Kipu säären ulko-osassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uulavi
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moro!

Alottelin tekemään HIIT-treeniä kolme viikkoa sitten + liikuntatunneilla jalkapalloa tms. 6h viikossa. Luultavasti tämän seurauksena alkoi tuntumaan kipua molempien jalkojen säären ulko-osissa 2 viikkoa sitten. Kipu tuntuu kävellessäkin ja olen koittanut hoitaa sitä n. 1 viikon ajan kipuvoiteella ja buranalla. Jalassa tuolloin kipu hellittää, mutta alkaa uudelleen, jos juoksen/hölkkään. Olen itse epäillyt penikkatautia tai rasitusmurtumaa, mutta en ole tietoinen voivatko nämä syntyä näin lyhyessä ajassa ja säären ulko-osiin? :confused: Ja jos se on jompikumpi, niin minkälaista hoitoa tulisi olla, tarvitseeko käydä lääkärissä ja millä tavoin näitä pystyisi ehkäisemään(kengät jne.)? Isot kiitokset jälleen kerran avustanne! :)

uulavi: -Parasta ennaltaehkäisyä on panostaa pohkeiden venyttelyyn, paljon ja useasti. Nyt kun kipu on pahimmillan, kannatta hetkeksi välttää tai ainakin vähentää myös kaikkea rasitusta mikä tuota kipua pahentaa.

Jos kyseessä on "penikkatauti", niin siihen ei pohkeen venyttelyt auta.
Kova alusta pahentaa tuota kipua, joten pyri juoksemaan jossain muualla kuin asfaltilla.

Ainakin itsellä lievähkönä ilmennyt kipeily meni ohi jääkylmän suihkun avulla.
Eli aina rasituksen jälkeen välittömästi suihku niin kylmälle kuin sieltä tulee ja polvista alaspäin huuhtelua 1-2min, tai kuinka kauan pystyy jäädyttämään.

Hieroja voisi helposti nuo kokeilla, onko kyseessä penikat ja jopa aukoa niitä vähän.

TLP: -Paitsi että itse asiassa auttaa. Ja onkin pitemmän päälle se kaikken toimivin tie.

Eipä ole vielä vastaansattunut nuita erinäköisiä kinttuvaivoja hoidellessa tapauksia, joissa ei penikkataudin/plantaarifaskiitin ja/tai akillestulehdusten taustalla olisi kireät pohkeet, vaikkei se välttämättä ainoa syy olisikaan. Taikka hoito olisi ollut toimivaa ja auttanut pitkässä juoksussa, jossei sitä pohkeiden kireyttä hoideta pois.

edit. otetaan nyt esimerkkinä vaikkapa tuo etummaisen säärilihaksen kipeytyminen, mikä mitä todennäköisimmin on tuossa aloittaja tapauksessa kyseessä. Mitäs se tuo lihas tekee työkseen? Aivan, nostaa jalkapöytää. No, mikäs sitä jalkaopöydän nostamista vastustaa? Aivan, pohjelihas ja mitä kireämpi se on, sitä kovemmalle työlle se etummainen säärilihas joutuu ja pitkässä juoksussa tai lyhyemmässäkin ajassa, jos mikäli sikäli rasitustaso lisääntyy hetkessä reilummin, se kipeytyy. Näin siis yksinkertaistettuna ja jokunen mutka oiottuna.

Ja tuohan ei siis pois sulje sitä, etteikö sinne juoksualustaan ja jalkineen valintaan kannattaisi kiinnittää huomio taikka poissulkea muita lihashuollon toimenpiteitä.

risumies tuossa ottikin esille tuon säären etummaisen lihaksen ja täytyy lisätä et sitäki kannattaa venytellä. Ite oon pitkään kuvitellu et jalkajumit ja kivut johtu pohkeista mutta kun ei ruvennu auttaa pohkeita venyttelemällä ni erehdyin kokeilemaan nilkan ja etummaisen säärilihaksen venyttelyä, ei ollu miehellä itku kaukana kun teki aika höpöä, nyt pari viikkoa tuota harrastanu ja jalat on iha erilaiset kävellessä ja juostessa, kyykkäys onnistuu myös paremmin kun nilkassa on liikkuvuutta enemmän :)

okei! no alottelen venyttelemään useammin kuin nykyään, jos sillä tämä vaiva lähtisi pois :) minkä pituisia venytyksiä suosittelette tekemään pohkeille ja minkälainen venytys ottaa tuohon etummaiseen säärilihakseen ja nilkkaan?

Latest posts

Back
Ylös Bottom