Kipein selkä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hei,

Olen 21-vuotias treenaaja, jolla on salitaustaa nyt kolme vuotta. Sitä ennen treenasin eniten aerobista ja satunnaisesti jumppia. Salitreeniä olen tehnyt 2-jakoisella parisen vuotta keskittyen suuriin lihasryhmiin. Välillä olen ollut tosi jumissa ja kipeä, mutta nyt lauantaina alkoi elämäni kovin selkäsärky: en tiennyt tällaista voivan olla. Oikeastaan kyseessä on enemmän jumi: veri ei kierrä lainkaan. Tein perjantaina tiukan alakroppatreenin ja lauantaina poimin mansikoita - siitähän se ilo alkoi. Takareidet aivan lukkoon.

Sunnuntaina kipu oli jo hirveää. Maanantaina istuin pöydän takana töissä 7 h ja pienikin venytys oksetti. Tiistaina pääsin klassiselle hierojalle, joka ei juuri jumeja saanut auki. Hän suositteli jäsenkorjaajaa tms. Kävin tiistaina sitten kampaajalla istumassa 1,5 h, mikä lukkiutti koko alaselän. Kipukohta on suoraan oikealla alhaalla sekä oikean niska-hartian kohdalla. Toisaalta kipu säteilee myös ristiselkään. Istuin salilla hierovassa tuolissa 30 min. Hermoratahieroja oli siellä paikalla ja kokeili pakaroita. Lähes ulvoin tuolloin kivusta ja sovittiin, että menen keskiviikkona hänen 30 min käsittelyynsä. Eilen sitten huusin kivusta siellä: pakarat aivan lukossa, takareidet lukossa, pohjekalvot (?) jäkissä ja samoin koko selkä. Ikävä kyllä se oikeanpuolen kipu on ja pysyy. Infrapunasauna hiukan rentoutti sentään.

Yöllä olen laittanut selkärangan alle tennispallon ja niskaan kylmäkääreen. Jalat nostin ylös tyynyillä, jotta voisin nukkua. Tänä aamuna olin yhtä jumissa kuin eilen, eikä veri kierrä. Yritin venytellä, mutta särkee koko ajan. Onneksi takareisiä voin vähän pidemmälle venyttää - sattuu silti helvetisti. Kipu on ihan tappoa ja istuminen tässäkin jumittaa eli pian ylös. Päivystykseen lähden kohta ja pyydän kovempia lääkkeitä, kun tuo Burana 600 mg ei auta lainkaan isoinakaan annoksina, vaikka en sitä elämäni aikana ole paljon syönyt - viimeksi penikkaan.

Hierojan mielestä mulla on lantiossa virheasento ja siksi menen maanantaina jäsenkorjaajalle. Onko muilla kuitenkin ollut tällaisia samanlaisia vaivoja ja mikä niihin voi auttaa? Tämä viikko on ollut yhtä helvettiä, eikä töistä tulisi yhtään mitään..

Heip!

Mä olen täällä useammankin kerran kommentoinut näitä selkäasioita, sillä taustaa ja kokemusta alkaa löytyä (kuin myös yksi leikkaus viime kesältä ja mahdollisesti uusi tulevaisuudessa) - valitettavasti.

Uskoisin, että ihan ensimmäisenä sulle määrätään kunnon lääkekuuri, lihasrelaxantteja ja särkylääkkeitä ja sairaslomaa, jotta saat ensimmäiset päivät viettää "mukavasssa" lääkehuurussa. Relaxantteja olen joutunut pahimmillaan ihan reseptin mukaisesti ottamaan 3 x päivässä ja tähän päälle tosiaan särkylääkkeet. Niitäkin on tultu kokeiltua ja Burana (800mg) on hyvä, mutta Buranan huono puoli on se, että se on lyhytvaikutteinen. Muista siis syödä tätäkin usemapi kertaa päivässä, säännöllisesti esim. noin 4 tunnin välein.

Oireet alkavat todennäköisesti helpottaa viikon sisällä ja yleinsä se kaksi viikkoa on aika, jona lääkärit eivät tosiaan muuta tee kuin määrää lääkkeitä ja lepoa.

Ainakin välilevyongelmissa juuri tuo jalkojen nostaminen 90 asteen kulmaan on suositeltavaa, helpottaa paineita sekä kyljellään makaaminen tyyny polvien välissä. Kylmähoidosta tai sähköhoidosta voi olla apua, mutta usein kovaa hierontaa ei lääkärit ole ihan heti suositelleet.

Tsemppiä, toivottavasti saat pikaisesti apua.

Kiitos vastauksesta!

Lääkäri oli mielestäni ihan pätevä ja ottautui ongelmaani. Hän testasi liikkuvuutta ja jopa sanoi, etten ole jäykkä - yllätys. Kuulemma siihen kipumäärään ja kipupaikkoihin suhteutettuna taivuin yllättävän paljon. Sain lääkkeeksi viikon sairaslomaa, Ibumax 600 mg ja Diapamia. Tuota Ibumaxia otan 3 x päivässä ja Diapamia saman verran. Toisaalta Diapamia otin eilen 2 x yhden tabletin ja aika tokkuraan menin. Illalla siis otin ja nukuin heti 2 h sekä pitkät yöunet. Kipu vähenee ehkä hetkeksi, mutta jotenkin paine tulee selkään heti. Olen tässä istunut nyt 5 min ja särky pahenee eli kohta taas ylös. Ibumax ei oikein auta, mutta kuulemma ei sitä 800 mg kokoni vuoksi oikein anna ja pitihän mun sanoa, etten oikein nyt pysty syömään kunnolla eli voi olla liian tujua. Niin ja sain myös lähetteen fysioterapiaan.

Paikallishoitona olen käyttänyt hierovaa suihkua, kylmäpussia, Voltaren Emulgeliä (ihan yhtä tyhjän kanssa) jne. Onkohan venyttely pahasta vai hyvästä? Pitäisikö tehdä pidempiä vai lyhyempiä venytyksiä? Huomasin, että kävely asfaltilla tekee pahaa myös.

Ainakin näitä huomioita olen tehnyt kropastani (+ muut):
- Lantio vasemmalta ylempänä (kovin kipu kuitenkin oikealla)
- Lievä skolioosi
- Oikea jalkaterä vetää koko ajan vasemmalle (näkyy kengissä: esim. uusissa juoksukengissä hankautui heti oikea puoli)
- Ryhti huono: en kykene pitämään suorassa kroppaa, vaikka selkälihakset ovat vahvat, eikä nykyään syvät lihaksetkaan ole aivan heikot verrattuna aiempaan tilanteeseen.
- Vatsalihaksia kiristää ja ovat jumissa, kun nojaan taaksepäin

Nyt pitäisi pystyä ajamaan autolla 1,5 h pysähdyksillä, jotta pääsen 3 viikoksi "lepopaikkaan" ja tänään on aika jäsenkorjaajalle.

Uskalsiko lääkäri ottaa yhtään edes varovaista arviota mahdolliseen ongelmaan? Vai onko kyseessä vain erittäin kova jumi ja tulehdus?

Omien kokemusten, lukuisten kyselyjen ja luetun kirjallisuuden perusteella suurin osa suosittelee, että ainakin ihan ensimmäisinä päivinä selkä jätetään rauhaan, eli ei etenkään kovaa venyttelyä tai edes fysioterpiaa. Tietty näissäkin on sitten eroja. Mutta tosiaan tuossa fysiossa on mun kokemuksien mukaan annettu juuri tuota "sähköhoitoa" (olisikon oikea termi joku interferenssi?) jumia helpottamaan. Jos ongelmana on välilevyn pullistuma, niin kevyillä venyttelyillä ja "raajan vetämisellä" sille koetetaan tehdä tilaa kipua helpottamaan. Teet tietenkin niin kuin hyväksi koet, mutta itse antaisin ihan ensimmäisten päivien ajan vain lääkkeiden vaikuttaa, hieronta ei edes minun saamien tietojen mukaan ole hyvää mahdolliseen tulehdukseen.

Kipu opettaa uusia tapoja liikkua ja toimia, eli kuuntele omaa kehoasi ja opettele esimerkiksi nousemaan sängystä kyljen kautta kierähtämällä, etc.

Kun kipukausi on ohi, kannattaa varmaan selvittää noita jalkojen mahdollisia eripituisuuksia, etc. Skolioosia on ymmärtääkseni aika paljonkin ja omani on ilmeisesti seurausta juuri nuorena kärsityistä kovista jumeista, jonka johdosta ryhtiä ei saanut suoraksi pitkään aikaan.

Diapamiakin löytyy kaapista, mutta suosittelen pyytämään Sirdaludia (2mg tai 4mg), olen suositellut tätä relaxanteista erittäin onnistuneesti monelle apua kaipaavalle. Tajun tuo tosiaan vie, mutta alkuvaiheessa lääkärit määrävät tätäkin otettavaksi koko päivän ajan, mutta usein juuri iltaisin sen vaikutuksen vuoksi.

kyllähän tuo lihasperäiseltä kuulostaa.
tarpeeksi särkylääkettä. ja tuo diapam ihan hyvä sitä lihasjännitystä höllämään. sais vaan annostus olla isompi...
parempi vois olla tosin vaikka panacod+ burana+ jotaki lihaksia rentouttamaan.

tee silleen että lääkityksellä, lämmöllä ja pienellä liikkumisella vetkuttelet joka suuntaan. saat kipua hellittämään sitten kevyttä liikkumista. sellasta joka ei pahenna oireita. esim venyttelyn pitää olla kevyttä ja mieluusti ensin lämmität niitä lihaksia ettet venyttele kylmänä.
lonkankoukistajaa, reisihabaa ja sitten pakaroita venytellä ja sellasia ristivenytyksiä. voi olla jumissa sellanen pikkulihas isonpakaralihaksen alla. tuntuu kipuna kun sormella painaa perselihakseen pakaran yläosaan melko keskelle.

kovat venyttelyt ja jäsenkorjaajat jne jättäsin nyt väliin.

Ainakin näitä huomioita olen tehnyt kropastani (+ muut):
- Lantio vasemmalta ylempänä (kovin kipu kuitenkin oikealla)
- Lievä skolioosi
- Oikea jalkaterä vetää koko ajan vasemmalle (näkyy kengissä: esim. uusissa juoksukengissä hankautui heti oikea puoli)
- Ryhti huono: en kykene pitämään suorassa kroppaa, vaikka selkälihakset ovat vahvat, eikä nykyään syvät lihaksetkaan ole aivan heikot verrattuna aiempaan tilanteeseen.
- Vatsalihaksia kiristää ja ovat jumissa, kun nojaan taaksepäin

Aika loogisia lihasepätasapainon aiheuttamia ongelmia, joskin aika kovia.

Esimerkiksi skolioosi on luultavasti "funktionaalinen skolioosi", eli sinulla ei ollut sitä syntyessäsi?
Selässä on mm. semmoiset lihakset kuin Quadratus lumborukset, kun toinen lyhenee niin se vetää lantiomaljaa sivusuunnassa vinoon, tämä aiheuttaa joukon kompensaatioreaktioita muissa lihaksissa.

Tuo jalan sisäänpäin vetäminen voi johtua esim Tensor fascia lataen tai tibialis anteriorin pahasta ylikireydestä.
Lisäksi jalassa on esimerkiksi lihakset Extensor digitorum longus ja extensor hallucis longus. Nämä tasapainottavat ja mukautuvat astuessasi ja liikuttavat jalkapohjaa sisään ja ulospäin (inversio ja eversio). Ne ovat luultavasti myös TODELLA kireällä sinun tapauksessasi. Lisäksi on vielä peroneukset etc. mutta jotta pysyisi edes jossain järkevässä pituudessa postaus niin ei niistä sen enempää.

Sen takia taaksenojaaminen kiristää vatsaa koska tod.näk sinulla on pidentynyt rectus abdominus(suora vatsalihas), sen yksi tehtävä on vetää lantiota posteriooriseen tilttiin. eli neutraalimpaan asentoon jos katsotaan miten lonkankoukistajat lantiota vetävät.
Toisin sanoen suora vatsalihaksesi on ylipitkässä tilassa ja heikentynyt (inhibitoitu) jotta pystysi tekemään tehtäväänsä kunnolla.

Olen hoitanut muutamalta asiakkaalta (mukaanlukien molemmat isoäitini) vastaavia kroonisia kipuja lihaskalvojen käsittelyillä (ja uusinut heidän kävelymotoriikkaansa etc.) pois melko nopeasti, ja oikea treeniohjelma on auttanut hyvin paljon.

Ongelma terapeuttien ja lääkäreiden kanssa on siinä että he eivät välttämättä ymmärrä mistä nuo tulevat, siksi eivät osaa tämmöisiä hoitaa kovinkaan tehokkaasti.

Ei kipulääkitys ja pamit sitä ongelmaa poista.

E: Ja tuohon taaksenojaamiseen vielä, se kiristys johtuu myös siitä että sinulla 100% varmasti lonkankoukistajat (mm. iliopsoas, iliacus, rectus femoris,) todella kovaa jumissa ja ne vetävät lantiota etukippiin.
Tällöin taaksenojaaminen rasittaa koko lantiota paljon, ja varsinkin alaselässä voi tuntua kovaakin kipua.
Ja lyön sukupuolielimeni vetoa että sinulla ei ole oikeasti hyvää liikkuvuutta. Mitä liikeratoja lääkäri kokeili?

OT!
Fuhrer: -Niin, ongelma voi toki olla terapeuttien ja/tai lääkäreiden tietämättömyys kyseisistä asioista tai sitten vaikuttamisen mahdollisuuksien puuttumisesta. Asiakas kun käy lääkärillä kertomassa että hänellä on kipua paikassa X, niin harvemmin se lääkäri ehtii tutkimaan koko kroppaa, miettimään kropassa olevien asentovirheiden vaikuttavuutta kivun syntyyn saatika sitten mikä missäkin tapauksessa on syy ja mikä seuraus. Tämän "tutkimuksen" perusteella lääkäri sitten kirjoittaa lähetteen fysioterapiaan ja asiakas sitten joko käyttää sen tai on käyttämäti.

Terapeuttien kohdalla tätä "ajanpuutetta" ei pitäisi olla, mutta taitaa käytännössä olla useastikin. Joskus syy on terapeuttien "laiskuudessa", eli ei jakseta/ehditä tutkia kunnolla ennen hutkimista, eli aletaan vain suoraan hoitamaan sitä kipua, miettimättä sen suuremmin, mistä se on mahdollisesti alkunsa saanut.

Mutta vähintään yhtä suuri syy löytyy ihan niistä asiakkaista. Se on aivan ja sama, kuinka tarkkaan tutkit ja kartoitat syy-seuraus suhteita lihasepätasapainojen, nivelten virheasentojen ym. taustalta, jossei asiakkaalla ole pienintäkään halua itsellään osallistua kyseisten vaivojen pois hoitamiseen. Liian suuri osa asiakkaista kun tulee sinne terapeutille sillä mielellä, että minä maksan, pistä sinä minut kuntoon. Saa siinä hieroa, vääntää ja kääntä, ohjata ja neuvoa jne. jossei toisella ole pienintäkään halua osallistua itsensä kuntoon hoitamiseen.

"Ongelma terapeuttien ja lääkäreiden kanssa on siinä että he eivät välttämättä ymmärrä mistä nuo tulevat, siksi eivät osaa tämmöisiä hoitaa kovinkaan tehokkaasti."

Ja takas asiaan.

Guerlainn: -No, oletko käynyt fysioterapeutin vastaanotolla? Jos olet, niin minkämoisia huomioita se ryhdistäsi löysi? Entä liikkuvuuksien symmetrisyyksistä?

"Niin ja sain myös lähetteen fysioterapiaan."

risumies, olet täysin oikeassa tuossa. Hämmästyttää vain se kuinka moni valittelee ongelmista jotka ovat niin nopeasti selvitettävissä kun hetken pyytää asiakasta kävelemään ja katsoo kävelytyyliä.
Selvähän se on että jokainen lääkäri ja terapeutti ei voi käyttää tuntikausia yhden asiakkaan kineettisen ketjun purkamiseen ja analysointiin.
Ihmetyttää vain se että sitä ei tehdä juuri ollenkaan. Tämä ei ole sitten yleistys!

Mutta aika harvoin kuulee että lääkärillä käynti olisi ratkaissut lopullisesti montaakaan ongelmaa.

E: Nyt kun mietin niin tähän asti minulla ei ole vielä tullut vastaan tapausta jossa en olisi osannut auttaa millään tavalla. Aina olen jonkin yhteyden keksinyt jota kautta kipuja/liikkumattomuutta on voitu lieventää välittömästi tai lähes täydellisesti.
Koska lähes aina nämä ympäristöstä hankitut kiputilat tulevat melko samantyyppisista kireyksistä kaikilla. Toki paikat, voimakkuudet, oireet ja syyt vaihtelevat merkittävästi, mutta sama määrä lihaksia ja luita ihmisillä on ja samaa kaavaa ne pääsääntöisesti noudattavat.

Kyllä jos potilas on käynyt 3 vuotta salilla niin täytyisi siinä vaiheessa miettiä miten sen sais vaihtamaan treeniohjelmaan uudet liikkeet. Fyssarilla on vaihtoehtoja. Se on aika valaisevaa kun joku sanoo vaan, että ongelmat johtuu vanhan treeniohjelman yksipuolisuudesta ja parantuminen vaatii et pistää ohjelman uusiksi mutta sitä täytyy vetää samanlaisella innolla millä sitä vanhaakin, vaikka niissä uusissa liikkeissä kehittyminen on aluksi vaikeaa ja tulokset surkeita. Sen lisäksi pitää vielä venytellä niitä lihaksia joita on treenaillut jo paljon. Sitten kun on vähän parantunut niin voi ottaa jo niitä liikkeitä vanhasta ohjelmasta taas mukaan treeneihin ja siinä vaiheessa on helpompi harjoitella niiden tekniikkakin uusiksi. Lääkäri ei yleensä ole punttivalmentaja. Toinen vaihtoehto on antaa "luonnollisen paranemisen" eli lihasatrofian korjata lihastasapainoa, yleensä se vaan jää aika huonoksi sillä tavalla, mut usein kivut helpottaa kun paikat löystyy vähän. Nuo passiiviset hoidot voi kyllä auttaa joskus hyvinkin, esim. fasettilukkoihin, mutta parasta kun opettelee mobilisoimaan ne itse. Yleensä jos ei oo mitään vammautumista sattunut erikseen, niin kipu on varhainen varoitussignaali siitä että jotain ei tee oikein, yleensä treenien lopettaminen ratkaisee tilanteen, mutta monet ei tietenkään halua lopettaa niitä, mutta ei tajua et pitäis opetella kaikki uusiksi niin sitten hakkaa päätä seinään sen takia.

Hmm, kineettinen ketju paskana alaselästä. Ketjun heikointa kohtaa täytyy ensin treenata eristyksissä ja aloittaa integroivat liikkeet mahdollisimman kevyesti. Eristäminen tapahtuu niin, että lantion etuosa tai perse lukitaan pintaa vasten, esim. penkki, seinä, vatsa/selinmakuu. Perse penkkiä ja seinää vasten voi tehdä ekstensioita, mahallaan hyperekstensioita ja selinmakuulla lantion asennon hallintaa ja kiertoja yläselkä kuitenkin lukittuna alustaan. Ensimmäiset liikkeet joissa lantio sitten on irti alustasta tapahtuvat konttausasennossa (suljettu ketju), toinen hyvä on myös hartiasilta (glute bridge). Sitten kun nuo kulkee niin voi edetä taas isompiin liikkeisiin. Alaselkäkipu saa jostain syystä multifidukset surkastumaan ja inhiboi hermoston kautta pakaroita ja vatsalihaksia, yleensä kun porukka joutuu treenailemaan nuo lihakset uusiksi niin lopputulos onkin paremmin toimiva selkä mitä ennen kipua, jos ei ole loukkaantunut vakavasti. Kehitystä tulee kuitenkin hyvää vauhtia sitten jos oppii ne liikkeet joskus kunnolla, saa kunnon tuntuman ja jopa kunnon pumpit alaselkään, esim. reverse hyper liikkeellä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun omasta tilanteesta:
Pääsen fysioterapiaan kahden viikon päästä, kun palaan takaisin paikkakunnalle. Mulla vissiin tuo oikea puoli kipeytyy, koska oikea jalka kiertyy vasemmalle (kengätkin kuluvat sillä tavalla) ja penikka vaivaa. Nyt on taas niska-hartia-seutu kipeänä ja yläselkä. :(

Off topicina, itselläni on aika samanlainen tilanne kuin ketjun aloittajalla. Treeniä takana 3v, josta suurin osa ajasta alaselkä enemmän tai vähemmän jumissa/kipeänä. Lantio ja hartiat ovat itselläni myös ihan vinossa, esim. kyykkyä tehdessä vasen jalka ei pysy oikean kanssa samassa linjassa, vaan liikkuu taakse tai eteen heti, kun laskeudun kyykkyyn. Yllättäen myös jumi on alaselän vasemmalla puolella, josta se toisinaan säteilee alas jalkaan. Kyykky ja mave isoilla painoilla tehtynä yleensä pahentavat jumia, vaikka mavessa tekniikka on omasta mielestäni hyvä.

Tämä on vähän vaikea tilanne, koska tuntuu että tällä hetkellä kroppa menee tukkoon heti, kun mavetan tai kyykkään painoilla, jotka 3 kuukautta sitten olivat vielä lasten leikkiä. Tämä ei enää liity selkään, mutta avaudun kuitenkin. 3 kk sitten vedin reilut 6 viikkoa single factoria ja tulokset nousi, ja nousi. Sitten ne laskivat. Ja laskevat edelleen. WTF??? Mitä oikein tapahtuu?? Jengi sanoi, " kevyt viikko". Kevyitä viikkoja on nyt pakon edestä ollut vaikka kuinka monta ( liikaa? ), mutta kyykky ja mave ovat edelleen rappiolla ( rappio = tulokset tippuneet 20-30 kg ).

Help!!

Off topicina, itselläni on aika samanlainen tilanne kuin ketjun aloittajalla. Treeniä takana 3v, josta suurin osa ajasta alaselkä enemmän tai vähemmän jumissa/kipeänä. Lantio ja hartiat ovat itselläni myös ihan vinossa, esim. kyykkyä tehdessä vasen jalka ei pysy oikean kanssa samassa linjassa, vaan liikkuu taakse tai eteen heti, kun laskeudun kyykkyyn. Yllättäen myös jumi on alaselän vasemmalla puolella, josta se toisinaan säteilee alas jalkaan. Kyykky ja mave isoilla painoilla tehtynä yleensä pahentavat jumia, vaikka mavessa tekniikka on omasta mielestäni hyvä.

Tämä on vähän vaikea tilanne, koska tuntuu että tällä hetkellä kroppa menee tukkoon heti, kun mavetan tai kyykkään painoilla, jotka 3 kuukautta sitten olivat vielä lasten leikkiä. Tämä ei enää liity selkään, mutta avaudun kuitenkin. 3 kk sitten vedin reilut 6 viikkoa single factoria ja tulokset nousi, ja nousi. Sitten ne laskivat. Ja laskevat edelleen. WTF??? Mitä oikein tapahtuu?? Jengi sanoi, " kevyt viikko". Kevyitä viikkoja on nyt pakon edestä ollut vaikka kuinka monta ( liikaa? ), mutta kyykky ja mave ovat edelleen rappiolla ( rappio = tulokset tippuneet 20-30 kg ).

Help!!

Käy hierojalla.

Back
Ylös Bottom