkaterät on hiukan väärässä asennossa. Tarpeeksi kuitenkin siihen, että jalkineiden valinta on äärimmäisen tarkkaa, eikä jalat oikein kestä kovaa rasitusta, esim pitkiä lenkkejä mistä muuten nautin kovasti. Ja vaikeakulkuisessa maastossa, kuten metsässä nilkat ja jalkapohjat rasittuu mielettömästi, ai sitä tuskaa... :wall:
Ja toisekseen, lapsena kasvoin rankan'pyrähdyksen' (<- miksi ammattilaiset sitä ainakin nimittävät..) eikä luusto ehtinyt 'kasvaa' mukana. Siitä muistoksi jäi naksuvat nivelet ja lonkat. Ja kyykätessä paukkuu...

Mulla kanssa aikaisemmin naksui, veti suonesta ja milloin mitäkin. Osa johtui siitä että paikat ei ollu vielä tarpeeksi lämpimät kun tein sarjaa. Siinä kun lämppäili ja teki apuliikkeitä jolla sai kevyemmillä painoilla liikettä pienempiinkin lihaksiin niin avot. Johtui myös kehitysasteesta. Kun alkaa olemaan pitempää treenihistoriaa ja kehitystä tapahtuu niin tollaisetkin vaivat saattaa vähitellen vähentyä. Tietysti nyt oletetaan että tekniikka on oikea ettei vaivat johdu väärästä suoritustekniikasta. Itsellä oli mitä ihmeellisintä selkäkipua kyykkyä ja SJMV:tä tehdessä joka meni ohi kun venyttelin, lämmittelin ja vähitellen kehityin. Venyttely ja riittävä lämmittely kaikille lihaksille ennen kovaa sarjaa on hyvä ja tärkeä aloitus.

Miiiiksi tämä tuli kaksi kertaa? Varmasti mun virhe kun painelin vääriä nappeja... :nolo:

Originally posted by supafly

Krampeista vielä, magnesium varmasti jeesaa, mutta ei kai suolaa kannata lisätä (kansanterveyslaitos älähtää)?

Itse mokasin ekassa kisadietissä just siinä, että sain suolaa ruuasta ihan liian vähän. Siitä oli seurauksena hengen salpaavat öiset krampit ja kouristukset varsinkin reisissä ja pohkeissä :itku:
Ja syynä tosiaan oli liian vähäinen natriumin saanti. Mutta toki kohtuus pitää muistaa kaikessa.

Noi kansanterveyslaitoksen suositukset on kyllä urheilijoiden kohdalla monesti pahasti alakanttiin. Hyvänä esimerkkinä vesiliukoiset vitamiinit ja niiden suositusmäärät.

Magnesiumilla lähtivät ainakin tämän tädin krampit. Suolaa? Yöks, sitähän tulee joka tuutista...toisaalta suosittelisin kyllä puhdistamatonta merisuolaa tavallisen sijaan. Mineraaleissa löytyy, ja makukin on ihan toista luokkaa.

Joo, reidenkoukistus on silkaa tuskaa. Ainakin jos haluaa tehdä sen kunnon painoilla. Lämmittelyistä huolimatta. Kramppeja en siitä ole sentään saanut, vielä...jonkin verran auttaa ainakin se, että tekee koukistukset yhtä aikaa molemmilla jaloilla, ekan sarjan keyemmällä painolla ja muistaa säätää istuimen sopivaksi: kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja tästäkin.

Jos jalat on kipeänä niin ei hirveästi kannata tunnustella kipuja vaan reippaasti lääkäriin. Itsellä todettiin nyt hyppääjän polvi (polvet) ja nyt on sitten treenitauko :itku: Toivottavasti ei kuitenkaan tartte leikata, koska leikatuista polvista ei enään yhtä hyvää tule :(

No prkl ihmettilinkin mihin threadi oli kadonnu, mutta näköjään olen sitten tänne epähuomiossa postannu. Anteeksi häiriö :david:

Vilma-Liina tossa mainitsikin nilkan asennon. Hmmm.. sit voisit esim. tsekata, koska lonkan asento saattaa myös tota aiheuttaa, jos se on hitusen jääny toiseen asentoon. Mulla on joissain hämärissä tilanteissa tuo auttanut... Hmmm... sit mä saatan itse syyllistyä lihaksen liialliseen jännittämiseen, setin aikana, ja kyllä sillon tuntuu, et koko reisi irtoo.

:)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom