Kipu reiden ulkosyrjässä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ajattelin nostaa vanhan aiheen esille, enkä tehdä uutta.

Pitempiä matkoja juostessa (yli 8km) alkaa oikean reiden ulkosyrjässä n.20cm polvesta tuntumaan kipua erityisesti jalkaa nostettaessa. Rappusten kävely tuntuu ikävältä. Eilen vaiva ilmeni toisen kerran. Reisi myös tuntuu jähmeältä.

Juoksukirjasta luin että kyseessä voisi olla lonkan nivelpussin tulehdus, ainakin kuvan perusteella. Kirjassa oli kuitenkin kovin suppeasti tietoa. Nyt aluksi ajattelin pitää lepoa jalkatreeneistä viikon ja venytellä, ja kuulostella sitten miltä juoksu tuntuu taas.

Muilla kokemuksia? Joko kannattaisi käydä lääkärillä?

Tutkin itsekin ja aika huonosti siellä oli tietoa. Joka tapauksessa osaava urheiluhieroja osaa sinua auttaa tai sitten kotikonstina ajelet kaulimella siitä reiden sivusta. Kuuma/kylmä-hoitokin auttaa asiassa.

Mä laitoin tuon saman kysymyksen n.kuukausi sitten ja mua neuvottiin käymään hierojalla tai käyttämään kaulinta itsehieromiseen.
Hierojaan ei ole varaa, mutta kaulin on auttanut vaikka huvittavalta kuulostaakin.
Juuri kuten Ikonen mainitsee näköjään tossa ylhäällä.

Seisoessa laitat jalat ristiin, sitten kumarrut alas ja kierrät vartaloa etujalan suuntaan. Pitäisi takimmaisen jalan sivulla tuntua.

esa67: -Jos tarkoitat tuota lateraalikalvon venytystä, niin ihan normaali etureiden venytys, jossa kantapää vedetään kiini pakaraan, toimii "tuunattuna" oikein hyvin. Eli samalla kun teet tuota normi etureiden venytystä, vedä venytettävän jalan polvi kiinni toiseen polveen ja jännitä sen venytettävän jalan puoleinen pakara.

Jos osasin näin kirjallisesti neuvoa sinne päinkään, niin tuon pitäisi voimistaa sitä tunnetta siinä etureiden ulkosyrjässä.

Mikäli ymmärsin tuon Art2:n neuvon, niin tuo venytys kohdistuu enimmäkseen sellaiseen nimihirviöön kuin tensor faskia lataeen, joka kylläkin kulkee siinä reiden ulkosivulla myös.

edit. piti käydä metsästämässä suomen kielinen nimikin tuolle tensorille, eli se on leveän peitinkalvon jännittäjälihas.

Tuttu juttu toi lateraalikalvon kireys: Kaulinta kehiin ja varaudu infernaaliseen kipuun ekalla kerralla.:) Itselle ei auta mitkään venyttelyt tuohon, hieroja tai kaulin, joista jälkimmäinen on halvempi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuttu juttu toi lateraalikalvon kireys: Kaulinta kehiin ja varaudu infernaaliseen kipuun ekalla kerralla.:) Itselle ei auta mitkään venyttelyt tuohon, hieroja tai kaulin, joista jälkimmäinen on halvempi.

joo kaulimella :) jalat on nyt niin kipeet etta ei pysty. ei kaulinta ei hierojaa.
Taytyy vaan pari paivaa olla sohvalla ja syoda kinkkua.

Nostellaanpa tämmöistä ketjua ylös, mikäli jollakin olisi neuvoa antaa.

Itselläni on jo parin kuukauden ajan ollut oikeastaan samanlaista ongelmaa, eli oikean reiden ulkosyrjä (vastus lateralis?) on tuottanut kipua. Kyykätessä se on ollut jotenkin heikomman tuntuinen ja yleensä heti treenin alussa tuntunut jo "treenatulta", eli väsähtänyt ennen vasenta puolta. Olen pyrkinytkin nyt treenaamaan rauhallisemmin yhden jalan kyykyillä ja hieronnan avustuksella yrittänyt kuntouttaa reittä.

Tähän liittyen, olen pariin otteeseen käynyt futista pelaamassa pitkästä aikaa ja molemmilla kerroilla on käynyt niin, että tuo reiden ulkosyrjä on ilmoitellut itsestään, minkä jälkeen oikean jalan polveni on käynyt jäykäksi niin, että tälläkin hetkellä sen taivuttaminen on hankalaa. Jos polvea taivuttaa, niin tuossa kohtaa, missä reisi kinnittyy polveen, tuntuu eräänlaista jäykkyyttä.

Kysymys kuuluukin, onko tämä nyt merkki siitä, että jalassani olisi oikeasti jotain pielessä (jänne tulehtunut tms) vai onko tämä vain jotain shokkireaktiota tuohon futiksen aloitukseen?

onko tahan olemassa joku venytys ?
Mites kuntoutus, kun tama tahtoo tulla uudestaan ?

Niin kuin olen tuolla Polvet kuntoon-ketjussa kertonut niin mulla on ollut tämä vaiva vuosia. Parannusta en ole löytänyt mutta tietoa on karttunut. Laitoin ketjuun linkkeinä kuvat parista venytyksestä ja muuta tietoa. Jos vaiva paranee välillä mutta tuppaa uusimaan, niin pitäisi harrastaa säännöllistä venyttelyä, tarkastuttaa juoksutekniikka asiantuntijalla, parantaa lantion ja jalkojen lihastasapainoa sekä hankkia painon oikein jakavat tossut tai pohjalliset. En tiedä toimiiko, näin neuvotaan tehtäväksi.

- - oikean jalan polveni on käynyt jäykäksi niin, että tälläkin hetkellä sen taivuttaminen on hankalaa. Jos polvea taivuttaa, niin tuossa kohtaa, missä reisi kinnittyy polveen, tuntuu eräänlaista jäykkyyttä.

Kysymys kuuluukin, onko tämä nyt merkki siitä, että jalassani olisi oikeasti jotain pielessä (jänne tulehtunut tms) vai onko tämä vain jotain shokkireaktiota tuohon futiksen aloitukseen?

Kuulostaa siltä että polven syrjällä on tulehdus käynnissä. Silloin ei pidä venytellä vaan levätä. Tulehduskipulääke voi edistää paranemista. Itsellä vaivan alku oli samanlainen, lenkin jälkeen polvi oli jäykkä ja ulkosyrjä todella kipeä, ehkä hiukan pehmeäkin. Futiksessa juostaan paljon eli voi hyvinkin olla siitä peräisin. Lisää ohjeita akuuttiin vaiheeseen löytyy linkittämältäni sivulta. Pahaksi päästessään vaiva voi jättää jälkeensä arpikudosta ja kiinnikkeitä, eli ei ehkä kannata uhmata oireita.

Niin kuin olen tuolla Polvet kuntoon-ketjussa kertonut niin mulla on ollut tämä vaiva vuosia. Parannusta en ole löytänyt mutta tietoa on karttunut. Laitoin ketjuun linkkeinä kuvat parista venytyksestä ja muuta tietoa. Jos vaiva paranee välillä mutta tuppaa uusimaan, niin pitäisi harrastaa säännöllistä venyttelyä, tarkastuttaa juoksutekniikka asiantuntijalla, parantaa lantion ja jalkojen lihastasapainoa sekä hankkia painon oikein jakavat tossut tai pohjalliset. En tiedä toimiiko, näin neuvotaan tehtäväksi.
Jees, pitää vilkaista noita venytyksiä, jos vaikka löytyisi oikeat lääkkeet tuohon. Juoksutekniikkani lienee aivan väärä, mutta sitä se on varmaan ollut pienestä pitäen. Sitä tosin en epäilisi ensimmäiseksi tuon ulkosyrjän vaivani aiheuttajaksi, koska se ilmeni ensimmäistä kertaa jo pari-kolme kuukautta sitten ennen futiskauden alkua.

Kuulostaa siltä että polven syrjällä on tulehdus käynnissä. Silloin ei pidä venytellä vaan levätä. Tulehduskipulääke voi edistää paranemista. Itsellä vaivan alku oli samanlainen, lenkin jälkeen polvi oli jäykkä ja ulkosyrjä todella kipeä, ehkä hiukan pehmeäkin. Futiksessa juostaan paljon eli voi hyvinkin olla siitä peräisin. Lisää ohjeita akuuttiin vaiheeseen löytyy linkittämältäni sivulta. Pahaksi päästessään vaiva voi jättää jälkeensä arpikudosta ja kiinnikkeitä, eli ei ehkä kannata uhmata oireita.
Jotain tällaista oli itsellänikin mielessä, joskin olen jo ehtinyt saamaan varsin monta mielipidettä asiasta. Mm. hierojani spekuloi, että polveen olisi kertynyt nestettä futiksen johdosta, mikä puolestaan olisi aiheuttanut sitä jäykkyyttä.

Tämänhetkinen status on sellainen, että polven jäykkyys hellitti n. viiden päivän sisällä, pahimpien kinkkausten jäädessä pariin ensimmäiseen päivään. Koipi oli jopa niinkin hyvän tuntuinen, että uskalsin taas eilen sinne futiskentälle vähän köpöttelemään. Yritin potkia lähinnä vasemmalla jalalla ja kuulostelin sitä polvea. Ihan hyvältä tuntui ainakin pelatessa, eikä sitä jäykkyyttä ilmennyt enää. Yöllä tosin tuota reiden ulkosyrjää kolotti jonkun verran, ainakin sen päällä maatessa. Liekö vielä hieman ärtynyt?

Joka tapauksesa, hieman parempaan päin ollaan menossa. Ehkä tässä kohta uskaltaisi taas jalkatreenejäkin aloitella.

Haulla löysin tämän topicin ja ajattelin vastata tähän sen sijaan että tekisin uuden. Noh, olen tässä vastikään aloitellut juoksuharrastusta, eli joka toinen päivä intervalleilla 100 askelta kävelyä, 100 juoksua, välipäivinä taasen teen pitkiä kävelylenkkejä ja lihaskuntoa. Kerran viikossa pidän lepopäivän, eli ihan lyhyt kävelylenkki. Tavoitteena on painonpudotus ja elämäntapamuutos, ruokavaliota olen rukkaillut myös terveellisempään suuntaan. Eilisen lenkin jälkeen kuitenkin alkoi jo parin tunnin jälkeen tuntua aivan infernaalista kipua vasemmalla reiden ulkosyrjässä lonkan tuntumassa, säteilee siitä ilkeästi polveen ja aina pohkeen ulkosyrjälle asti. Tänään aamulla tein kävelylenkin itkua pidätellen ja hammasta purren, oli niin kipeänä tuo reisi. Kipu on lähinnä jomottavaa/vihlovaa, vaihtelee vähän kävelyasennon mukaan ja välillä häipyy kokonaan tullakseen pian takaisin. Istuessa tai jalan ollessa koukussa kipua ei tunnu. Tuntuu että kävellessä lantiot eivät pääse "rullaamaan" vapaasti vasemmalle puolelle.

Ylipronaatiota on ja siihen sopivat juoksukengät hankittu. Ihan maalaisjärjellä ajateltuna tietenkin tulee mieleen, että ulkosyrjän lihakset ovat surkastuneet koska olen vuosikausia astunut linttaan eivätkä kyseiset lihakset ole vastaanottaneet koko massaani ennen kuin nyt, ja juostessahan tämä vielä korostuu entisestään maustettuna vielä nätisti ylipainolla. Ajattelin tänään venytellä ahkeraan, kaulimella olen koittanut rullailla lihaksia auki mutta ei tunnu auttavan, ikään kuin kireys olisi "syvemmällä". Huomenna katselen miten käy, jos on vielä kipeänä niin taidan ihan suosiolla vain venytellä ja tehdä lihaskuntoa saadakseni hien pintaan :) Lähinnä vain ketuttaa, sillä olin juuri pääsemässä sisälle uuteen tapaan, eli kun aamulla noustaan ylös niin lähdetään liikkeelle sen sijaan että jäädään lössöilemään.

Tulipas pitkä viesti.. Mutta anyways, kysymys kuuluukin että kauanko kannattaa odotella ja katsella, kannattaako tämän kivun kanssa lähteä kävelemään ja pitäisikö käväistä lekurilla? Ikää siis 19, sukupuoli nainen. Olen ollut oikea sohvaperuna tähän asti ja ylipainoa on reilut 10 kiloa, on tosin lähtenyt tippumaan tosi nopeasti nyt.

Back
Ylös Bottom