Kipu kyynärpään seudulla

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Elikkäs tässä muutama viikko takaperin kesken selkätreenin (muistaakseni alataljaa tehdessä) alko kyynärpään seutuun sattuun sillei ilkeesti, ei oikeestaa ihan suoraa kipua mut sellasta jomotusta joka tuntu vievän pois kaikki voimat kädestä (en osannu tarkkaan sanoa mihin kohtaa sattuu kun koko kyynärpään seutu oli arka). Noh, kipu lähti illalla jo pois kädestä ja meikä poikahan aatteli sillon että tästähän voi lähtee normaalisti treenaileen (rintapäivä oli tulossa). Salilla lämmittely penkissä teki kuitenki jo tuskaa siihen kyynärpäähän jonka luulin jo parantuneen, jomotus oli sen verran paha etten oikeestaan pystyny tekeen mitään liikettä. Viisastuneena pidin n. viikon mittasen tauon ja tänään aattelin uuestaan kokeilla liikkeitä... noh, pari ekaa liikettä jomotus oli aika pientä mutta sit se taas äity aika pahaks, tällä hetkellä siihen ei taas satu ollenkaan

Siis treenatessa se jomotus alkaa ja kestää hetken sen jälkeen ku treenin lopetan mut sit loppuu, onko vaan normaali tenniskyynärpää tai vastaava? Kts etukäteen :dance:

Mä laittaisin omasta kokemuksesta oppineena tuossa vaiheessa treenit jäihin ja painuisin lääkäriin. Tuossa voisi olla ns. tenniskyynärpään tai muun kyynärpään alueen jänteen tuppitulehduksen alku ja jos näin olisi voisi parantuminen hoitua vielä järkiajassa. Treenit laittaisin jäihin heti siksi että se on tosi veemäinen parannettava, eikä se että vähän keventää yms. välttämättä auta yhtään ja vaiva vain pahenee ja toipumisaika pitenee, sekä lykkääntyy.

Mulla todettiin viime syksynä tenniskyynärpää. Ei ollut vielä niin paha että puristusvoima olisi heikentynyt tai estynyt, mutta omituiselta kyynärpää tuntui, sekä jomotti ja särki enemmän tai vähemmän. Aluksi ajattelin että menee ohi, no ei tietenkään mennyt. Sitten kävin lekurissa, söin tulehduskipulääkkeet, vähän kevensin - vähän parani ja jatkoin taas, niin paheni samantien. Sitten vain enemmän lepoa(salit pois kokonaan), tukiside ja iltaisin jäitä niin alkoi pikkuhiljaa helpottaa. Piikkivaiheeseen en tuon kanssa halunnut mennä. Nyt olen alkuvuoden puolella käynyt pari kolme kertaa kevyesti jotain tekemässä. Tuntuu että kun parantuminen menee riittävän pitkälle niin parantumista auttaa kun varovasti vähän tulee jotain pientä liikuntaa. Mitään vetoliikkeita en vielä ole uskaltanut tehdä. Tenniskyynärpään(forkun ulkosyrjällä oleva jänteen pää) parannuttua jo aika hyväksi on nyt sitten samanlainen tunne kyynärpään sisätaipeessa ja ojentajan päässä. Huomenna lekuriin ja varmaan taas lisää lepoa. Jospa saisi jotain tiukempaa tulehduskipulääkettä.

Olen oikeakätinen ja mulla tuo on vasemmassa kädessä. Syitä siihen voi olla hankala asento näppäimistöä käyttäessä, mutta todennäköisempänä itse pidän käden suhteettoman kovaa rääkkäämistä käsitreenejä tehdessä. Foorumihan on pullollaan kysymyksiä että mitä tehdä kun vasen käsi on heikompi jne. Mä treenasin vasemman käden mukaan niinkuin viisasta onkin, mutta ihan liian kovaa. Yritin saada kiinni liikaa liian nopeasti.

Okei, sattuiko sulla siihen kyynärpäähän koko ajan vaikket mitään tekiskään vai sillon pelkästään ku treenasit? Itellä just meinaa tuntuu pelkästään sillon kun treenaa, ja sillonkaan ei lämmittelypainoissa tunnu oikeestaan mitään. Olenki aattellu pitää nyt taukoa jonkin aikaa mutta aattelin vielä kerran käydä koittamassa miltä se tuntuu ennen kuin menen lääkäriin, tää vaiva ei mulla haittaa normaalielämää ollenkaan mutta treeni just on vähän tuskaista.

Täystauko kädelle, syö buranaa 3x600-800mg viikko/pari ja hiero paljon käsivarsia. Jäitä voit myös pitää. Osta lämmittimet ja aloita treeni keposesti. Jos ei auta niin lekurille tai fysikaaliseen.

Okei, sattuiko sulla siihen kyynärpäähän koko ajan vaikket mitään tekiskään vai sillon pelkästään ku treenasit? Itellä just meinaa tuntuu pelkästään sillon kun treenaa, ja sillonkaan ei lämmittelypainoissa tunnu oikeestaan mitään. Olenki aattellu pitää nyt taukoa jonkin aikaa mutta aattelin vielä kerran käydä koittamassa miltä se tuntuu ennen kuin menen lääkäriin, tää vaiva ei mulla haittaa normaalielämää ollenkaan mutta treeni just on vähän tuskaista.

Mulla tuli vaiva oikeastaan vähitellen ja sitten jomotti kyllä kokoajan. Enemmän tietysti kun oli oikein ärsyttänyt.

Mulla jäi yhdestä lääkärikeikasta sellainen kuva että ilmeisesti noi voivat vaivata vähän eri tavoilla. Mullakin testattiin puristusvoimaa suhteessa terveeseen käteen ja se oli vielä ihan kunnossa kuitenkin. Mä en lääketieteestä ymmärrä, mutta jotenkin voisin kuvitella että jos sulla olisi tuota vaivaa niin se olisi vasta aluillaan eikä kättä särje vielä kokoajan ja siksi aloittaisin heti levon kun siitä vielä pääsee helpommin eroon.

Kävin sitten kuukauden päästä ekasta lekurikeikasta fysioterapeutilla hakemassa venyttelyohjeita forkkuun yms. (noita varmaan löytyy myös googlella, suosittelen kyllä ihan muutenkin kokeilemaan). Myös rintalihojen ja kaulan lihasten kireys vaikuttaa tennarin syntyyn. Mutta suurin ahaa itselle oli että tulehdukseen pitää laittaa kylmää, jäätä siis, eikä lämmintä. Mähän olin tuohon ensimmäisenä jotain lämmintä kauratyynyä laittamassa.

Nyt on sitten reilun viikon tulehduskipulääkekuuri jotain vähän tiukempaa tavaraa kuin edellisellä kerralla. Saas nähdä miten auttaa. Kuurin ajan ainakin olen tekemättä "mitään". Sen jälkeen voisi vähän koittaa tehdä jalkoja yms. Kyllä siinä levypainoja telineeseen nostellessa pääsee vähän jyvälle, että kestäisikö käsi muutenkin jotain.

Laitetaan nyt jotain infoa tännekin miten homma etenee, koska aika veemäisiä ovat erilaiset tulehdukset hoitaa ja pitkään voi mennä parantuessa. Tiukempi tulehduskipulääkekuuri poisti ojentajan ja kyynärtaipeen kivut ja hyvä niin.

Kyynärvarresta käsi on edelleen vähän epänormaalin tuntuinen, mutta ei särje eikä kipuile normaalissa elämässä. Epäilen että kyse on nyt enemmänkin jostain repeämästä tennarin jälkeen, kun kipua ei tenniskyynärpään tavoin ole tuntunut pitkään aikaan vaan enemmänkin keskemmällä kyynärvartta.

Viime viikolla kävin sitten ensimmäisen kerran pitkän tauon jälkeen kokeilemassa lyhyesti ja varovasti punttia, eikä käden fiilikset siitä juurikaan muuttuneet. Saman toistin edellispäivänä ja käsi tuntuu vähän enemmän kuin viime viikolla, mutta ei sentään ole hajalla. Näemmä vetoliikkeet edelleen ovat pahoja, niitä ei viime viikolla tullut koitettua. Nyt pitää vähän seurata miten olo muuttuu, jos tuntuu tosi hyvältä niin ensi viikolla voisi koittaa varovasti pari kertaa punttia jos pitää niiden välillä useamman päivän taukoa.

Kyllä rauta painaa pitkän tauon jälkeen...

Homma etenee hitaasti ja mitään varmuutta parannuskeinoista ei ole. Ensi viikon perjantaina nyt sitten käsikirurgin vastaanotolle tutkituttamaan että mikä on hätänä. Toivottavasti saisi jotain apua ja viisautta.

mulla hajos osittain kans kyynärpää puntissa vielä kun nostelin eli noin 1,5v sitten..melko varma olen että ranskalaiset hajotti sen. yritin tehdä "puhtaasti" eli kyynärpäät suorassa enkä antanu niitten levitä. ois kannattanu antaa levitä. eipä tuo nyt muuten haittaa ku just ranskalaisissa tai jossain jos pitää kädellä ojentaa seläntakaa jotain. vihloo myös jos pitää kättä 90 asteen kulmassa mutta myötäotteessa. eli kuten jännittäis hauista mutta ranne myötäote asennossa. ikinä en oo lääkärillä jaksanu käydä kun ei oo parantunu vaikka tuo 1,5v taukoa puntista.

mulla hajos osittain kans kyynärpää puntissa vielä kun nostelin eli noin 1,5v sitten..melko varma olen että ranskalaiset hajotti sen. yritin tehdä "puhtaasti" eli kyynärpäät suorassa enkä antanu niitten levitä. ois kannattanu antaa levitä. eipä tuo nyt muuten haittaa ku just ranskalaisissa tai jossain jos pitää kädellä ojentaa seläntakaa jotain. vihloo myös jos pitää kättä 90 asteen kulmassa mutta myötäotteessa. eli kuten jännittäis hauista mutta ranne myötäote asennossa. ikinä en oo lääkärillä jaksanu käydä kun ei oo parantunu vaikka tuo 1,5v taukoa puntista.

Aivan samanlainen vaiva. Mulla kasvoi lisäksi bursan tyylinen nuppi nyykärpäähän. Mulla on muutenkin hieman kipparikallemaiset kyynärpäät, mutta nyt tuo sitten leikattiin. Luuta samalla laajennettiin. Toivotaan, että pääsee vielä tositoimiin ton handun kanssa, niin voi sitten leikkauttaa perään ton toisen:D.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
KOKEMUKSEN SYVÄÄKIN SYVEMPI RINTAÄÄNI: Kun se kyynärpää nyt sitten kerran tulee kipeeksi ni antakaa sen v¤%&u kunnolla parantuu eikä mitään "jos vähän koittais jo"-reenejä... Itsellä alko viime loppukesästä vähän kipeytyy ja vedin sitten parit kuukaudet hampaat irveessä reenejä No pain-No gain- periaatteella... Nyt on ollu 6kk totaalilepoa eli ei pysty ees kunnolla kirjottamaan koulussa ku niin paskana kaikki jänteet eli tenniskyynärpää + ojentajan puoleinen jänne tulehtunut + koko nivelsysteemi... Eikä oo vieläkää parantunu ja nyt on vedetty vissiin 5 kierrosta kortisonii molempii käsiin...

Jospa sitä tänne taas vähän laittaisi väliaikatietoja. Perjantaina oli vihdoinkin aika käsikirurgille. Yksi piikki kortisonia ja rannelasta pari viikkoa, sen jälkeen vielä pari viikkoa lepoa. Fysioterapiaan pitäisi mennä pari kertaa viikossa hakemaan jotain ultraääni- tai sähköhoitoa. Jotain lihaksia vahvistavaa saa tehdä aikaisintaan neljän viikon päästä. Jos ei tule muutamassa kk:ssa-puolessa vuodessa kuntoon näillä, niin sitten tulee puukkoa. Sitten onkin muutaman kuukauden breikki tiedossa lisää.

Tuosta Jäätävän kortisonipiikkien määrästä. Kortisonipiikkien laittaminen on ilmeisesti nyt taas vähän vähemmän suositeltua, sellaisen kuvan olen saanut näiden lekurien puheista ja tekemisistä. Mulla ei yleislääkäri laittanut ollenkaan piikkiä, koska kokemukset ja suositukset ovat viimeaikoina olleet niiden vastaisia. Vaiva saattaa tulla takaisin vain pahempana. Tän käsikirurgin juttujen perusteella sama juttu. Mitään lisäpiikkejä ei tähän käteen tule, vaan jos ei aika paranna niin leikkaus. Kertoi myös että n.20prosentilla kyynärpään kipu jää muistiin jonnekin aivoihin, vaikka kipua ja vaivaa ei enää olisikaan.

Back
Ylös Bottom