kipu jalkapöydän ulkosyrjässä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja feketa
  • Aloitettu Aloitettu
Eilisellä juoksulenkillä alkoi yhtäkkiä sattumaan jokaisella askeleella jalkapöydän ulkosyrjään. Kävely on lähes pelkästään linkkaamista, kipu tulee viiltävänä välillä kovempana ja välillä voi kävellä lähes normaalisti, vaikka silloinkin kipua. Kipua ei esiinny muutoin kuin jalalle painoa varatessa tai kääntäessä nilkkaa sisään- tai ylöspäin. Onkos kellään kokemusta vastaavasta? Ajattelin katsella meneekö levolla piakkoin ohi vai pitääkö lähteä lääkärin juttusille.

Onko sinulla lättäjalat?

Itselläni oli tuota samaa vikaa kun ostin uudet juoksutossut. Minulla on lättäjalat ja toisessa jalassa mieltäylentävä ylipronaatio= kaikki pikkulihakset ovat liian heikkoja.

Jos tuo kipu on samaa mitä minulla oli, kyse oli ihan siitä, että liian heikot lihakset kramppasivat. Itselläni auttoi, kun aloin voimistella jalkoja (netistäkin löytyy jotain varpaidenheilutusohjeita) ja aloin myös sitoa tossut löysemmälle. (liian kireästi sidottu tossu ilmeisesti pakotti jalan asentoon, josta se ei tykännyt).

Juoksenteluni on laiskanlaista, joten aina välillä tauon jälkeen nuo jalan ulkosyrjät alkavat ilmoitella itsestään.

Voit toki harkita fysioterapeuttia ja tukipohjallisia, mutta ne korjaavat vain oiretta, eivät ongelmaa. Ts. kivut kyllä lakkaavat, mutta jalka ei vahvistu.

Mulla oli samat oireet ja rasitusmurtumaksi todettiin, sauvan/sauvojen kanssa ~3vko kävelyä ja parani.
Mulla vissiin tuli vääränlaisista kengistä tuo

Onhan tuota toisinaan, vaikken edes juokse. Ja vaikka treenaan ja kävelen paljon paljain jaloin (pitäisi siis pikkulihasten olla ok). Aikanaan kävin kerran oikein arvauskeskuksessa näyttämässä, enkä muuta saanut kuin näytteen jostain buranageelistä - ei muuten auttanut sekään.

Eli viimeksi kun tällaista tapahtui vältin turhaa kävelemistä ja hieroskelin jalkaa. Parissa viikossa taas täydessä kävelykunnossa.

Reinhardt saattaa muuten olla oikeilla jäljillä ainakin tossujen koon vaikutuksen suhteen, ainakin parhaat kävelylenkkitossuni ovat pienehköt - nehän ne viimeksikin...täytyypä nyt kokeilla mitä tapahtuu kun ilmat vähän viilenevät eikä sandaaleilla pärjää.

Itselläni oli tuota samaa vikaa kun ostin uudet juoksutossut. Minulla on lättäjalat ja toisessa jalassa mieltäylentävä ylipronaatio= kaikki pikkulihakset ovat liian heikkoja.

Jos tuo kipu on samaa mitä minulla oli, kyse oli ihan siitä, että liian heikot lihakset kramppasivat. Itselläni auttoi, kun aloin voimistella jalkoja (netistäkin löytyy jotain varpaidenheilutusohjeita) ja aloin myös sitoa tossut löysemmälle. (liian kireästi sidottu tossu ilmeisesti pakotti jalan asentoon, josta se ei tykännyt).

Hei, tuo kramppailu on juuri sitä mikä vaivaa itseä toisinaan. Ei siis pelkästään juoksun yhtedessä vaan muutenkin. Eli voisitkos vähän kertoa noista jumppa/venyttelyohjeista joista vois olla apua. :)

Hei, tuo kramppailu on juuri sitä mikä vaivaa itseä toisinaan. Ei siis pelkästään juoksun yhtedessä vaan muutenkin. Eli voisitkos vähän kertoa noista jumppa/venyttelyohjeista joista vois olla apua. :)

Googlettamallakin löytyy, mutta tässä muutama:

Kävele jalkojen ulkosyrjillä varpaat ylöspäin jännitettyinä.

Kävele jalan sisäsyrjällä samoin.

Harita ja kipristele varpaitasi.

Pidä jalat lattialla, nosta pelkkiä isovarpaita.

Pidä jalat lattialla, nosta kaikkia muita varpaita pitäen isovarvas maassa.

Jalat lattialla yritä pitää jalka muuten paikallaan mutta yritä nostaa jalkaholvia. käytännössä jalan asento ei tuossa muutu, mutta tarkoitus olisi jännittää sitä lihasta. tässä kramppaa todella helposti.

Kävele mahdollisimman paljon paljain jaloin, nostele kyniä ym. lattialta varpailla jne.

toivottavasti näistä saa jotain tolkkua.

Istu lattialle jalat suorina kantapäät vierekkäin ja päästä jalat ja jalkaterät rennoiksi. Katso missä asennossa jalkateräsi lepäävät. Onko vasen jalkaterä kiertynyt jotenkin? Pyydä kaveriasi katsomaan sivulta, että lepäävätkö jalkateräsi samassa asennossa myös sivusuunnassa...?

Back
Ylös Bottom