Kipeät nivelet, virhe tekniikassa vai ravinnossa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SOOSOO
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen treenaillut nyt reilut 4 kuukautta ilman minkäänlaista isompaa vammaa tai kipuja. Viimeisen parin viikon aikana on kuitenkin alkanut vihloa vähän jokaista liikkuvaa kohtaa.

Ensimmäisenä alkoi olkapäät vihloa penkissä, jolloin jätin penkin kesken ja jatkoin muihin liikkeisiin. Pystyin tekemään treenin jotenkin loppuun. Pari päivää tästä, ja mavea tehdessä alkoi oikeaa nilkkaa vihloa niin kovasti, että jouduin jättämään koko treenin kesken ja lähtemään kotiin. Vihlonta jatkui kovana noin tunnin verran ja on palannut välillä sen jälkeen. Viimeisin vihlonta tuli toissapäivänä kyynärpäähän. En muista, tuliko kipu jostain tietystä liikkeestä, mutta treenaminen ei tämän jälkeen enää onnistunut. Noin puolen tunnin päästä kotona koitin juoda kipeällä kädellä vettä, mutta en jäksanut kunnolla puristaa lasia, koska vihlonta levisi koko käteen ja vei voimat kokonaan. Tätä kesti parin tunnin ajan.

Kaikki nämä vihlonnat ovat nyt vaivanneet jälkeenpäin salin ulkopuolellakin. Onko jotain tiettyjä ravintoaineita, jotka vahvistavat niveliä ja joita minun menulta saattaisi puuttua? Voi tietysti olla, että minulla on suuria virheitä tekniikassa, mutta ihmetyttää, kun kiakki vaivat ovat tulleet nyt kerralla. 25 vuoden ikään ei ole tällaisia vaivoja ennen ollut. Millä näitä voisi hoitaa: Salvaa, kylmää, kuumaa, treeniä??

Kiitos!

Olen treenaillut nyt reilut 4 kuukautta ilman minkäänlaista isompaa vammaa tai kipuja. Viimeisen parin viikon aikana on kuitenkin alkanut vihloa vähän jokaista liikkuvaa kohtaa.

Miten kovaa olet treenannut ja oletko pitänyt kevyitä viikkoja? Mulla ainakin alkaa nivelet kipuilemaan ihan helvetisti jos kevennyksiä lykkää liikaa ja paahtaa yhtä soittoa kovaa treeniä liian pitkään. Tässä vaiheessa tarvitaan muutama päivä totaalitaukoa ja ainakin viikko pelkkää tosi kevyttä treeniä, ennen kuin tilanne korjaantuu. Kun kevyet viikot pitää ajallaan, ongelmia ei tule.

Tuo kipujen ilmaantuminen yhtäkkiä joka paikkaan viittaa siihen, että sullakin saattaa olla kyse jostakin samanlaisesta. Hellitä treeniä kunnolla esim. viikoksi ja katso, auttaako.

No aloittelijan innolla tässä on paahdettu sen mitä on kerennyt. Olen mä laittanu ohjelmaani joka neljännen viikon kevyeksi, mutta harvoin se on sellaiseksi kuitenkaan jäänyt. Taukoja en ole myöskään pitänyt, tullut jonkunlainen pakkomielle tuosta täysillä repimisestä, makrojen laskemisesta ja pakkopäikkärien nukkumisesta. =)

Elikkä nyt panostetaan muutama päivä perhe-elämään ja aloitetaan sitten taas pikku hiljaa painojen lisäily.

Suuri kiitos!!

Eipä ihmisillä yleensä ole mitään suuria puutteita vitamiineissa ja mineraaleissa. Vaikka tohtori tolonen niin purkin kyljessä väittääkin. Veikkaisin tässäkin tapauksessa syyski liian suuria painoja ja väärää tekniikkaa.

Kuten sanottu, ota pari viikkoa lomaa ja syö vaikka buranaa että kipu lähtee. Sen jälkeen punttijumppaa, vaikka joku 4x20-30 settejä kiertäjäjille, ojentajille, olkapäille jne. Tukilihasten tulee olla kunnossa ennen kuin mavet ja penat kehittyvät yhtään mihinkään.

Jos itsekin epäilet, että tekniikassa on suuria virheitä, niin miksi et korjaa niitä? Tietoa liikkeiden oikeista suoritustavoista löytyy runsaasti. Tärkein perussääntö on kontrolli ja lihasjännityksen pitäminen koko liikkeen aikana. Esimerkiksi penkkipunnerruksessa on kovin helppo "pudottaa" painot alas ja lähteä sieltä sitten punnertamaan ylös, mutta juuri siinä pysäytysvaiheessa nivelet joutuvat koville jos yhtäkkiä jännitetään lihakset ja liikkeen suunta muuttuu nopeasti.

Liikkeitä on kyllä harjoiteltu. Kyykkyä ja mavea olen kuvannutkin ja bongaillut sieltä virheitä ennen isompia painoja. Pitää varmaan tehdä sama penkissäkin. Teen n. sekunnin stopilla normaalipenkkiä, joten siitä tuskin on kyse. Olen ottanut nyt ohjelmaan myös nopeuspenkin ja siinä tulee tietysti aika nopea suunnanvaihto pohjalla.

Pointtihan koko jutussa nyt oli, että joka paikka hajoaa samaan aikaan. Kokeilen muutaman päivän taukoa, josko sitä alkaisi paikat vetristymään.

Voihan sulla olla esim. reumatismi tai jokin muu vastaava jos kaikkia nivelia tuppaa kolottamaan. Yks roskakoppadiagnoosi olis fibromyalagia :P

Tutulta kuulostaa oireet ja omalla kohdalla kyse oli lähinnä ylirasituksesta. "Taukoja en ole myöskään pitänyt, tullut jonkunlainen pakkomielle tuosta täysillä repimisestä..." tukee tätä teoriaa aika pitkälle.

Pidä vaikka viikon totaalitauko (kävelylenkkejä salin sijaan) ja pumppaile kevyesti (50% normipainoista) viikon verran. Kun kivut ovat kadonneet, niin fiiliksen mukaan lisää intensiteettiä. Jos vaan jatkaa väkisin repimistä, niin edessä häämöttää ylikunto ja pitkä tauko reeneistä. Been there, perseestä oli.

Miksi? Teet vaan normaalisti, ei mitään pysäytyksiä missään vaiheessa, mutta ei myöskään äkkinäisiä liikkeitä.

No en nyt ehkä ihan sekunnin stopilla, ihan sellasella normaalilla pikkuvenytyksellä. Halusin vaan korostaa, etten tee pomppupenkkiä.

Sitten asiaan, tänään menin sitten viimein salille intoa uhkuen, kun ei ole enää pariin päivään niveliä kolottanut. Aloittelin kyykyllä, ja heti lämmittelysarjoissa tuntui, että kykkääisin vaikka salin isoimman miehen suohon. Jätin sarjoihin kuitenkin maltillisesti noin 10 kiloa normaalia pienemmät painot.

Ekan sarjan jälkeen iski aivan järjettömän kova jano, joka ei ottanut loppuakseen, vaikka miten joi. Jano oli niin kova, että joka sarjan jälkeen oli pakko käydä juomassa. Kyykyn jälkeen tein prässin vapautumista odotellessani pari satsia pohkeita ja jano sen kun yltyi. Pidin muutaman minuutin huilin ja istuin rauhassa paikoillani, jonka jälkeen aloin lastata kiekkoja prässiin. Tässä vaiheessa normaali hikoilu yhtäkkiä loppui ja tilalle tuli ns. kylmä hiki ja todella paha olo, silmissä alkoi heittää sen verran, että oli pakko lähteä pukkariin. Istuskelin pukkarissa hetken,(olo oli kuin pahimmassa krapulassa, ilman päänsärkyä, morkkista ja klamydiaa) Sitten vessaan oksentamaan.

Makoilin hetken ihanan viileällä ja kusisella vessan lattialla ja olin kuin uusi mies. En viitsinyt mennä enää salin puolelle, eikä enää tunti tämän jälkeen tunnu pahalta.

Mitäs nyt tapahtui?

:wtf:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Eihän tuo ihan normaalilta kuulosta. Joko älyttömän paha ylikunto tai sitten jokin sairaus. Sanoisin, että tuollaisten oireiden kanssa kannattaa jo mennä lääkäriin.

Tää nyt menee tosi pahasti otsikon aiheen ohi, mutta en jaksa uutta threadiakaan avata, kun olen tästä jo aloittanut. Voisiko tuo pahoinvointikohtaus johtua siitä, että käänsin tämän viikon alusta kalorit miinukselle ja en juonut palkkaria ennen treeniä, kuten aina yleensä? Muutenkin hiilarit ollut aika alhaalla, kalorilaskurin mukaan: ma 88g, ti 80g, ja ke 84g. Ei viittis lääkäriin mennä kun eilen ei taas ollut mitään ongelmia.

Mene nyt vaan. Sillä sulkee pois vakavammat ongelmat, jos kyse ei olekaan ylikunnosta. Mitä tulee pahoinvointiin, niin sitä voi kyllä esiintyä jos treenaa ns. takki tyhjänä.

Suositut

Back
Ylös Bottom