Kipu yläselässä lavan lähellä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen käynyt muutaman kerran fysioterapeutilla yläniskavaivojen vuoksi, ja siitä onkin ollut apua. Tämänpäiväisen käyntikerran (hartioiden, yläselän ja niskan hieronnan) jälkeen on tuntunut kipua lapaluun selkäranganpuoleisessa yläkulmassa ja sen vieressä lähellä selkärankaa. Kipu tuntuu aina kun päätä kiertää sivulle, leukaa painaa rintaan, työntää päätä eteenpäin tai sopivasti liikuttelee kyseisen puolen kättä. Paikallaan istuessa kipua ei huomaa. En huomannut kipua vielä hoidosta lähtiessä.

Leukaa rintaan painaessa syylliseltä tuntuu se lihas, joka nousee selkärangan ja lavan välissä niskaa kohti. Itse niskassa ei tunnu kipua. Ainoastaan siis tuossa lavan seutuvilla. Jos niskaa venyttää (painamalla leukaa rintaan), se vie oireet hetkeksi pois, mutta aika pian ne palaa samanlaisina.

Mahtaakohan tällainen mennä ohi itsekseen, vai olisiko tässä nyt kyseessä jokin fasettilukko tms, mistä aiemmissa keskusteluissa on ollut puhetta?

Tekstin perusteella ongelma voisi olla ihan lihasperäinen, ja nimenomaan päänkohottajalihas ("levator scapulae"). Mm. näyttöpäätteellä työskentelevillä usein tämä lihas totaalisen kireä (staattinen lihasaktiviteetti). Lihas kiinnittyy nimenomaan lapaluun yläkulmaan ja venyttyy noissa mainitsemissasi liikesuunnissa. Suosittelisin käyntiä asiansaosaavalla urh.hierojalla, yleisesti ottaen lihasryhmä, joka on tuttu niska/hartiaseudun jumeja hoitaneilla henkilöille.

http://www.exrx.net/Graphics/LevatorScapHalf.gif

Jännää tässä on se, että ennen tätä päivää tuollaista kipua ei ole minulla ollut, eli ilmeisesti se aiheutui tuosta hieronnasta. Mulla alkoi jo olla niska aika hyvässä kunnossa (=ei kipuja). Liekö tämä on sitten jokin kramppi vai mikä.

Tässä toisenlainen teoria. Niskahartia kivut ovat pikkuhiljaa muuttuneet kroonisiksi. Tämä tarkoittaa yleensä sitä, että kivut katoavat kokonaan koska kipuhermojen päätteet menevät ns. tukkoon. Hierojalla käynti nollaa kipuhermopäätteet ja kipu ärsykkeet löytävät taas tiensä aivokuoreen. Näin ollen hieroja vain teki sinulle palveluksen, jotta elistö tajuaa, että lihas on jumissa.
Nyt otat hierontasarjan osaavalta hierojalta ja 2-10 käyntiä riittää saamaan koko selkäsi kuntoon.

Kiitos hyvistä vastauksista. Seuraava aika hierontaan (fysioterapeutille) on varattu ensi tiistaille. En ole ennen näitä viime kuukausien niskavaivoja käynyt hieronnassa, joten en osaa arvioida ko. ft:n ammattitaitoa, mutta tuntuu olevan aivan pätevä.

Kipu on jostain pistävän ja viiltävän välimaastosta, mutta vähän lähempänä viiltävää. Se tuntuu lievästi myös jos vetää oikein syvään henkeä. En tiedä rintarangan manipuloinnista, mutta ei fyssari rintaan ainakaan koskenut.

Minulla on ollut myös tuon tyyppistä vaivaa. Kipu on lapaluiden alueella, joskus molemmin puolin, mutta enemmän oikealla. Kivut on alkaneet monta vuotta sitten joskus murrosiässä. Nyt ikää on 23v. Olen käynyt kuvauttamassa selän kahteen eri kertaan, viimeksi pari kuukautta sitten. Ensimmäisellä kerralla tohtori sanoi, että toinen puoli selästäni on periaattessa koko ajan jännityksissä ja suositteli venyttelyä -ei auttanut. Toisella kertaa kuvista ei löytynyt kuin pieni ryhtivirhe, mutta tohtorin mukaan se ei aiheuta kipua. On masentavaa, kun se vaivaa koko ajan. Esimerkiksi intissä se vihoitteli todella paljon.

Selkä tuntuu aluksi puutuvan jonkin aikaa, jonka jälkeen se laukaisee kivun. Ainut asento missä kipua ei tunnu (siis silloin kun särkee) on makuu asento. Lääkäriin on varattu uusi aika, mutta jotenkin en jaksa olla optimisti. Urheiluhierojalla säännöllinen käynti ei auttanut, auttaisikohan fysioterapia?

Koskiko selkään, tonne lapaluiden alueelle ja/tai niiden väliin..?
Lapaluun yläkulmaan ja siitä hiukan selkärankaan päin.

Kipu helpotti jo seuraavien päivien mittaan huomattavasti eli siten, että siitä ei suurta haittaa ollut. Tuon jälkeen on nyt tullut käytyä kahdesti ft:n käsittelyssä. Ft:n mukaan tuo vaikuttaa lihasperäiseltä. Hieronta on kyllä auttanut asiaa, mutta aina aamuisin se on kipeä. Venyttelemällä se helpottaa siten, että kipua ei normaalitilanteessa päivän aikana ole, ellei oikein tarkoituksella paina leukaa rintaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nostetaas. Itelläki on ilmennyt vähän samantyylistä kipua (toinen kerta tänä vuonna) tuolla vasemman latsin lähettyvillä. Syvään hengittäessä kipua tuntuu ja hierojalle olen yrittänyt hakea jo aijemmin mutta ei tullut sitten hommattua aikaa. Nyt on taas kipiä.

Edellisen kerran kipu lähti parin-kolmen päivän levolla. Mikähän tuolla ois? Auttasko se hieronta? Pistin jo mutsin hieromaan eilen ja laittamaan aloe veraa vaan tuntu että se hieronta pahensi asiaa. Käytin myös jääpalapussia siinä. Oma teoriani olis että noi yläselän lihakset on vain niin jumissa että se laukasee välillä tollasen kivun tonne. :confused: Jospa se kipu taas lähtis maanantaihin mennessä.

Suositut

Back
Ylös Bottom